Mensen, wat word ik tureluurs van jou. Je hebt al tien maal hetzelfde gezegd en er is niemand die niet begrijpt wat je wil zeggen. Maar wat tegen jou gezegd wordt komt op geen enkele manier aan. Zelfs wanneer je door Socratoteles bij de hand wordt genomen en het in a b c-vorm allemaal voorgeschoteld krijgt ontgaat het je nog steeds wat logica is.LM schreef:Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar dan heb je me toch niet goed begrepen.
Die redelijkheid is nu juist volledig afwezig. Die moet je aantonen, en dat kun je op geen enkele manier. Het enige wat je aanvoert is dat er waarschijnlijk zaken zijn waar we geen antwoord op weten. Zoals ik al heb opgemerkt is dat geen reden om een God te postuleren. Je kan het net zo goed factor X noemen of mhcxdkulöito.Ik zeg dat het redelijk is te veronderstellen dat er een god bestaat.
Zoals nu diverse keren is opgemerkt is dat geen punt van debat. Het punt van debat is dat indien jij meent zaken over een God te kunnen vertellen, bijvoorbeeld dat God een persoonlijk Wezen is die met ons een relatie wil hebben, Hij in dat geval niet tegen de menselijke logica in kan gaan. En dat doet Hij wel, zoals bjvoorbeeld een paar bijbelversen die Devious aanvoerde al duidelijk laat zien.Dit is geen bewijs voor het bestaan van de christelijke God. Wat ik ook zeg dat is als je er vervolgens voor openstaat dat er een god bestaat het maar zeer de vraag is of onze logica wel in staat is zo'n God in Zijn volle omvang te begrijpen. Dat lijkt mij niet.
Nee, dan lopen wij mensen helemaal niet vast. Dan wordt enkel jouw waandenkbeeld ontmaskerd. Zoals gezegd, ga nu eens wat studeren op wat logica is.Als de menselijke logica hiervoor (waarschijnlijk) niet geschikt is dan kun je deze menselijke logica wel steeds als een maatlat overal langsleggen maar als god bestaat loop je dan per definitie vast.
Dat is niet waar en iets wat je moeten leren inzien: een God die logisch inconsistent is is een absurditeit. Het is even onmogelijk om daar in te geloven als jezelf een vierkantige driehoek voor te stellen.Dit wil dan niet zeggen dat God niet bestaat, maar slechts dat jij Hem niet begrijpt.
Er is niemand die boos is op deze God, aangezien een logisch inconsistente God enkel een product van stuntelig menselijk denken kan zijn. Alweer: het gaat niet om wat we niet van God begrijpen, maar om wat we nu via Zijn zogenaamde openbaring nu net wél van Hem begrijpen. Wij mensen doorgronden de bijbelgod juist heel goed, omdat Hij in geuren en kleuren in de bijbel beschreven wordt; wij doorgronden Hem zó goed dat hij op talloze manieren beneden de maat is van ons verstandelijk doorgronden.Nu kun je boos zijn op deze God dat hij ons bevattingsvermogen niet wat groter heeft gemaakt zodat wij Hem konden doorgronden, maar daarvoor heeft Hij kennelijk niet gekozen.
Dat is volstrekte onzin. Jouw bijbel bevat meer dan duizend bladzijden met verhalen en beweringen over God. Hou nu eindelijk eens op met jouw God die de menselijke geest te boven gaat. Ging Hij maar mijn verstand te boven. Dan zou ik er nog wat respect voor kunnen opbrengen. In plaats daarvan word ik door het christendom met infantiliteit geconfronteerd.In welke Godsbeeld je ook geloofd, Hij gaat in ieder geval ons bevattingsvermogen te buiten. Dus we kunnen lijkt mij in ieder geval stellen dat als God bestaat (welke dan ook) Hij ons bevattingsvermogen te buiten gaat. Geloof is nu precies waar bevattingsverrmogen ophoudt.
Het is helemaal niet onoverkomelijk. De bijbelteksten die Devious aanhaalde zijn zo duidelijk dat zelfs een kind ze kan begrijpen. Er is niets in die teksten dat ons bevattingsvermogen te boven gaat.Ik snap dat dit allemaal subjectief overkomt, maar dat is m.i. onoverkomelijk als je het hebt over dit soort zaken.
God wordt daar neergezet als de bedenker en uitvoerder van het kwaad. Zo wordt Hij in het OT ook letterlijk neergezet als een God van oorlog. En in een andere bewering in de bijbel wordt Hij weer tot liefde en vrede uitgemaakt. Deze beweringen gaan helemaal niet ons bevattingsvermogen te boven, ze zijn eenvoudig contradictoir en laten zien dat de bijbelse uitspraken prutserig mensenwerk zijn.
In die ervaring is geen Freethinker geïnteresseerd. Ga daarover maar met Trees en Langeweg op dit forum keuvelen.Ik heb al geschreven over dat ik geloof dat deze onbegrijpelijk God zichzelf bekend heeft gemaakt via de bijbel en ook werkt via persoonlijke ervaring.