Beste Fjedka,
Verder loop ik graag eventjes achter Heeck aan. Let maar niet op mij. Geef maar gewoon antwoord op zijn vragen (dan wacht ik ondertussen af tot het moment waarop ik 'eventueel' kan zeggen:
"zie je wel!").
Dus geen "zie je wel!", maar in plaats daarvan valt hij zijn meester nog even bij.
terwijl toch, juist op dit forum, verwacht mag worden dat een topicstarter al in zijn openingsbericht duidelijk stelling neemt, inclusief motivatie
Vandaar dat mijn openingsbericht bestond uit een
vraagstelling en niet uit een
stelling. Wat jij met al je verwachtingen daar verder van maakt in jou zaak. Klaarblijkelijk heb je ook niet de basale kennis om stellingen en onderdelen van stellingen van deze topic te herkennen, zelfs niet als je grote voorganger die nog eens extra belicht.
Nou ben je een kakelvers godje op dit forum en ben je misschien nog niet bekend met de mores alhier, dus is het misschien raadzaam je te beroepen op ontoerekeningsvatbaarheid?
Mijn beste Fjedka dit kakelverse godje kent meerdere fora en de mores, zolang die niet beschreven staat in de gedragsregels, wordt bepaald door de deelnemers en daarmee heb ik het over meervoud. Mijn ervaring op diverse fora is dat daar waar het vrije denken in de naam staat meer lijkt op een stel vissers die wachten om iemand af te maken. Dit godje kent dat spelletje.
Niet ik hoef me te beroepen op ontoerekeningsvatbaarheid, maar de hier aanwezige zouden de naam moeten wijzigen in starre atheïsten. Met excuses voor degene die zich daar niet toe rekenen. Mensen als Fishhook die andere betichten van racisme door dieren op een gelijk niveau te zetten, als een ras, naast mensen is volstrekt banaal, gewoon een gebrek aan inhoud.
Maar ik heb de eerste zetten gedaan, tot op heden geen inhoudelijke visie terug gekregen van de heren vrijdenkers.
De reden van de vraagstelling:
"Maar ik zal het helder formuleren hoe kun je de waarde van de mens en zijn ontwikkeling beoordelen als je de mens gelijk stelt met de dieren. Daarom is voor mij het onderscheid tussen mens en dier zo belangrijk. "
Nog even een resumé van de beschikbaar gestelde ingrediënten:
- de 'dierlijke ontwikkeling' een op zich staande weg is en los staat van de ontwikkeling van de mens.
- Vladimir_Vernadski en zijn noösfeer
- Ja, de mens staat apart van de dieren in de evolutie.
- Het menselijke bewustzijn.
- Ik kan je vertellen dat er een aantal 'wetenschappers' mee bezig zijn geweest, zoals Steiner en Gurdjieff, maar ook nu zijn er wetenschappers die meer technisch het menselijk bewustzijn trachten te bewijzen, dan moet je denken aan mensen als William A. Tiller een voorloper in de Noëtische Wetenschappen in navolging van de eerder genoemde Vladimir Vernadski, David Bohm, Alain Aspect, Dr. Jack Sarfatti maar ook het Global Consciousness Project zijn allemaal wetenschappelijke initiatieven die dat bewustzijn aantonen en duiden.
- Het zijn geen twee lijnen, maar een lijn, waar de mens in een later stadium is aangehaakt, zie het als een soort parasiet op een dierlijke stam. (qua beeldspraak)
- Bewustzijn is onderhevig aan evolutie en het heeft niets met je beeld van vroegrijpe dieren te maken
- Alleen dan per ingroeien van iets dat van buiten komt en niet door eigen hersenontplooiing? En deze aanname (los even van de exacte woordkeus) is correct.
- De kanttekening is dat instinctieve reacties soms ook als moraal worden gezien en die sluit ik liever uit.
Zodra iemand met dergelijke uitgangspunten niets kan dan weet ik het ook niet. Dat mijn eigen visie over deze vraagstelling niet volledig uitgewerkt is, lijkt mij helder anders zou ik geen vraag stellen, maar een visie of stelling poneren. Jou voorganger heeck is zwaar door het ijs gezakt en dat is jammer, aangezien hij scherp genoeg lijkt.
Zijn vraag, zie hieronder, die met dit onderwerp te maken heeft laat hij dan jammer genoeg ook liggen.
"en zou hooguit de vraag rechtvaardigen hoe dat bewustzijn zich in al onze voorouders zou hebben ontwikkeld.".
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."