van wedergeboren christen tot............

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

eef schreef:
Eduard schreef:
collegavanerik schreef: eh nee, religie is juist afwezigheid van kennis, maar aanwezigheid van geloof dat berust op een blinde aanname zonder bewijs.
Voor wat betreft jouw religie zal dat ongetwijfeld juist zijn. :wink:
Waar verstand ophoud gaat geloog verder
gelieg bedoel je :wink:
"Christianity: the belief that a cosmic Jewish Zombie, who was his own father, can make you live forever if you symbolically eat his flesh and telepathically tell him you accept him as your master, so he can remove an evil force from your soul that is present in humanity because a rib-woman was convinced by a talking snake with legs to eat from a magical tree..."

... vat het wel goed samen, dacht ik.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Erik schreef:
Eduard schreef:Ik zou wel een poging kunnen wagen een aspect te duiden: de energie die aan de basis ligt aan al wat is en niet is.
Waarom zou je een poging wagen als e.e.a. toch niet definieerbaar is?
Of het moet zijn omdat je zelf wel zeker een definitie hebt maar weet dat je daar op afgerekend wordt als je die hier deelt?!
Vandaar dat jouw "definitie" zoals gewoonlijk zo vaag en nietszeggend is dat je er alle kanten mee op kunt. :lol:

Waar doet het pijn Eduard en Eefje?
Is het een alweer verloren zieltje wat bijdraagt aan het nog wankeler worden van het religieus kaartenhuis?!
Precies. Eduard lijkt mij een geval van een persoon die zijn kleur niet durft te bekennen. Met zijn definitie van God is iedere atheïst een godgelover. En een religieus mens neerzetten als iemand die inzicht heeft in 'geestelijke wetmatigheden' waar afvalligen onwetend over zouden zijn lijkt mij al evenzeer een onmogelijk denkbeeld om aan te tonen. Er moet dus sprake zijn van een verborgen agenda.

Het kan ook zijn natuurlijk dat Eduards God en religie geen enkele inhoud heeft, en hij slechts voor zichzelf het idee wil creëren zoveel wijzer te zijn dan bepaalde anderen.

Laat Eduard goed beseffen dat ik me niet tevreden stel voordat hij iedere druppel geest die hij in zich heeft op tafel heeft gelegd, want ik laat me als afvallige niet zonder slag of stoot in een hoekje 'blind' neerzetten.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Beste vuurdoorn, welkom op dit forum! Met zo'n lang, boeiend en openhartig verhaal binnenvallen is een compliment waard.
Waar ik nu echt een positieve kick van kreeg waren deze veelzeggende zinnen van je:
vuurdoorn schreef:Ze weten dat ik er nu anders over denk, maar er werd wel gezegd, dat onze vriendschap blijft. Was daar een beetje verbaasd over. Was niet eens in me opgekomen, dat dat niet zo zou zijn.
Dit heeft een beetje te maken met wat voor mij het grootste bezwaar was en is in de religie.
Born OK the first time
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

ten eerste excuses voor dit wat laat antwoord, ik zag hem gisteravond staan maar ik had het fut niet meer om te reageren op het eerste gedeelte.

Eduard schreef:Afvalligen komen op mij altijd wat tragi-komisch over.
Dat mag, maar ik vind het een generalisatie. Soms vind ik dat ook maar je moet ook bedenken waarom sommige afvalligen op een bepaalde manier overkomen.
Ze zijn er achter gekomen dat ze een blind geloof hadden, dat ze veel voor zoete koek slikten.

Dit verteld nog niets over het proces waarmee iemand tot "ongeloof" komt.

Trouwens "blind geloof" of "geloof in god" is voor de meeste afvalligen gewoon hetzelfde. dat is iets wat jij niet kan vatten denk ik.
Eenmaal tot verlichting gekomen werpen ze blijmoedig de baby met het waswater weg.
Nee, in het proces waarmee iemand tot "ongeloof" komt komen veel van deze tragi komische figuren een reeks alternatieven tegen waar je vervolgens ook weer orde moet scheppen in het aangereikte. Het feit dat sommigen "blijmoedig het kind met het waswater weggooien" is het gevolg dat er zoveel en betere alternatieven in de plaats zijn komen te staan.

Immers er was hun zoveel onzinnigs voorgehouden dat alles aan geloof wel waanzin moet zijn.
Meer dat geloof veel overtollige last met zich meebrengt. Het is logisch dat men zich wil bevrijden van a deze overtollige last en op zoek gaat naar betere alternatieven.

Ik noem een gelovige niet waanzinnig, of per definitie niet iemand die zich enkel met onzinnige dingen bezighoud. Dit zou ik wel doen als ik dacht dat heel het geloof op louter onzinnige zaken gestoeld was. Ik kan accepteren dat voor sommige mensen geloof een belangrijke steun en toeverlaat is in het leven. Dit is niet onzinnig.

Jij niet, jij vind veel afvalligen tragi komische figuren omdat ze het geloof volledig verwerpen en geen ruimte willen open laten voor mensen waarvoor het geloof niet onzinnig is.

Er is een klein maar belangrijk verschil in de opstelling dat ik van mening bent dat het geloof op waan ideëen gebaseerd is, of dat ik zou vinden dat het geheel waanzin is.
Nu weten ze beter, god bestaat niet en alles wat het geloof hun voorhield zijn onzinnige sprookjes die een onsamenhangend en vertekend beeld van de werkelijkheid weergeven.

Juist dat heb je door, dus welk kind spoelen we met het badwater weg?

Regelmatig dringt bij mij het beeld zich op van de niet-meer-roker. Waar zij zich ooit harstochtelijk overgaven aan het rookgenot, dient zich nu bij de minste of geringste, al dan niet vermoedde, aanwezigheid van enige tabaksdampen, een fanatisch blik in de ogen aan. Hoe had men ooit zo blind kunnen zijn voor de foeilijke stank van de roker, de zelfzuchtige verslaving aan de nicotine en vergiftende eigenschappen van de tabaksdampen?

Rookverslaving als analoog voor godsdienst, je komt er zelf mee. Ik vind het een slechte analoog. Je stelt daarmee diepgelovige respectloos gelijk aan "verslaafden aan iets slecht". Voor veel diepgelovige mensen is het geloof niet slecht en ik ben niet hun morele waakhond om te zeggen dat het "een slechte verslaving is".

Zo dus ongelovigen "krijgen een fanatische blik" ook weer zo'n stereotypering. Maar laten we fanatisme even beschouwen. Sommige vormen van fanatisme zijn helemaal niet slecht. Zo ken ik mensen die me dolgraag (fanatiek) wilen bekeren en dit vanuit een goed hart doen. Zijn dit dan slechte fanatiekelingen? Geloofs fanatici? Ben ik dan een fanatiekeling om te propageren waarom men het geloof kan verwerpen op het feit dat het louter een aanname is?
Hoe had men ooit mee kunnen doen aan de verheerlijking van zoveel waan, verantwoordelijk voor onnoemelijk veel leed.

Dat is een goede vraag, en als jij hem hard op stelt in een kritische vorm mogen ongelovigen dat dan ook?

Maar tabak zelf is niet de oorzaak van al dat leed, het is de onmatigheid van de gebruiker zelf.
Valse analoog, tabak gebruiken is altijd slecht. Feitelijk beweer jij met deze analoog dat de aard van religie altijd slecht is. Iets wat ik als ongelovige bestrijd omdat ik niet gaat invullen wat voor een ander slecht of goed is.
Onmatig gebruik en toepassing van geloof is net zo rampzalig als onmatig gebruik en toepassing van tabak. Toch wisten duizenden jaren lang bepaalde volkeren tabak als een rituele katalysator en natuurgeneesmiddel met mate tot voordeel te gebruiken.
Je zegt het zelf, uit onwetendheid dat tabak altijd slecht is, tenzij je het er mee eens bent dat je misschien een valse analoog geeft.

De rest van dit verhaaltje heb ik al afgedaan als aanname. Tegenover jouw stereotyperingen over ongelovigen zet jij alleen maar weer een aanname neer (in een mooi verpakt verhaaltje) dat als dusdanig weer verworpen kan worden.

Groet,
Laatst gewijzigd door bipolair op 29 jul 2008 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Eduard schreef: Over geloof en wat het behelst bestaat veel blindheid. En de blinde leidt de lamme. Toch is het zo simpel (i.m.o.). Geloof behelst eigenlijk niet meer dan de notie dat er aan 'het bestaan' een zelf-organiserende/zelf-strukturerende energie ten grondslag ligt die nimmer door het menselijk kenvermogen ten volle begrepen zal worden maar dat er wel kennis genomen kan worden van deze zelf-organisatie/zelf-strukturering door observatie van zowel hetgeen zich buiten het individu afspeelt, alsook hetgeen zich in het individu afspeelt. Observatie van hetgeen zich buiten het inidividu afspeelt, leidt voornamelijk tot praktisch toepasbare kennis, de zogenaamde exacte wetenschap. Observatie van hetgeen zich in het individu afspeelt, leidt voornamelijk tot metafysieke kennis, de zogenaamde zachte wetenschap; psychologie, sociologie en filosofie, welke verzameld onder de noemer religie vallen. Religie is het 'dienen' van god en god is niet veel meer dan de manier waarop informatie (in de breedste zin van het woord) zich zelf-organiseert/zelf-struktureert. Religie is dus kennis hebben van hoe geestelijke wetmatigheden in elkaar steken en het handelen richten in overeenstemming met die wetmatigheden, kortom het bewustzijn in dienst stellen van de vanzelf aanwezige organisatie/struktuur in informatie.

De blindheid van de afvallige is geen verleden tijd, hij/zij is blind gebleven en heeft het opgegeven ooit te kunnen zien. Althans meer/anders te zien dan wat de exacte wetenschap kan bieden.
Het is aardig dat je afvalligheid met voormalige rokers vergelijkt. Dit is natuurlijk een drogreden maar leuk om op door te gaan in deze analogie dat roken en religie slecht voor de gezondheid zijn :wink:

En geloof is niet iets dat je overkomt zelfs niet als je je eigen geloof verzint. Doorgaans is het aangeleerd en is er van niets anders sprake dan van een memenbesmetting. Alle positieve aspecten die jij zo vrijpostig toekent aan het domein van religie kunnen ook hierbuiten bestaan. Indien dat niet zo is dan daag ik je uit om hiervan eens een aantal concrete voorbeelden te geven.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 29 jul 2008 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ Eduard,

Naar mijn bescheiden mening is religie de wortel van alle kwaad!

Sla de geschiedenisboeken er maar op na.

Wanneer ik de bijbel nu teruglees zie ik een boek over een verdorven godje en macht voor de priesterkaste!

Ben net De Antichrist van Nietzsche voor de tweede keer aan het lezen. Ik kan wel hele hoofdstukken quoten! Geweldig hoe hij het christendom ontleed en blootlegt hoe het werkelijk zit.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Eduard schreef:
Eenmaal tot verlichting gekomen werpen ze blijmoedig de baby met het waswater weg.
Wel, Socra vroeg het al. Ik ben ook wel benieuwd wat in deze de baby is en wat het water is. Ik ben een afvallige. Wat voor kostbare schat heb ik weggegooid?
Geen idee welke schat jij hebt weggegooid. Ik ken je niet en het verhaal heeft geen betrekking op jouw persoonlijk.
Zodra jij, wanneer je over afvalligen spreekt, woorden als 'ze' gebruikt, dan heb je het wel degelijk over mij. Ik bén een afvallige. Dus, nogmaals, wat voor kostbaars heb ik weggegooid?
Als de schoen past mag je hem overigens best aantrekken. De baby waar ik op doel zijn o.a. de inzichten die religie ons kan geven in de psycho-sociale structuur van ons leven.
Wat zijn dat voor inzichten. Ik ben leergierig. Wat weet de gelovige beter dan ik?
Immers er was hun zoveel onzinnigs voorgehouden dat alles aan geloof wel waanzin moet zijn.

Ik heb geen idee wie je met 'hun' bedoelt. Wie zeggen er allemaal dat alles waanzin moet zijn?
Misschien dat je minder onzinnige vragen stelt, als je het verhaal als geheel probeert begrijpend te lezen. Dat er een bepaalde groep is die zeggen dat alles waanzin moet zijn heb ik sowieso niet geschreven.
Ja, dat zeg je wel. Je spreekt over een groep, anders zou je niet spreken van 'hun', en 'hun' zijn volgens jou van mening dat 'alles aan geloof waanzin moet zijn'.
Misschien kun je concrete voorbeelden geven. Wie zijn 'hun'? Indien dit alle 'afvalligen' zijn, dan moet het voor jou een makkie zijn om even vijfentwintig uitspraken van allemaal verschillende afvallige forumgebruikers te geven, plus een linkje natuurlijk, zodat men meteen even de context kan zien.
Nu weten ze beter, god bestaat niet en alles wat het geloof hun voorhield zijn onzinnige sprookjes die een onsamenhangend en vertekend beeld van de werkelijkheid weergeven.
Wel ja, OK, ik geef toe dat ik niet meer geloof in Bileam's sprekende ezel, of de opwekking van de rottende Lazarus, of Jonas die overleefde in het ingewand van een vis, of het lopen over water. Ook ben ik van mening dat het uitroeien van volkeren (zoals de Amalekieten) verkeerd is, ongeacht of dit wordt bevolen door een zogenaamde Godheid, of niet. Als het schandelijk is om zoiets niet meer te geloven, dan zij het zo.
Over je hersenspinsel die je hier ten tonele voert heb ik niets beweert. Als reactie op mijn schrijven is het dan ook onzin.
Oh jawel. Jij neemt grote woorden in de mond: 'Nu weten ze beter, god bestaat niet en alles wat het geloof hun voorhield zijn onzinnige sprookjes die een onsamenhangend en vertekend beeld van de werkelijkheid weergeven.'
Jij neemt woorden als 'ze' en 'alles' in de mond, en daarmee doe je dan wel degelijk een uitspraak over dat soort hersenspinsels.
[Maar God? Bestaat God? Ik weet het niet. Definiëer God a.u.b. en dan praten we verder.
Je wil het ondefinieerbare definiëren. Dat valt in ieder geval buiten mijn vermogen.
Ik wil helemaal niets definiëren. Als iemand anders het woord 'god' in de mond neemt, dan heb ik een definitie nodig; een duidelijke omschrijving. Anders kan ik daar weinig mee. Als men zou zeggen 'oempa loempa bestaat', dan zou ik ook willen weten wat 'oempa loempa' precies is. Als men dat niet doet, dan is het voor de onwetende toehoorder niets anders dan wartaal.
Ik zou wel een poging kunnen wagen een aspect te duiden: de energie die aan de basis ligt aan al wat is en niet is.
=D>
Hoera! Kijk, daar komen we verder mee.
Nu zou ik graag willen weten wat voor energie dat is. Ik ben erg leergierig, en wil heel graag iets nieuws leren.
Aan de toon en uit de inhoud van de postings van mensen schijnt heel wat op te maken te zijn ... :idea:
Dat kun je wel zeggen ja :wink:

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Devious schreef:
Eduard schreef:
Devious schreef:Maar God? Bestaat God? Ik weet het niet. Definiëer God a.u.b. en dan praten we verder.
Je wil het ondefinieerbare definiëren. Dat valt in ieder geval buiten mijn vermogen.
Ik wil helemaal niets definiëren. Als iemand anders het woord 'god' in de mond neemt, dan heb ik een definitie nodig; een duidelijke omschrijving. Anders kan ik daar weinig mee. Als men zou zeggen 'oempa loempa bestaat', dan zou ik ook willen weten wat 'oempa loempa' precies is. Als men dat niet doet, dan is het voor de onwetende toehoorder niets anders dan wartaal.
Precies. Indien God ondefinieerbaar is moet men niet het woord God gebruiken.
Devious schreef:
Eduard schreef: Ik zou wel een poging kunnen wagen een aspect te duiden: de energie die aan de basis ligt aan al wat is en niet is.
=D>
Hoera! Kijk, daar komen we verder mee.
Nu zou ik graag willen weten wat voor energie dat is. Ik ben erg leergierig, en wil heel graag iets nieuws leren.
Laat me eens raden, eeh, basisenergie?
Maar waarom dát nou God noemen indien we er al een woord voor hebben.
Devious schreef:
Eduard schreef:Aan de toon en uit de inhoud van de postings van mensen schijnt heel wat op te maken te zijn ... :idea:
Dat kun je wel zeggen ja :wink:
8)
Born OK the first time
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Harry 2008 schreef:God bestaat en Hij heeft dat op vele wijzen laten zien en bewezen.
Ik kan me er geen barst van herinneren dat allemaal ooit te hebben laten zien en/of bewezen te hebben!
Wel kan Ik mij herinneren dat er een stelletje mannen bestonden die zich profeet noemden oid. die bezig waren een boek te componeren om daarmee een 'stelletje-ongeregeld' van regels en wetten te voorzien!
Om ze zó tot één volk te smeden uit dat stelletje ongeregeld, met die eenduidige wetten en regels.
Door de ervaringspraktijk in het leven van tóen te overdenken en te analyseren.
En het resultaat daarvan op te schrijven in wat nú het oude testament heet!
Ik heb dat aangekeken, maar nooit een poot uitgestoken noch anderszins ergens de hand in gehad!
Maar Ik begrijp wél waarom zij mijn 'Naamloze Ik' ineens 'god' gingen noemen Oh ja!
Niemand uit het volk wilde het gezag en de wijsheid van die profeten aanvaarden (ze gingen liever hun eigen gang met bijvoorbeeld een dansje om het gouden kalf!)
En tóen kwam zo'n profeet op een heldere ingeving en dacht, "Ik vind een ongrijpbare ontastbare god uit als de boeman die mij die regels en wetten gedicteerd heeft!
(want ik slaag er niet in om boeman te spelen, ze lachen mij uit!)
En dan presenteer ik dat hele opgeschreven 'happie' als van die god afkomstig en durft al dat volk mij niet meer uit te lachen! (misschien wordt er met een onweer (op een gunstig tijdstip) iemand neergebliksemd en dan weet ik wel met gedraai en suggesties het volk te overtuigen dat het een spotter van Jahweh betrof [laat mij maar schuiven, haha] (later in de bijbel kwam dat óók nog eens voor Elisa met die neergebliksemde spottende kindertjes? [ oh nee, de Heer stuurde een beer, of meerdere?] )

In ieder geval, voor de extra zekerheid sjouwde die profeet alléén die berg op zodat hij uit het zicht was, en pas nadat hij die 'geboden' op een mooie platte steen had gebeiteld kwam hij weer in het zicht met die steen+de leugen dat ene god (Jahweh) himself e.e.a. daarop gekrast had!
Toen kon de profeet bovendien woede veinzen omtrent het dansen om dat gouden kalf, en gelijk die tafel in stukken smijten zodat daardoor niet meer na te gaan zou zijn wie dat kras en beitelwerk op die steen verricht had. (gelukkig niet, want een profeet was uiteindelijk geen steenhouwer [en er zou dan ook goed te zien zijn geweest dat er van goddelijke perfectie geen sprake was!]
Natuurlijk wist die profeet al wat er stond te gebeuren toen aan het stel ongeregeld opdracht werd gegeven om al hun gouden sieraden in te leveren.
En ook was hij op de hoogte v.d. algemene ontevredenheid onder dat 'stel' en óók dat er gesmoesd werd om een andere god te gaan aanbidden, en koos het moment om die berg op te sjouwen zeer zorgvuldig! (het was [buiten kijf!] een slimme jongen)
Van god willen veranderen, dus ONGELOOF?? aan een god die het dagelijks manna liet regenen? (kom Harrie, dat geloof je toch zelf niet? of behoor je tot diezelfde mensengroep die overal god's naam zien geschreven? [allah' weleens waar, maar toch?])
Ik denk niet dat men tegenwoordig evangelisten tot hoofd (of zelfs maar als medewerker) van een forensisch-onderzoeks bureau zullen benoemen!(vroeger ook niet vermoed ik)
Dáár moet gepiekerd worden over de vraag "Hoe zou zich e.e.a. in werkelijkheid afgespeeld kunnen hebben? (en kom je eerder bij mijn verhaal, of een variatie daarvan!)

NEE! die oerknal was véél mooier om te aanschouwen!
"Wie of wát had DAT toch geflikt", dacht Ik mijmerend verder :D
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Devious schreef:Ik wil helemaal niets definiëren. Als iemand anders het woord 'god' in de mond neemt, dan heb ik een definitie nodig; een duidelijke omschrijving. Anders kan ik daar weinig mee. Als men zou zeggen 'oempa loempa bestaat', dan zou ik ook willen weten wat 'oempa loempa' precies is. Als men dat niet doet, dan is het voor de onwetende toehoorder niets anders dan wartaal.
Dus ongeveer zo Eduard:
oempa loempa
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Erik schreef: Dus ongeveer zo Eduard:
oempa loempa
Ho, ho dit gaat te ver straks ga je nog beweren dat de smufen ook niet bestaan :shock:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smurf
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Voor het bestaan van Oempa Loempa's is meer bewijs dan voor het bestaan van 'God'. Hun bestaan is vastgelegd op film, en ze kunnen ook nog eens heel goed zingen.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

God is ook meermalen op film verschenen. Twee voorbeeldjes:

Afbeelding

Afbeelding
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ fbs33,

geweldige analyse!

\:D/ :thumbleft:
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
elbuho

Bericht door elbuho »

vuurdoorn ik herken ook zelf heel veel van jouw verhaal, vooral dat kippenvel moment. Ik groeide zelf op in een atheistische gezin en kwam in de christelijke wereld terecht ook in een moeilijke tijd. Niets aantrekken van domme opmerkingen, zoals 'kinderlijk geloof' en zo. We zijn er nu uit toch?

Ik kan je het boek 'God als Misvatting' van Richard Dawkinsvan harte aanraden
Plaats reactie