JC was NIET de messias!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Messias

Bericht door Rereformed »

FonsV schreef:Dag rereformed,
Je schreef:Tot zover niets dan lof voor de Egyptenaren.
Je moet er wel rekening mee houden dat ik a) het niet over alle Egyptenaren heb
Ik zou van verbazing omvallen als het niet zo was. :)
en b) dat de Egyptenaren over wie ik het wel heb niet de enigen waren met die ‘esoterische’ denkbeelden.
Uiteraard, en juist daarom ben ik zo moe geworden van esoterie. De wereld puilt uit van de wazige ideeën.
Persoonlijk ken ik geen moderne mythen.
Wellicht is de bekendste moderne creatie van een mythe om in te geloven 'Aldus sprak Zarathoestra', met denkbeelden als de Bovenmens en de Eeuwige Wederkeer. Een ander is de kijk op het leven van Teilhard de Chardin. Beiden, maar vooral de laatste, staan in nauw verband met de mythe waar de mens sinds Darwin mee speelt, dat de mens evolueert naar hoger, beter, meer intellect, meer toekomstige macht om te scheppen.
Denk aan Moerland: hij behandelt in zijn boek eerst de ‘Geheime woorden’. Het blijkt dat allerlei termen zoals leven, dood, opstanding en blindheid in de gnostiek een heel eigen symbolische betekenis hebben en vooral niet letterlijk verstaan moeten worden.
Mijn indruk is dat onze ‘mentaliteit’ volledig anders is. Wij drukken ons niet meer uit in mythen, wij produceren wetenschap.
Inderdaad. Maar boven op die wetenschap bouwt de mens zijn idealen, zoals een geloof in een betere, hoger ontwikkelder toekomst. En dit is eenvoudig een modern geloof.

Kijk alleen maar op dit forum: er worden wetenschappelijk correcte waarnemingen verwacht en onweerlegbare wetenschappelijke bewijzen voor welke bewering dan ook! En als je denkt die te hebben gegeven wordt er gevraagd naar je bronnen of referenties; zijn die niet dezelfde als die van je tegenspeler, dan loopt op zijn best de ‘discussie’ dood.
En terecht. Een discussie over de waarheid van 'esoterie' heeft eigenlijk nooit zin. Het kan waardevol zijn voor iemand om bepaalde idealen te onderhouden. En dat is dan op dát moment. Later kan iemand zien dat de overtuiging eenzijdig is, oftewel de wereld veel te monotoon inkleurt, en wordt men wijzer, dwz doet men andere, soms tegengestelde wijsheden op.
Inderdaad: technisch zijn wij schier oneindig veel verder dan destijds. En we zullen nog véél en véél verder komen! Er wordt door sommigen zelfs gedacht dat we ooit alles in formules kunnen gieten en dan beheersen. 'Begrip' betekent bij ons voornamelijk 'zeker weten' en 'in de hand hebben'.
Let op je geloof: je bent er in bovenstaande met zekerheid van overtuigd dat we véél verder komen. Maar een pessimist zou kunnen geloven in het tegendeel: elke stap verder op het wetenschappelijk gebied is een spijker die de mens in zijn eigen doodskist timmert. Er zijn zelfs bepaalde esoterische stromingen die zo redeneren, zoals de numerologie/kabbalistiek van Friedrich Weinreb.
Sterker nog, een definitie van de esoterie
zou kunnen zijn dat het per definitie altijd de materie, het lichaam, het stoffelijke, het letterlijke afwijst, en de geest ertegenoversteld als superieur.
Wat ik altijd weer geinig vindt is dat die hiërogliefenschrijvers al wisten dat de aarde om de zon draait ruim 2000 jaar voordat wij dat van de het kerkelijk gezag mochten ‘geloven’. Wellicht hielden zij de zon nog voor het centrum van het heelal, niet bedoeld als astrologisch middelpunt, maar als middelpunt van hun belangstelling en verwondering. Wíj weten dat de zon ongeveer 150 miljoen kilometer van de aarde ‘staat’ (op ’n paar duizend kilometer meer of minder wordt niet gekeken). Of de hiërogliefenschrijvers dat ook al wisten…? :wink:
En van de atomaire wereld wisten ze nog helemáál niets, laat staan van de subatomaire. Wij weten dus écht veel meer dan zij. En Socrates zei: “Hoe meer ik ‘weet’, des te meer ik besef wat ik nog niet weet”. Of iets van gelijke strekking. Robbert Dijkgraaf , die veel meer weet dan Socrates, zei: “Wetenschap is niet het terrein van zeker weten, maar het terrein van de goede vragen stellen”. Klinkt ietwat analoog. :)

Neem voor de grap eens de Relativiteitstheorie van Einstein. Iedereen heeft het daar onbeschroomd over alsof hij die theorie begrijpt. Geeft die theorie de waarheid (de werkelijkheid) weer? Ja, dat doet die theorie, alhoewel… er wordt gefluisterd dat hij conflicteert met de Kwantumtheorie van Planck en dus werken de geleerden aan een ‘Snaartheorie’, die beide moet verzoenen.
Wat is het nu. Komen we véél en véél verder of blijven we altijd in een moeras van onwetendheid? Het antwoord hierop is een geloof dat de mens voor zichzelf heeft geschapen, een moderne mythe.
Dat ook hier weer de meningen verschillen is me duidelijk. Welke mening de juiste is zal wel niet te ‘bewijzen’ zijn. Het is in ieder geval wél waar dat de gnosis (die óók meerdere ‘gezichten’ had) nooit eerder zo fanatiek is bestreden als tijdens het oorspronkelijke christendom en dan bedoeld: het aan het Romeinse gezag gelieerde christendom. De meeste gnostische bronnen zijn door de kerk verwoest, nagenoeg alle informatie die we tot voor kort erover hadden kwam uit de christelijke hoek. En… normaal wordt de geschiedenis geschreven door de overwinnaars. En dat laatste heeft zo zijn consequenties. :wink:
Heb je gelijk in. Maar de eerste felle bestrijdingen van gnostiek vindt men al in de bijbel (brieven van Johannes), en in de vroege kerk (Irenaeus), dus het begon al vóórdat het christendom de macht van de Romeinen kreeg om het grondiger te doen.
Je schreef:Bram Moerland heeft geloof ik een boek geschreven waar men met veel lof over spreekt. Mee bekend? http://www.brammoerland.com/start/

Tot dit moment niet. Had hem alleen een paar maal geciteerd gezien. Op de aangegeven site las ik o.a. (onderstrepingen van mij):
* De gnostici geloofden in de mens. De gnostiek is geen leer of een utopie die de mens kant en klare antwoorden biedt. De gnostiek biedt een weg om te leren je eigen antwoord op het leven te geven.
* 'Allereerst heb je naar mijn mening de diverse teksten van het Thomas Evangelie erg goed verklaard. Talloze keren heb ik gedacht: nú snap ik het pas echt goed'. (recensie van John Mohr)

Toen ik dat las, moest ik denken aan een of meer boeken van Bhagwan (kan uit het hoofd niet zeggen welke), die ook blijk gaf de gnosis goed te begrijpen. Vooral het begin van het Johannes-evangelie was volledig ontdaan van zijn raadselachtigheid.
Het klinkt interessant. Misschien moet ik het boek ook eens lezen.
Dat de gnostiek en het christendom altijd felle tegenstanders van elkaar zijn geweest kan welhaast ook niet anders. Geloven in de mens is precies het tegengestelde van geloven in openbaringsreligie.
Je schreef:Ik zou liever willen vragen: wat is wijsheid? Want alle wijsheid kan een onwaarheid zijn. Iets wat heel wijs klinkt voor mij, kan iemand anders zo van tafel vegen, zelfs vaak door precies het tegenovergestelde centraal te stellen.
Dit klinkt allemaal erg vreemd in mijn oren (wat dus niets zegt!). ‘Wijsheid komt met de jaren’ heet het. Wijsheid ontstaat door bezinning op ervaringen (die altijd persoonlijk zijn) niet door alleen het ontwikkelen van syllogismen. Uitgaande van een verschillende ervaring kom je – als je correct redeneert – tot een andere conclusie. Als je de ‘ervaring’ van de ‘wijze’ die aan het woord is niet kunt delen, zul je zijn ‘leer’ niet begrijpen, laat staan het met hem eens zijn.
Aangezien ik in de loop van mijn leven het één en ander de revue heb zien passeren, en er wel wat in zag, maar later weer naast me neer heb moeten leggen, is voor mij wijsheid en scepticisme bijna een synoniem. Ik begrijp juist wel vrijwel alle leren, en snap dat ze op zekere hoogte allemaal waar zijn. Maar als gevolg daarvan heerst het relativisme als hoofdaspect van mijn denken.

Je schreef:Het boek Aldus sprak Zarathoestra bijvoorbeeld is één lange omkering van alle waarden die het christendom predikt.
Alleen al het feit dat Zarathoestra, zoals je schrijft, alle waarden uit het christendom omkeert maakt mij achterdochtig. Zelfs in de grootste dwaling is nog enige waarheid te vinden. Elkaar uitsluitende algemene waarden kunnen in mijn ontologie niet beide even reële waarden zijn.
Precies. Maar het hoeft je niet achterdochtig te maken. Want Nietzsche was al precies tot dezelfde conclusie als jij gekomen: Zelfs in de grootste dwaling is nog enige waarheid te vinden is zijn uitspraak. Hij heeft zijn omkering van waarden juist geschreven om te laten zien dat de mens juist achterdochtig moet zijn. Hij riep zichzelf zelfs uit tot de achterdochtigste mens die ooit geleefd heeft, en geeft ruiterlijk toe dat zijn ideeën een moderne mythe zijn.

Een modern mens heeft geen geloof meer zoals men dat vroeger zag, een zekerheid die men voor ultieme waarheid houdt, maar gelooft op de manier van: 'dit is mijn waarheid, dat wat mij inspireert.
Nietzsches basisidee was dat vrijwel alle oude (zowel religieuze als filosofische) idealen voortkwamen uit levensmoeheid en pessimisme. Hij wilde het omgekeerde denken ertegenover zetten als inspiratiebron, en was van mening dat het een beter alternatief is.
Mag ik ook beweren dat wijsheid niet identiek is met positief wetenschappelijk bewijsbaar inzicht?
Geheel mee eens. Wijsheid heeft veel te maken met de manier waarop wij het leven leven, onze houding tegenover het leven, hetgeen vaak komt door de door jou genoemde bezinning op ervaring. Maar het is ook een kwestie van karakter of persoonlijkheid. Nietzsche noemde het de kwestie van sterke of zwakke wil.
Als iemand de behoefte heeft om de oneindige energie ‘god’ te noemen, hij of zij ga zijn of haar gang. Maar voor pantheïsme is dan al geen plaats meer want niet de volledige ‘pan’ is ‘verschenen’. ‘Buiten’ de verschenen energie is nog steeds oneindige energie.

Niet dat ik dit allemaal begrijp! Houd me te goede. Het zijn maar fantasieën, die alles openhouden omdat ik het uiteindelijk toch niet kan bevatten. Laat staan bewijzen.
Geheel mee eens. En ik begin het zelf langzamerhand steeds beter in te zien dat de enige gezonde conclusie is dat een mens beter kan ophouden over God te praten. Geloven in mnlkuclsxp, is nog tot daar aan toe, maar dit woord in je mond nemen en als God gaan omschrijven/uitleggen/verhelderen is wat anders, namelijk per definitie onzin, behalve wanneer je er altijd achter zet dat het maar je fantasie is, je menselijke vereenvoudiging. Maar het is volgens mij zelfs twijfelachtig of de fantasie zelfs maar een steun is, aangezien het wellicht meer op een groter dwaalspoor brengt dan iets verheldert.
Waarom superintelligent? De grens tussen genialiteit en krankzinnigheid is dunner dan flinterdun. Gewoon tevreden zijn met de intelligentie die je te beurt is gevallen en die in alle rust gebruiken. Zoals die Branbantse boer eens tegen me zei: “Ik heb nie veul verstand, maar wat ik heb is mee van het beste”.
Het eerste is bekend en één van de interessantste gegevens in het leven.
De tweede wijsheid is ook bekend.
Maar bekend zijn met zaken is nog geen wijsheid...Ik zie mezelf altijd als een vat vol tegenstrijdigheden...
Bertrand Russell zei eens dat wijsheid plezier is in wat in overvloed voorhanden is. De grootste les die hij uit het menselijk bijgeloof haalde was dat het een hoogst vermakelijke zaak is.
Hij gaf als voorbeeld dat er in Engeland een sekte was die beweerde dat de engelsen de afstammelingen van de 10 verloren gegane Israelitische stammen waren. Er had zich in de sekte echter een scheuring plaatsgevonden. De strengere richting was namelijk van mening dat het engelse volk slechts afstammelingen van Efraïm en Manasse waren...Russell schreef dat altijd wanneer hij één van beide aanhangers aan de deur had hij steevast een voorstander zei te zijn van de rivaliserende stroming: Deze opmerking had altijd tot gevolg dat hij daarna lhet meest kon genieten van het bijgeloof waarmee hij ditmaal weer eens geconfronteerd werd.

Wanneer ik geconfronteerd word tegenwoordig met een kreet "JC was NIET de messias" heb ik de neiging op dezelfde manier te genieten.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 02 nov 2006 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.
jHenosch
Banned
Contacteer:

De Mythe van Waardevrije Wetenschap !

Bericht door jHenosch »

ON TOPIC BLIJVEN!

DANK U

[moderated]

FonsV
Diehard

Messias

Bericht door FonsV »

Dag rereformed,

Bedankt voor je reactie.

Weet je wat volgens mij het ‘beroerde’ is? Dat we het eigenlijk fundamenteel met elkaar eens zijn en dus op een discussieforum luidruchtig uit de toon vallen. Ik denk dat, als we vis à vis met elkaar praten, we het binnen het uur helemáál met elkaar eens zijn (voorzover twee sterk verschillende 'typen' dat kunnen, natuurlijk). :)

Ik ben b.v. helemaal gelukkig met zinnetjes van je als:

* Maar boven op die wetenschap bouwt de mens zijn idealen, zoals een geloof in een betere, hoger ontwikkelder toekomst. En dit is eenvoudig een modern geloof. Als ik dit goed versta, dan krijgt eindelijk eens ’n keer het woord ‘geloof’ in mijn ogen zijn juiste betekenis. :wink:

* Een discussie over 'esoterie' is daarom ook onzinnig. Het kan waardevol zijn voor iemand om bepaalde idealen te onderhouden, maar het is zinloos erachter te willen komen of ze waar zijn. En dan versta ik ‘waar’ als: ‘(positief) wetenschappelijk bewezen’ waar.

* Wat is het nu. Komen we véél en véél verder of blijven we altijd in een moeras van onwetendheid? Het antwoord hierop is een geloof dat de mens voor zichzelf heeft geschapen, een moderne mythe. Het is maar net hoe je het bekijkt, denkt ik dan. We kruipen uit het moeras van onwetendheid om vol trots en gelukkig tot de ontdekking te komen hoeveel meer we nog niet weten. Er blijft dus telkens meer te weten over en wie daaronder gebukt gaat is wellicht de pessimist.

* Maar de eerste felle bestrijdingen van gnostiek vindt men al in de bijbel (brieven van Johannes), en in de vroege kerk (Irenaeus), dus het begon al vóórdat het christendom de macht van de Romeinen kreeg om het grondiger te doen. Inderdaad: Johannes was niet mis met zijn kritiek en Irenaeus kon er ook wat van. Maar je schreef destijds: de gnostische leer werd pas ná het ontstaan van het christendom bijzonder sterk, zozeer zelfs dat het oorspronkelijke christendom bijna de nek omdraaide. Volgens mij was de gnosis wijd verbreid vóór het ontstaan van het christendom maar kwam pas overduidelijk in de picture (binnen ons gezichtsveld) toen de kerk het begon te bestrijden en dan helemáál door de manier waarop het werd bestreden. Het christendom zag de gnosis als een levensbedreiging en… wat mij betreft: terecht! :)

* Ik begrijp juist wel vrijwel alle leren, en snap dat ze op zekere hoogte allemaal waar zijn. Maar juist daarom heerst het relativisme als hoofdaspect van het denken. En ik zit dan al gauw met: ‘Als jij het zó ziet, dan mag jij het van mij zó zien. Het bestaan hoeft in relatie tot jou niet hetzelfde te betekenen als in relatie tot mij’. In die zin ben ik een echte agnost: desnoods ‘weet’ ik veel (zeker), maar daar hoort bij dat ik ‘zeker weet’ dat ik nog veel meer 'niet zeker weet’.

* Een modern mens heeft geen geloof meer zoals men dat vroeger zag, een zekerheid die men voor ultieme waarheid houdt, maar gelooft op de manier van: 'dit is mijn waarheid, dat wat mij inspireert. Dank je! :)

* Nietzsches basisidee was dat vrijwel alle oude (zowel religieuze als filosofische) idealen voortkwamen uit levensmoeheid en pessimisme. Hij wilde het omgekeerde denken ertegenover zetten als inspiratiebron, en wilde erin geloven dat het een beter alternatief is. Dan was Nietzsche waarschijnlijk van nature een levensmoede pessimist. Mooi van hem dat hij naar een voor hem redelijke uitweg zocht. Maar zijn manier hoeft mij niet het meeste ‘aan te spreken’. Tóch? :wink:

* Wijsheid heeft veel te maken met de manier waarop wij het leven leven, onze houding tegenover het leven, hetgeen vaak komt door de door jou genoemde bezinning op ervaring. Maar het is ook een kwestie van karakter of persoonlijkheid. Nietzsche noemde het de kwestie van sterke of zwakke wil. En daarom werd in de mysteriescholen zo de nadruk gelegd op ‘ascese’, op de (wils)inspanning die het kost om niet alleen een groter wordende kennis maar vooral een betere levenshouding op te bouwen. Hier en daar is die nadruk op ascese doorgeslagen en werd het ‘gulden midden’ uit het oog verloren. :?

* En ik begin het zelf langzamerhand steeds beter in te zien dat de enige gezonde conclusie is dat een mens beter kan ophouden over God te praten. Ik heb al meer gezegd: we zijn dringend toe óf aan een verwijdering óf aan een grondige, fundamentele, wezenlijke renovatie van oude traditionele termen. 'Helaas' moeten we woorden gebruiken, ook voor zaken die niet te verwoorden zijn, anders kunnen we niet meer met elkaar praten. Als je het woord ‘god’ verwijdert, moet je een ander woord zoeken en voor je het weet wordt jouw nieuw gevonden woord door andersdenkenden smalend en denigrerend gebruikt. :?

* Maar het is volgens mij zelfs twijfelachtig of de fantasie zelfs maar een steun is, aangezien het wellicht meer op een groter dwaalspoor brengt dan iets verheldert. We zullen ons best regelmatig vergissen want vergissen is menselijk en we leren, althans kúnnen leren, van zowél onze goede áls van onze slechte ervaringen.

* Maar bekend zijn met zaken is nog geen wijsheid...Ik zie mezelf altijd als een vat vol tegenstrijdigheden. Ik ben het weer helemaal met je eens. Niet omdat ook de hiërogliefen er al zo over dachten, maar omdat het mijn eigen ervaring is. De ‘Ankh’ is het symbool van een wezenlijk kenmerk van ons menszijn: een vat vol tegenstrijdigheden tussen het ‘animal’ zijn (de horizontale balk) en het ‘rationale’ zijn (de verticale balk). "Be as you are", "Gnoothi seauton", "Accepteer jezelf en...". :wink:

Even een zijpaadje: ‘mythen’ en ‘mysteriespelen’ horen bij elkaar. Daaraan moest ik even deken toen ik hier ergens, in een of andere draad, een computeranimatie (mysteriespel?) zag van celprocessen. Prachtige animatie, onmiddellijk toegegeven. Als ik de ‘muren van water’ bij de doortocht door de Rode Zee voor ogen haal (uit de film ‘The Ten Commandments’ van jaren geleden) zeg ik: "Wat een lachertje. Hééft er niet van"!!! De moderne animatietechniek echter staat onderhand nergens meer voor.
Mááár… als we de kans kregen om die celprocessen ‘in vivo’ waar te nemen, dan zouden we iets héél anders zien en ontdekken dat de animatie slechts in de verste verte iets op de werkelijkheid lijkt.
En dan nóg! Dan zien we alleen maar WAT er gebeurt en weten nog steeds niet door WAT het zo gebeurt. En als we dan weer weten door WAT het zo gebeurt, dan weten we nog niet HOE dat WAT het voor elkaar krijgt. Maar… dat is niet erg want “wetenschap is de goede vragen stellen” en: ‘Wie zoekt zal vinden” om in zijn vondst weer redenen te vinden om enthousiast verder te zoeken. :D

* Lachen om mezelf leer ik steeds beter, maar ik weet zelfs niet of dat een wijsheid is. Ooit van de lachende Boeddha gehoord? Ik vind het weer, laat ik zeggen: verdacht, dat in de evangeliën nergens wordt vermeld dat Jezus (glim)lachte. Heb ik ergens overheen gelezen of zegt dat iets over de mentaliteit van de evangelieschrijvers? Die gaven er wel meer blijk van hem niet te begrijpen.

Iemand schreef: ‘on topic blijven’. Als dat op ons slaat heeft die iemand alvast niet in de gaten wat de draagwijdte is van de kop van deze draad. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

FonsV schreef: Dan was Nietzsche waarschijnlijk van nature een levensmoede pessimist. Mooi van hem dat hij naar een voor hem redelijke uitweg zocht. Maar zijn manier hoeft mij niet het meeste ‘aan te spreken’. Tóch? :wink:
Precies. Hij was opgegroeid in een zeer vroom christelijk milieu, en was ook van aard religieus/kunstenaar. Vandaar dat zijn ogenopengaan/wijs worden een reactie is op díe sitz im Leben, en dus iemand zoals ik -die eenzelfde achtergrond heeft- bijzonder aanspreekt.
Zijn eigen stelregel was dat een wijswordend mens altijd van zijn eigen overtuigingen op den duur een tegenstander wordt.
* Wijsheid heeft veel te maken met de manier waarop wij het leven leven, onze houding tegenover het leven, hetgeen vaak komt door de door jou genoemde bezinning op ervaring. Maar het is ook een kwestie van karakter of persoonlijkheid. Nietzsche noemde het de kwestie van sterke of zwakke wil. En daarom werd in de mysteriescholen zo de nadruk gelegd op ‘ascese’, op de (wils)inspanning die het kost om niet alleen een groter wordende kennis maar vooral een betere levenshouding op te bouwen. Hier en daar is die nadruk op ascese doorgeslagen en werd het ‘gulden midden’ uit het oog verloren. :?
Het is maar de vraag of dit wilskracht was. Er is veel voor te zeggen dat de traditionele ascese geboren is uit levensmoeheid, negatief staan ten op zichte van het aardse leven, het minachten van al het aardse, zelfs haat tegen het leven. Nietzsche legde ascese op deze manier uit.

Het vreemde van Nietzsche is dat hij de ascese verwerpt, maar in zijn eigen leven juist een zeer ascetisch leven leidt. Jouw interpretatie doet het me nu begrijpen. Wellicht had hij voor zichzelf het idee van ascese dat jij aanstipt, want een kerngedachte van hem is altijd de wil(sinspanning).
* En ik begin het zelf langzamerhand steeds beter in te zien dat de enige gezonde conclusie is dat een mens beter kan ophouden over God te praten. Ik heb al meer gezegd: we zijn dringend toe óf aan een verwijdering óf aan een grondige, fundamentele, wezenlijke renovatie van oude traditionele termen. 'Helaas' moeten we woorden gebruiken, ook voor zaken die niet te verwoorden zijn, anders kunnen we niet meer met elkaar praten. Als je het woord ‘god’ verwijdert, moet je een ander woord zoeken en voor je het weet wordt jouw nieuw gevonden woord door andersdenkenden smalend en denigrerend gebruikt. :?
Inderdaad, blijkbaar blijft het woord God bestaan, en bedoelt men er over een paar eeuwen iets totaal anders mee dan men het in eeuwenlange christelijke eeuwen gewend was. Het is inderdaad verwarrend wanneer je Spinoza of Einstein leest en dan telkens het woord God tegenkomt, en opmerkt dat het iets totaal anders is dan de God van de bijbel. Maar is het in de geschiedenis niet altijd precies zó gegaan?
We zullen ons best regelmatig vergissen want vergissen is menselijk en we leren, althans kúnnen leren, van zowél onze goede áls van onze slechte ervaringen.
Inderdaad, en vergissen is niet meer zo erg, wanneer je onder 'geloof' niet meer verstaat wat het in de openbaringsgodsdiensten betekende.
Iemand schreef: ‘on topic blijven’. Als dat op ons slaat heeft die iemand alvast niet in de gaten wat de draagwijdte is van de kop van deze draad. :wink:
Precies. De kwestie moet tot op de bodem van de oceaan uitgespit worden. Een hoop zeewier komt uiteraard hierbij naar boven drijven, maar wat wil je met zo'n enorme klus. Vele onderzoekers, met name de topicstarter, zijn blijkbaar vanwege de druk al vlak onder het oppervlaktewater platgeperst, maar de kloeke onderzoeker weet dat hij nog lang niet aangekomen is op het hart van de aarde en verplaatst zich naar steeds onherbergzamer laagten. Overigens, naar men zegt is het hart der aarde van goud. Geloven we erin?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Iemand schreef: ‘on topic blijven’. Als dat op ons slaat heeft die iemand alvast niet in de gaten wat de draagwijdte is van de kop van deze draad.
Zoals je ziet is een bericht van JHenosch verwijderd, het kon dus niet op 'jullie' slaan. JHenosch is geen moderator (zoals jullie ook weten).
De reactie van JHenosch ging over Popper en wetenschap; iets wat niet thuishoort in deze discussie en daarom verwijderd is.

'Die iemand' heeft zeker wel in de gaten wat de draagwijdte is, en wil ook graag deze interessante discussie gaande houden. Daarom worden berichten die (al dan niet bewust) off-topic zijn verwijderd.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Rereformed
Moderator
Contacteer:

FonsV schreef:Dag rereformed,

Bedankt voor je reactie.

Weet je wat volgens mij het ‘beroerde’ is? Dat we het eigenlijk fundamenteel met elkaar eens zijn en dus op een discussieforum luidruchtig uit de toon vallen. Ik denk dat, als we vis à vis met elkaar praten, we het binnen het uur helemáál met elkaar eens zijn (voorzover twee sterk verschillende 'typen' dat kunnen, natuurlijk). :)

Ik ben b.v. helemaal gelukkig met zinnetjes van je als:
Bedankt voor deze bemoedigende opmerking.
Het leuke voor mij is dat ik het al vanaf oktober 2004, toen ik je teksten voor het eerst las, al wist...De zinnetjes die ik zou kunnen opnoemen zijn talrijk. Het enige probleem dat er eventueel nog voor mij zou kunnen zijn is dat jouw zinnen niet door mij zijn bedacht en uitgesproken, maar ik houd er goede moed in dat mijn nederigheid op mijn oude dag uiteindelijk uitgroeit tot meer dan een illusie, oftewel ware wijze proporties.

Mijn type is overigens Vaeltaja. :roll:
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

lanier schreef:
Iemand schreef: ‘on topic blijven’. Als dat op ons slaat heeft die iemand alvast niet in de gaten wat de draagwijdte is van de kop van deze draad.
Zoals je ziet is een bericht van JHenosch verwijderd, het kon dus niet op 'jullie' slaan. JHenosch is geen moderator (zoals jullie ook weten).
De reactie van JHenosch ging over Popper en wetenschap; iets wat niet thuishoort in deze discussie en daarom verwijderd is.

'Die iemand' heeft zeker wel in de gaten wat de draagwijdte is, en wil ook graag deze interessante discussie gaande houden. Daarom worden berichten die (al dan niet bewust) off-topic zijn verwijderd.
het zou mooi zijn wanneer er dingen verwijderd worden, dat je daarvan in ieder geval even een copij ervan in je pm krijgt, zodat je nog kunt weten waar het over ging.

bovendien, een naam erbij zou ook niet misstaan,

dit riekt naar censuur !

Freethinker moet de lading hier wel blijven dekken, dacht ik.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

JHenosch, het is gewoon normaal als je niet on topic bent en er zomaar een niet ter zaken doende oneliner tussen propt. En als je iets te vragen hebt aan de moderatie dan stuur je ze zelf even een pm.

En nu dus alweer twee berichten die off topic zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

jHenosch schreef:Exactemente, het gaat vooral om de (vermeende) Goddelijke moraal die eruit spreekt, en die mij en mijarden andere Jezus fans zo aantrekt, nl

een God, die zich neerbuigt als mens om met die mens tot het uiterste solidair, mee te lijden, compassie te delen, dat motief was in de religieuze geschiedenis van God dienen, God dienen, God dienen, nog niet voorgekomen, en dat werd hoogtijd,

want het feit dat de westerse mens zo eigen is met zijn god, er niet bang voor hoeft te zijn, zoals een kind dat ook niet is voor een goede ouder, heeft ervoor gezorgd dat hij ook puberaal denkt helemaal zonder die ouder te kunnen, hetgeen niet waar is, daar hij eruit voortkomt.
Nietzsche:

"Men moet het christendom niet opsmukken en mooier maken dan het is: het heeft een oorlog op leven en dood gevoerd tegen het hogere type mens, het heeft alle basisinstincten van dit type in de ban gedaan, het heeft deze instincten het boze, de boze gedestilleerd -de sterke mens als dat wat verworpen moet worden. Het christendom heeft partij gekozen voor alles wat zwak, laag en mislukt is, het heeft verzet tegen het instinct-tot-zelfbehoud van het sterke leven tot ideaal verheven. Het heeft de rede van zelfs de geestelijk sterkste naturen verdorven, door hun de hoogste waarden van de geest als zondig, als misleidend, als boze verleidingen te leren ervaren.

Noch de moraal noch de religie hebben in het christendom ergens een raakpunt met de werkelijkheid. Alles is louter imaginair.
Imaginaire oorzaken (God, ziel, geest, vrije wil, af en toe onvrije wil)
louter imaginaire effecten (zonde, verlossing, genade, straf, vergeving van zonde)
imaginaire wezens (God, geesten, zielen)
een imaginaire natuurwetenschap (geheel antropocentrisch, volledig gebrek aan natuurlijke oorzaken)
een imaginaire psychologie (louter misverstanden over zichzelf, allemaal interpretaties van gevoelens, aangenaam of onaangenaam, gewetenswroeging, verzoekingen van duivel, nabijheid van God enz)
een imaginaire teleologie (koninkrijk van God, laatste oordeel, eeuwig leven)

Nadat eerst het begrip natuur was uitgevonden als tegenhanger van God, moest 'natuurlijk' wel het synoniem voor 'verwerpelijk' worden. Heel de fictieve wereld van het christendom wortelt in de haat tegen het natuurlijke, de werkelijkheid. Zij is eenvoudig de uitdrukking van een diepe afkeer van het werkelijke. En dat verklaart alles: wie heeft er belang bij om zichzelf uit de werkelijkheid weg te liegen? Juist hij die eraan lijdt. Maar aan de werkelijkheid lijden betekent een mislukte werkelijkheid te zijn. Het overwicht van pessimisme en levensmoeheid is de oorzaak voor de fictieve moraal en religie. Het is de formule voor decadentie.

Het christelijk godsbegrip is dan ook door en door decadennt. Een volk dat nog aan zichzelf gelooft heeft nog een eigen God. In die God vereert het de voorwaarden die maken dat het heer en meester is, dwz de eigen deugden. Een trots volk heeft daarom een God aan wie geofferd moet worden. Religie is in deze vorm een vorm van dankbaarheid. Men is zichzelf dankbaar.

Maar de tegennatuurlijke castratie van een god tot een god van louter goedheid is geheel ongewenst. Men heeft het kwade evenzeer nodig als het goede: het eigen bestaan heeft men nooit te danken aan oneindige tolerantie of mensenliefde.
De godheid van de decadentie is dan ook een god van de afgetakelden, de zwakken. Zij noemen zichzelf nooit de zwakken, maar altijd 'de goeden'. Op deze manier nemen de onderworpenen en depressieven wraak op de goden van de sterken en overwinnaars: hun goden worden uitgemaakt voor duivels.
Zowel de goede god als de duivel zijn misgeboorten van de decadentie. Hoe is het mogelijk dat christelijke theologen het presteren te zeggen dat de ontwikkeling van de God van het Oude Testament naar de God van het Nieuwe Testament een vooruitgang zou zijn? Al het sterke, dappere, heerszuchtige, trotse is uit het godsbegrip geëlimineerd, en God is stap voor stap afgezakt tot het symbool van stut voor vermoeiden, een reddingsboei voor alle drenkelingen. Hij is geworden tot armeluisgod, een god van zondaren en zieken par excellance. Zeker het 'rijk Gods' is er een stuk groter mee geworden. Voorheen had hij alleen maar zijn volk, 'uitverkorenen'. Intussen is hij op stap gegaan, net als zijn volk trouwens, en gaan rondzwerven in den vreemde, en sindsdien heeft hij nooit meer ergens stilgezeten. Hij voelt zich nu overal thuis, de grote kosmopoliet,. Maar de God van de meerderheid, de democraat onder de goden, is desondanks geen trotse God van heidenen geworden. Hij werd de God van de schuilplaatsen, de God van alle duistere hoeken en gaten, van alle ongezonde contreien over heel de wereld! Zijn wereldrijk is een rijk van de onderwereld, een hospitaal, een rijk van het souterrain, van het getto. En zelf ziet hij er zo bleek uit, zo zwak, zo decadent...Zelfs de bleeksten aller bleekneuzen zijn hem nog de baas geworden, de heren metafysici, de albino's van het denken. Ze hebben net zo lang hun verzinsels om hem heen gesponnen totdat hij zelf metafysicus werd.

Het christelijke godsbegrip is God als ziekengod, God als gedachtenspin, God gedegenereerd tot verzet tegen het leven -het meest corrupte godsbegrip waartoe men op aarde in staat is geweest."
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

dit riekt naar censuur !
Gelul, je bericht was off-topic.
Ik maak geen kopieen die ik verstuur per PM. Een ieder kan en moet nadenken voordat ze iets posten en er rekening mee houden dat off-topic berichten kunnen worden verwijderd.

Dank u.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
FonsV
Diehard

Ascese

Bericht door FonsV »

Dag rereformed,
Je schreef:Hij was opgegroeid in een zeer vroom christelijk milieu, en was ook van aard religieus/kunstenaar <…> en dus iemand zoals ik - die eenzelfde achtergrond heeft - bijzonder aanspreekt.
Dan zijn we wat dat betreft met z’n drieën. En dan heb ik het donkerbruine vermoeden dat in een wedstrijd wiens milieu was het meest ‘vroom’ en/of het meest ‘christelijk’, dat ik dan alle kans maak om royaal op de hoogste trede van het ereschavot te komen. Daarom spreekt Nietzsche me wel aan, kan ik zonder veel moeite met hem ‘meevoelen’ en ‘meeleven’. Ik ben alleen iets anders met het gegeven omgegaan en formuleer een en ander dus wat anders. Hetzelfde geldt voor je laatste bijdrage (die aan jHenosch, bedoel ik). :wink:
Je schreef:Zijn eigen stelregel was dat een wijswordend mens altijd van zijn eigen overtuigingen op den duur een tegenstander wordt
.
Waarom ‘altijd’? Als hij het beperkt tot b.v. de strijd tegen de ‘toegediende’ christelijke overtuigingen ga ik moeiteloos met hem mee. Maar wát, als je het geluk hebt gehad om niet met die of soortgelijke overtuigingen te zijn groot 'gemaakt'? Lijkt me een massa tegenstand en strijd te schelen. Een bevrijdende verademing!!! :)
Je schreef:Er is veel voor te zeggen dat de traditionele ascese geboren is uit levensmoeheid, negatief staan ten op zichte van het aardse leven, het minachten van al het aardse, zelfs haat tegen het leven. Nietzsche legde ascese op deze manier uit. Wellicht had hij voor zichzelf het idee van ascese dat jij aanstipt, want een kerngedachte van hem is altijd de wil(sinspanning).
Volgens mij is ascese een hier en daar uit de hand gelopen minachting/veroordeling van, tot en met blinde haat tegen onze zogenaamd aangeboren zondige ‘staat’ en waren degenen die ten strijde trokken juist niet levensmoe. Hun startblokken stonden alleen erg ongelukkig! :(

Mogelijk is er iets voor te zeggen dat we als mens ‘ondernatuurlijk’ leven als we ons volledig laten leiden door onze instincten en meme's, die ‘blind’ worden genoemd. Maar… voor hetzelfde geld zie je die instincten als een onuitputtelijke bron van energie, een voortdurende uitdaging of uitnodiging om van je leven iets moois te maken. Om in die zin dus een ‘kunstenaar’ te zijn die, als het moet, grote stukken 'materiaal' weghakt om een fraai beeld te scheppen. Geen negatieve gevoelens maar scheppingsdrang! (Gebruik vrijmoedig een andere beeldspraak! :))
Je schreef:Inderdaad, blijkbaar blijft het woord God bestaan, en bedoelt men er over een paar eeuwen iets totaal anders mee dan men het in eeuwenlange christelijke eeuwen gewend was. Maar is het in de geschiedenis niet altijd precies zó gegaan?
Beetje kosmisch bekeken zijn we er nog maar net en, wat moeder aarde en vader zon betreft, zou het mensdom nog een paar miljard jaar te gaan hebben. Net als vroegere generaties heb ik nu soms het gevoel dat we in een soort van stroomversnelling zitten, mogelijk een hardhandige, pijnlijke maar ditmaal mondiale scheiding der geesten. De toekomst zal het leren en dus maak ik het – althans hier :wink: – niet meer mee. Ben wel benieuwd.
Je schreef:Overigens, naar men zegt is het hart der aarde van goud. Geloven we erin?
Hoe weet ‘men’ dat nou? Ik denk dat moeder aarde een vurig, warm kloppend hart heeft. :)

En zo heeft iedereen zijn gedachten. :?

Dank voor je reactie.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

lanier schreef:
dit riekt naar censuur !
Gelul, je bericht was off-topic.
Ik maak geen kopieen die ik verstuur per PM. Een ieder kan en moet nadenken voordat ze iets posten en er rekening mee houden dat off-topic berichten kunnen worden verwijderd.

Dank u.
het bewijs is dus verschwunden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

jHenosch schreef:het bewijs is dus verschwunden.
Inderdaad, en nu zitten we weer meteen op topic. Het bewijs is zelfs in alle stiekemheid verschwunden.

Thomas Paine (1794-1795):

JC verschwunden:
"Ik kom nu op de laatste episode, die van de hemelvaart. Aangezien hier de basis gelegd werd voor de toekomstige taak van de leerlingen, zou de mogelijkheid tot dispuut en ontkenning uitgesloten moeten zijn. De zaak zou zo'n publiekelijke gebeurtenis moeten zijn als het zichtbaar zijn van de zon op het midden van de dag. Of het zou tenminste net zo publiekelijk moeten zijn als de kruisiging dit was. Maar hoe staan de zaken ervoor?
Ten eerste zegt de schrijver van Mattheüs er geen woord over. Johannes zwijgt ook. Het is niet mogelijk te veronderstellen dat die schrijvers die in zoveel andere zaken tot in details gaan, dit nu maar weglaten omdat ze dit niet de moeite van het vertellen waard vinden. Lucas heeft maar één vluchtige opmerking, één pennestreek over de hemelvaart alsof hij romanticeren eigenlijk beneden zijn stand vindt en zich ervoor schaamt. In Marcus is er ook zo'n terloopse opmerking over geschreven, en de twee zijn niet in overeenstemming met elkaar wat betreft de plaats van het afscheid. Bij Marcus zitten de leerlingen op de eerste dag van de opstanding aan het avondeten. Dan verschijnt Jezus en converseert hij met hen. En meteen erop (op de manier waarop een schooljongen een eind aan een saai opstel maakt) volgt: "Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God." Zoals gezegd liet de schrijver van Lucas dit in Bethanië gebeuren. Wat de hemelvaart betreft, vele anderen hebben deze tocht ook ondernomen, onder wie Mohammed en Mozes. In welke fabel we ook geloven, het staat gelijk aan geloof dat de Almachtige niet waardig is."

God verschwunden:
"Wat nu het christelijke geloof betreft, het komt op mij over als een soort van atheïsme. Een soort religieuze ontkenning van God. Christelijk geloof gelooft liever in een mens dan in God. Zijn ingrediënten bestaan hoofdzakelijk uit Manisme met een sausje Deïsme erbovenop, en staat net zo dicht bij atheïsme als de schemering verwijderd is van de nacht. Het brengt ten tonele een duister lichaam en plaatst dat tussen de mens en zijn Maker, en noemt dat Verlosser. Men kan het vergelijken met het schemerige licht dat ontstaat wanneer de maan tussen de zon en de aarde staat. Met behulp van deze godsdienstigheid of ongodsdienstigheid heeft het volkomen het licht van de rede in de schaduw gezet."

Theologie verschwunden:
"Het gevolg van dit alles is dat alles ondersteboven wordt gezet en onnatuurlijk uitgelegd wordt. Op die manier heeft er een magische revolutie in theologie plaatsgevonden. Dat wat men tegenwoordig natuurlijke filosofie noemt, de studie van alles wat de wetenschap bestudeert, waarvan astronomie ons tot het hoogtepunt voert, is de ware studie van God, de studie van zijn wijsheid en daden. Dit is de ware theologie.
Maar wat wij nu theologie noemen en in plaats daarvan bestudeerd wordt is slechts de studie van menselijke opinies en menselijke inbeeldingen over God. Het heeft niets te maken met de ware daden van God in de schepping, maar slechts met de geschriften die de mens heeft gefabriceerd. Het is een van de grootste schanddaden die de christelijke leer de wereld aangedaan heeft, dat het de oorspronkelijke en schone theologie in de steek gelaten heeft, er zelfs smalend over spreekt, en het heeft omgewisseld voor de trol van bijgeloof."
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Scheppen

FonsV schreef:Dan zijn we wat dat betreft met z’n drieën. En dan heb ik het donkerbruine vermoeden dat in een wedstrijd wiens milieu was het meest ‘vroom’ en/of het meest ‘christelijk’, dat ik dan alle kans maak om royaal op de hoogste trede van het ereschavot te komen. Daarom spreekt Nietzsche me wel aan, kan ik zonder veel moeite met hem ‘meevoelen’ en ‘meeleven’. Ik ben alleen iets anders met het gegeven omgegaan en formuleer een en ander dus wat anders. Hetzelfde geldt voor je laatste bijdrage (die aan jHenosch, bedoel ik). :wink:
Interessant.
In Nietzsche spreekt (vooral op het einde van zijn carrière) de verontwaardiging en de aanklacht tegen het verkrachten van het denken en omlaaghalen van de cultuur. Bedoel je dat jij iedere vorm van rancune, verontwaardiging, teleurstelling, frustratie aangaande het christelijk geloof hebt weten te vermijden? Of dat je wel eens die fase door bent gegaan maar het allang ergens in je verleden achtergelaten is? Bedoel je dat je positiever over religie kan denken? Of maak je bepaald onderscheid tussen 'religie' (negatief?) en 'spiritualiteit' (positief?)? Of bedoel je iets heel anders? Hoe zou je in een notendop je gedachten over religie kunnen omschrijven?
Sorry voor deze zeer lastige laatste vraag. Ik weet niet of ik het zelf zou kunnen.

Je schreef:Zijn eigen stelregel was dat een wijswordend mens altijd van zijn eigen overtuigingen op den duur een tegenstander wordt
.
Waarom ‘altijd’? Als hij het beperkt tot b.v. de strijd tegen de ‘toegediende’ christelijke overtuigingen ga ik moeiteloos met hem mee. Maar wát, als je het geluk hebt gehad om niet met die of soortgelijke overtuigingen te zijn groot 'gemaakt'? Lijkt me een massa tegenstand en strijd te schelen. Een bevrijdende verademing!!! :)
OK, het 'altijd' was mijn eigen woord. Nietzsche zei letterlijk:
"Dat ik strijd en worden en doel en tegenspraak van doelen moet zijn: ach, wie mijn wil raadt, raadt ook wellicht welke kromme wegen hij moet bewandelen! Wat ik ook schep en hoe innig ik het ook liefheb, -alras moet ik tegenstander hiervan en van mijn liefde zijn: zo wenst het mijn wil."
In feite is alles waar hij over spreekt beperkt door het christendom. Want dááruit moet hij zich bevrijden. Alles wat hij schrijft heeft betrekking op de situatie dat de cultuur aan het christelijk geloof gekluisterd is en zich daarvan moet bevrijden. De situatie waar jij over spreekt gaat slechts op voor enkele moderne mensen. De bevrijdende verademing in een maatschappij zonder indoktrinerende religieuze overtuigingen te leven noemde Nietzsche De Grote Middag, het moment waarop de mensheid volwasssen wordt en 'de schaduwen' het kortst zijn, het moment waarop de mensheid voor het eerst in de geschiedenis zijn eigen lot niet meer aan de goden uitlevert, maar zelf gaat uitstippelen.
Mogelijk is er iets voor te zeggen dat we als mens ‘ondernatuurlijk’ leven als we ons volledig laten leiden door onze instincten en meme's, die ‘blind’ worden genoemd. Maar… voor hetzelfde geld zie je die instincten als een onuitputtelijke bron van energie, een voortdurende uitdaging of uitnodiging om van je leven iets moois te maken. Om in die zin dus een ‘kunstenaar’ te zijn die, als het moet, grote stukken 'materiaal' weghakt om een fraai beeld te scheppen. Geen negatieve gevoelens maar scheppingsdrang! (Gebruik vrijmoedig een andere beeldspraak! :))
"Mijn wil lokte me weg van God en goden; wat viel er nog te scheppen als er goden waren!
Doch steeds opnieuw drijft mijn vurige wil mij naar de mens; als een hamer die naar de steen wordt gedreven.
Ach mensen, in de steen sluimert een beeld, het mooiste beeld van alle beelden! Ach, wat erg dat het in zo harde, zo lelijke steen moet slapen!
Nu gaat mijn hamer ogenschijnlijk wreed tekeer tegen zijn gevangenis. Van de steen springen stukken af, maar wat kan het me schelen? Voltooien wil ik het mooie beeld, want mij verscheen het stilste en lichtste van alle dingen!
De schoonheid van de Bovenmens verscheen aan mij als een schaduw. Wat gaat mij daarom de goden nog aan!" (Alzo sprak Zarathoestra van Nietzsche)

Beetje kosmisch bekeken zijn we er nog maar net en, wat moeder aarde en vader zon betreft, zou het mensdom nog een paar miljard jaar te gaan hebben. Net als vroegere generaties heb ik nu soms het gevoel dat we in een soort van stroomversnelling zitten, mogelijk een hardhandige, pijnlijke maar ditmaal mondiale scheiding der geesten. De toekomst zal het leren en dus maak ik het – althans hier :wink: – niet meer mee. Ben wel benieuwd.
"Maar wat praat ik, waar niemand mijn oren heeft! Het uur is te vroeg voor mij. Mijn eigen voorloper ben ik onder dit volk, mijn eigen ochtendkraaien door donkere steegjes.
Maar hun uur komt! En ook het mijne komt! Met het uur worden ze kleiner, armetieriger, onvruchtbaarder, -armetierig kruid.
Spoedig zullen ze erbij staan als dor gras en steppe, zichzelf beu; en meer nog dan naar water smachtend naar vuur!
Er komt spoedig een uur des bliksems! Dit is het geheimenis dat voorafgaat aan de Grote Middag. Ik zal lopende vuren van ze maken, en verkondigers met vlammende tong." (Nietzsche)
Je schreef:Overigens, naar men zegt is het hart der aarde van goud. Geloven we erin?
Hoe weet ‘men’ dat nou?
Dit was het geloof van Nietzsche. Dus 'weten' in de zin van overtuiging, stellingname, het willen.
In een hoofdstuk gewijd aan commentaar op revolutionairen klaagt hij ze aan als kapotmakers, als mensen die gedreven worden door wraakgevoelens, kwaadheid, haat en agressie.
"Vrijheid brullen jullie allemaal het liefst: maar ik heb het geloof aan grote gebeurtenissen afgeleerd zodra ze gepaard gaan met veel brullen en rook. Geloof me maar, vind hellekabaal, de grootste gebeurtenissen zijn nooit de luidruchtigste, maar juist onze stilste stonden. Niet om de uitvinders van revoluties draait de wereld, maar om de uitvinders van nieuwe waarden: zij draait onhoorbaar.
Ik zal jullie vertellen over een vuur dat werkelijk in het hart der aarde brandt. Goud en gouden regen blaast zijn adem uit: zo wil het zijn hart. As en rook en heet slijm hebben daarbij niets te betekenen. Uit zijn muil fladdert als bont wolkenpak slechts geschater, hij wil niets te maken hebben met jullie wrevel, jullie gespuw en ingewandskrampen. Het goud en geschater haalt hij uit het hart der aarde, want opdat je het maar weet, -het hart der aarde is van goud."

"Dit heb ik geleerd van de zon, de overrijke zon, wanneer zij nederdaalt: goud stort zij in zee uit onuitputtelijke rijkdom, zodat zelfs de armste visser roeit met gouden roeispaan! Want dat heb ik eens gezien, en ik werd mijn tranen niet zat toen ik toekeek. Gelijk de zon wil ik ook ondergaan."

"Al mijn dichten [=woord om filosoferen op zijn juiste plaats te zetten] en streven is tot één dichten en saam te binden wat als brokstuk is aan de mens en raadsel en ijselijk toeval, -als dichter, dwz oplosser van raadsels en verlosser van het toeval, leer ik mensen te scheppen aan hun toekomst, en ook om al het was al scheppend te verlossen."

Nietzsches boodschap is dus dat ieder mens zelf moet uitgroeien tot messias, verlosser van het leven, schepper van zijn eigen goed en kwaad.
In Nietzsche is de antichrist letterlijk al 125 jaar geleden gekomen, maar met als doel om een wereld vol 'messiassen' te scheppen, het laatste ontging de bijbelschrijvers, maar is altijd de kernboodschap van de esoterie geweest.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 03 nov 2006 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Scheppen

Rereformed schreef:Nietzsches boodschap is dus dat ieder mens zelf moet uitgroeien tot messias, verlosser van het leven, schepper van zijn eigen goed en kwaad.
In Nietzsche is de antichrist letterlijk al 125 jaar geleden gekomen, maar met als doel om een wereld vol 'messiassen' te scheppen, het laatste ontging de bijbelschrijvers, maar is altijd de kernboodschap van de esoterie geweest.
Het interessante is dat Paulus ooit deze woorden schreef:
"Hij die nedergedaald is, Hij is het ook die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen. En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neer, heen en weer geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus. En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde."

Ontdaan van de mythische kleren van de oudheid waarin deze woorden gestoken zijn, lees ik -modern mens- deze woorden op de volgende manier:

"Van de Christus-mythe, dat ons heeft laten zien hoe wij mensen met elkaar moeten omgaan, gaat zo’n geweldige kracht uit dat ontelbaren er geestelijk gevoed door zullen worden en de gehele mensheid als gevolg daarvan geleidelijk naar de volwassenheid zal worden gebracht. Er komt een tijd dat wij de volle spirituele eenheid van de mensheid zullen bereiken, ieder mens zal namelijk uitgroeien tot 'Zoon van God', dwz tot menselijke rijpheid, tot opbouw van de gehele wereld, het 'Lichaam van God'.
Dan zullen wij niet meer onmondig zijn, op en neer gaan, heen en weer geslingerd worden onder invloed van allerlei tegenstrijdige antieke godsdienstige leringen, door de waandenkbeelden van mensen die, wegens hun gebrek aan inzicht, ons zicht op de realiteit belemmeren en versluieren, maar dan groeien wij, ons aan de eerlijkste wetenschappelijke inzichten van de realiteit houdende, in liefde in elk opzicht naar het gezonde leven toe. Aan de Natuur zelf ontleent de gehele mensheid als een harmonieus geheel -naar de kracht die aan een ieder gegeven wordt- zijn fantastische ontwikkeling, waarvan de goddelijke kern voor de mensheid is alles op te bouwen in het weten dat de kern van het bestaan van goud is."
Plaats reactie