vrijdenken en geloven?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

maartje
Forum fan

Re: vrijdenken en geloven?

Bericht door maartje »

Rereformed schreef:
maartje schreef: Het spijt me dan werkelijk dat ik er kennelijk andere spelregels op na houd dan jij.
Leuk antwoord voor iemand die voetbal wil spelen zonder bal.
Een van die mij is niet op de man spelen omdat ik dat dat als een teken van lafheid beschouw.
Laf is juist wanneer je een eenvoudig argument ontwijkt door de persoon die je iets voor de voeten gooit te gaan beschuldigen van op de man spelen. Ik ben hier alleen bezig met een discussie over geloof. Jij kwam zeggen dat je er ook niet in gelooft.
Ik denk dat jij niet de moed hebt om te zeggen dat je geen christen meer bent. Jij wil eenvoudig niet onder ogen zien wat ik jou onder de neus wrijf. Daarom word je boos op mij. Ik weet wel dat het een enorme klus is om hiermee klaar te komen. Om uiteindelijk te zeggen dat je geen christen meer bent vereist een heleboel moed.
Verder vind ik het geen teken van innerlijke beschaving om iemand ronduit te lachen over zijn standpunten, noch zie ik dat als een juiste basis voor een discussie.
Alles is niet relatief Maartje. Of maakte mijn voorbeeld dat nog niet duidelijk voor je?
Juist wanneer er geen bewijzen zijn, maar je toch ergens geloof aan schenkt is het de geloofwaardigheid ervan die beslist of het redelijk is.

Het gekke is dat je boos bent op mij, terwijl je het eenvoudig eens bent met bovenstaande, het argument van ongelovigen die zeggen dat je geen geloof moet hechten aan al die wonderverhalen rondom God en Jezus. Je kwam nota bene een discussie binnen door dát even uit te spreken.

Ik heb er moeite mee om ronduit hatelijk uitgelachen te worden en al helemaal om een spel te spelen waar de tegenpartij de regels stelt, alsmede in het harnas van het gedachtengoed van een ander geperst te worden. Jin stelt de eis dat ik met papieren over de brug moet komen om mijn overtuigingen te bewijzen. Als ik alles in het werk zou stellen om jou die overtuiging door de strot te duwen, had je alle gelijk van de wereld.

Ik laat jou en anderen hier volkomen vrij atheïst te zijn. Zoals ik ook in het dagelijks leven doe. Waarom word ik aangevallen op mijn christelijke overtuigingen?

En ja, ik neem al verhalen over wonderen van Jezus niet letterlijk maar heb wel bewondering voor hem als leermeester. Ik ben namelijk vrij om te denken zoals ik dat wens.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Maartje schreef:En ja, ik neem al verhalen over wonderen van Jezus niet letterlijk maar heb wel bewondering voor hem als leermeester. Ik ben namelijk vrij om te denken zoals ik dat wens.
Maartje,
Al eerder merkte ik op dat je helemaal niet gelooft maar een voorbeeld hebt gekozen.
Al was het Abe Lenstra geweest, ook dan was er geen sprake van een geloof geweest.
Tenminste niet op enigerlei wijze waarvan ik met behulp van Van Dale en/of Vermeersch en nog wat naslag enige notie zou kunnen hebben.

Waar gaat dus je tussenkomst over??

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

maartje schreef:
Erik schreef:
maartje schreef:Ik kan me niet van de in indruk onttrekken dat men hier een dopaminestoot krijgt van christen bashen. Ben ik kennelijk toch nog ergens goed voor.
Waar heb jij een ware christen gezien dan?
Als je het met vliegen afvangen wilt spelen, heb je wat mij betreft gewonnen. Gefeliciteerd.
Als je meent dat het hier gaat om een "spel" te winnen dan heb je er niets van begrepen.
Daarbij toon je je ook nog eens een slecht "verliezer".
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

maartje schreef: En ja, ik neem al verhalen over wonderen van Jezus niet letterlijk maar heb wel bewondering voor hem als leermeester. Ik ben namelijk vrij om te denken zoals ik dat wens.
Ik geloof je.
En neem je ook serieus in je gevoel, zoals je misschien al begrepen zult hebben uit mijn reacties.
Maar ben je daarom een christen?

