Ervaringen op fundamentalistische forums.
Moderator: Moderators
Ik heb pas geleden nog een boekje met overpijnzingen van Fons Jansen (getiteld geloofs afval) gelezen. Jammer dat het te oud was om een isbn nummer te hebben.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Heb ik ook wel eens. Ik zou de "voorbeeld" functie eens wat vaker moeten gebruiken om foutjes uit te filteren voordat ik de boel definitief post. 
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
Dag Gerda,
In jouw kringen is een vriendelijk gestelde vraag voor hetzelfde geld een verkapte beschuldiging. Maar als je zegt: "Dat wist je wel", dan zou je moeten toegeven dat je ongelijk had als zou blijken dat ik het niet wist. En nou kun je mooi beweren dat je 'niets hebt gezegd' of 'dat je het zo niet bedoelde'.
Groeten.
Fons.
Kijk, als ik het had geweten, had ik het niet gevraagd. Zo 'simpel' ben ik nou. Je vraag is ook een 'gecamoufleerde' vorm van inlegkunde.Gerda schreef:ja, wist je dat niet ?
In jouw kringen is een vriendelijk gestelde vraag voor hetzelfde geld een verkapte beschuldiging. Maar als je zegt: "Dat wist je wel", dan zou je moeten toegeven dat je ongelijk had als zou blijken dat ik het niet wist. En nou kun je mooi beweren dat je 'niets hebt gezegd' of 'dat je het zo niet bedoelde'.
Ik hoopte dat je dat vlot toe zou geven. Ik kom namelijk uit een milieu waar je jezelf even voorstelt als je ongevraagd ergens komt binnenlopen. Voor mij is dus blijkbaar normaal wat voor jou apart is. Voor jou ligt het blijkbaar net even iets anders.Gerda schreef:Inderdaad een aparte gewoonte
Doe me een lol en geef me de namen van die fora maar, dan ga ik het ook eens proberen.Gerda schreef:ik niet, daarin verschillen we wellicht van mening. Ik heb die vraag vaker gehad als ik me aanmelde bij een forum.
Fons schreef:Maar… ik begrijp het wel. Ik ken intussen mijn pappenheimers.
Nee, precies wat ik zeg: ik herken deze manier van doen. Maar… laat verder maar.Gerda schreef:inlegkunde.
Groeten.
Fons.
ik meld me aan op een forumfonsV schreef:Ik hoopte dat je dat vlot toe zou geven. Ik kom namelijk uit een milieu waar je jezelf even voorstelt als je ongevraagd ergens komt binnenlopen. Voor mij is dus blijkbaar normaal wat voor jou apart is. Voor jou ligt het blijkbaar net even iets anders.
lees me in
en pas als ik me heb ingelezen, zal ik me voorstellen.
Tja zo zie je maar " iedereen is weer anders "
'ongevraagd' ???
een forum is niet ongevraagd binnen komen overgens !
in mijn kringen ?FonsV schreef:Kijk, als ik het had geweten, had ik het niet gevraagd. Zo 'simpel' ben ik nou. Je vraag is ook een 'gecamoufleerde' vorm van inlegkunde.
In jouw kringen is een vriendelijk gestelde vraag voor hetzelfde geld een verkapte beschuldiging. Maar als je zegt: "Dat wist je wel", dan zou je moeten toegeven dat je ongelijk had als zou blijken dat ik het niet wist. En nou kun je mooi beweren dat je 'niets hebt gezegd' of 'dat je het zo niet bedoelde'
Dat zal zo zijn, als jij dat aangeeft. Maar ik herken mezelf daar niet zo in. Ik zeg wat ik bedoel en heb geen verborgen agenda`s. Als ik vraag " wist je dat niet ? " , bedoel ik daarmee "wist je dat niet ? ". Niet iedereen is hetzelfde hoor !
Nou dit zal dan wel het volgende forum zijn waar ik vanaf geflikkerd word door Gerda die daar namelijk ook mod is
http://www.kerken.com/afdelingen/forum.php (de thread over de ramadan)
En waar gaat het dan om? Een andere gast Rudolfijntje of Rudi heeft geklaagd dat ik zo lelijk deed, ik ben echt verschrikkelijk blijkbaar als ik iemand zijn eigen citaten even voorleg om duidelijk te maken dat je niet moet gaan klagen dat je "verkeerd" begrepen word als je eerst het ene beweerd en vervolgens het tegenovergestelde, doet de geloofwaardigheid weinig goed. Als hij dan gaat reageren met te zeggen dat ik niet tot zijn intellectuele niveau behoor en dat ik Londsdale met een hoofdletter schrijf wat een zekere "betekenis" zou hebben waarop ik reageer met dito wat niveau betreft en heeeeee zelf schrijf je in je eerste reactie ook Londsdale met een hoofdletter (het is nu eenmaal een naam en die begint zo) met een kleine sneer richting vermeend superieure intellect. Dan krijkg ik dus van mod Gerda een "vette" waarschuwing voor mijn "kwetsen"en "irritatie" op wekken".
Een reactie op ..... in 1 thread en ik ben ZWAAR in overtreding vanwege het irritatie opwekken.
Zou het iets persoonlijks kunnen zijn? :P
Heb de volgende reactie geplaatst;
Nu heeft Rudi net eergisteren zijn liefde voor het forum aan de mede forummers geplaatst
dus die sluiten ze nu liefdevol in het gggggrrrrrrristenhart en zullen ze hem wel naar hun waarheid gaan helpen,vrees ik.
Zonder mij want anders word het te moeillijk natuurlijk.
Groetejs Enigma
PS ben hier gelukkig in zeer goed gezelschap als het om bans en boze, gekrenkte egoootjes gaat die jouw eerlijkheid niet verdragen kunnen.
http://www.kerken.com/afdelingen/forum.php (de thread over de ramadan)
En waar gaat het dan om? Een andere gast Rudolfijntje of Rudi heeft geklaagd dat ik zo lelijk deed, ik ben echt verschrikkelijk blijkbaar als ik iemand zijn eigen citaten even voorleg om duidelijk te maken dat je niet moet gaan klagen dat je "verkeerd" begrepen word als je eerst het ene beweerd en vervolgens het tegenovergestelde, doet de geloofwaardigheid weinig goed. Als hij dan gaat reageren met te zeggen dat ik niet tot zijn intellectuele niveau behoor en dat ik Londsdale met een hoofdletter schrijf wat een zekere "betekenis" zou hebben waarop ik reageer met dito wat niveau betreft en heeeeee zelf schrijf je in je eerste reactie ook Londsdale met een hoofdletter (het is nu eenmaal een naam en die begint zo) met een kleine sneer richting vermeend superieure intellect. Dan krijkg ik dus van mod Gerda een "vette" waarschuwing voor mijn "kwetsen"en "irritatie" op wekken".
Een reactie op ..... in 1 thread en ik ben ZWAAR in overtreding vanwege het irritatie opwekken.
Heb de volgende reactie geplaatst;
Kijk de eerste reacties van Rudi over het onderwerp waren in deze trand;Wat vreemd gaan we nu ontkennen dat Rudolfijntje EEEEEEEEEERST al die andere dingen heeft gezegd en dat later pas is gaan omdraaien???
En waar kwets ik Rudolfijntje als ik hem met zijn eigen woorden confronteer het zijn ZIJN woorden en niet de mijne die ik alleen maar aanhaal en waar ik op reageer.
En Gerda ik verwacht vanaf het begin dat ik hier kom niet anders dat ik je irriteer en dat je zodra je een kans ziet om mij hier OOK weg te werken je dat zal doen het is verassend dat het nog zolang geduurd heeft maar ja ik heb dan ook erg mijn best gedaan he. Nu is het weer het oude liedje. Een mannelijke forumgast (zijn altijd mannen geloof ik die gaan klagen en bondjes vormen met de mod als ze geen tegenargumenten meer hebben) klaagt dat hij beledigd dan wel gekwest is dus.................. grijp je kans, je hebt lang genoeg gewacht en laat je ware aard maar zien.
Gezien je laatste mail waar ik nog geen zin in heb gehad om te bantwoorden vanwege het feit dat je nogal beledigend bent vanuit je misplaastste gekrenktheid en ik wel ander dingen aan mijn hoofd heb verwacht ik dat deze bijdrage wel heel snel verwijderd zal zijn.
Ach ja wat een beetje eerlijkheid al niet brengt aan irritatie,
Gegroet Klara
Nou een duidelijk beeld volgens mij wat de mening Rudi is nl. tegen dat zijn kinderen vrij krijgen voor het suikerfeest want hij is Nederlander en zijn kinderen ook en dus vind hij het een schande en maakt zich zorgen over de toekomst. Mij is die redenatie "want omdat ik Nederlander ben en in Nederland woon èn de Joden hebben Jezus gekruisigd (ook al zo een lekker fris idee) enfin het hele plaatje aan verschillende bijdrages geeft een bepaalde denkrichting aan volgens mij maar dan ineens NADAT anderen laten blijken dat dit wat erg onverdraagzaam is (het zijn wel Christenen dus zij dienen naar het geloof wel de vreemdeling in hun midden lief te hebben!) komt er een totaal andere verklaring die riekt naar politiek correctheid dat hindert niet. Van mij mag iedereen van gedachten veranderen maar ga dan niet zaniken dat je niet geloofd word en zo verkleerd begerepen voelt want ja dan komt KLara/Enigma wel even duidelijk maken WAAROM je zo slecht begrepen wordHet ging mij er om dat mijn kinderen op een rijksscholengemeenschap zitten en zij ineens twee extra vrije dagen hebben op gronden die mij niet aanstaan.
k ben nederlander en mijn kinderen ook!!!
Wat ik wil zeggen is dat we een probleem in nederland hebben met de hoeveelheid allochtonen.
Dat mag je niet hardop zeggen, maar het probleem is er wel.
je bent vergeten dus dat Joden Jezus hebben doen kruisigen..
\Maar goed als ik dat zeg beledig ik natuurlijk mensen???
Jasja ik woon in nederland. dat moet genoeg zjijn.
John ik heb veel respect, voor iedereen maar................
Beth ik snap wel wat heb bedoelt maar we wonen wel in Nederland
Bij mijn kinderen op school en ik woon op het platteland, worden nu al vrije dagen ingesteld voor het suikerfeest en het slachtfeest.
(er ziiten op de 1500 leerlingen misschien 20 moslims???)
Ik vind het een schande.
Ik hoop dat mijn kinderen over 5 jaar nog mogen eten in de pauze.....
De moslim heeft heeft voor ons land gekozen....
Het heeft niets met respect te maken.
Dit is Nederland mijn kinderen vrij op Islamitische feestdagen accepteer ik niet
Nu heeft Rudi net eergisteren zijn liefde voor het forum aan de mede forummers geplaatst
Zonder mij want anders word het te moeillijk natuurlijk.
Groetejs Enigma
PS ben hier gelukkig in zeer goed gezelschap als het om bans en boze, gekrenkte egoootjes gaat die jouw eerlijkheid niet verdragen kunnen.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Je doet net alsof iedereen extreem breekbaar is en letterlijk ziek kan worden van wat andere zeggen maar waar het je om gaat is dat PLexat een bepaalde geloofsvisie wil verspreiden en dat andersdenkenden die een andere geloofsvisie hebben dan jij de beginnende of twijfelende gelovigen weleens op een ander idee of tot een ander inzicht kunnen brengen dan jou welgevallig is. Op Plexat is veel ruimte voor persoonlijke en intieme zaken maar die worden in een afgeschermd forum besproken dus daar kan men helemaal niet in zien of bij tenzij men door de ballotagecommisie is. Je angst voor mensen die alleen maar komen om vervelend te doen.............daar ben je als mod zo bij dus dat is gewoon luiheid/gemakzucht dan als je dat op deze wijze wilt voorkomen.Gerda schreef:Als je weet WIE er in het huis komt - heb je zorg te dragen voor de aanwezig leden/users.Enigma schreef:Oooooooooch, knusje van Enigma voor de verstotene?'Plek zat'! daar, maar niet voor mij, vrees ik.
Groeten.
Fons.![]()
Weet je, wat ik er zo jammer aan vind is dat op zo een super Christelijk forum eerlijkheid dus niet loontHad je je aangemeld met een andere naam had men niet geweten wie je was en dikke kans dat je er probleemloos welkom was geheten.
Zo stimuleren zij achterbaksheid en leugenachtigheid, toch niet echt bijbelse principes.![]()
Groetjes Enigma
Als iemand zich registreerd onder een onbekende naam : zal snel genoeg aan het licht komen wie iemand is : en voornamelijk, wat iemand komt doen.
Plexat lijkt mij niet zomaar een christelijk forum !
ik vind het mooi dat er een goeie bescherming is en dat men waakt voor de evt. onrust.
Als mensen oprechte bedoelingen hebben met het lidmaatschap van plexat, lijkt het mij oké om er binnen te komen. Evt. waarschuwingen vooraf -> zal dan naast zich neer gelegd worden omdat de 'bedoelingen oprecht en zuiver' zijn. Er zijn genoeg mensen die alleen op een christelijk forum komen om de boel eens flink onder vuur te nemen. Prima maar daar leent plexat zich niet voor, lijkt mij
Wat betreft het registeren onder een andere naam, dat soort achterbaksheid laat ik aan anderen over zoals ik al gezegd heb maar ja zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten he Gerda, in ieder geval overschat je jezelf schromelijk als je denkt dat ik het niet zou kùnnen doen. Kijk netzomin als ik me verlaag tot het lezen van prive post tussen andere mensen verlaag ik me ook niet tot dit soort trucjes dus van mij heb je niets te vrezen maar schat je zelf niet te hoog in wat betreft jouw onderscheidingsvermogen, naar mijn ervaring is dat niet zo een sterke eigenschap van je.
Jij vind het mooi dat er "goede bescherming" is en "gewaakt" word voor "onrust".
Endat begrijp ik best, in jouw wereldje is het heel prettig als er niet gemorreld word aan je zekerheden dus moet PLexat een forum zijn voor gelijkgestemden of voor bijna gelijkgestemden die nog even over de streep getrokken moeten worden en zoals gezegd daar kan je geen afwijdkende visies of mensen in gebruiken want ALLES wat ander is, is een bedreiging voor die "rust". Het komt er op neer dat iedereen heel navelstaarderig naar zichzelf, zijn eigen geloofswereldje gaat zitten kijken en dat het woord zelfkritiek of kritisch vermogen tot taboe word verklaard.
En alle vreemde eenden in de bijt die werk je er gewoon uit en als dat niet lukt vanwege hun aangepaste en correcte gedrag op het forum dan wel vanwege de indiscretie en daaruit voortvloeiende hysterie van een mede mod.
Aan de vruchten herkent men de boom, de vruchten van Plexat zijn mij wel duidelijk dus over de boom twijfel ik niet meer.
Plexat is zeker niet zomaar een Christelijk forum wat betreft hypocrisie, benepenheid, onverdraagzaamheid en schijnheiligheid voert het veruit de boventoon. (en daar bedoel ik dus niet de individuele gasten me maar met name jou en C, en jij domineert met name de sfeer en gedachten van wat Plexat is of zou moeten zijn)
Groet Enigma
Dag Enigma,

Maar waarom je nu bang moet zijn van andere of nieuwe ideeën en overtuigingen is me niet duidelijk. Als ze me niet aanstaan neem ik ze niet over. Zijn ze blijkbaar beter dan de mijne, dan neem ik ze wel over. What's the problem?
Bezit je ziel in lijdzaamheid.
Groeten.
Fons.
Ik zou zeggen: "Nou én"? Als ze daar zin in heeft, laat haar haar gang gaan. Daar maak je je toch niet boos over! Er zijn er zoveel die hun 'zakie' aan de man willen brengen. Voor mijn part een nog beter wasmiddel. Je kunt altijd zeggen: "Dank je, geen interesse".Enigma schreef:… maar waar het je om gaat is dat PLexat een bepaalde geloofsvisie wil verspreiden
Dat denk ik ook dat er stilletjes een zekere angst meespeelt. Altijd jammer als mensen voor iets bang zijn zonder precies te weten wat dat iets inhoudt. Als ik - is maar een voorbeeldje - ergens op de grond iets zie liggen dat verdacht veel op een handgranaat of landmijn lijkt, dan zal ik er niet aankomen. Ben ik nou bang voor dat iets? Ik denk dat het een andere naam verdient.Enigma schreef:… en dat andersdenkenden die een andere geloofsvisie hebben dan jij de beginnende of twijfelende gelovigen wel eens op een ander idee of tot een ander inzicht kunnen brengen dan jou welgevallig is.
Maar waarom je nu bang moet zijn van andere of nieuwe ideeën en overtuigingen is me niet duidelijk. Als ze me niet aanstaan neem ik ze niet over. Zijn ze blijkbaar beter dan de mijne, dan neem ik ze wel over. What's the problem?
Bezit je ziel in lijdzaamheid.
Groeten.
Fons.
Klara
je denkt toch niet echt, dat ik inhoudelijk en openlijk met jou hier over in gesprek zal treden ? * Ik verwacht dat je me beter kent ! (om hierop in te gaan)
Daarnaast hadden e-mail contact en ik verwacht nog steeds een reactie van jou.
Maar ga gerust meid : met een getuigen zijn !!! Je doet het prima !!!
je denkt toch niet echt, dat ik inhoudelijk en openlijk met jou hier over in gesprek zal treden ? * Ik verwacht dat je me beter kent ! (om hierop in te gaan)
Daarnaast hadden e-mail contact en ik verwacht nog steeds een reactie van jou.
Maar ga gerust meid : met een getuigen zijn !!! Je doet het prima !!!
- Donnie Darko
- Forum fan
Fons schreef
Sommigen zouden volgens mij zo ver gaan om de bewijsstelling ‘1+1=2’ te verwerpen omdat de bijbel zegt dat ‘1+1=3 ‘
En dan heb je eigenlijk geen respect voor waarheden,maar beperk je je tot het uitdragen van een ‘verwrongen waarheid’. Ik bedoel maar, ik ben zelf ook Christen geweest, en als je de moeite doet om alles na te gaan of de zaken wel bij de juiste naam genoemd zijn, en dit is niet zo, moet je eerlijk zijn tegenover jezelf en je fouten kunnen toegeven, of moet je gewoon slaafs luisteren naar een boekje dat door wat vissertjes en schaapherders geschreven is?
Zolang het gaat over een speculatieve grond, kan je natuurlijk uitmaken of je een idee overneemt of verwerpt aan de hand van je eigen toetssteen,maar het stoort me vooral hoe sommigen blijven vasthangen aan hun eigen waarheid, terwijl de realiteit dit anders zegt, dan gaat het me eerder om ontkenning ten behoude van de subjectieve waarheid, die je eigenlijk boven de objectieve realiteit gaat stellen, en dan vraag ik me af hoeveel draagvlak je ideeën dan verdienen.Maar waarom je nu bang moet zijn van andere of nieuwe ideeën en overtuigingen is me niet duidelijk. Als ze me niet aanstaan neem ik ze niet over. Zijn ze blijkbaar beter dan de mijne, dan neem ik ze wel over. What's the problem?
Sommigen zouden volgens mij zo ver gaan om de bewijsstelling ‘1+1=2’ te verwerpen omdat de bijbel zegt dat ‘1+1=3 ‘
En dan heb je eigenlijk geen respect voor waarheden,maar beperk je je tot het uitdragen van een ‘verwrongen waarheid’. Ik bedoel maar, ik ben zelf ook Christen geweest, en als je de moeite doet om alles na te gaan of de zaken wel bij de juiste naam genoemd zijn, en dit is niet zo, moet je eerlijk zijn tegenover jezelf en je fouten kunnen toegeven, of moet je gewoon slaafs luisteren naar een boekje dat door wat vissertjes en schaapherders geschreven is?
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.
Min beste Fons V natuuuuuurlijk maak ik me daar niet boos over maar ik erger me wel aan het gedraai en gelieg, onder het mom van "bescherming bieden" word er een heel andere praktijk op na gehouden en dito als het gaat om de gronden waarop mensen geweerd en verwijderd worden vandaar dat ik Gerda 's verklaring even corrigeer. Als men zo eerlijk zou zijn dat te zeggen word het een heel ander verhaal maar ik heb zo een ontzettende hekel aan oneerlijkheid en onoprechtheid.Enigma schreef:Ik zou zeggen: "Nou én"? Als ze daar zin in heeft, laat haar haar gang gaan. Daar maak je je toch niet boos over! Er zijn er zoveel die hun 'zakie' aan de man willen brengen. Voor mijn part een nog beter wasmiddel. Je kunt altijd zeggen: "Dank je, geen interesse".… maar waar het je om gaat is dat PLexat een bepaalde geloofsvisie wil verspreiden
Nu weet ik wel dat het de spreekwoordelijke parels voor de zwijnen zijn want het probleem met gelovigen van een bepaalde richting is dat ze volkomen blind zijn naar zichzelf toe, ze hebben geen idee van de werkelijkheid van hun beweegredenen, de gronden van hun gedrag maar zien alleen een zwaar aangezet ideaalbeeld van zichzelf en stoppen de koppen in het zand als het om een reëel beeld van wie en wat ze zijn gaat.
Ik ben niet zo gauw boos hoor maar gesjoemel met de waarheid daar erger ik me aan, het gaat me dus niet om doelstellinggen, visies, geloofsovertuigingen of meningen van anderen maar wel om het gedrag. Ik kan het hartgrondig met iemand oneens zijn en dat gewoon aanvaarden voor wat het is, hoe denk je dat ik op harmonieuse wijze staande blijf in een familie van atheïsten zonder dat vermogen anderen te aanvaarden zoals ze zijn ? Maar de wijze waarop, de manier waarop iemand zich uit en een gebrek aan fair play daaaaaar word ik pissig van.
groet Engima
Of het gezond is om mensen te beschermen tegen kritiek is iets wat ik me wél afvraag. Ik ben er eigenlijk wel heel zeker van dat mensen beschermen tegen de mening van andersdenkenden schadelijk is. Voor de opbouw van een geloof zouden mensen hier naar toe moeten komen, als ze op alle tegenwerpingen van de agnosten, atheïsten en vrijdenkende theisten een antwoord kunnen formuleren, zijn ze geslaagdGerda schreef:dat ligt eraan wanneer je geband werd.an3sdej schreef:Gerda, jij zal ook wel degene geweest zijn die mij daar gebanned heeft.
Het is werkelijk lachwekkend zoals jij en meerderen op christelijke forums omgaat met kritiek en andersdenkenden.![]()
- dan zal je het er vast wel naar gemaakt hebben -
Maar ik heb laatst een kijkje genomen op Plexat, en ben tot de conclusie gekomen dat de regels van dat forum heel duidelijk zijn, en ja.. als je je daar niet aan houdt dan heeft dat nu eenmaal consequenties.
Laatst gewijzigd door Devious op 25 okt 2004 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)