Vijf logische weerleggingen van God

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

LM schreef:Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar dan heb je me toch niet goed begrepen.
Mensen, wat word ik tureluurs van jou. Je hebt al tien maal hetzelfde gezegd en er is niemand die niet begrijpt wat je wil zeggen. Maar wat tegen jou gezegd wordt komt op geen enkele manier aan. Zelfs wanneer je door Socratoteles bij de hand wordt genomen en het in a b c-vorm allemaal voorgeschoteld krijgt ontgaat het je nog steeds wat logica is.
Ik zeg dat het redelijk is te veronderstellen dat er een god bestaat.
Die redelijkheid is nu juist volledig afwezig. Die moet je aantonen, en dat kun je op geen enkele manier. Het enige wat je aanvoert is dat er waarschijnlijk zaken zijn waar we geen antwoord op weten. Zoals ik al heb opgemerkt is dat geen reden om een God te postuleren. Je kan het net zo goed factor X noemen of mhcxdkulöito.
Dit is geen bewijs voor het bestaan van de christelijke God. Wat ik ook zeg dat is als je er vervolgens voor openstaat dat er een god bestaat het maar zeer de vraag is of onze logica wel in staat is zo'n God in Zijn volle omvang te begrijpen. Dat lijkt mij niet.
Zoals nu diverse keren is opgemerkt is dat geen punt van debat. Het punt van debat is dat indien jij meent zaken over een God te kunnen vertellen, bijvoorbeeld dat God een persoonlijk Wezen is die met ons een relatie wil hebben, Hij in dat geval niet tegen de menselijke logica in kan gaan. En dat doet Hij wel, zoals bjvoorbeeld een paar bijbelversen die Devious aanvoerde al duidelijk laat zien.
Als de menselijke logica hiervoor (waarschijnlijk) niet geschikt is dan kun je deze menselijke logica wel steeds als een maatlat overal langsleggen maar als god bestaat loop je dan per definitie vast.
Nee, dan lopen wij mensen helemaal niet vast. Dan wordt enkel jouw waandenkbeeld ontmaskerd. Zoals gezegd, ga nu eens wat studeren op wat logica is.
Dit wil dan niet zeggen dat God niet bestaat, maar slechts dat jij Hem niet begrijpt.
Dat is niet waar en iets wat je moeten leren inzien: een God die logisch inconsistent is is een absurditeit. Het is even onmogelijk om daar in te geloven als jezelf een vierkantige driehoek voor te stellen.
Nu kun je boos zijn op deze God dat hij ons bevattingsvermogen niet wat groter heeft gemaakt zodat wij Hem konden doorgronden, maar daarvoor heeft Hij kennelijk niet gekozen.
Er is niemand die boos is op deze God, aangezien een logisch inconsistente God enkel een product van stuntelig menselijk denken kan zijn. Alweer: het gaat niet om wat we niet van God begrijpen, maar om wat we nu via Zijn zogenaamde openbaring nu net wél van Hem begrijpen. Wij mensen doorgronden de bijbelgod juist heel goed, omdat Hij in geuren en kleuren in de bijbel beschreven wordt; wij doorgronden Hem zó goed dat hij op talloze manieren beneden de maat is van ons verstandelijk doorgronden.
In welke Godsbeeld je ook geloofd, Hij gaat in ieder geval ons bevattingsvermogen te buiten. Dus we kunnen lijkt mij in ieder geval stellen dat als God bestaat (welke dan ook) Hij ons bevattingsvermogen te buiten gaat. Geloof is nu precies waar bevattingsverrmogen ophoudt.
Dat is volstrekte onzin. Jouw bijbel bevat meer dan duizend bladzijden met verhalen en beweringen over God. Hou nu eindelijk eens op met jouw God die de menselijke geest te boven gaat. Ging Hij maar mijn verstand te boven. Dan zou ik er nog wat respect voor kunnen opbrengen. In plaats daarvan word ik door het christendom met infantiliteit geconfronteerd.
Ik snap dat dit allemaal subjectief overkomt, maar dat is m.i. onoverkomelijk als je het hebt over dit soort zaken.
Het is helemaal niet onoverkomelijk. De bijbelteksten die Devious aanhaalde zijn zo duidelijk dat zelfs een kind ze kan begrijpen. Er is niets in die teksten dat ons bevattingsvermogen te boven gaat.
God wordt daar neergezet als de bedenker en uitvoerder van het kwaad. Zo wordt Hij in het OT ook letterlijk neergezet als een God van oorlog. En in een andere bewering in de bijbel wordt Hij weer tot liefde en vrede uitgemaakt. Deze beweringen gaan helemaal niet ons bevattingsvermogen te boven, ze zijn eenvoudig contradictoir en laten zien dat de bijbelse uitspraken prutserig mensenwerk zijn.
Ik heb al geschreven over dat ik geloof dat deze onbegrijpelijk God zichzelf bekend heeft gemaakt via de bijbel en ook werkt via persoonlijke ervaring.
In die ervaring is geen Freethinker geïnteresseerd. Ga daarover maar met Trees en Langeweg op dit forum keuvelen.
Born OK the first time
Daniel
Geregelde verschijning

Bericht door Daniel »

Beste LM

Ik zag dat Rereformed al uitgebreid heeft geantwoord, maar toch maar even mijn reactie.

Je schreef:
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar dan heb je me toch niet goed begrepen. Ik zeg dat het redelijk is te veronderstellen dat er een god bestaat. Dit is geen bewijs voor het bestaan van de christelijke God.
Dat jij stelselmatig het woordje "bewijs" wilt vermijden wil niet zeggen dat ik je niet begrijp als ik dat woord wel gebruik. Maar goed... Mag ik jouw reactie even als volgt samenvatten?

- het is redelijk te veronderstellen dat er een god bestaat
- Als je er voor open staat dat er een god bestaat is het onwaarschijnlijk dat "onze" logica in staat is zo'n God in zijn volle omvang te begrijpen
- als God bestaat heeft het dus vervolgens geen zin de menselijke logica te gebruiken om deze God te begrijpen
- Dat onze logica tekort schiet om God te doorgronden betekent niet dat hij niet bestaat, maar dat ik (wij atheïsten?) hem niet begrijp(en).
- Als God bestaat heeft hij er kennelijk voor gekozen dat we hem niet kunnen doorgronden.

Geen speld tussen te krijgen, maar alleen maar als je er van uitgaat dat je eerste punt waar is. Het is gewoon en gedachtespelletje. Als-dan. Prima, maar van die redelijkheid ben ik allerminst overtuigd. Die redelijkheid waarmee je veronderstelt dat er een god bestaat kan dan ook nog eens niet anders zijn dan een "menselijke" redelijkheid. Of wel logica.

Overtuig mij eerst maar eens van die redelijkheid te veronderstellen dat er een God bestaat. Jouw conclusie dat er een God moet bestaan is, zoals je het zelf zegt, subjectief. Je hebt het ervaren en jij erkent zijn openbaring via de bijbel. Dat is voor mij te mager. Ik heb die ervaring niet, en als ik hem zou krijgen zou ik er eerst alles op alles zetten me er van te vergewissen dat het geen illusie is. Zonder die ervaring kan ik de bijbel ook niet als openbaring van God zien. Er is nogal wat wil voor nodig om zo'n onsamenhangend boek als bron van waarheid te accepteren.

Je zegt ook: "Geloof is nu precies waar bevattingsverrmogen ophoudt".
Je kan net zo goed zeggen: "Waar bevattingsvermogen eindigt begint hooguit speculatie of fantasie".
LM schreef:
Daniel schreef: Een persoonlijke vraag: wat is de ultieme consequentie voor jou als je je voorstelt dat je godservaring een illusie is en dat dus God, en in het bijzonder de God van de bijbel, niet bestaat?
Dat is een lastige vraag. Ik zou in iedergeval mij inspannen te ontdekken wat dan wel de ware God is. Voor mij is het een realistisch scenario dat er een God bestaat en ik realiseer mij dat dit godsbestaan voor mij consequenties zou kunnen hebben en die wil ik dan ook ontdekken.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag! Ik vraag je niet te ontdekken wat de ware God is, maar wat voor consequenties het voor jou heeft als je je voorstelt dat er geen god is.
Als het leven geen zin heeft, dan máákt het maar zin!
Gertjan van Leeuwen
Daniel
Geregelde verschijning

Bericht door Daniel »

CXT schreef:
Daniel schreef:Zo, en nu ga ik heerlijk genieten van de natuurlijke processen die er voor zorgen dat het zo'n prachtige dag is vandaag.
Van de processen (oorzaak) of het weer zelf (gevolg)? ;)

Okee... dat was offtopic... :oops: :D
Van de oorzaak, want ik moet wel een beetje consequent blijven.

Ik heb ook heerlijk kunnen genieten van het proces dat een Westmalle Tripel in een mensenlichaam teweeg brengt terwijl hij in een heerlijk nazomerzonnetje aan de waterkant naar mooie scheepjes kijkt. Van het gevolg heb ik overigens ook erg genoten!
Als het leven geen zin heeft, dan máákt het maar zin!
Gertjan van Leeuwen
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

LM schreef:
Devious schreef:Maar als ik nu zou luisteren naar een prediker van Allah, en naar jou, dan heb ik als ongelovige niets aan 'geloof', want dat heb ik niet. Om een keuze te kunnen maken tussen Allah en Jahwe, kan ik niet buiten de logica.
Dat bestrijd ik dus. Als er een God bestaat dan moet Hij toch machtig genoeg zijn jou te overtuigen. Op logische gronden zo'n besluit nemen lijkt me ook lastig, maar heb jij op logische gronden je partner geselecteerd? Natuurlijk niet, dat is een gevoelskwestie, maar daarom niet minder belangrijk.
Ik heb je in een eerdere post reeds uitgelegd dat je de liefde of keuze voor een partner - een zichtbaar en tastbaar wezen van vlees en bloed - niet kunt vergelijken met een wezen dat onzichtbaar en ontastbaar is. Ik kan een partner zien, horen, ruiken, aanraken, en ik kan haar ouders, broers, zusters, en vrienden spreken. God blijft een schimmig wezen uit de wereld van het ongeziene. Om een objectieve keuze te kunnen maken tussen Allah en Jahwe, kan ik niet uitsluitend op mijn gevoel afgaan. Wanneer ik op mijn gevoel af zou gaan zou ik kiezen voor het godsbeeld dat ik het aangenaamste vind. Maar hoe weet ik of het aangenaamste ook het grootste waarheidsgehalte inhoudt? Het is dan een keuze die gebaseerd is op smaak, en smaken verschillen. Jij kiest voor Jahwe, maar er zijn ook miljoenen die hebben gekozen voor Allah, en wanneer je met die mensen een discussie zou voeren zoals wij op dit moment doen, dan zullen ze ook zeggen dat ze zijn uitgegaan van hun gevoel. Wanneer je met zoveel mensen te maken hebt (en zoveel bijbehorende tegenstrijdige meningen), die allemaal beweren de absolute waarheid te hebben gevonden op gevoel, dan kan er niet meer dan één de ware zijn. Het onderscheidende vermogen hierin berust op het verstand.
En dan is er nog het probleem wanneer je gevoel juist zegt dat Jahwe en de Bijbel volkomen absurd en duister zijn. Mijn gevoel komt in hevige opstand bij het lezen van door God verordineerde slachtpartijen, waarbij niemand werd ontzien. Kleuters werden gespietst, baby's aan het mes geregen, en zwangere vrouwen 'geband met de scherpte des zwaards'. Jonge aantrekkelijke meisjes mochten als 'buit' worden meegenomen. Mijn gevoel zegt dat deze God niet deugt, en mijn verstand en gevoel liggen hier op één lijn.
Waarom zou jouw gevoel zuiver zijn, en dat van mij niet? Hoe kun je bepalen wiens gevoel naar waarachtigheid leidt? Deugt mijn gevoel niet, omdat mijn hart omdraait bij het lezen over het afslachten van kindertjes in opdracht van de Heer?
Ik kan het niet anders zeggen dan dat dit gewoon een kwestie van proberen is.
Ik ben christen geweest:
Been there, done that!

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Samante

Bericht door Samante »

Alle offtopic getroll van Leeghoofdt en alle reacties op hem zijn afgesplitst naar de babbelbox.
Hier weer on-topic!

Hier zijn de verwijderde berichten terug te vinden
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Devious schreef:
LM schreef:
Devious schreef:Maar als ik nu zou luisteren naar een prediker van Allah, en naar jou, dan heb ik als ongelovige niets aan 'geloof', want dat heb ik niet. Om een keuze te kunnen maken tussen Allah en Jahwe, kan ik niet buiten de logica.
Dat bestrijd ik dus...Op logische gronden zo'n besluit nemen lijkt me lastig, heb jij op logische gronden je partner geselecteerd? Natuurlijk niet, dat is een gevoelskwestie, maar daarom niet minder belangrijk.
Ik heb je in een eerdere post reeds uitgelegd dat je de liefde of keuze voor een partner - een zichtbaar en tastbaar wezen van vlees en bloed - niet kunt vergelijken met een wezen dat onzichtbaar en ontastbaar is. Ik kan een partner zien, horen, ruiken, aanraken, en ik kan haar ouders, broers, zusters, en vrienden spreken. God blijft een schimmig wezen uit de wereld van het ongeziene. Om een objectieve keuze te kunnen maken tussen Allah en Jahwe, kan ik niet uitsluitend op mijn gevoel afgaan.
En de keuze voor je partner werd beslist niet gedaan tegen de rede in. De keuze voor je partner werd gemaakt uit allerlei afwegingen die de rede juist deed als gevolg van allerlei feiten aangaande je partner. Zelfs in het geval dat de rede voor een dilemma staat, zoals liefde voelen voor een persoon die je familie niet accepteert, of waardoor je afstand moet doen van de titel kroonprins oid. Dan weegr de rede het één tegen het ander af. Onze gevoelens komen op als gevolg van afwegingen die onze rede doet, of anders gezegd ons gevoel wordt door de rede gestuurd.

Wat men wel kan opmerken is dat in kwesties zoals liefde, godgeloof of ideologie, het gevoel de rede volledig kan gaan overheersen en zelfs de mond snoeren. Een verliefdheid of begeestigd worden door een charismatisch persoon kan de mens tot een marionet maken van krachten waar hij/zij geen meester meer over is, maar volkomen aan uitgeleverd is. Aangezien verliefdheid, of het 'gehypnotiseerd' worden door bijvoorbeeld een Hitler, mooie parallellen zijn van het overgeleverd zijn aan vroom religieus geloof, laat het alweer zien dat in zo'n toestand verkeren -blind zijn voor de rede- niets met een godservaring te maken heeft.

Devious schreef:En dan is er nog het probleem wanneer je gevoel juist zegt dat Jahwe en de Bijbel volkomen absurd en duister zijn. Mijn gevoel komt in hevige opstand bij het lezen van door God verordineerde slachtpartijen, waarbij niemand werd ontzien.
Alweer is de conclusie dat gevoel de afwegingen van de rede volgt.

Devious schreef:
LM schreef: Ik kan het niet anders zeggen dan dat dit gewoon een kwestie van proberen is.
Ik ben christen geweest:
Been there, done that!

Vriendelijke groet.
Ik begrijp ook niet waarom je, LM, al meerdere malen met dat argument aankomt, evenals met het argument dat ik een kinderachtig beeld (=oppervlakkig, geen idee hebbend van de strekking van het ware geloof) van het christelijk geloof zou hebben. Ik ben tientallen jaren een vroom evangelisch christen geweest en mijn gehele leven stond ooit in dienst van het evangelie. Deze zaak is dus geen kwestie van niet kunnen of willen begrijpen en het ontbreken van ervaringen, maar eenvoudig een kwestie waar de rede het gevoel uiteindelijk heeft ontmaskerd als ondeugdelijk, op dezelfde manier als iemand die hopeloos verliefd is geweest op een persoon later kan zeggen dat het niet wijs was.
Born OK the first time
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Dit geldt alleen voor de monotheistische god van christendom , Islam enz.

wat als god:

Niet aan goed en kwaad doet maar een evenwicht zoekt ?
(leven/dood, opbouw / afbraak enz)

Niet boven natuurlijk is maar in de natuur zit en alles een "stukje" god is ?

niet alleen is ?

zijn / haar eigen oorzaak is ?
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
xsibx
Contacteer:

Bericht door xsibx »

Raven schreef:Dit geldt alleen voor de monotheistische god van christendom , Islam enz.

wat als god:

Niet aan goed en kwaad doet maar een evenwicht zoekt ?
(leven/dood, opbouw / afbraak enz)

Niet boven natuurlijk is maar in de natuur zit en alles een "stukje" god is ?

niet alleen is ?

zijn / haar eigen oorzaak is ?
Dan is god betekenisloos en weinig goddelijk. Het is immers al het andere al. Waarom zou je het dan nog "god" noemen? Waarom de behoefte aan het toekennen van een extra waarde aan wat alles is? Evenwicht is evenwicht; koekjes zijn koekjes; bomen zijn bomen; het heelal bestaat uit van alles, maar niet van alles en nog iets, een goddelijke vonk.

Ofwel je zegt iets zinnigs over god (en je beperkt hem meteen tot een begrijpbare, logische god), of je bagatelliseert god door te zeggen dat hij onkenbaar of alaanwezig is (want al wat je zegt wordt ongefundeerde speculatie of zijn aanwezigheid in alles is banaal: iets wat overal is is nooit als externe waarde te erkennen--kan immers niet buiten zichzelf bestaan).
Self-deception does not alter truth
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Sinds wanneer is xsibx atheist? Ik ken je van vijf jaar geleden van een ander forum als agnost.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

xsibx schreef:Dan is god betekenisloos en weinig goddelijk. Het is immers al het andere al. Waarom zou je het dan nog "god" noemen? Waarom de behoefte aan het toekennen van een extra waarde aan wat alles is? Evenwicht is evenwicht; koekjes zijn koekjes; bomen zijn bomen; het heelal bestaat uit van alles, maar niet van alles en nog iets, een goddelijke vonk.

Ofwel je zegt iets zinnigs over god (en je beperkt hem meteen tot een begrijpbare, logische god), of je bagatelliseert god door te zeggen dat hij onkenbaar of alaanwezig is (want al wat je zegt wordt ongefundeerde speculatie of zijn aanwezigheid in alles is banaal: iets wat overal is is nooit als externe waarde te erkennen--kan immers niet buiten zichzelf bestaan).
Ken je de stelling "Het geheel is meer dan de som van de delen" ?
en zou je je kunnen voorstellen dat in dat geheel iets van een "wil" aanwezig is ?

anders gezegd het universum wilde ontstaan, de natuur wilde evolueren...

Net zoals ons "denken" ontstaat doordat de ene zenuwprikkel de andere beinvloed zo denkt moeder natuur bv doordat het al dan niet voortbestaan van de ene soort, weer andere soorten beinvloed.. en met nog wel meer dingen.

( ik probeer het op een begrijpelijke manier uit te leggen .. in werkelijkheid is het wat ingewikkelder natuurlijk)

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

En waarom zou je het verschil van "de som" en de delen" aanmerken als "god"? Volgens mij is de meerwaarde siompelweg de combinatie van de gunstige eigenschappen van de delen. Waarom daar een zeer omstreden term op plakken die god heet? Bovendien: wat heeft het voor meerwaarde om daar dat etiketje op te plakken?
Laatst gewijzigd door Sararje op 02 okt 2008 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef:En waarom zou je het verschil van "de som" en de delen" aanmerken als "god"? Volgens mij is de meerwaarde siompelweg de combinatie van de gunstige eigenschappen van de delen. Waarom daar een zeer omstreden term op plakken die god heet?
god werd pas omstreden toen de patriarchische, monotheistische religies uit het middenoosten deze kant op kwamen. De oude religies beten elkaar niet.

De romeinen b.v. vonden dat Thor en hercules dezelfde waren ( om maar een voorbeeld te noemen )

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat durf ik ten zeerste te betwijfelen. De Romeinen hadden een zeer hoge achting voor de Griekse cultuur (de upperclass sprak bijvoorbeeld bijna uitsluitend Grieks). Daarentegen heb ik nog nooit een Romein gehoord die hoog op had van de beschavingen in het noorden van Europa. Bovendien, dat beantwoord mijn vraag niet. Verhaaltjes zijn leuk, maar geeft geen antwoord op de vraag waarom het verschil van de delen en de som als god dient te worden aangemerkt. Ik wil dat je eens de vragen concreet beantwoordt en niet met anecdotische flodders komt die weer een nieuwe weg openen!
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

As above, so below
xsibx
Contacteer:

Bericht door xsibx »

Raven schreef:Ken je de stelling "Het geheel is meer dan de som van de delen" ?¨
Ik had de uitdrukking zelf al in mijn mond, maar vreesde dat jij daar meteen mee aan de haal zou gaan. Dat overstijgende geheel is geen externe god, het is het geheel, waar we ons aan kunnen vergapen en over kunnen verwonderen, maar nog altijd zie ik niet in waarom daar ineens een goddelijke entiteit aan verbonden moet worden.
en zou je je kunnen voorstellen dat in dat geheel iets van een "wil" aanwezig is ?

anders gezegd het universum wilde ontstaan, de natuur wilde evolueren...
Zoals de rivier die zich wil vormen naar haar bedding en naar beneden wil stromen, maar het liefst de problemen die ze tegenkomt uit de weg gaat?
Sinds wanneer is xsibx atheist? Ik ken je van vijf jaar geleden van een ander forum als agnost.
Ach ja, de mens is wispelturig en wil veranderen.
Self-deception does not alter truth
Plaats reactie