Bijna-doodervaring te verklaren door bloedwaarde
Moderator: Moderators
Re: Bijna-doodervaring te verklaren door bloedwaarde
Het ontstaan van religie zou ook o,a kunnen steunen op mensen die in de pre-historie zo'n NDE gehad hebben of in ieder geval er aan bijgedragen hebben? 

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Inderdaad opvallend dat er twee varianten bestaan die sterk uiteenlopen. Als het fenomeen te verklaren is door de bloedwaarde, dan zouden de 2 varianten een ander bloedbeeld moeten laten zien, lijkt me. Dit zou interessant zijn om te onderzoeken.Mariakat schreef:Blijft toch heel vreemd, deze bijna gelijke rode draad, in deze belevenisen in al deze verschillende verhalen.
Het omhoog zweven boven het lichaam en/of een tunnel met aan het eind een licht, met vaak een wenkend persoon , die of uitnodigt of terugwijst.
Of naar beneden naar de aarde getrokken worden door vage wezens.
Vervolg zou kunnen zijn om het om te draaien:
Aangezien de positieve BDE variant een zeer prettige ervaring schijnt te zijn die mensen op een positieve manier beïnvloedt, zou het interessant kunnen zijn deze te simuleren als het mechaniek uit onderzocht is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Dat is natuurlijk niet gezegd.gerard_m schreef: Inderdaad opvallend dat er twee varianten bestaan die sterk uiteenlopen. Als het fenomeen te verklaren is door de bloedwaarde, dan zouden de 2 varianten een ander bloedbeeld moeten laten zien, lijkt me. Dit zou interessant zijn om te onderzoeken.
Bij elk persoon is de bedrading weer net iets anders aangelegd.
Zelfs al vormt de BDE op zich een overeenkomst tussen verschillende personen, dan wil dat nog niet zeggen dat deze bij iedereen zonder meer hetzelfde zou moeten verlopen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Peter van Velzen
- Site Admin
Onwaarschijnlijk, zonder moderne medische verzorging wordt een bijna dood ervaring, spoedig een echt dood zijn. De ervaring met de echte doden, heef wellicht we gelied tot de theorie dat er iets fundamenteeds "weg" is in de dode, dat er in de levende nog wel wss. (een ziel dus(. Goden stammen m.i. van de "onsterfelijke" sterren en planeten.Fish schreef:Het ontstaan van religie zou ook o,a kunnen steunen op mensen die in de pre-historie zo'n NDE gehad hebben of in ieder geval er aan bijgedragen hebben?
Ik wens u alle goeds
Ik ga nou enigszins off-topic: er zijn mensen die beweren nog een glimp te hebben opgevangen van hoe het vóór hun geboorte was!!! Dat is één van de redenen waarom sommige mensen in reïncarnatie geloven. Als je het zo zegt, zou je dat simpelweg kunnen verklaren als: die mensen hebben een veel te grote fantasie. Maar het schijnt toch wel zo te zijn, dat die mensen dingen weten uit die tijd, die ze eigenlijk helemaal niet kunnen weten!! Dat staat o.a. in het boek 'Van en naar het Licht.' En volgens mij is dat best wel een professioneel boek. Maar hoe denken jullie daarover? Hoe zou dat te verklaren zijn?
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Mariakat schreef: Het omhoog zweven boven het lichaam en/of een tunnel met aan het eind een licht, met vaak een wenkend persoon , die of uitnodigt of terugwijst.
Het zal veel minder voorgekomen zijn, maar het was zeker niet onbekend.Peter van Velzen schreef:Onwaarschijnlijk, zonder moderne medische verzorging wordt een bijna dood ervaring, spoedig een echt dood zijn.Fish schreef:Het ontstaan van religie zou ook o,a kunnen steunen op mensen die in de pre-historie zo'n NDE gehad hebben of in ieder geval er aan bijgedragen hebben?
Zo zag Jeroen Bosch het al.

Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Idd.Lucy schreef:Ik ga nou enigszins off-topic:
Je kunt ook een ander topic hierover openen.
Eerst andere verklaringen opzoeken.er zijn mensen die beweren nog een glimp te hebben opgevangen van hoe het vóór hun geboorte was!!! Dat is één van de redenen waarom sommige mensen in reïncarnatie geloven.
Die zijn er legio.
"Het schijnt zo"Maar het schijnt toch wel zo te zijn, dat die mensen dingen weten uit die tijd, die ze eigenlijk helemaal niet kunnen weten!!
Hebben we niets aan.
Waarom is dat vlg. jou professioneel?Dat staat o.a. in het boek 'Van en naar het Licht.' En volgens mij is dat best wel een professioneel boek.
Heb jij kennis waardoor je dat kunt beoordelen?
Dan zou ik graag willen, dat je die kennis met ons wil delen.

Wat zou je ervan zeggen als je ook eens internet ging afstruinen naar dit soort dingen?Maar hoe denken jullie daarover? Hoe zou dat te verklaren zijn
Tik de titel van dit boek tussen haakjes in je browser, schrap alles wat maar naar een zg. spirituele site riekt, lees de recensies, de positieve, maar zeker ook de negatieve.
Ik weet zeker, dat je zo ook op skeptische pagina's zult komen, ook al zijn er die lang niet zoveel als zweverige New Age achtige en religieuse.
Voor Lucy:
http://www.skepsis.nl/bde.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Let ook op de verdere naslag aan het eind van het artikel.
Als je van mijn vorige levens wil weten heb ik een indicatie van een tijdperk nodig, want anders haal ik de verkeerde fantasie naar boven.
Roeland
http://www.skepsis.nl/bde.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Let ook op de verdere naslag aan het eind van het artikel.
Als je van mijn vorige levens wil weten heb ik een indicatie van een tijdperk nodig, want anders haal ik de verkeerde fantasie naar boven.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Bedankt voor de link , heeck !heeck schreef:http://www.skepsis.nl/bde.html
In het begin van dit topic wordt bij hoog en bij laag vastgehouden aan de absolute geloofwaardigheid van BDE-getuigen . Wat die getuigenissen waard zijn wordt mooi geïllustreerd in , onder andere , dit artikel van Skepter : Bijna-dood-ervaring bij blinden
Niet helemaal.Verdi schreef: Wat die getuigenissen waard zijn wordt mooi geïllustreerd in , onder andere , dit artikel van Skepter : Bijna-dood-ervaring bij blinden
Tik je zoektermen hier rechtboven in de zoekmachine: "blinden en BDE"
Dan zul je een aantal topics tegenkomen waarin hierover wordt geschreven.
Het verschil met blinden en mensen met BDE ervaringen is, dat de eerst genoemden weten dat het om een "vervalsing van waarnemingen" gaat "omdat het niet anders kan" en ook niet de extase ervaren van degene met de BDE ervaring.
Terwijl BDE mensen meestal in eerste instantie geloven in de echtheid hun waarneming en een hallucinatie uitsluiten.
Sommigen van hen zullen later de rationele verklaring accepteren, maar lang niet allemaal.
Doven hebben trouwens eenzelfde soort verschijnsel, maar dan natuurlijk met het horen van "dingen die er niet zijn"
Misschien dat ik iets mis, maar wat maakt het zien van blinden en slechtzienden bij een DBE nou dat ze weten dat het een hallucinatie is? Omdat ze in een lichaam niet kunnen zien zouden ze ook buiten hun lichaam niet kunnen zien (als het al kan, wat maar net de vraag is)? Vreemde redenering (niet van jou, maar in het algemeen)...Mariakat schreef:Niet helemaal.Verdi schreef: Wat die getuigenissen waard zijn wordt mooi geïllustreerd in , onder andere , dit artikel van Skepter : Bijna-dood-ervaring bij blinden
Tik je zoektermen hier rechtboven in de zoekmachine: "blinden en BDE"
Dan zul je een aantal topics tegenkomen waarin hierover wordt geschreven.
Het verschil met blinden en mensen met BDE ervaringen is, dat de eerst genoemden weten dat het om een "vervalsing van waarnemingen" gaat "omdat het niet anders kan" en ook niet de extase ervaren van degene met de BDE ervaring.
Terwijl BDE mensen meestal in eerste instantie geloven in de echtheid hun waarneming en een hallucinatie uitsluiten.
Sommigen van hen zullen later de rationele verklaring accepteren, maar lang niet allemaal.
Doven hebben trouwens eenzelfde soort verschijnsel, maar dan natuurlijk met het horen van "dingen die er niet zijn"
1- Wat blinden zien is niet hetzelfde als een BDE.
Zij zijn nl. niet bijna dood.
Overigens vergat ik te vermelden, dat het hier gaat om blinden, die ooit wel gezien hadden, dacht ik.
2- De persoon met de BDE meent uit zijn lichaam getreden te zijn, wat natuurlijk niet zo is.
Hier kun je eerder spreken van een hallucinatie.
Wat hij/zij vertelt als te hebben gezien, is wat hij heeft werkelijk ervaren.
Overigens vergat ik te vermelden, dat het hier gaat om blinden, die ooit wel gezien hadden, dacht ik.
2- De persoon met de BDE meent uit zijn lichaam getreden te zijn, wat natuurlijk niet zo is.
Oke, maar als je zegt "typ in blinden en bde", ga ik ervan uit dat het gaat om bde en blinden. En niet om blinden en iets anders.Mariakat schreef:1- Wat blinden zien is niet hetzelfde als een BDE.
Dat vind ik nou weer zo frappant he, dat mensen een discussie aangaan terwijl ze in hun achterhoofd het antwoord al weten.2- De persoon met de BDE meent uit zijn lichaam getreden te zijn, wat natuurlijk niet zo is.
En de mens weet hallucinatie wel overal voor te misbruiken.
Zelf heb ik een keer een BLE gehad, ik kwam uit bij het huis van mijn opa en oma en ik wist toen intuïtief dat mijn opa zou sterven, vervolgens kwam ik weer in mijn lichaam en een paar dagen later stierf mijn opa. Mooie hallucinatie he?
bron:wikipediaSoorten van hallucinaties
Hallucinaties kunnen op alle zintuigen betrekking hebben.
Bij visuele hallucinaties ziet men beelden die niet met de realiteit overeenkomen. Kleuren kunnen veranderen, beelden kunnen bol of hol worden, voorwerpen kunnen gaan golven en in extreme situaties worden er beelden gezien die in het geheel niet aanwezig zijn.
Wanneer er geluiden worden gehoord die er niet zijn, spreekt men van akoestische, auditieve of gehoorshallucinaties. Onder deze vorm valt ook het horen van stemmen zonder dat er iemand spreekt, de meest voorkomende vorm van hallucinatie.
Olfactorische of reukhallucinaties uiten zich door niet aanwezige geuren te ruiken.
Bij gustatoire of smaakhallucinaties worden niet aanwezige smaken geproefd.
Somatische hallucinaties hebben betrekking op het gevoel. Dit kan zowel binnen het lichaam zijn als op en vlak onder de huid. In het laatste geval spreekt men van tactiele hallucinaties.
Daarnaast is het mogelijk dat functies van zintuigen door elkaar gaan lopen wat zich uit in bijvoorbeeld het ruiken van kleuren en het zien van geluiden. Dit noemt men synesthesie
Bij welke van de bovenstaande zaken wil jij BDE zetten?
Berjan,
Voorspellende BDE?
Is die van groter voorspellend gehalte dan een voospellende droom of van het gevoel dat je straks door mij wordt opgebeld?
Roeland
Voorspellende BDE?
Is die van groter voorspellend gehalte dan een voospellende droom of van het gevoel dat je straks door mij wordt opgebeld?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Verdomme Berjan, dat miljoen dollar is voor jou!
http://www.skepdic.com/randi.html
Moest je geen ticket kunnen betalen, schiet ik wel voor. Je kan me toch direct terugbetalen.
Kan niet misgaan toch?
http://www.skepdic.com/randi.html
Moest je geen ticket kunnen betalen, schiet ik wel voor. Je kan me toch direct terugbetalen.
Kan niet misgaan toch?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov