Vuurwerkverbod

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Vuurwerkverbod

Bericht door dikkemick »

Eerlijk is eerlijk, ook ik mag graag met honden vergelijken.
Maar vind je dat, gezien voornoemde nadelen, vuurwerk ten minste aan banden zou moeten worden gelegd?
Dat er nog slechts goed georganiseerde shows gegeven mogen worden?
Of blijven we aanmodderen met deze '(inmiddels leuke') traditie die ieder jaar weer voor de nodige ophef, schade, kosten en debatten zorgt?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het komt er dan toch eindelijk aan. De meerderheid in de kamer lijkt om dat het een niet te handhaven traditie is geworden.
Eisen de verkopers wel een absurde tegemoetkoming. Risico van het ondernemerschap!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de handhaving.
Dat is n.l. een enormiteit.

Verder ben ik heel tevreden als dit doorgaat.
Wat tegenwoordig met vuurwerk gebeurt is staatsgevaarlijk om maar eens een dwarsstraat te noemen.
¥¥
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 03 apr 2025 10:18 Het komt er dan toch eindelijk aan. De meerderheid in de kamer lijkt om dat het een niet te handhaven traditie is geworden.
Eisen de verkopers wel een absurde tegemoetkoming. Risico van het ondernemerschap!
Zoals ik al eerder aangaf.
Wel een georganiseerd vuurwerk door verenigingen.
Zoals dat door de oranjevereniging in mijn geboortedorp afgestoken werd heb ik goede herinneringen aan.
Dan liep ons halve dorp uit naar het voetbalveld.
Dat was een meer verbindende gebeurtenis dan nu het individuele vuurwerk, waarbij er soms slechts contact is met de buren, maar vaak helemaal niet.
Ik geloof niet, dat dit een vertekend tijdsbeeld was.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gerard R. schreef: 03 apr 2025 10:26 Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de handhaving.

Wat tegenwoordig met vuurwerk gebeurt is staatsgevaarlijk om maar eens een dwarsstraat te noemen.
Dan zal men vuurwerk uit het buitenland moeten halen.

Ik denk, dat dit een kwestie van tijd is.
Helemaal geen vuurwerk in de straten is beter te handhaven, dan het plaatselijke vuurwerkverbod.
Dat ging ook zo met het rotjes afsteken door de jeugd.
Een aantal jaren geleden de hele dag door geknal en ook vaak nog de dag daarop, als ze nog niet op waren.
Ik heb hier het afgelopen jaar maar twee knallen gehoord.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zo ging het met de autogordel destijds. Mensen werden beknot in hun vrijheid :lol:
Idem met rookverbod. Voor sommigen zal het even slikken zijn.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 03 apr 2025 13:04
Gerard R. schreef: 03 apr 2025 10:26 Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de handhaving.

Dan zal men vuurwerk uit het buitenland moeten halen.

Ik denk, dat dit een kwestie van tijd is.
Helemaal geen vuurwerk in de straten is beter te handhaven, dan het plaatselijke vuurwerkverbod.
Dat ging ook zo met het rotjes afsteken door de jeugd.
Een aantal jaren geleden de hele dag door geknal en ook vaak nog de dag daarop, als ze nog niet op waren.
Ik heb hier het afgelopen jaar maar twee knallen gehoord.
Het wat zwaardere vuurwerk (vaak illegaal) komt al meestal uit het buitenland.
En ja, dat geknal de hele dag weken achter elkaar is irritant, maar het is wat minder geworden hier.
Aan de andere kant is er ook wel eens een idioot, die plotselling in maart of juni of een andere maand om 3 uur
's nachts aan de gang gaat. Soms van die heel zware lawinepijlen. Staan de ramen zo leuk te trillen...
Cobra's zijn zo zwaar als handgranaten. Als je ze samenbindt....

Enzovoort maar..
¥¥
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2574627
Burgemeester Schouten van Rotterdam en zestien Europese collega's dringen in Brussel aan op strengere regelgeving rond vuurwerk. De afgelopen jaren hebben ze allen een toename van het aantal criminele aanslagen gezien waarbij vaak gebruik gemaakt werd van zwaar vuurwerk: aanslagen op woningen, bedrijven en geldautomaten, aanslagen tegen de politie en tegen rivalen in het criminele circuit.

Zelf zat Schouten deze week nog rechtop in bed door een "gigantische klap" in Rotterdam-West. "Explosies zijn een makkelijk middel geworden om anderen mee te intimideren", zegt ze in Trouw. "Om druk mee te zetten, om vetes mee te beslechten. Maar ik ga dat niet accepteren, want elke explosie is er een te veel."

Met collega's uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Roemenië, Zweden en Bulgarije vraagt Schouten aan de Europese Commissie en het Europees Parlement om aandacht voor het probleem en meer concreet om aanscherping en handhaving van de regelgeving over explosieve stoffen en de richtlijn voor vuurwerk. (..)
Goed plan. Ik denk dat er op dit moment vele tonnen vuurwerk (explosieven) liggen in een land als Nederland.
¥¥
Plaats reactie