De Bijbel en redenen om te geloven

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: De Bijbel en redenen om te geloven

Bericht door Rereformed »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Maar dat geldt dan ook voor het universum als geheel.
We kennen alleen plaatselijke causaliteit, hoe dat zit met het universum als geheel is wat anders.
Het is nu al bekend dat de behoudwetten voor het universum als geheel niet gelden.

Kortom:
Die Schepper is nog steeds niet nodig.
Hé, ik reageerde eerst op Thomas, en las toen pas jouw bijdrage. Leuk dat je in andere woorden met hetzelfde aankomt.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Thomas72 schreef:Dus, Erik, ieder mens is uitgerust met een zekere, instinctieve aanleg voor kennis van goed en kwaad, ongelovig zowel als gelovig, niemand uitgezonderd.
Dat klopt wel zo een beetje denk ik.
Er zijn diverse wetenschappers die hier een gedegen studie van hebben gemaakt die aantoont dat moraal inderdaad in de loop der evolutie is ontstaan.
De bijbel en soortgelijke boeken hebben niets anders hoeven doen dan deze evolutionaire moraal naar hun hand te zetten.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Thomas72 schreef:Causaliteit heeft alleen betrekking op 'onze' wereld. Het spreekt voor zich dat dit niet van toepassing is op een schepper als eerste oorzaak, die dit alles gemaakt heeft. Een beetje god is niet onderworpen aan het principe van oorzaak en gevolg. Hij is...
Een beetje draak is op dezelfde wijze niet onderworpen aan het principe van de zwaartekracht. Ik lees graag fantasyboeken, maar heb vooralsnog niet de neiging gehad die op de werkelijkheid te projecteren.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Doppelgänger schreef: Een beetje draak is op dezelfde wijze niet onderworpen aan het principe van de zwaartekracht. Ik lees graag fantasyboeken, maar heb vooralsnog niet de neiging gehad die op de werkelijkheid te projecteren.
Nochtans woont er echt een vuurspuwende draak in mijn garage. :^o
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

doctorwho schreef:Nochthans woont er echt een vuurspuwende draak in mijn garage. :^o
Laat me raden, dat moet welhaast een immaterieel en buitenruimtelijk Wezen zijn, met onzichtbaar vuur zonder hitte. :mrgreen:
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Rereformed schreef:
doctorwho schreef:Nochthans woont er echt een vuurspuwende draak in mijn garage. :^o
Laat me raden, dat moet welhaast een immaterieel en buitenruimtelijk Wezen zijn, met onzichtbaar vuur zonder hitte. :mrgreen:
Je hebt er ook eentje :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Al het onzichtbare vuur heeft geen hitte. Dat is net zoiets als de ronde cirkel. Wel op de taal blijven letten, heren. :D
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bonjour schreef:Al het onzichtbare vuur heeft geen hitte. Dat is net zoiets als de ronde cirkel. Wel op de taal blijven letten, heren. :D
Kijk, dat is inderdaad een probleem. Onze taal is te beperkt om uit te drukken waar het hier in werkelijkheid over gaat. Maar dat is enkel het probleem van ons beperkte voorstellings- en dus uitdrukkingsvermogen, niet van onze draak. Het enige wat ik over mijn draak met zekerheid kan zeggen is dat zijn aanwezigheid gepaard gaat met een aangenaam, mystiek gevoel en de ervaring van contact met iets wezenlijks. Het is duidelijk dat de essentie van de draak in een andere dimensie ligt. We kunnen daar niet bij komen, maar je kunt er iets van opvangen wanneer je er (bij voorkeur in de garage) drakenliederen bij zingt, en drakenmeditatie beoefent, en je bovenal concentreert op je derde oog. Sommige drakenbroeders hebben zelfs de onzichtbare kleur van de draak kunnen vaststellen, maar dat vind ik persoonlijk wat naar fundamentalisme rieken, waar ik niet aan mee wil doen.
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

En iedereen die niets van de draak merkt, stelt zich er zich niet echt voor open...
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bonjour schreef:En iedereen die niets van de draak merkt, stelt zich er zich niet echt voor open...
Precies, dat zijn oppervlakkige mensen die aan de tunnelvisie lijden dat enkel zaken die je met een metertje kunt meten van belang zijn en typisch star en dogmatisch (per definitie) alle andere opties als negatief beschouwen.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Grappig allemaal, maar ben ik soms de enige die een relatie met de draak heeft? De draak is Degene die tot mij komt en door Zijn Adem en Geest een relatie met mij aangaat. Die dat bij de DD (DrakenDoop) bevestigt met Zijn merkteken.

Overigens wordt de vraag hoe je een relatie met God kunt hebben op deze sites uitstekend beantwoord:
https://www.gotquestions.org/Nederlands ... latie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/474 ... -je-de-bi/" onclick="window.open(this.href);return false; waar het klassieke huwelijksformulier er zelfs ij gesleept wordt:

Deze site gaat er iets dieper op in! http://cdn.onsdagelijksbrood.org/files/ ... et-god.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
In dit hoofdstuk zullen we zien dat een relatie met God veel dezelfde kenmerken heeft als een persoonlijke relatie
tussen twee vrienden.
die kenmerken zijn onder andere een zekere mate van:

Wederzijdse herkenning—beiden kennen elkaar.

Wederzijdse openheid—beiden wenden zich tot de ander.

Wederzijdse belangen- beiden delen met elkaar.

Wederzijds respect—beiden houden de ander in ere.

En laat dit nou exact gelden voor mijn relatie met de draak! We kennen elkaar, zijn open naar elkaar toe en respecteren elkaar!
Case closed.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef: En laat dit nou exact gelden voor mijn relatie met de draak! We kennen elkaar, zijn open naar elkaar toe en respecteren elkaar!
Hier een interessant boek voor ons drakengelovers:
The illusion of God's presence
Born OK the first time
Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

Rereformed schreef:
Bonjour schreef:En iedereen die niets van de draak merkt, stelt zich er zich niet echt voor open...
Precies, dat zijn oppervlakkige mensen die aan de tunnelvisie lijden dat enkel zaken die je met een metertje kunt meten van belang zijn en typisch star en dogmatisch (per definitie) alle andere opties als negatief beschouwen.
Sorry dat ik even interrumpeer in dit gezellige atheïstengekeuvel - dat vroeg of laat altijd wel ontstaat in dergelijke discussies, zo leert mij minstens 5 jaar meelezen - maar dit draagt niet echt bij aan het gesprek.
Ik neem je serieus, vind je nergens oppervlakkig of typisch star. Vind je wel dogmatisch in je exclusief, materialistische wereldbeeld (Waar dit voor mij geen diskwalificatie betekent, ik kies zelf ook mijn uitgangsprincipes, is dogmatiek hier een vies woord). En dat is hoe ik de meeste forumleden ervaar, prima mee te praten. Wel laat ik me soms een beetje gaan in het vuur van de strijd, maar daar ben ik prima op aan te spreken.
Maar om zo de draak 8*) met mij te steken, is niet nodig, en ontneemt mij de lust om verder te discussiëren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Thomas72 schreef:maar dit draagt niet echt bij aan het gesprek.
Het ontneemt mij de lust om verder te discussiëren
Pardon? Geen respect voor ons drakengeloof?
Materialistisch wereldbeeld? Het moet niet mooier worden, hoe kom je erbij zoiets over mij te verzinnen? Ik ben nota bene pianist en kunstverzamelaar, doe aan yoga, leef in symbiose met een hond, en woon in Finland, het land van de natuurmystiek, en waaruit het universum bestaat zou ik echt niet weten. Misschien is het uiteindelijk wel allemaal Chi.
Dogmatisch? Ik? Was het maar zo, dan had ik mijn eerdere godgeloof niet verloren en was ik niet van hot naar her verhuisd om te kijken of het gras ergens anders groener is. Ik houd heel eenvoudig de mogelijkheid open voor een Draak waarmee een mens een band kan ervaren en misschien wat wijsheid uit kan peuren. Dat er veel onzin over draken rondgaat geef ik je cadeau, maar er is geen reden om er zo vreselijk negatief over te doen. Draken hebben tenslotte diepe sporen nagelaten in de geschiedenis van de mensheid, dat zul je toch moeten toegeven. De symboliek van Draken is van fundamentele betekenis voor ons mensen. Draken zijn de belichaming van oerkracht. Van moed. Van standvastigheid. Van hoop op een uiteindelijke overwinning. Een band met een draak is de sleutel voor een volwaardig, bevredigend en gelukkig leven, zoals iedere Chinees weet.

Wanneer je geconfronteerd wordt met de kern van de zaak haak je af.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Thomas72 schreef: Maar om zo de draak 8*) met mij te steken, is niet nodig, en ontneemt mij de lust om verder te discussiëren.
:lol: Maar serieus. Er wordt met jou persoonlijk niet de draak gestoken, meer het idee dat religie/godsgeloof altijd zo'n bijzondere positie in weet te nemen. Het lijkt wel of kritiek taboe is, of ironie altijd persoonlijk opgevat moet worden.
Zeg nou eerlijk: Waar kom jij met constructieve ideeën, die ons over de streep zouden kunnen halen, om een minder materialistisch beeld te krijgen? Hoe onzinnig is deze draak-vergelijkenis nu werkelijk?
De gelovige komt doorgaans met dit soort antwoorden en ziet het ridicule er wel van in als het een onzichtbare draak betreft. Maar een onzichtbare, buiten ruimte en tijd staande entiteit (een "Hij") moeten wij serieus nemen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie