Axxyanus,
De gevraagde aanpak had ik al beschreven:
Of fantaseer principieel dat de hersenen ook zo kunnen worden bemeten dat die meting als input kan worden gebruikt voor het fabriceren van een drankje dat de proefpersoon zal herkennen als identiek aan het eerder geproefde.
En nu jouw:
Dit is voor mij dubbelzinnig. Je kan daar twee zaken mee bedoelen.
1) Voor sommige zaken is het principieel mogelijk om de gewaarwording zelf over te brengen.
2) Doordat iemand al een aantal gewaarwordingen heeft gehad en daar woorden voor heeft, kunnen wij via woorden ervoor zorgen dat die zich een gewaarwording inbeelt die min of meer overeenkomt met wat die persoon zelf zou gewaarworden.
Met (2) heb ik geen probleem maar ik betwijfel dat (1) principieel mogelijk is.
die geen van beide precies genoeg slaan op wat ik dacht te stellen met:
Voor sommige gewaarwordingen is het principieel niet onmogelijk om te weer te geven wat iemand zal of heeft ervaren.
Axx 1) Is niet bedoeld. Vandaar mijn aanhalen van mijn vaak ingezette worteltjes-voorbeeld.
Axx 2) Niet alleen op die manier, maar ook door iemand te bemeten en daaruit af te leiden welke verschuiving er in diens waarneming zal zijn ten opzichte van anderen.
Een soort uitbreiding van het door Maarten aangedragen Kastrup-MRI-voorbeeld.
De bemetene kan zo wel zo een verschil snappen en zien, maar niet veranderen omdat het een eigenschap van het eigen waarnemingssysteem is.
Door muziek (bij sommigen en niet op elk moment) opgeroepen emoties zijn duidelijk categoriseerbaar, soms min of meer onderdrukbaar, maar niet voor iedereen exact navoelbaar.
Hoewel we op onze klompen denken te moeten aanvoelen dat het wel erg gelijkend zal zijn.
Overigens:
Wat voor belang/gewicht moet er feitelijk worden toegekend aan het particuliere van het eigen ervaren?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.