Je schreef:
Je bent slecht geïnformeerd.Pavulon en fentanyl zijn al jaren niet meer in gebruik. Modelprotocol 2018? Voor fentanyl is 15 jaar geleden sufenta in de plaats gekomen en pavulon ? misschien ergens in een ontwikkelingsland.
De Nederlandse Transplantatie Stichting is in Nederland verantwoordelijk voor het standaardiseren van de werkprocessen bij donatie en transplantatie. Dat doen zij via beleid en protocollen voor professionals en aan de hand van bestaande wet- en regelgeving. Ik gaf de link al van het meest recente Modelprotocol postmortale orgaan- en weefseldonatie van januari 2018, Versie 9.8.
In het Protocol is sprake van de werkzame spierverslappende stof pancuronium. Die zat in het medicijn met de merknaam Pavulon en was tot 2011 verkrijgbaar via fabrikant MSD. Zij namen het om economische redenen uit de handel. Het wordt wereldwijd wel door andere fabrikanten verwerkt. Het is mij niet bekend onder welke merknaam het nu verkrijgbaar is.
De reden daarvoor kun je net als ik bedenken.
Het andere medicijn dat genoemd werd in het gequote stuk uit het Modelprotocol is Fentanyl, een sterk pijnstillend middel dat nog steeds in de handel verkrijgbaar is.
Het wordt o.a. verstrekt in de vorm van tabletten, pleisters en kan ook via injecties toegediend worden.