Ik vrees dat je hiermee toch wel te kennen geeft dat je mijn verhaal toch niet zo goed gelezen hebt. Wat of wie wil je eigenlijk van me maken?PdH schreef:Misschien zou je je eens open moeten stellen voor het idee dat er niet "iets meer" is.stividubi schreef:Het enige waar we lijken in te verschillen is dat ik een mogelijkheid open hou dat wetenschap en ons denken dat hierop gebaseerd is, beperkt is tot het domein waar het uitspraken over kan doen, nl. waarneembare dingen en ik mij vragen stel bij die beperking en jij niet.
Kijk ik heb meermaals geschreven dat ik er spontaan van uit ga dat alles voorkomt uit materie, dus dat er niet zomaar "iets meer" is voor mij, dus ik sta daar niet alleen voor open, ik ga er zelfs van uit, maar... ik voeg daar direct aan toe: ik kan mij ook wel niets anders voorstellen, ik heb alleen maar dit materialistisch denkkader waarbinnen ik ben opgevoed. Ik ben, spijtig genoeg voor jou misschien, geen christen, boeddhist, islamiet of wat dan ook. Je kan mij niet in zo'n vakje stoppen en verwijten dat ik verblind ben door een geloof in "iets meer". Ik heb geen geloof, noch in dat wetenschappen het totale plaatje kan beschrijven, noch in een idee dat er "iets meer" is.
Wat ik wel doe, en blijkbaar ergert jou dit mateloos, is vrij denken over de mogelijkheid dat onze huidige materialistische denkkader gaat bepalen wat we wel en wat we niet kunnen begrijpen of vatten. En in die optiek sluit ik dat er misschien wel zaken zijn die we niet met ons huidig denken niet kunnen vatten niet a priori uit, zonder er van overtuigd te zijn dat er wel iets meer moet zijn. Het intrigeert me en maakt mij nieuwsgierig naar andere denkkaders, naar andere filosofieën.
Ik doe geen uitspraken over anderen, maar ik voel mij zelf veel vrijer in mijn denken als ik vragen durf stellen over het denken op zich en de relativiteit ervan niet uit het oog verlies.PdH schreef:Denk je nou echt dat jij door je openstaan voor het "iets meer" minder beperkt bent in je ideeen dan de wetenschap?
PdH schreef:Dan heb je weinig van mijn betoog begrepen. Waarneembare dingen zijn de enige dingen waarover je zinnige uitspraken kunt doen. Alle uitspraken over niet-waarneembare dingen zijn triviaal. Je kunt er wel vragen over stellen, maar daar zul je nooit en te nimmer een antwoord op kunnen krijgen. Je zult ook nooit en te nimmer een basis kunnen leggen voor zinvolle discussie, of het nou om wetenschappelijke discussies gaat of ethische. Dat zijn wat mij betreft pas echte beperkingen.
Ik heb uw betoog denk ik zeer goed begrepen. En zie dat dit jouw betoog is en heb er ook geen moeite mee. Ik spreek het niet eens tegen. Ik heb het gehad over de zinvolheid van wetenschappen en mijn respect hiervoor. Maar wat jij zinloos vind, vind ik net boeiend. En discussies hierover vind ik uitermate boeiend, uitdagend en zinvol.
Maar inderdaad... nog langer met jou hierover discussiëren lijkt mij zinloos

Prettige feestdagen