Wanneer is iets of iemand een mens.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Wanneer is iets of iemand een mens.

Bericht door Fish »

Ik was daar inderdaad op het verkeerde been gezet door Thor, ik begrijp trouwens niet waarom hij voor iemand anders reageerde.
Dus neem ik mijn woorden niet terug.
is dus voor F001 bedoeld.(tenzij het ironisch bedoeld was)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Thor schreef:Tja, jij verwacht van mij antwoorden om jouw vragen, maar zelf ben je niet bereid de meest simpele vragen van mij te beantwoorden, een beetje kinderachtig en beslist niet intelligent.
Dacht je werkelijk, zittende op een wolk, Oh Thor (mijn beste),
dat je een topic kon openen en je er vervolgens kon gedragen als centrale en 'mysterieuze' gesprekspartner/leider die iedereen te woord staat en indien nodig wijst op eigen hoogstpersoonlijk geformuleerde topicvraag, waarover topicsteller zélf vervolgens zo 'neutraal' (lees: buiten schot) blijft als mogelijk, de debatterende anderen onderwijl af en toe een vermeende parel toewerpende van het diepere verstaan van topicsteller wanneer hem dat mocht welgevallen, of een sneer naar vermeende 'onwetenden',

terwijl toch, juist op dit forum, verwacht mag worden dat een topicstarter al in zijn openingsbericht duidelijk stelling neemt, inclusief motivatie

en zo pagina's lange gerechtvaardigde vragen over wat 'De Grote TS' wel of niet zou bedoelt hebben te vermijden?

Nou ben je een kakelvers godje op dit forum en ben je misschien nog niet bekend met de mores alhier,
dus is het misschien raadzaam je te beroepen op ontoerekeningsvatbaarheid?
(dan zul je echter wel moeten bekennen dat je de forumregels/doelstellingen, die je uiteraard wel gelezen hebt naar ik mag aannemen, en dan met name die omtrent het openen van een topic, niet begrijpt)

Succes.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Fjedka,
Verder loop ik graag eventjes achter Heeck aan. Let maar niet op mij. Geef maar gewoon antwoord op zijn vragen (dan wacht ik ondertussen af tot het moment waarop ik 'eventueel' kan zeggen:
"zie je wel!").
Dus geen "zie je wel!", maar in plaats daarvan valt hij zijn meester nog even bij.
terwijl toch, juist op dit forum, verwacht mag worden dat een topicstarter al in zijn openingsbericht duidelijk stelling neemt, inclusief motivatie
Vandaar dat mijn openingsbericht bestond uit een vraagstelling en niet uit een stelling. Wat jij met al je verwachtingen daar verder van maakt in jou zaak. Klaarblijkelijk heb je ook niet de basale kennis om stellingen en onderdelen van stellingen van deze topic te herkennen, zelfs niet als je grote voorganger die nog eens extra belicht.
Nou ben je een kakelvers godje op dit forum en ben je misschien nog niet bekend met de mores alhier, dus is het misschien raadzaam je te beroepen op ontoerekeningsvatbaarheid?
Mijn beste Fjedka dit kakelverse godje kent meerdere fora en de mores, zolang die niet beschreven staat in de gedragsregels, wordt bepaald door de deelnemers en daarmee heb ik het over meervoud. Mijn ervaring op diverse fora is dat daar waar het vrije denken in de naam staat meer lijkt op een stel vissers die wachten om iemand af te maken. Dit godje kent dat spelletje.
Niet ik hoef me te beroepen op ontoerekeningsvatbaarheid, maar de hier aanwezige zouden de naam moeten wijzigen in starre atheïsten. Met excuses voor degene die zich daar niet toe rekenen. Mensen als Fishhook die andere betichten van racisme door dieren op een gelijk niveau te zetten, als een ras, naast mensen is volstrekt banaal, gewoon een gebrek aan inhoud.

