Democratie en informatie.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Democratie en informatie.

Bericht door Peter van Velzen »

Locutus schreef: Nee, dat denk ik niet. Ik denk wel dat een significant aantal mensen van goede wil is. Als dat niet zo was, dan zou een democratie ook nooit kunnen werken. Je moet er vanuit gaan dat de meerderheid 'goed' is, anders is de kans op een 'goede' regering niet erg groot. Als de mens grotendeels 'slecht' zou zijn, dan lijkt het mij niet erg verstandig om een regering door die mensen te laten kiezen.
En dit nu, zou wel eens een vergissing kunnen zijn. Als de meeste mensen niet van goede wil zijn, hoeft ze dat helemaal niet te weerhouden om aan democratische verkiezingen mee te doen. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, en dus zullen de mensen van kwade wil, er voor alles voor waken om iemand uit hun midden te kiezen; daarmee zou immers alleen de gekozene gebaat zijn. Logischerwijs kiest de kwade mens, bij voorkeur een goed mens, opdat hij vervolgens van die goedheid kan profiteren. Alleen als de mensen van kwade wil een kwaad meerderheidsbelang hebben, zullen ze wellicht iemand kiezen die dat kwade meerderheidsbelang bereid is te behartigen. Desalniettemin zullen ze die belangenbehargier moeten kunnen vertrouwen, dus hij moet wel oprecht zijn.

Nee, ik ben er nog niet zo van overtuigd dat een parlementaire democratie zoveel mensen van goede wil nodig heeft. . .
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie