Daar kan je op vertrouwen, maar je kan het nooit daadwerkelijk verdedigen.Maverick schreef: Dan kan je beter de sterke punten van democratie benutten en er op vertrouwen dat het systeem superieur is aan dictatuur.
Althans: Niet op de langere termijn.
Ik begrijp zowieso niet dat we een vrijheid van meningsuiting hebben, met het geloof als ontsnappingsclausule.Geloofsvrijheid ten opzichte van discriminatie is iets wat steeds opnieuw ingevuld moet worden. Algemeen uitgangspunt is, is dat je niet mag aanzetten tot haat en niet mag oproepen tot geweld.
Wat anders is een geloof dan een idee?
Waarom moet geloof boven alle kritiek verheven zijn?
Men doet net alsof de vrijheid van geloof in gevaar is, wanneer men de wetten hiervoor afschaft.
Dat is je reinste flauwekul wanneer je al een vrijheid van expressie hebt.
Weg met die aparte wetten voor godsdiensten!
Ze zijn overbodig en contraproduktief, en hun verdwijnen zal de democratie en pluriformiteit eerder verrijken dan verarmen.
Ja, ik weet het.Wat dat betreft sta ik ook wel eens met mijn oren te klapperen. Enkele jaren geleden riep een geestelijk moslim leider dat homo''s van de hoogste toren gegooid zouden moeten worden. Als dat geen aanzetten is tot haat, wat dan wel?
Maar toch kunnen wij er ons slechts tegen beschermen zolang deze lieden in de minderheid zijn.
Er is niets dat garandeert dat hun opmars tot staan zal worden gebracht, op de lange termijn.
Dat krijg je met democratie ook nooit gedaan.
Je kan de argumenten van een "god" niet met woorden bestrijden, aangezien "god" de standaarden voor goed, kwaad en rechtvaardigheid heeft uitgevonden. (Zo kan wraakzucht ook nog doorgaan voor rechtvaardigheid)Met name de onnodig harde woorden mogen gerust wel bestraft worden met boete's. Echter, heeft iemand het absurde standpunt dat zijn god danwel engel danwel wat ook vind dat homosexualiteit niet goed is, dan moet dat geuit worden en met argumenten bestreden worden.
Met haatsprekers valt doorgaans verrekt weinig te argumenteren.
God heeft het zo gezegd, en daarmee is de kous af.
Alleen zit niet iedereen op een open en fair debat te wachten.Open en fair debat moet mogelijk zijn, dat kan alleen als meningen geuit worden.
Tegen de hardleerse gelovige is geen argument gewassen, al zijn je punten nog zo sterk.Juist dat open debat stuwt integratie voorwaarts. Je moet dus je eigen sterke punten benutten. Je niet laten regeren door angst.
Maar optreden smoort een debat ook, dat is de moeilijkheid.Nu minder tollerant worden op gebied van vrijheden zou fout zijn, optreden tegen gedrag dat debat smoort en aanzet tot haat lijkt me juist wel goed.