Stupid Design

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Sararje schreef: Als ik me niet vergis schrijf je de goede man als Lamarck.
Als ik me niet vergis was Lamarck degene die meende dat als iemand in zijn leven kreupel wordt door een ongeluk, dat de gevolgen van het ongeluk dan worden doorgegeven aan het nageslacht. Deze achterhaalde gedachte is één van de oorzaken waarom we spreken over Darwinisme en niet over Lamarckianisme. Ik kan me weinig voorstellen bij een bioloog die in deze tijd Lamarck nog aanhangt.

ciao....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

skeptic schreef:
Ruby schreef:

Tot slot: Sommigen denken de waarheid in pacht te hebben en die mensen (christenen, moslims, atheisten, vrijdenkers etc) gaan hun waarheid opdringen aan een ander.
Het belangrijkste is: geloof in Jezus, zoon van God, die gestorven is voor onze zonden. Dat is immers wat erin staat. Dus als je het boek leest, dan moet dat het belangrijkste zijn.
als jij zegt wat het belangrijkste is, heb jij dan ook de waarheid in pacht?
Ik had gezegd:
Over evolutie staat niets, maar vindt God misschien ook wel niet interessant. Wat doet het er toe? Het belangrijkste is: geloof in Jezus, zoon van God, die gestorven is voor onze zonden. Dat is immers wat erin staat. Dus als je het boek leest, dan moet dat het belangrijkste zijn.
Zoals ik al eerder heb aangegeven. Ik speel even voor advocaat van de "duivel". Liever zou ik zien dat iemand dat deed die 100% de Bijbel geloofd. Ik haalde hier dus ook maar weer even aan hoe ik denk dat iemand dat ziet die 100% in de Bijbel geloofd het zou kunnen zien. Met het stukje: "als je het boek leest" bedoelde ik: hen die de Bijbel geloven.

Dus nog even voor de duidelijkheid, Skeptic, ik bedoelde hier niet dat IK het zo zie. En ik weet helaas van Bijbel gelovers, dat zij het wel zo zien. Zij denken ook idd de waarheid in pacht te hebben.

Btw: Ik maak het mezelf wel moeilijk he?
------------------------
@Devious, dat ga ik eens navragen. Dat kan ik me ook niet helemaal voorstellen, maar ja... ikke niet weten. ;)
------------------------
Ik heb ooit eens het boek "Er klopt niks van" gekocht. Ik weet niet of iemand het ooit gezien/gelezen heeft, maar het is... ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Ik had het nu weer ter hand genomen in de hoop daar dingen te vinden zoals wetenschappelijk onderzoek ofzo pro creationisme of op z'n minst goede weerleggingen wat betreft evolutietheorie. Het boek is echt om te gillen. Zó ontzettend kort door de bocht! Niet normaal meer gewoon. Mocht je enigszins nieuwsgierig zijn dan kun je een kijkje wagen op: http://www.real-life.nl/evolutietheorie.html
Dus ik ga nog maar eens verder op zoek. Boek was absoluut zonde van mijn geld. Alhoewel mijn man het nu aan het lezen is. Hij vindt het eigenlijk wel grappig (er wordt iets geroepen terwijl ze het vervolgens niet onderbouwen) en is ontzettend verbaasd over de goed gekozen titel. ;-)
Mijn man stemt mij niet gerust. Want hij zei ook dat er idd geen onderzoeken enzo zijn naar creationisme. Creationisten proberen de evolutietheorie onderuit te schoppen en verder willen ze, volgens hem, niets met wetenschap te maken hebben omdat dat niet in Gods wens is (ofzo). Ben benieuwd of ik ooit wat vindt. Hij is inmiddels al een paar jaartjes van de opleiding af, dus wie weet...

Ik ben vast het dommertje hier, maar ik was helemaal verbaasd te horen dat we aanleg voor kieuwen hebben. Eén van de vele dingen voor evolutietheorie. Ik kan me dat gewoon niet visualiseren, he? Ik kan me nog indenken dat we onszelf aanpassen aan onze omgeving en zo, maar dat we misschien echt ooit eerst "geheel anders" waren, dat vind ik zoooo vreemd (ik zeg niet of ik het wel al dan niet geloof, maar het me in te denken/voorstellen vind ik gewoon meer dan onmogelijk(mijn voorstellingsvermogen is absoluut te klein). Hoe zouden we eruit zien of wat zouden we zijn over een paar miljoen jaar? Gekke gedachte hoor.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ruby schreef: Ik ben vast het dommertje hier, maar ik was helemaal verbaasd te horen dat we aanleg voor kieuwen hebben. Eén van de vele dingen voor evolutietheorie. Ik kan me dat gewoon niet visualiseren, he?
Nou, het ligt een beetje anders. Geen aanleg voor kieuwen, maar rudimentair kieuwweefsel. Oliver Sacks zegt in een diepte-interview in het boek 'Een schitterend ongeluk', dat hij patienten had die na een beschadiging laag in de hersenstam door multiple sclerose, last kregen van spastische bewegingen van het verhemelte, de stapedius spier in het oor of van de lange spieren in de nek.
Oliver Sacks: 'Die bewegingen zijn onverklaarbaar tot je bedenkt dat die drie plaatsen overblijfselen zijn van de kieuwbogen, en dat de beweging dus een kieuwbeweging is.

Ciao..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Ruby schreef:

Dus nog even voor de duidelijkheid, Skeptic, ik bedoelde hier niet dat IK het zo zie. En ik weet helaas van Bijbel gelovers, dat zij het wel zo zien. Zij denken ook idd de waarheid in pacht te hebben.

Btw: Ik maak het mezelf wel moeilijk he?
------------------------
Sorry, ik had me iets beter moeten verdiepen in wat jij schreef, dus ben ik degene die het voor jou moeilijk maak. :oops:
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Devious schreef:
Sararje schreef: Als ik me niet vergis schrijf je de goede man als Lamarck.
Als ik me niet vergis was Lamarck degene die meende dat als iemand in zijn leven kreupel wordt door een ongeluk, dat de gevolgen van het ongeluk dan worden doorgegeven aan het nageslacht. Deze achterhaalde gedachte is één van de oorzaken waarom we spreken over Darwinisme en niet over Lamarckianisme. Ik kan me weinig voorstellen bij een bioloog die in deze tijd Lamarck nog aanhangt.

ciao....
Ja klopt, ik heb al een tijdje geen biologie meer gehad.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Devious schreef:
Ruby schreef: Ik ben vast het dommertje hier, maar ik was helemaal verbaasd te horen dat we aanleg voor kieuwen hebben. Eén van de vele dingen voor evolutietheorie. Ik kan me dat gewoon niet visualiseren, he?
Nou, het ligt een beetje anders.
Bedankt weer voor de uitleg, Devious. Het is altijd lastig als je iets door verteld wat iemand je vertelt. Gaat altijd wel iets bij mis. Dit was weer zo'n voorbeeld. *Wanneer leer ik het?* *Nooit waarschijnlijk.*
Groeten van Ruby
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Devious schreef:Als ik me niet vergis was Lamarck degene die meende dat als iemand in zijn leven kreupel wordt door een ongeluk, dat de gevolgen van het ongeluk dan worden doorgegeven aan het nageslacht. Deze achterhaalde gedachte is één van de oorzaken waarom we spreken over Darwinisme en niet over Lamarckianisme. Ik kan me weinig voorstellen bij een bioloog die in deze tijd Lamarck nog aanhangt.
Ik ben er niet erg in thuis, maar ik las wel ooit een stuk waarin werd uitgelegd dat het genenplan niet statisch is, maar door de levensloop van een individu kan worden beïnvloed. Dus als je je leven lang bepaald (fysiek) werk doet, dan beïnvloed je hiermee de bouw van je eigen lichaam (bv ontwikkeling van bepaalde spieren), maar ook wordt dit op de een of andere manier vastgelegd in je genen. Krijg je dan kinderen, dan kun je dus een bepaalde aanleg hiervoor doorgeven.

Wat Lamarck bedoel weet ik niet, waarschijnlijk bedoel hij iets heel anders. Maar het schoot me toch te binnen naar aanleiding van deze opmerking.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Ik ben er niet erg in thuis, maar

Er is inderdaad een nieuw gebied in de genetica in versnelde ontwikkeling : de EPIGENETICA
waarbij bepaalde "triggers" uit de omgeving ( zowel het" inwendige"( lichamelijke ,) als het uitwendige millieu(environment )van een stamouder( of alle stamopudersd ) , en onder bepaalde omstandigheden , invloed zouden kunnen uitoefenen op de "erfenis" zoals ze zich uitdrukt in de ontwikkeling van achterkleinkinderen bijvoorbeeld ...
Deze invloed zou zich conserveren in de "supplementaire "epigenetische laag gelegen bovenop de regelgenen in het genoom-apparaat voornamelijk in de zogenaamde promotoren (en misschien wel in het zogenaamde Junk DNA dat nu eveneens intensief wordt onderzocht ?)

Voor zover ik het al heb kunnen uitvogelen( onder voorbehoud dus ) ; is deze nieuwe aanpak nog maar een onlangs gestart project ...Men weet er nog zeer weinig vanaf ( althans ik heb er nog niet veel verstaanbaars over gevonden ...ik zou het eens opnieuw kunnen proberen )

Er is inderdaad geopperd dat dit een soort mechanisme analoog aan het lamarkiaanse concept zou kunnen zijn ... maar het is nog te vroeg om echt te weten wat er eigenlijk aan de hand is .... en het gaat alvast niet over het klassieke lamarckisme , meen ik ondertussen te hebben begrepen ...
Weet hier iemand anders meer over ?

Graag gewoon een paar links is ook al goed ...

Voor de liefhebbers :

zie over epigenetica volgende (7 berichten )

http://groups.msn.com/evodisku/glose.ms ... 4458143719

http://groups.msn.com/evodisku/glosop.m ... 5632435207

Ook in het blad Eos is een artikel verschenen ( ik zal het eens opzoeken en proberen beschikbaar stellen op evodisku : ik verwittig hier wel wanneer zover is )
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Bedankt voor die uitleg, Tsjok. Epigenetica... ik zal het in de gaten houden. :o

PS, heldere artikelen ook, waar je naar linkte, ik kon het zelfs redelijk begrijpen. :D
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Devious schreef:
Nou, het ligt een beetje anders. Geen aanleg voor kieuwen, maar rudimentair kieuwweefsel. Oliver Sacks zegt in een diepte-interview in het boek 'Een schitterend ongeluk', dat hij patienten had die na een beschadiging laag in de hersenstam door multiple sclerose, last kregen van spastische bewegingen van het verhemelte, de stapedius spier in het oor of van de lange spieren in de nek.
Oliver Sacks: 'Die bewegingen zijn onverklaarbaar tot je bedenkt dat die drie plaatsen overblijfselen zijn van de kieuwbogen, en dat de beweging dus een kieuwbeweging is.

Ciao..
Als dit echt onomstotelijk vastkomt te staan, dan kan geen enkele kerk meer doorgaan met het vertellen van hun sprookjes.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Hier hebt u wat uitgebreider informatie over menselijke " kieuwen "
( 2 verzamelde artikels met verdere links )

U heeft nog steeds werkende vissenkieuwen in uw lijf.

http://be.msnusers.com/evodisku/glose.m ... 8448183170

Misschien kan een verwant , kennis of vriend(in) die wat meer kent van biologie hierop wat kommentaar leveren ?
Dat is uitermate welkom ...

Groet
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De site van de Universiteit van Berkeley over evolutie:
http://evolution.berkeley.edu/
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De AAS (American Astronomical Society bemoeit zich nu ook inzake het stanpunt over ID.

American Astronomical Society Supports the Teaching of Evolution in United States Science Classes and States that "Intelligent Design" is Non-Scientific and Should not be Taught to the Nation's Children.

In a statement released today, the American Astronomical Society, the largest professional scientific association for astronomers and astrophysicists in the United States, supports the teaching of evolution in K-12 science classes. While endorsing the teaching of evolution, the American Astronomical Society reminds the public that a scientific theory is the strongest form of scientific understanding of our world and not a mere speculation or guess. Theories are always open to revision, but represent our current best understanding of how nature and the universe work.

Focusing specifically on recent actions by proponents of so-called "Intelligent Design", the statement released today points out that "Intelligent Design" fails to meet the basic definition of a scientific idea or theory containing no Testable way to verify its central ideas.

The President of the American Astronomical Society, Dr. Robert P. Kirshner of Harvard University, said, "Science teachers have their hands full teaching the things that we actually know about the world we live in. They shouldn't be burdened with content-free dogma like Intelligent Design."

Dr. George Nelson, Education Officer of the American Astronomical Society and former astronaut, agreed, saying, "Anti-science movements like Intelligent Design, however disguised, seriously undermine the already difficult task of educating the next generation to be science literate. And a science literate citizenry is necessary if America is to continue to thrive."
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In totaal 38 winnaars van de Nobelprijs hebben een brief geschreven aan de Kansas Stae Board of Education om te verhinderen dat ID naast de evolutieleer zal worden onderwezen in de staat Kansas.

De brief:

TO: Kansas State Board of Education
We, Nobel Laureates, are writing in defense of science. We reject efforts by the proponents of so-called “intelligent design” to politicize scientific inquiry and urge the Kansas State Board of Education to maintain Darwinian evolution as the sole curriculum and science standard in the State of Kansas.
The United States has come a long way since John T. Scopes was convicted for teaching the theory of evolution 80 years ago. We are, therefore, troubled that Darwinism was described as “dangerous dogma” at one of your hearings. We are also concerned by the Board’s recommendation of August 8, 2005 to allow standards that include greater criticism of evolution.
Logically derived from confirmable evidence, evolution is understood to be the result of an unguided, unplanned process of random variation and natural selection. As the foundation of modern biology, its indispensable role has been further strengthened by the capacity to study DNA. In contrast, intelligent design is fundamentally unscientific; it cannot be tested as scientific theory because its central conclusion is based on belief in the intervention of a supernatural agent.
Differences exist between scientific and spiritual world views, but there is no need to blur the distinction between the two. Nor is there need for conflict between the theory of evolution and religious faith. Science and faith are not mutually exclusive. Neither should feel threatened by the other.
When it meets in October, 2005, we urge the Kansas State Board of Education to vote against the latest draft of standards, which propose including intelligent design in academic curriculum.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

distiple schreef:
Devious schreef:

Ciao..
Als dit echt onomstotelijk vastkomt te staan, dan kan geen enkele kerk meer doorgaan met het vertellen van hun sprookjes.
Tuurlijk kan dat wel. Waarom niet? Als jij zegt dat iets blauw is en ik zeg dat het rood is. Dat kan toch? Of het waar is, is wat anders. Maar je kan altijd iets anders (willen) zien dan een ander. En wie weet hebben ze (creationisten/IDérs) er wel een geheel andere verklaring voor. Je weet maar nooit!
Groeten van Ruby
Plaats reactie