Beste Devious
Ik ben de discussie langs gelopen, en ik kan niet anders dan concluderen: Het is toch echt gewoon een kwestie van lezen wat er staat.
siger.1 schreef:De mensen in de reportage zijn alle gelovigen, die "seculier" op hun eigen manier gebruiken.
Met andere woorden: Alarm! Alarm! Dit zijn GELOVIGEN - en die zijn op dit onderwerp natuurlijk sowieso niet te vertrouwen - die mensen in verwarring willen brengen over de seculiere samenleving door het woord op een specifieke wijze te gebruiken. Dit zegt hij ook in zijn tweede post:
siger.2 schreef:Door het woord "seculier" te gebruiken in plaats van "ongeloof", lijkt het of men seculariteit wil definieren als een soort geloof, wat met het woord "ongeloof" natuurlijk niet zo makkelijk is. Op die manier hebben we nu ook al gelovige agnosten. Taktische mist.
siger.3 schreef:Sorry, maar de religieuze recuperatie van he begrip "secularisme" is toch net waar ik voor vreesde en voor wilde waarschuwen in mijn post? Ik ken John Gray niet, maar de redenering "vooruitgang=christendom" is al gemaakt door Hegel, en onlangs nog eens opgewarmd door David Landes.
Hier zijn we feitelijk gekomen tot een helder vraagstuk: is onze vooruitgang aan het christendom te danken? Mijn antwoord is: absoluut niet, het christendom heeft alles gedaan wat in haar macht lag om vooruitgang tegen te houden, en de christelijke mythologie zet nieuwsgierigheid neer als afkeuringswaardig, zelfs als de erfzonde.
Dat is dus beduidend méér dan alleen "dat het christelijk Europa niet de enige bron is." Siger zegt het luid en duidelijk. Hij kent John Gray niet, maar hij vreest voor de religieuze toe-eigening van het 'secularisme'.
- Stel je voor zeg, dat we het Europese christendom krediet zouden geven voor seculiere ideologiën! Dan is het hek van de dam! Voordat je het weet wordt het christendom intellectueel aanvaardbaar geacht, en dan zitten ze binnen de kortste keren weer met hun voet tussen de deur van het publieke en politieke terrein. Daar gáát de seculiere publieke ruimte, die zo hard op de kerk bevochten is. Dit moet koste wat het kost voorkomen worden.
En dus draait siger hier de discussie op slot, al is dat helemaal niet wat Gray beweert. Wat volgt is een serie schijnargumenten, afleidingsmanoeuvres en een hele hoop bravoure om maar te voorkomen dat we tot de conclusie zouden komen dat het christendom enige lof zou krijgen toegezwaaid voor de Verlichting en de moderniteit.
Dat het een schijndiscussie is, of een nepdiscussie zo je wilt, met iemand die heel stellige beweringen en een discussie tracht dicht te smijten, blijkt bijvoorbeeld al uit een zin als deze:
Neem nu de opmerking:
"Ik ken John Gray niet, maar de redenering "vooruitgang=christendom" is al gemaakt door Hegel, en onlangs nog eens opgewarmd door David Landes."
De schrijver (siger) meent, dat John Gray stelt dat 'vooruitgang' noodzakelijk christendom is, of andersom 'christendom' noodzakelijk vooruitgang. Dat is helemaal niet zo, en dat zou hij hebben geweten indien hij de moeite had genomen kennis te nemen van Gray's ideeën, waar ik op aangedrongen had. (Nog steeds blijkt siger, getuige zijn laatste postings, ervan overtuigd dat hij Gray niet hoeft te bestuderen om een goed beeld te krijgen van zijn ideeën. Het lezen van kritiek is in zijn ogen blijkbaar afdoende.).
Onkunde dus, waar hij over heen bluft met een imposant klinkende, maar vrijwel niets zeggende zin als
"de redenering "vooruitgang=christendom" is al gemaakt door Hegel, en onlangs nog eens opgewarmd door David Landes."
En er worden nog veel meer van dit soort blufkaarten gespeeld:
"Dat de niet-cyclische tijd van het christendom tot vooruitgangsdenken leidde, kan niet onderbouwd worden met historische feiten."
"Elk werelddeel draagt zijn cultuurhistorische stempel. Moderniteit komt niet voort uit één godsdienst of één traditie of één ras. Vooruitgang is het gevolg van mondiale uitwisseling, en hoort de mensheid toe."
"Er bestaat geen godsdienst of ideologie die niet een mythisch verhaal aanbiedt waarin de mensheid gevoerd wordt naar punt Z, waar haar noden gelenigd zijn. Zoiets opeisen voor één ideologie is fout, en is het begin van het tegengestelde (!)."
Siger meent zelfs te kunnen commanderen:
"Laat ons Gray er buiten laten, en diskussieren met mensen die hier inloggen."
Pompeuze stelling op pompeuze stelling, die nauwelijks worden onderbouwd, of zelfs evident onjuist zijn, gevolgd door een uit de hoogte gegeven commando, om de discussie te derailleren. Zoals hij nu ook weer probeert door over Hamas en Rouvoet te beginnen, en dat je een discussie naar aanleiding van een documentaire toch niet hoeft te voeren door het over wat daarin beweerd wordt te hebben.
Op dat moment ben ik eigenlijk al klaar met 'm. Maar ik probeer het nog een keer: jongen,
bekijk die documentaire nou eens, want anders valt er niks zinnigs te discussiëren.
Wil hij niet. Er volgen nog meer oppervlakkige waarheden om het maar niet over Gray en Taylor te hoeven hebben (dan zou zijn geschiedsvisie op de vooruitgang eens in het gedrang komen, en daarmee zijn beeld van de werkelijkheid).
Ja, dan krijg je van mij dus de klop; en flink onder uit de zak ook nog.