Jezus is volgens het christendom, de Christus, de gezalfde, de koning of (hoge)priester.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christus" onclick="window.open(this.href);return false;
De titel Christus is de vernederlandste weergave van het Griekse woord Χριστός (Christos), dat de Griekse vertaling van het Hebreeuwse masjie'ach (gezalfde) is. In het Nederlands wordt ook vaak de Griekse verbastering Messias gebruikt. Het woord gezalfde wordt in de joodse traditie gebruikt voor koningen, priesters en profeten, en er was de verwachting van de komst van "Gods gezalfde", die het joodse volk verlossen zou van de Romeinse overheersing.
Dat is toch wat je minstens ook moet geloven dat Jezus was, de Christus, ook al is dat in de betekenis van een metafoor.
Welke metafoor zou jij hierin zien?

Anders is mi. toch Jezus fan of lover beter.
Je kunt ook andere benamingen verzinnen, die gelden voor "bewonderaar, of "volgeling".
Of zelfs Jezuiet zou je jezelf kunnen noemen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

maartje schreef:Ik heb er moeite mee om ronduit hatelijk uitgelachen te worden
Maartje, dat 'ronduit hatelijk' verzin je toch helemaal zelf. Dat is toch wel een ronduit hatelijke manier om op iemand in te gaan. Maar goed, dat laatste is nu weer mijn mening. Ik laat je vrij om hatelijk over mij te denken. :wink:
Waarom word ik aangevallen op mijn christelijke overtuigingen?
Je hoeft het woordje 'christelijk' er niet bij te zetten. Je wordt hier aangevallen op je overtuiging. Iedere overtuiging wordt op dit forum aan de tand gevoeld. Het is juist de bedoeling van dit forum dat overtuigingen op elkaar botsen. Dat is heel normaal en daar kun je veel van leren, en dat maakt het forummen juist zo interessant. Iemand die geen onderscheid kan maken tussen een aanval op zijn opinies en een aanval op zijn persoon kan er beter niet aan meedoen. Dat is ook niet gemakkelijk te leren en krijg je pas onder de knie na lang oefenen, en zelfs dan nog niet altijd naar wens.
En ja, ik neem al verhalen over wonderen van Jezus niet letterlijk maar heb wel bewondering voor hem als leermeester. Ik ben namelijk vrij om te denken zoals ik dat wens.
Je voelt je geïnspireerd door de leringen van Jezus. Zoals gezegd kan ik af en toe ook wel wat van zijn leringen waarderen. Het verhaal van de voetwassing van de discipelen bijvoorbeeld vind ik een mooie lering. Ik zie je dus nog nergens van een atheïst verschillen. Of gaat je bewondering voor hem zo ver dat je zijn leringen over de hel ook geweldig vindt? Want dan scheiden onze wegen.

Om christen te zijn moet je bepaalde kernzaken geloven die in alle eeuwen van het christendom centraal hebben gestaan in alle richtingen.
Hier wat zinnetjes uit het Wikipedia-artikel over 'het christendom (met tussen haakjes mijn commentar erop). Dat kan goed dienen om die kern uit de doeken doen:

Volgens de christelijke leer heeft God Zijn eniggeboren Zoon Jezus naar de wereld gezonden om de mensheid te bevrijden van de zonde.
Christenen geloven, naar de traditie van het jodendom, in de God van Abraham, Izaäk en Jakob
(dus de God van het Oude Testament). Verder geloven zij dat met de eerste mens de zonde in de wereld is gekomen en dat ieder mens zondig is (dit is de leer van Paulus). Zij geloven ook dat de zonde scheiding brengt tussen God en de mens, dat de enige manier om weer met God in het reine te komen het geloof is in het 'volbrachte werk van Jezus', zijn lijden en sterven aan het kruis, waarbij hij als de volmaakte mens en Zoon van God de schuld van mensen op zich nam en hen weer met God verzoende. Tot de kern van het christelijke geloof behoort ook het geloof in de lichamelijke opstanding en wedergeboorte van Jezus uit de dood, zijn hemelvaart en zijn terugkomst naar de aarde.
Born OK the first time
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Gerard zegt:
Ook interessant dit, Rereferormed die bepaald waar een christen aan moet voldoen? Klinkt niet echt vrijdenkend...
Rereformed bepaalt dit toch niet, ik bepaal het ook niet... het staat in de bijbel... serieus, ligt het nou echt aan ons? Ik ken de bijbel bij lange na niet zo goed als Rereformed die kent, maar ik maak een vergelijking met de koran. Daar staat heel duidelijk dat de enige manier om in de hemel te komen, is door te geloven in allah als god en Mohammed als boodschapper en anders kun je het vergeten. In de bijbel staat volgens mij toch ook wel vrij duidelijk, na een oude testament boordevol met bloederige offers van lammeren en stieren en tortelduiven, om spijt te betuigen van de begane zonden, dat Jezus al die offers vervangt en voor ons het ultieme offer is, gebracht door god zelf, om ons als zondige mensen te kunnen redden. Accepteer je dat offer niet, dan kun je het vergeten en volgt een afschuwelijke eindtijd (boek van openbaringen) gevolgd door de hel.

Ons punt is dus dat je de kernboodschap uit de bijbel haalt en er zelf gewoon in leest wat je erin wilt lezen. Als je dat doet, ja nogal wiedes dat je dan kunt vrijdenken.

Als wij ongelijk hebben, bewijs ons dan eens precies dat we ongelijk hebben? Dat je dus zomaar die kernboodschap uit het christendom kunt halen? Hoe komt het dan dat de kerk eeuwenlang, en nu nog steeds, overwegend iets anders zegt dan wat jullie hier beweren? En als je Jezus ziet als spirituele leermeester, hoe weet je zonder de bijbel dan wat hij überhaupt heeft gezegd of gepredikt? Of dat hij überhaupt heeft bestaan? Welke hoofdstukken uit de bijbel blijven er voor jou nog over als je niet in het OT gelooft en ook niet in openbaringen, en eigenlijk ook slechts half half in het nieuwe testament en wat jezus volgens de bijbel zegt?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Rereformed bepaalt dit toch niet, ik bepaal het ook niet... het staat in de bijbel... serieus, ligt het nou echt aan ons? Ik ken de bijbel bij lange na niet zo goed als Rereformed die kent, maar ik maak een vergelijking met de koran.
Die vergelijking kun je niet maken, de basis van beide boeken is heel anders. De koran is een letterlijk dictaat van Allah en iedere letter die je ter discussie stelt, gaat dus in tegen Allah zelf. Daarnaast is de koran eeuwig geldend en perfect. De bijbel doet geen van deze claims over zichzelf.

De bijbel is een verzameling van boeken met verschillende oorsprong, maar geen enkel hoofdstuk is door God geschreven. Het oude testament heeft niet dezelfde waarde als de evangelieen, en zelfs die zijn door mensen geschreven, dus niet onfeilbaar of persé volledig.
In de bijbel staat volgens mij toch ook wel vrij duidelijk, na een oude testament boordevol met bloederige offers van lammeren en stieren en tortelduiven, om spijt te betuigen van de begane zonden, dat Jezus al die offers vervangt en voor ons het ultieme offer is, gebracht door god zelf, om ons als zondige mensen te kunnen redden. Accepteer je dat offer niet, dan kun je het vergeten en volgt een afschuwelijke eindtijd (boek van openbaringen) gevolgd door de hel.
Dit is een van de boodschappen van de bijbel, maar over die laatste zin kun je verschillend denken. Voor zover het er al staat, hangt het er dus nog vanaf wie het heeft opgeschreven. Brieven van Paulus bijvoorbeeld, geven de mening van Paulus weer en zijn dus geen Absolute Waarheid. Op dit voorbeeld ga ik hier nu niet in, maar zie bijv.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=8140" onclick="window.open(this.href);return false;

Over de interpretaties van de kerk: hier bestaan veel smaken binnen het christendom en dat is ook wel logisch omdat we geen dictaat á la koran hebben. Een Mexicaanse katholieke kerk is onvergelijkbaar met een pinksterkerk in Indonesie of een zwarte kousen kerk uit Katwijk.

Sommige kerken leggen nogal de nadruk op de hel en dreiging, maar ook dit zijn slechts meningen van mensen, gekleurd door de geest van de tijd, door eigen belang, macht, etc. Het moeten geloven op straffe van de hel, is een manier om mensen bij je instituut te houden. Een boodschap zonder hel en dreiging ligt niet lekker bij instituten die een positie willen behouden, zoals kerken dat door de eeuwen hebben geprobeerd.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef:
Rereformed bepaalt dit toch niet, ik bepaal het ook niet... het staat in de bijbel... serieus, ligt het nou echt aan ons? Ik ken de bijbel bij lange na niet zo goed als Rereformed die kent, maar ik maak een vergelijking met de koran.
Die vergelijking kun je niet maken, de basis van beide boeken is heel anders. De koran is een letterlijk dictaat van Allah en iedere letter die je ter discussie stelt, gaat dus in tegen Allah zelf. Daarnaast is de koran eeuwig geldend en perfect.
Het zijn de volgelingen die dit zeggen.
De bijbel doet geen van deze claims over zichzelf.

Hetzelfde argument van jou en de reactie van mij gelden ook hier.
De bijbel is een verzameling van boeken met verschillende oorsprong, .
Oké.
maar geen enkel hoofdstuk is door God geschreven
Ook oké, vlg. ondertekende, een ongelovige.
Wat zegt dat dan over jouw geloof en mening?

De totale Bijbel is ook vlg. het christendom het woord van God, gedeeltelijk letterlijk en gedeeltelijk geïnspireerd.
Waaraan zou de Bijbel en het christendom dan zijn bestaansrecht aan ontlenen?
Wat is dan voor jou de waarde van deze boeken boven alle andere boeken?

De Koran is een verzameling teksten overgeleverd en voor waarheid bevonden indien ze naverteld waren door mensen in de directe omgeving van de profeet tot in het derde geslacht.
De leer en de wetten van de Islam wordt bepaald door de woorden van de Koran en de geleerden, die ieder voor zich in de loop der eeuwen hun uitleg hebben gegeven, afhankelijk van de situatie van toen.
Het is zelfs volgens de Koran, dat teksten afhankelijk van situaties aangepast kunnen worden.

Hierin zijn de (van kaft tot kaft) Bijbel gelovigen veel strikter en dogmatischer.
Het oude testament heeft niet dezelfde waarde als de evangelieen, en zelfs die zijn door mensen geschreven, dus niet onfeilbaar of persé volledig.
Zoals al vele malen eerder is aangegeven.
Dat wordt hier dus door iemand als individuele mening geuit, in dit geval door jou. Ook al ben je niet de enige.
In de bijbel staat volgens mij toch ook wel vrij duidelijk, na een oude testament boordevol met bloederige offers van lammeren en stieren en tortelduiven, om spijt te betuigen van de begane zonden, dat Jezus al die offers vervangt en voor ons het ultieme offer is, gebracht door god zelf, om ons als zondige mensen te kunnen redden. Accepteer je dat offer niet, dan kun je het vergeten en volgt een afschuwelijke eindtijd (boek van openbaringen) gevolgd door de hel.
Dit is een van de boodschappen van de bijbel, maar over die laatste zin kun je verschillend denken.
Dat is de essentie van de "blijde boodschap" van het "evangelie".
Openbaringen moeten inderdaad niet letterlijk genoemen worden want ook volgens de Bijbel zijn het visioenen.
Voor zover het er al staat, hangt het er dus nog vanaf wie het heeft opgeschreven.
Dus ik zie die conclusie niet.
Brieven van Paulus bijvoorbeeld, geven de mening van Paulus weer en zijn dus geen Absolute Waarheid.

Ik kan het daar helemaal met jou eens zijn, maar ik ben dan ook geen gelovige meer.
Toch staan deze brieven "binnen de Kaft" en bepalen voor een groot gedeelte wat de christen gelooft.
Op dit voorbeeld ga ik hier nu niet in, maar zie bijv.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=8140" onclick="window.open(this.href);return false;
"Ik ben de weg, de waarheid, en het leven.
Niemand komt tot de vader (hemel) dan door mij."
Is toch wat er staat.

En ook nog tijdens de meest essentiële gebeurtenis binnen het christendom:
"Heden zult gij met mij in het Paradijs zijn"
De hel bestaat uitsluitend bij de gratie van de hemel/paradijs.
Ze zijn elkaars tegendelen, zoals de noordzijde van de berg het tegendeel is van de zuidzijde.
Over de interpretaties van de kerk: hier bestaan veel smaken binnen het christendom en dat is ook wel logisch omdat we geen dictaat á la koran hebben.
Dat is wat Islamieten steeds zeggen, dat dat is omdat er maar 1 Koran is, evenals christenen zeggen dat er maar 1 Bijbel is.
Toch is het volgens de Koran toegestaan in verschillende situatie verschillende meningen te hebben en volgens de Bijbel niet.
Is het niet zo dat Jezus zei, niet gekomen te zijn om maar 1 kapittel te wijzigen van de wet/Thora?
Een Mexicaanse katholieke kerk is onvergelijkbaar met een pinksterkerk in Indonesie of een zwarte kousen kerk uit Katwijk.
Sommige kerken leggen nogal de nadruk op de hel en dreiging, maar ook dit zijn slechts meningen van mensen, gekleurd door de geest van de tijd, door eigen belang, macht, etc. Het moeten geloven op straffe van de hel, is een manier om mensen bij je instituut te houden. Een boodschap zonder hel en dreiging ligt niet lekker bij instituten die een positie willen behouden, zoals kerken dat door de eeuwen hebben geprobeerd.
Zijn al deze dominaties dan de rechtvaardiging om er maar weer een denominatie bij te maken met een eigen uitleg van teksten en teksten die niet acceptabel zijn maar wegdenken?
Is dat niet een drogreden?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Maartje, een paar serieuze, en werkelijk goedbedoelde adviezen, die je deelname op dit forum voor iedereen kunnen veraangenamen, en niet in de laatste plaats voor jezelf:
maartje schreef:Ik heb er moeite mee om ronduit hatelijk uitgelachen te worden en al helemaal om een spel te spelen waar de tegenpartij de regels stelt, alsmede in het harnas van het gedachtengoed van een ander geperst te worden.
Jij wordt niet hatelijk uitgelachen, maar domweg te snel boos.
En ja, dan worden anderen daar ook kriegel of melig van, omdat het er op lijkt dat je niet goed met kritiek kan omgaan.

Een fel stiertje tussen de matadors. Olé!!

Dat is op een discussieforum geen goede eigenschap.
Probeer kritiek op je ideeën bovendien eens te scheiden van kritiek op je persoon.
Ik denk dat het meer rust geeft voor iedereen, wanneer je niet elke kritiek als ware het een ad hominem in ontvangst neemt.

Daarnaast heb je je weldegelijk aan bepaalde discussieregels te houden om tot geldige uitspraken te komen.
Dat zijn niet "de regels van de tegenstander", maar simpelweg argumentatieregels.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Argument_(logica" onclick="window.open(this.href);return false;)
(Denk aan het copyen en pasten, ivm het haakje op het eind.)

Wil je een zinnige discussie voeren en serieus genomen worden, dan zal je je daar toch echt in moeten verdiepen.
Want zeg nou zelf: Als jij niet wil discussieren volgens gemeenschappelijke regels die voor iedereen gelden, dan leg je de rest van het forum de regels van één tegenstander op, en dat is natuurlijk te gek voor woorden.
Jin stelt de eis dat ik met papieren over de brug moet komen om mijn overtuigingen te bewijzen. Als ik alles in het werk zou stellen om jou die overtuiging door de strot te duwen, had je alle gelijk van de wereld.
Kom, trek het je niet zo aan.
Dit is een forum, en als je je ideeën spuit, is iedereen vrij om daar kritiek op te leveren.
Je hoef niemand daarvoor iets door de strot te duwen: iets roepen is voldoende om kritiek te oogsten.
Beschouw het nou gewoon eens als hersengymnastiek.
Ik laat jou en anderen hier volkomen vrij atheïst te zijn. Zoals ik ook in het dagelijks leven doe. Waarom word ik aangevallen op mijn christelijke overtuigingen?
Staat "Maartje" gelijk aan haar (al dan niet) "Christelijke overtuigingen?"
Ben je niet meer dan dat?
Stop er dan eens mee om jezelf zo te vereenzelvigen met je mening.

Dat wekt hier echt geen sympathie op.

Je saboteert op die manier je mogelijkheden om iets te leren, omdat kritiek dan altijd weer een persoonlijke aanval is.
En dat is uiteindelijk vooral jammer voor jezelf.
Je bent inderdaad vrij om te denken zoals je dat wenst.
Maar zodra je dat hier uit staat het bloot aan kritiek, want wij hebben ook onze vrijheden.

Take it, or leave it.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Rereformed
Moderator
Contacteer:

gerard_m schreef:Dit is een van de boodschappen van de bijbel, maar over die laatste zin kun je verschillend denken. Voor zover het er al staat, hangt het er dus nog vanaf wie het heeft opgeschreven. Brieven van Paulus bijvoorbeeld, geven de mening van Paulus weer en zijn dus geen Absolute Waarheid. Op dit voorbeeld ga ik hier nu niet in, maar zie bijv.
Gerard, ik heb al opgemerkt dat je wat mij betreft een vrijdenker bent, en zou dat ook van Maartje zeggen. Voor mij hoeft een vrijdenker geen atheïst te zijn. Het feit dat jullie de bijbel naast je neer kunnen leggen wanneer het jullie niet aanstaat is voor mij een teken dat jullie het slaaf zijn aan een godsdienst hebben doorbroken. En dat is voor mij persoonlijk de kern van de zaak.

Het schijnt mij echter toe dat jullie nog midden in het proces zitten om je ervan los te maken. Wat ik altijd naar voren breng met gelovers die enkel de room op de taart willen eten is dat ze onhelder denken. Met diezelfde redenering die je in het citaat wat ik eruit heb geknipt opschrijft, Gerard, kom je toch ook tot de conclusie dat de evangeliën de meningen zijn van de evangelieschrijvers, dus ook geen Absolute Waarheid bevatten.
Jezus heeft toevallig helemaal niets opgeschreven, dus zelfs al is ie de Zoon van God, -wat die term dan ook moge betekenen-, dan nog is er niets wat 'geloof in hem' vergt. Want er is volgens jouw redenering geen methode om te zien wat nou niet de mening van een mens is in de bijbel. Met die redenering wordt het zelfs volslagen onduidelijk of God ook maar iets te maken heeft met de bijbel en niet ook een verzinsel/mening is van de mens uit de oudheid. Wat je dus in feite zegt is dat je het met 'de openbaring van God' niet zo nauw moet nemen, want het is de openbaring van de mens voorzover jij er niet zo mee eens bent.

Dan blijft inderdaad over dat je het verhaal over Jezus wel mooi kan vinden. Kunnen jullie me uitleggen wat er zo mooi aan is? Is het mooi op de manier dat The Lord of the Rings of de Titanic-film mooi is?
Als het iets heeft van 'ter navolging' dan vraag ik me af wat er nagevolgd moet worden. Dat we de wereld moeten verzaken omdat die geregeerd wordt door de Satan? Dat we niet hoeven te zorgen voor de dag van morgen omdat God wel voor ons zorgt? Dat we ons schatten moeten verzamelen in de hemel? Hoe doen jullie dat precies? En hoe zit het, de hel bestaat dus niet, maar de hemel wel?

Of is Jezus iets voor dít leven? Is het karakter van Jezus ter navolging? Iemand die af en toe zijn tegenstanders verwenst en bedreigt met enorme straffen in het hiernamaals, maar tezelfdertijd ook kan uitspreken dat hij lankmoedig is en zijn juk zacht, en leert dat je anderen moet vergeven. Iemand die dreigt dat de weg tot de hemel smal is, en breed de weg die naar het verderf leidt, maar steeds de grootste zondaars weer vergeeft en als een goede herder dat ene verdwaalde schaapje opzoekt totdat het weer gevonden is. Iemand die de nederigheid zelve is en als een lam naar de slachtbank wordt geleid, iemand die leert dat je niet mag oordelen en veroordelen, maar ook kan spreken als de allerarrogantste kwast uit de geschiedenis, die later de schapen van de bokken scheidt. Vinden jullie dat aantrekkelijk? Of zijn jullie gewoon geïntimideerd door het machtsvertoon van iemand die zegt de weg, de waarheid en het leven te zijn.

En wat zijn die waarheden van Jezus? Iemand die zegt dat als je gelooft zoals hij, jij het ook kan doen. Iemand die leert dat je God kan bidden om wat dan ook en het zal geschieden. Iemand die leert dat je in geloof slangen kan oppaken en gif drinken en zieken door handoplegging kan genezen. Iemand die je indoktrineert met de gedachte dat de wereld je zal haten als je een volgeling van hem wordt en hij scheiding brengt tussen moeder en dochter en vader en zoon. Iemand die leert dat je demonen uit kan drijven. Iemand die leert dat je anderen maar je vader moet laten begraven, en jij maar hem moet volgen. Iemand die niets afweet van seks en getrouwd zijn, maar wel meent te kunnen zeggen dat scheiden niet mag. Vinden jullie dat allemaal mooie leringen? En wat doen jullie met zijn lering "Iemand die zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden". Omwille van wat precies?

En dat allemaal verweven in een tapijt dat wemelt van de onnozele wonderen zoals geboren worden uit een maagd, water in wijn veranderen of lopen op het water, een storm streng toespreken en daarmee luwen, en op een berg een praatje maken met Mozes en Elia. Maakt dat het allemaal nog imposanter?

En nu heb ik het alleen nog maar gehad over Jezus, omdat Maartje daarover begon. Indien we het gaan toespitsen op 'het Woord van God', dan moeten we naar het Oude Testament, want daar staan de enige teksten waar talloze malen wordt opgemerkt "Zo zegt Jahweh". Díe woorden moet een bijbelgelover toch wel blijven geloven zou ik zeggen. En lukt jullie dat een beetje?

Om voor de vuist weg maar eens wat uit de grabbelton te halen, Ezechiël 25:
"Jahweh richtte zich tot mij: ‘Mensenkind, richt je blik op de Ammonieten en profeteer tegen hen. Zeg tegen de Ammonieten: “Jullie hebben je handen op elkaar geslagen en met je voeten gestampt en vol minachting gelachen over het lot van Israël. Daarom zal ik mijn hand tegen jullie opheffen en je uitleveren aan vijandige volken. Ik zal jullie uit de kring van de volken verwijderen, jullie land zal niet langer bestaan. Ik zal jullie vernietigen; zo zullen jullie weten dat ik Jahweh ben.”
Dit zegt God, Jahweh: Moab – en ook Seïr – heeft gezegd dat het volk van Juda niet anders is dan alle andere volken. Daarom zal ik de steden op de berghellingen van Moab verwoesten, alle steden, tot de laatste toe. Ook de allermooiste zullen ten onder gaan: Bet-Hajjesimot, Baäl-Meon en Kirjataïm. Net als Ammon zal ik Moab in eigendom geven aan de stammen uit het oosten. Geen volk zal zich de Ammonieten ooit nog herinneren. Zo zal ik ook Moab straffen; ze zullen weten dat ik Jahweh ben.
Dit zegt God, Jahweh: Edom heeft zich op het volk van Juda gewroken en zo een zeer zware schuld op zich geladen. Daarom, zegt God, Jahweh, zal ik mijn hand tegen Edom opheffen. Ik zal er mens en dier uitroeien, ik zal het land verwoesten; van Teman tot Dedan zullen allen door het zwaard worden geveld. Door Israël, mijn volk, zal ik mij op Edom wreken: Israël zal Edom treffen met mijn woede en mijn toorn, en zo zal Edom mijn wraak leren kennen – spreekt God, Jahweh.
Dit zegt God, Jahweh: De Filistijnen zijn wraakzuchtig geweest, ze hebben zich vol minachting gewroken; gedreven door een eeuwigdurende haat hebben ze verwoestingen aangericht. Daarom, zegt God, Jahweh, zal ik mijn hand tegen de Filistijnen opheffen. Ik zal die Kretenzers uitroeien, en wie er van hen in de kustvlakte nog in leven is, richt ik te gronde. Ik zal mij meedogenloos op hen wreken, in mijn toorn zal ik hen straffen, en dan, als mijn wraak hen treft, zullen ze weten dat ik Jahweh ben.’
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Maar Rereformed,
Je kunt nu steeds wel een uittreksel gaan maken van het OT., maar dat was toch al afgeschaft?
En wonderen moet je zien als metafoor.
Toch.....?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mariakat schreef:Maar Rereformed,
Je kunt nu steeds wel een uittreksel gaan maken van het OT., maar dat was toch al afgeschaft?
En wonderen moet je zien als metafoor.
Toch.....?
Mariakat, het gaat er hier toch niet om of iets afgeschaft is of niet, maar om 'geloof in God'. Ik mag toch wel aannemen dat iemand die zegt in de bijbelgod te geloven op zijn minst gelooft dat de in het uittreksel vetgedrukte woorden ooit door God zijn uitgesproken, want dat wordt er toch in de bijbel beweerd.

Wat je opmerking over wonderen betreft, indien de gelover dat zegt, ga ik daar graag op door met te vragen of dus ook het hiernamaals een metafoor is. En zijn engelen ook metaforen? En satan, duivels, demonen? En de hel had ik al begrepen, dat was een metafoor. En de zondeval was dus ook een metafoor. En de opstanding van Jezus is dus ook een metafoor, idem dito voor zijn tenhemelvaring.
Als je maar flink oefent op metaforen in het geloof dan kom je uiteindelijk op het inzicht dat God ook een metafoor is, en dan ben je atheïst. :wink:

Ludwig Feuerbach had al door dat het wonder zien als metafoor gelijk staat aan het einde van het religieuze geloof: "Geloof in wonderen is identiek aan de essentie van het geloof in het algemeen... Geloof is eenvoudig het equivalent van geloven in wonderen. Geloof en wonderen zijn absoluut onafscheidelijk...Het wonder is dus een essentieel onderdeel van het christelijk geloof, een onmisbaar geloofsartikel. "
( http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/feuerbach.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )
Born OK the first time
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Rereformed schreef:
Mariakat schreef:En wonderen moet je zien als metafoor.
Toch.....?
Wat je opmerking over wonderen betreft, indien de gelover dat zegt, ga ik daar graag op door met te vragen of dus ook het hiernamaals een metafoor is. En zijn engelen ook metaforen? En satan, duivels, demonen? En de hel had ik al begrepen, dat was een metafoor. En de zondeval was dus ook een metafoor. En de opstanding van Jezus is dus ook een metafoor, idem dito voor zijn tenhemelvaring.
Als je maar flink oefent op metaforen in het geloof dan kom je uiteindelijk op het inzicht dat God ook een metafoor is, en dan ben je atheïst. :wink:

=D>
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ Mariakat:
De totale Bijbel is ook vlg. het christendom het woord van God, gedeeltelijk letterlijk en gedeeltelijk geïnspireerd.
Waaraan zou de Bijbel en het christendom dan zijn bestaansrecht aan ontlenen?
Wat is dan voor jou de waarde van deze boeken boven alle andere boeken?
Volgens "het christendom", wat is dat precies? De interpretatie van mensen? Mening van kerken? Het staat niet in de bijbel zelf. Ik hoef niet de traditionele kerklijn te volgen, toch? Voor mij persoonlijk heeft de bijbel wel enige waarde, maar niet persé meer dan alle andere boeken. Ik vind bepaalde verhalen uit de evangelieen wel mooi, maar dat geldt ook voor bijv. lessen van Boeddha.
De Koran is een verzameling teksten overgeleverd en voor waarheid bevonden indien ze naverteld waren door mensen in de directe omgeving van de profeet tot in het derde geslacht.
De leer en de wetten van de Islam wordt bepaald door de woorden van de Koran en de geleerden, die ieder voor zich in de loop der eeuwen hun uitleg hebben gegeven, afhankelijk van de situatie van toen.
Het is zelfs volgens de Koran, dat teksten afhankelijk van situaties aangepast kunnen worden.
Hierin zijn de (van kaft tot kaft) Bijbel gelovigen veel strikter en dogmatischer.
Waarschijnlijk heb je het over de hadith, wat je schrijft is absoluut niet van toepassing op de koran. De koran is (volgens de islam en het boek zelf) een letterlijk dictaat van Allah.

Hier zit het verschil: een christen mag teksten van de mens Paulus gerust ter discussie stellen, een moslim kan dit van de koran niet doen. Dat geldt ook voor voorbeelden zoals Rereformed geeft: mensen geloofden ooit dat God iets wilde of zei, en schreven dit op in een boek dat nu tot het oude testament behoort. Om te geloven dat dit van God komt, moet ik dus ook de schrijver geloven.
"Ik ben de weg, de waarheid, en het leven.
Niemand komt tot de vader (hemel) dan door mij."
Is toch wat er staat.

En ook nog tijdens de meest essentiële gebeurtenis binnen het christendom:
"Heden zult gij met mij in het Paradijs zijn"
De hel bestaat uitsluitend bij de gratie van de hemel/paradijs.
Ze zijn elkaars tegendelen, zoals de noordzijde van de berg het tegendeel is van de zuidzijde.
Het concept van een hel wijs ik niet direct af, maar de manier waarop de hel wordt gezien als een soort strafkamp of een verbannning wegens ongeloof, zie ik niet. Wanneer je de hel ziet als de plek waar je afgesneden bent van God, is het concept een logische gevolg van de vrije keuze van de mens. M.a.w. wie niet naar God wil, hoeft ook niet. In de quote hierboven stelt Jezus "de weg te zijn" als een feit. Dit betekent niet dat je dus in de hel komt als je daar niet in gelooft.
De christelijke traditie denkt m.i. te sterk in schuld en boete, en te weinig in oorzaak en gevolg.
Zijn al deze dominaties dan de rechtvaardiging om er maar weer een denominatie bij te maken met een eigen uitleg van teksten en teksten die niet acceptabel zijn maar wegdenken?
Is dat niet een drogreden?
Het is geen reden om een nieuwe denominatie te beginnen en ik ben dat ook niet van plan. Ik relativeer slechts de interpretaties die sommige mensen hier kennen en beschouwen als HET christendom.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Voor jouw interpretaties van de Bijbel, zullen we wel in kringetjes blijven draaien denk ik en voorlopig heb ik daar even genoeg over gezegd.
Misschien nog op een later tijdstip. :)

Rechtstreekse dictaat van God?
Geloof het wel of geloof het niet.

Dat geldt voor zowel de Bijbel, als voor de Koran.
Wat mensen daar ook verder over zeggen.

Hele stukken in de Bijbel zijn volgens de schrijvers direct gedicteerd of letterlijke gesprekken met God, door de waarnemer zelf opgetekend.

Wat de Koran betreft:
Mohammed zou de boodschapper zijn.
Kon Mohammed schrijven?
Plaats reactie