Teveel argwaan en last van vooroordeel?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Octo
Forum fan

Re: Teveel argwaan en last van vooroordeel?

Bericht door Octo »

Dat beloof ik schreef:2004. Iedereen kon live mee kijken. De wereldgeschiedenis is vergeven met overstromingen die dergelijke verhalen kunnen opleveren.
En dat is precies mijn punt!
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Octo schreef:
Dat beloof ik schreef:2004. Iedereen kon live mee kijken. De wereldgeschiedenis is vergeven met overstromingen die dergelijke verhalen kunnen opleveren.
En dat is precies mijn punt!
op deze manier?

Ik wens u alle goeds
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Peter van Velzen schreef: op deze manier?
Wat een leuk liedje! Die kende ik nog helemaal niet!

Maar, dat het is speculatie of het zondvloed verhaal daadwerkelijk overdreven is.
Is het verhaal bedoeld als spannend avonturenverhaal, dan is het natuurlijk het meest spectaculair als de overstroming enorm is geweest.

Is het gebaseerd op een werkelijke overstroming, dan denk ik dat het sowieso wel een flinke overstroming is geweest.
Of deze overdreven is.... Ja, wij weten van wel. Maar wist de schrijver dat? Wellicht was de overstroming zo groot dat de persoon daadwerkelijk dacht dat de hele wereld onder water stond. Wist hij veel. Misschien wist hij niet eens hoe groot die wereld wel was. En daarbij, wat verstond men in die tijd onder "wereld"? Wellicht bedoelde hij te zeggen dat er een heel gebied onder water stond.

Maar als het verhaal van generatie op generatie werd doorgegeven en ook nog door verschillende culturen heen, dan kan dat heel goed op het filmpje neer komen.

Het principe van het aloude telefoon spel. Het begint met een splinter in de vinger, aan het einde is de hele arm geamputeerd.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Plaats reactie