Maar ik heb de eerste zetten gedaan, tot op heden geen inhoudelijke visie terug gekregen van de heren vrijdenkers.
De reden van de vraagstelling: "Maar ik zal het helder formuleren hoe kun je de waarde van de mens en zijn ontwikkeling beoordelen als je de mens gelijk stelt met de dieren. Daarom is voor mij het onderscheid tussen mens en dier zo belangrijk. "
Nog even een resumé van de beschikbaar gestelde ingrediënten:
- de 'dierlijke ontwikkeling' een op zich staande weg is en los staat van de ontwikkeling van de mens.
- Vladimir_Vernadski en zijn noösfeer
- Ja, de mens staat apart van de dieren in de evolutie.
- Het menselijke bewustzijn.
- Ik kan je vertellen dat er een aantal 'wetenschappers' mee bezig zijn geweest, zoals Steiner en Gurdjieff, maar ook nu zijn er wetenschappers die meer technisch het menselijk bewustzijn trachten te bewijzen, dan moet je denken aan mensen als William A. Tiller een voorloper in de Noëtische Wetenschappen in navolging van de eerder genoemde Vladimir Vernadski, David Bohm, Alain Aspect, Dr. Jack Sarfatti maar ook het Global Consciousness Project zijn allemaal wetenschappelijke initiatieven die dat bewustzijn aantonen en duiden.
- Het zijn geen twee lijnen, maar een lijn, waar de mens in een later stadium is aangehaakt, zie het als een soort parasiet op een dierlijke stam. (qua beeldspraak)
- Bewustzijn is onderhevig aan evolutie en het heeft niets met je beeld van vroegrijpe dieren te maken
- Alleen dan per ingroeien van iets dat van buiten komt en niet door eigen hersenontplooiing? En deze aanname (los even van de exacte woordkeus) is correct.
- De kanttekening is dat instinctieve reacties soms ook als moraal worden gezien en die sluit ik liever uit.

Zodra iemand met dergelijke uitgangspunten niets kan dan weet ik het ook niet. Dat mijn eigen visie over deze vraagstelling niet volledig uitgewerkt is, lijkt mij helder anders zou ik geen vraag stellen, maar een visie of stelling poneren. Jou voorganger heeck is zwaar door het ijs gezakt en dat is jammer, aangezien hij scherp genoeg lijkt.

Zijn vraag, zie hieronder, die met dit onderwerp te maken heeft laat hij dan jammer genoeg ook liggen.
"en zou hooguit de vraag rechtvaardigen hoe dat bewustzijn zich in al onze voorouders zou hebben ontwikkeld.".
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

THOR schreef:De reden voor mijn pseudoniem is simpel je moet mijn woorden nemen en niet mijn persoon. Ik wil graag het anonieme gesprek waar over onderwerpen nagedacht kan worden.
Thor,
Eindeloze escapes via verzonnen argumenten:
Ik heb niet de behoefte geuit om je nader te willen kennen en ik neem je al puur op je woorden en je mag van mij een anoniem "gesprek".
Maar zoals gezegd, dan moet je een ander speelmaatje vinden omdat ik al duidelijk heb gemaakt dat je een hypothese hebt die je niet duidelijk formuleert.
En ik heb echt wat interessanters/leukers te doen dan jou de woorden uit je mond te trekken.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Thor schreef:Maar ik heb de eerste zetten gedaan, tot op heden geen inhoudelijke visie terug gekregen van de heren vrijdenkers.
Ik heb in een reactie op wat Mahalingam schreef er hier inhoudelijk wel iets over gezegd. Misschien dat je daar nog verder op in wilt gaan?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste vegan-revolution,
Alles wat leeft is bezield en bezit een zekere mate van bewustzijn.
Als een boom omvalt en iemand dood, dan gaat de boom karmatisch gezien vrijuit.
Het is het karma van de persoon waardoor die op die plek was.
Er is een wet van oorzaak en gevolg op het mentale vlak die alleen in dit bestaan de mens keuze geeft waardoor zijn handelen gevolgen heeft voor na de dood. En dan kan je als kat reïncarneren. Wat je dan overkomt is het uitwerken van karma dat je als mens gemaakt hebt. Dat de kat muizen jaagt geeft geen nieuw karma.
Feitelijk komen we hier op een zijsprong naar filosofisch terrein.
Een mens is een symbiose van levensvormen op een "lager niveau" zoals bijvoorbeeld menselijke cellen. Elke menselijke cel reageert instinctief zoals een dier dat doet. Het menselijk zijn en handelen is dan niets meer dan de "optelsom" van deze instincten. Of een mens de keuze maakt om wel of niet langs een omvallende boom te wandelen wordt dan dus bepaald door de samengestelde instincten van de "diertjes" waaruit die mens is opgebouwd.
De reden waarom ik hier in eerste instantie niet op heb gereageerd heeft te maken met het onderwerp waarover werd gesproken. Dit onderwerp heet bij mij toeval, noodzaak en voorzienigheid, waarbij Mahalingam het in het kader van karma plaatste. Dit is een geheel andere discussie, vandaar dat ik daar niet op reageerde.

Indien ik je reactie breder bekijk dan gaat de inbreng over de hoeveelheid van instincten die de mens stuurt. Om je een indruk te geven Gurdjieff noemde de mens een robot, juist vanuit dat oogpunt. Het boek 'molecules of emotions' gaat ook over dit onderwerp. Emoties worden in ons lichaam middels bepaalde peptide vastgelegd, met andere woorden emoties verdwijnen niet maar worden een onderdeel van ons lichaam. Een lichaam dat van jongs af aan leert hoe daarop moet worden gereageerd waardoor het instinctieve reacties worden. En uiteindelijk winnen deze instinctieve reacties het van het mens zijn.
Waarbij het mens zijn dan betekent dat men een bewuste afweging maakt op basis van de verschillende opties rekening houdend met de rationele als wel de emotionele argumenten en de genomen keus uitvoert. In tegenstelling tot die 'diertjes' heeft de mens die keus
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Waarbij het mens zijn dan betekent dat men een bewuste afweging maakt op basis van de verschillende opties rekening houdend met de rationele als wel de emotionele argumenten en de genomen keus uitvoert. In tegenstelling tot die 'diertjes' heeft de mens die keus
Het onderscheid tussen mens en dier is dus de vrije wil ?
Is dat je standpunt ?
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Tjok45,
Het onderscheid tussen mens en dier is dus de vrije wil ?
Is dat je standpunt ?
Niet Het, maar Een onderscheidend aspect.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ni dieu , Ni maitre
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Tjok45,

Het plaatsen van een link zonder enige relatie te leggen met mijn opmerkingen veinst een superioriteitsgevoel die op deze manier tentoongesteld moet worden, zo van ik heb je. Vertel mij eens waar het artikel afwijkt van mijn tekst? http://www.kennislink.nl/publicaties/vr ... -niet-echt
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Thor schreef: De vraag die ik hier naar voren zou willen brengen is wanneer is een bot (of een samenstel daarvan) een mens en wanneer een dier?
Je bedoeld een fosiel neem ik aan, anders had je niet zo expliciet over bot(ten) geschreven.

Ik denk dat mrBE daar nog het beste antwoord op heeft gegeven.
Het is namelijk onmogelijk een bepaald fosiel aan te wijzen zijnde de eerste mens.
mrBE schreef:Je zal tot in den treure kunnen blijven wachten op een bevredigend antwoord, want dat antwoord bestáát gewoon niet.

Ik heb er hier nog een paar waarmee je je tijd kan vullen:

- op welk moment wordt een embryo een "persoon"?
- wanneer wordt een tiener "volwassen"?
- wanneer is iemand precies "verstandelijk gehandicapt"?
- enz. enz.
Jij gaf daar een wat mij betreft niets zeggend (hautain) antwoord op:
Thor schreef:Misschien moet je iets gaan lezen over Piaget, de ontwikkelingspsycholoog dan worden veel van je vragen beantwoord.
Waarom niet op zijn argument in gegaan? Hij gaf een rechtstreeks antwoord op jouw OP, en ik zie niet in waarom er dan opeens een ontwikkelingspsygholoog bij gesleept wordt.

Ik zou zeggen fileer BE's argumenten voor ons als jij een betere uitleg denkt te hebben.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thor schreef:Het boek 'molecules of emotions' gaat ook over dit onderwerp.
Ja en?
Dat je een associatie met Gurdjieff, totaal onbekend met de tegenwoordige biochemie etc., kunt leggen, dat zegt niets.
Dat de schrijfster van "Molecules of emotions" verrekte jong een pittig formidabele vondst middels de wetenschappelijke methode heeft gerealiseerd, dat wil niet zeggen dat ze in al haar (latere) uitingen ook gelijk heeft.
Dat ze cellen met bewustzijn uitrust is zo een uiting die het in spirituele kringen erg goed doet, maar daarbuiten hooguit leidt tot "oh, vindt u dat, dan ligt u zwaar overhoop met die wetenschap die u ooit zo voorbeeldig heeft gebruikt.
Wie weet zegt ze dan dat ze "spiritueel uit de kast is gekomen", en belichaamt ze de tegenbeweging van Susan Blackmore, die de omgekeerde route aflegde en nu kan worden geraadpleegd over bijvoorbeeld bewustzijn en vrije wil, etc. .

Al jij die schrijfster nu als referentie gebruikt voor hetgeen dat je nog steeds uit de mond moet worden getrokken, verlaagt je de potentiële waarde van wat uiteindelijk je uitgeschreven hypothese zou mogen zijn.
Want je toont niet aan dat je associaties ook maar een greintje meer waard zijn dan precies dat.

Toch nog even het zeeltje omleggen en al trekkend en sjorrend navragen of je misschien ook meent dat cellen een eigen bewustzijn hebben?
En hoe dat dan zit met het uitgroeien daarvan binnen dieren met grote hersenen en niet zo grote hersenen.

Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 15 sep 2010 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Fishhook,
De vraag die ik hier naar voren zou willen brengen is wanneer is een bot (of een samenstel daarvan) een mens en wanneer een dier?
Je bedoeld een fosiel neem ik aan, anders had je niet zo expliciet over bot(ten) geschreven.
Nee, het hoeft geen fossiel te zijn, je kunt het ook op het huidige betrekken om een verschil aan te duiden.
Het kan natuurlijk wel een fossiel zijn.
Je zal tot in den treure kunnen blijven wachten op een bevredigend antwoord, want dat antwoord bestáát gewoon niet.
Ik denk dat mrBE daar nog het beste antwoord op heeft gegeven.
Dat is een verschil van inzicht. Want iemand die zegt dat er geen antwoord op de vraag is, lijkt mij nu niet een inhoudelijk antwoord.
Ik heb er hier nog een paar waarmee je je tijd kan vullen:
- op welk moment wordt een embryo een "persoon"?
- wanneer wordt een tiener "volwassen"?
- wanneer is iemand precies "verstandelijk gehandicapt"?
- enz. enz.
Kun je mij aangeven in welke zin of vorm deze vraagstellingen een relatie hebben met de topic?
Waarbij ik de indruk krijg dat in zijn denken deze vragen ook niet te beantwoorden zijn. Hetgeen deels te maken heeft met de woordkeus en deels met zijn gebrek aan kennis op het gebied van de ontwikkelingspsychologie. Het kan misschien hautain zijn, maar wel feitelijk correct. En in ieder geval minder hautain dan iemand van racisme te beschuldigen.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste heeck,
Het boek 'molecules of emotions' gaat ook over dit onderwerp.
Ja en?
Dat je een associatie met Gurdjieff, totaal onbekend met de tegenwoordige biochemie etc., kunt leggen, dat zegt niets.
Dat de schrijfster van "Molecules of emotions" verrekte jong een pittig formidabele vondst middels de wetenschappelijke methode heeft gerealiseerd, dat wil niet zeggen dat ze in al haar (latere) uitingen ook gelijk heeft.
Waar heb ik iets van haar latere werk geciteerd? :shock:
Ik baseer mij op de uitingen in haar boek, waar we nog niet eens op zijn in gegaan.
Dat ze cellen met bewustzijn uitrust is zo een uiting die het in spirituele kringen erg goed doet, maar daarbuiten hooguit leidt tot "oh, vindt u dat, dan ligt u zwaar overhoop met die wetenschap die u ooit zo voorbeeldig heeft gebruikt.
Cellen met bewustzijn uitrustten is een spannend verhaal, maar waar haal je dat vandaan?
En welke wetenschap heb ik dan gebruikt? Allemaal vooronderstellingen op basis van eigen associaties, maar niet op basis van mijn woorden.
Want je toont niet aan dat je associaties ook maar een greintje meer waard zijn dan precies dat.
Ten eerste zijn we daar inhoudelijk niet op in gegaan en ten tweede dit soort conclusies op basis van eigen associaties daar kan ik niets mee. In het verleden kwam ik wel eens mensen tegen die hadden dan een idee en daarop gingen ze hun eigen associaties als mijn woorden zien. Enkele fanatiekelingen gingen bij hoog en laag beweren dat het mijn woorden waren en op verzoeken dat aan te tonen bleef het dan stil. Veel discussies lopen stuk op dit soort misverstanden :wink:
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Thor

Het aanbieden van een dergelijke link is een manier om een artikel onder ogen te brengen dat je ook effectief gaat lezen ...het gaat over de vrije wil ... en heeft dus wel degelijk een relatie met het ter sprake gekomen onderwerp ....
maar "het artikel ontkracht niet 'echt '" uw kommentaar ....schrijft u ....U hebt het dus gelezen ....
Kunt u wat nader omschrijven wat dit artikel dan vertelt over de " vrije wil "...
en
vooral met wat bent u akkoord en (eventueel) niet akkoord in dat artikel
Geef bijvoorbeeld eens uw eigen kommentaar op dat artikel ...

Ik ben gewoon benieuwd ...en dat zou zeker ook een beter zicht kunnen geven op wat U verstaat ( of wenst te verstaan) onder het begrip "vrije wil "...

U schrijft ook
: de vrije wil is een van de kenmerken ... niet HET kenmerk
OK
welke kenmerken komen nog in aanmerking in jouw visie ?

P.S.
Volgens mij is:
de vrije wil niets anders dan een gesofistikeerde stuurinrichting die een reeds begonnen actie die een mens onderneemt bijstuurt en dit op grond van vroegere trial en error ervaringen( ook binnen de sociale kontekst waarin dat wezen ontwikkelde =wat meteen een belangrijk deel van het keuzemenu uitmaakt ) die dat individu achteraf ( bewust of onderbewust ) heeft verwerkt ....
Het is een navigatieinstrument dan kan "leren " en daardoor beter kan worden
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 15 sep 2010 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Gesloten