Wat is een juiste basis voor (interreligieuze) discussie?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Wat is een juiste basis voor (interreligieuze) discussie

Bericht door axxyanus »

Karssenberg schreef:
axxyanus schreef: De vraag die hier dus aan jou al meerdere malen gesteld wordt en die je steeds opnieuw ontwijkt is op welke manier jouw geloof epistemologisch gezien, beter ondersteund is dan het geloof van de moslim.
Het christelijke geloof is gebaseerd op de bijbel, waarin op een ordelijke manier de geschiedenis wordt verteld van schepping, zondeval en verlossing. De bijbel is in de tijd ontstaan en vermeldt de voortgang van de heilsgeschiedenis.

De Koran daarentegen is een chaotisch boek ( de soera's zijn geordend op lengte!) met tijdloze uitspraken. Volgens de Islam bestond de Koran altijd al, maar is pas in 622 uit de lucht komen vallen. De Koran mag eigenlijk alleen in het Arabisch gelezen en bestudeerd worden.

Er zou veel meer over te zeggen zijn. Maar voldoende, denk ik om te rechtvaardigen waarom ik wel geloof hecht aan de bijbel en niet aan de Koran.

Als je niet verder komt dan oppervlakkig te constateren dat beide 'heilige boeken' eigenlijk op hetzelfde neerkomen zonder oog te hebben voor de fundamentele verschillen dan zal het bovenstaande niet overtuigen. Maar dat ligt dan niet aan mij, maar aan degene die ervoor kiest om zich niet diepgaand in e.e.a. te verdiepen.
Jawel dat ligt wel aan jou, door je gebrek aan epistemoligische argumentatie. Het is niet voldoende dat je op verschillen wijst die voor jou essentieel zijn. Het gaat er om dat je beargumenteert waarom die verschillen van belang zijn. De Koran kan een chaotischer boek zijn dan de bijbel maar dat spreekt niet tegen dat de Koran over het algemeen meer waarheidsgetrouwe beweringen bevat. Een zeer coherent sprookje is nog steeds een sprookje en een chaotische uiteenzetting kan nog steeds heel wat juiste beweringen bevatten. Het is dan ook oneerlijk dat je het hele geloof in een keer wil evalueren. Is het bv niet mogelijk dat een christen een verkeerd idee heeft over het geloof? Stel dat twee christenen het ergens over oneens zijn, hoe bepaal je dan wie gelijk heeft?

Hoe coherent de bijbel ook is, als de enige maatstaf die je hanteert om uit te maken in hoeverre een bewering juist is of niet, neer komt in hoeverre de bewering overeenkomt met wat in de bijbel staat, dan is de enige maatstaf die je hebt, je heilige boek en is er wat mij betreft geen essentieel verschil met andere gelovigen die hun heilige boek op de zelfde manier gebruiken. Er zijn natuurlijk verschillen in hoe de maatstaf er uit zien maar methodologisch zijn dat details.

Jij bent als de auto-freak, die zeer verontwaardigt is als mensen durven zeggen dat zijn manier om zich te verplaatsen essentieel de zelfde is als van andere auto-gebruikers en dan alle details begint op te noemen waarin zijn wagen verschilt van andere wagens. Maar al die manieren waarop zijn wagen verschilt van andere wagens, verandert weinig aan het feit dat de manier waarop hij zijn wagen bestuurt, grotendeels overeenkomt met hoe andere mensen hun wagen besturen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Afbeelding

Guilty or Not Guilty :wink:
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Omdat Rereformed hier een uitstekende samenvatting geeft (wat het "discussiëren" van Karssenberg betreft) wil ik deze nog eens benadrukken, herhalen en aanvullen:

De uitspraak van Herman Philipse: Een verantwoordelijk integer intellectueel wereldbeeld moet wat betreft feitelijke kennispotenties gebaseerd zijn op betrouwbare en goed gevalideerde kenmethoden. is een feitelijke werkbare nuttige uitspraak. Eenieder die enige redelijkheid van denken nastreeft zal deze uitspraak van Herman Philipse onderschrijven en ook zelf kunnen bedenken en indien mogelijk, toepassen. Probeer de uitspraak anders te ontkrachten. Noem een feitelijke kennispotentie welke op onbetrouwbare slecht gevalideerde kenmethoden gebaseerd is.
Het mag duidelijk zijn wat in deze definitie met 'kenmethode' bedoeld wordt. Van openbaringen is bekend dat dit geen juiste kenmethode kan zijn. Dan moet je alle openbaringen nl. als kenmethode definiëren en dit lijkt me problematisch. Hoe anders (en dat was o.a. de vraag!) bepaal je interreligieus wie gelijk heeft en wie niet. Welke normen hanteer je als bovenstaande norm je niet aanstaat?

Wat betreft het woord "geloof": Ook hier hanteer je WC-eend-tactiek: Je baseert je zekerheid nl. op Hebr. 11:1. Maar ook de bijbel kan de betekenis van een woord niet eigenmachtig veranderen omdat dit het geloof sterker maakt. Geloof moge een vast vertrouwen zijn, zij kan onmogelijk het equivalent van zekerheid zijn of "een bewijs van de dingen die men niet ziet". Dit is evenals met openbaringen zeer problematisch.
Zie je hoe het slaaf zijn van de bijbel je intellectuele eerlijkheid ondermijnt? Het dwingt je tot uitspraken die (in de rationele wereld) onwaar zijn en je aanzetten tot het fabriceren van leugens, waar je vervolgens zelf heilig in gelooft.
Voor Karssenberg zelf is het waarheid, maar 100 mensen = 100 waarheden kan niet correct zijn als de waarheden elkaar onderling tegenspreken. En dit is niet woordneuken m.b.t. het woord "waarheid".

Dan de contradictie in zijn eigen uitleg/spreken over openbaring en de bewering dat de heilige geest het geloof in K heeft opgewekt. K heeft dus geen openbaring gehad, maar Hij heeft wel het geloof in K opgewekt.
Het is spelen met taal waarna je jezelf nog onduidelijker portretteert dan je al deed.

Onophoudelijk draai jij om de zaken heen die tegen je gezegd worden! Dat is echt een nare eigenschap van je, die je in alle discussies waar je aan meedoet ziet opduiken. Er volgens doorgaans ad hominems, ad populums. Stel je voor dat je eens rechtstreeks een vraag eerlijk beantwoord zonder om de hete brij heen te draaien.

En zo komt er een einde aan iedere discussie waarin essentiële vragen worden gesteld welke niet eerlijk beantwoord kunnen worden. De topic: "Geef 1 goed argument voor het bestaan van een god" is zo om zeep geholpen en nu ook deze topic staat op het punt om gesloten te kunnen worden.
Omdat er dus rationeel niet te discussiëren valt met dit soort fanatieke overtuigde gelovigen. Argumenten, reden, bewijzen, logica...het zal ze worst wezen. Geloof staat boven dit alles:
En dat is fijn, MAAR ZEG DAT DAN!

ps Ook axxyanus geeft hierboven een uitstekend antwoord. Ik zou graag zien dan Karssenberg de bijdragen nou eens heel kritisch leest, in zich opneemt, fileert en dan pas antwoord. Is het kritiek omdat we het niet eens zijn, of zou het mogelijk zijn dat er iets schort aan de manier van redeneren van Karssenberg (of ons uiteraard). Wijs ons anders op onze tekortkomingen K.

http://www.interfaithdialogue.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat dit zo belangrijk is! Hoe krijg je wereldvrede met mensen die WETEN? Mensen die niet open kunnen staan voor het debat, omdat rede, logica en kennis ondergeschikt zijn aan religieus WETEN?
Afbeelding

Want laten we het onderwerp vooral niet vergeten: "Wat is een juiste basis voor (interreligieuze) discussie?"
Is dat zeker weten, omdat dit in je eigen heilige boek staat, of open staan voor redelijke argumenten omdat DAT ons gebracht heeft (als mens) waar we nu staan?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Karssenberg schreef:
dikkemick schreef: Prima dat jij hiervan overtuigd bent. Maar dat was mijn vraag niet! Ik weet dat JIJ overtuigingen hebt, ik weet dat Achmed overtuigingen heeft en ik weet dat Shivan overtuigingen heeft. Overtuigen die pertinent NIET alle 3 waar kunnen zijn! En mijn vraag was dan ook, hoe bepalen jullie in een interreligieuze discussie wat waarheid is? Welke normen worden er gehanteerd? Wie de meeste aanhangers heeft? Wie het hardste schreeuwt? Wie het het meest in zijn hart voelt? Wie denkt dat die overtuiging door een god(goden) in ingegeven? Dat denken ze nl. allemaal!
Nee, ik kan een interreligieuze discussie alleen maar voeren met iemand, die op bepaalde punten dezelfde overtuigingen heeft als ik. Een Moslim gelooft ook in God als schepper. Een Moslim gelooft ook dat Jezus geleefd heeft. Dus hebben we gemeenschappelijke overtuigingen en dan is er een basis voor gesprek. Maar een buitenstaander, die helemaal niets gelooft moet zich niet met de inhoud van het geloof bemoeien.
Met iemand, die ook de Bijbel gelooft als gezaghebbend woord van God kan ik een discussie voeren als we verschil van mening hebben over de uitleg van een bepaald gedeelte. Zelfs als er verschillen blijven op secundaire punten aanvaard je elkaar.
Maar met een atheïst ga ik niet discussiëren over de vraag of God bestaat, ja of nee. Met een Moslim ga ik niet discussiëren over de vraag of Jezus de zoon van God is, ja of nee.
Maar bij verschillen van mening, ook over fundamentele punten kun je de ander als mens wel accepteren.
Maar wat drijft jou dan naar dit forum? Wat is er dat wij met jou gemeen hebben.?
Ik wens u alle goeds
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Peter van Velzen schreef:
Karssenberg schreef: Maar met een atheïst ga ik niet discussiëren over de vraag of God bestaat, ja of nee. Met een Moslim ga ik niet discussiëren over de vraag of Jezus de zoon van God is, ja of nee.
Maar bij verschillen van mening, ook over fundamentele punten kun je de ander als mens wel accepteren.
Maar wat drijft jou dan naar dit forum? Wat is er dat wij met jou gemeen hebben.?
Er zijn mensen, ook hier die geïnteresseerd zijn in wat gelovigen zoals ik beweegt en waar we onze overtuigingen op baseren. Op vragen hierover probeer ik antwoord te geven. Wij hebben met elkaar gemeen, dat we beiden (allen) mensen zijn en belangstelling hebben voor elkaars meningen, achtergronden en overtuigingen.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Karssenberg schreef:
Peter van Velzen schreef:
Karssenberg schreef: Maar met een atheïst ga ik niet discussiëren over de vraag of God bestaat, ja of nee. Met een Moslim ga ik niet discussiëren over de vraag of Jezus de zoon van God is, ja of nee.
Er zijn mensen, ook hier die geïnteresseerd zijn in wat gelovigen zoals ik beweegt en waar we onze overtuigingen op baseren. Op vragen hierover probeer ik antwoord te geven. Wij hebben met elkaar gemeen, dat we beiden (allen) mensen zijn en belangstelling hebben voor elkaars meningen, achtergronden en overtuigingen.
Je hebt hier duidelijk een fiks probleem. Dit forum is niet voor uiteenzetting van wat je gelooft, maar draait in ieder topic om de kracht en redelijkheid van de overtuiging//ingenomen standpunt. Dit forum draait om je willen laten overreden om het ene of andere standpunt in te nemen, of je eigen standpunt op waarde te schatten door het voor de leeuwen te gooien.

Wat jou beweegt is voor iedereen nogal simpel te begrijpen, vooral voor de ex-gelovigen onder ons: je uitspraak over geloofszekerheid staat gelijk aan het slaaf zijn van een religieus boek. Je rol is dus alles wat je uit je heilige boek voorgezet krijgt na te papagaaien - bijzonder saai voor iedere ex-gelovige.
Je eigen gedachten zouden nooit geloof gelijkstellen aan zekerheid, aangezien dat wartaal is, maar je doet dat wel omdat een tekst in de bijbel je dat voorschrijft. Er kan in zo'n geval geen sprake zijn van een zinvolle discussie. Maar goed, wellicht maakt dit topic dat heel duidelijk.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: Maar wat drijft jou dan naar dit forum? Wat is er dat wij met jou gemeen hebben.?
Karssenberg: Er zijn mensen, ook hier die geïnteresseerd zijn in wat gelovigen zoals ik beweegt en waar we onze overtuigingen op baseren. Op vragen hierover probeer ik antwoord te geven. Wij hebben met elkaar gemeen, dat we beiden (allen) mensen zijn en belangstelling hebben voor elkaars meningen, achtergronden en overtuigingen.
Maar dat is nou juist mijn interesse, zoals ik uitgelegd heb in dit topic. Wat beweegt jou? Wat beweegt de moslim?
Wat beweegt de hindoe? Maar vooral: Welke regels hanteren jullie om datgene dat je beweegt (rationeel) te rechtvaardigen? M.n. waarheidsuitspraken hebben mijn interesse. "Jezus (als laatste profeet) IS opgestaan uit de dood" is zo'n uitspraak.
Ik kan hier beweren dat de ET correct is en ik kan dat motiveren. Ook als er argumenten tegenin worden gebracht kan ik deze rationeel onderbouwend afkeuren dan wel aannemen. "
Mijn vraag blijft: Hoe doe jij dat? Ik heb nl. het idee dat alle vraagstukken geschikt zijn voor rationeel redelijk debat, behalve faith-based overtuigingen. Maar geloven = weten. Dus welke regels gaan we hanteren??? Want WETEN dient onderbouwd te worden!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

dikkemick schreef: Mijn vraag blijft: Hoe doe jij dat? Ik heb nl. het idee dat alle vraagstukken geschikt zijn voor rationeel redelijk debat, behalve faith-based overtuigingen. Maar geloven = weten. Dus welke regels gaan we hanteren??? Want WETEN dient onderbouwd te worden!
OK, jij weet (1) dat er geen God is. En jij weet (2) dat de ET waar is. Is (1) afgeleid van (2) of net andersom?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef:
dikkemick schreef: Mijn vraag blijft: Hoe doe jij dat? Ik heb nl. het idee dat alle vraagstukken geschikt zijn voor rationeel redelijk debat, behalve faith-based overtuigingen. Maar geloven = weten. Dus welke regels gaan we hanteren??? Want WETEN dient onderbouwd te worden!
OK, jij weet (1) dat er geen God is. En jij weet (2) dat de ET waar is. Is (1) afgeleid van (2) of net andersom?
Komen de tegenvragen weer.
Ik WEET niet of er wel of geen god is
Ik WEET niet of de ET waar is
1 en 2 hebben niets met elkaar te maken.

Ad 1. Alle argumenten/redenen die ik tot nu toe ooit in mijn leven gelezen heb, doen mij concluderen dat er geen god is. Uiteraard kan ik het fout hebben. Het wachten is dus op dat ene logische argument.
Ad 2. De argumenten/redenen welke mij doen geloven ("weten") dat de ET waar is, zijn te talrijk om op te noemen.
En nu verwacht ik van jou een eerlijk antwoord op de vraag die nog steeds open staat.
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

dikkemick schreef: Wat beweegt de hindoe? Maar vooral: Welke regels hanteren jullie om datgene dat je beweegt (rationeel) te rechtvaardigen? M.n. waarheidsuitspraken hebben mijn interesse. "Jezus (als laatste profeet) IS opgestaan uit de dood" is zo'n uitspraak.
Ik kan hier beweren dat de ET correct is en ik kan dat motiveren. Ook als er argumenten tegenin worden gebracht kan ik deze rationeel onderbouwend afkeuren dan wel aannemen. "
Mijn vraag blijft: Hoe doe jij dat? Ik heb nl. het idee dat alle vraagstukken geschikt zijn voor rationeel redelijk debat, behalve faith-based overtuigingen. Maar geloven = weten. Dus welke regels gaan we hanteren??? Want WETEN dient onderbouwd te worden!
Voor ons heeft de rationaliteit niet het eerste of het laatste woord. Overigens heeft ieder mens ook 'irrationele' overtuigingen. Niet alle vraagstukken zijn geschikt voor rationeel debat.
Als de ET correct is dan bestaat de God van de bijbel niet. De bijbel zegt: mens en dier zijn fundamenteel verschillend. De ET ontkent dat fundamentele verschil. De bijbel en de ET kunnen niet beide waar zijn.
Wat de Moslim en de Hindoe beweegt, daar kan ik geen antwoord op gegeven. Dat moet je aan je collega en je buurman vragen. Ik ben een christen en kan dus alleen iets zeggen over wat mij en de anderen christen beweegt.
Wil je daar nog meer over weten? Zo ja, dan moet je eerst ook even met Rereformed overleggen of ik daar op mag antwoorden. Want die vindt, dat het hier niet de plaats is om mijn geloof uit te leggen. Wat willen jullie toch?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef:
Voor ons heeft de rationaliteit niet het eerste of het laatste woord. Overigens heeft ieder mens ook 'irrationele' overtuigingen. Niet alle vraagstukken zijn geschikt voor rationeel debat.
Als de ET correct is dan bestaat de God van de bijbel niet. De bijbel zegt: mens en dier zijn fundamenteel verschillend. De ET ontkent dat fundamentele verschil. De bijbel en de ET kunnen niet beide waar zijn.
Wat de Moslim en de Hindoe beweegt, daar kan ik geen antwoord op gegeven. Dat moet je aan je collega en je buurman vragen. Ik ben een christen en kan dus alleen iets zeggen over wat mij en de anderen christen beweegt.
Wil je daar nog meer over weten? Zo ja, dan moet je eerst ook even met Rereformed overleggen of ik daar op mag antwoorden. Want die vindt, dat het hier niet de plaats is om mijn geloof uit te leggen. Wat willen jullie toch?
Voor ONS? Wie bedoel je met ons? Niet alle gelovigen staan zo rigide in hun overtuiging.
Jij doet rationele uitspraken! Jezus IS opgestaan uit de dood en Hij IS de laatste profeet. Daar bestaat (wat jou betreft) geen twijfel over en is dus een keiharde uitspraak over de (jouw) werkelijkheid.

Als de ET correct is, dan bestaat de god van de bijbel niet? Ook met die uitspraak zijn veel gelovigen het niet eens met je. Cees Dekker b.v. niet (hoewel hij ongetwijfeld in een andere godheid gelooft dan jij)...Off topic!
De bijbel zegt: mens en dier zijn fundamenteel verschillend. De ET ontkent dat fundamentele verschil. De bijbel en de ET kunnen niet beide waar zijn.
En dus komen jij en wij met argumenten waarom jij en wij dat denken! En dan zou het zo moeten zijn, dat de meest zwaar wegende logische argumenten de doorslag geven. Ik laat zien dat we alles met dieren gemeen hebben, jij laat de verschillen zien en dan vallen we daarna elkaars argumenten weer aan met....argumenten. Zo werkt een discussie als het waarheids-claims betreft.
En JIJ moet met argumenten komen als je met een moslim in discussie gaat (en vice versa) over het wel of niet waar zijn van Jezus als laatste profeet. Ik wil weten hoe jullie dat doen?
Want dat was de vraag in dit topic.

Ps. Ik zou zeggen: Open een topic met de overeenkomsten/verschillen dieren-mensen en kijk hoe zo'n discussie verloopt. Laten we argumenten voor en tegen tegen elkaar afwegen. Dus: Of mens en dier meer gelijk zijn aan elkaar, of meer verschillend.
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

Rereformed schreef: Dit forum draait om je willen laten overreden om het ene of andere standpunt in te nemen, of je eigen standpunt op waarde te schatten door het voor de leeuwen te gooien.
Geldt die doelstelling alleen voor mij of voor iedereen?
Wat jou beweegt is voor iedereen nogal simpel te begrijpen, vooral voor de ex-gelovigen onder ons: je uitspraak over geloofszekerheid staat gelijk aan het slaaf zijn van een religieus boek. Je rol is dus alles wat je uit je heilige boek voorgezet krijgt na te papagaaien - bijzonder saai voor iedere ex-gelovige.
Ik heb, gezien de vele vragen die mij gesteld worden niet de indruk dat het zo simpel is en ook niet dat het saai is. Maar als je liever wilt dat ik ophoud, zeg het dan s.v.p. Bedenk wel, dat ook Dikkemick dan geen antwoord meer krijgt en die vindt misschien weer, dat ik er zo mee weg kom. Wat willen jullie toch?
Je eigen gedachten zouden nooit geloof gelijkstellen aan zekerheid, aangezien dat wartaal is, maar je doet dat wel omdat een tekst in de bijbel je dat voorschrijft. Er kan in zo'n geval geen sprake zijn van een zinvolle discussie. Maar goed, wellicht maakt dit topic dat heel duidelijk.
Doe jij dan zoveel anders dan je eigen gedachten gelijkstellen aan zekerheid? Zoals ik aan DM ook heb uitgelegd: ik ben er zeker van, dat de bijbel waar is en de ET niet. Beide kunnen niet waar zijn, want spreken elkaar op fundamentele punten tegen. Een zinvolle discussie kan toch plaatsvinden, als je daaronder verstaat, dat je de standpunten en overtuigingen aan elkaar uitlegt en verduidelijkt. Discussiëren alleen om de ander te overtuigen heeft inderdaad niet veel zin, maar dat betekent niet dat het niet waardevol kan zijn om het standpunt van de ander goed te kennen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Karssenberg

Mag ik je adviseren een topic over de ET te openen? Jij maakt een opsomming van alle fouten of zaken waarin je niet gelooft omdat je je daarin verdiept hebt (en die zaken die dus niet kunnen kloppen). Wij beantwoorden deze vragen zoals dat hoort.
Maar schroom niet mijn topic vraag hier te beantwoorden. Er zijn blijkbaar andere manieren van redelijke beargumenteerd rationeel discussieren.
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

dikkemick schreef:@Karsssenberg

Mag ik je adviseren een topic over de ET te openen? Jij maakt een opsomming van alle fouten of zaken waarin je niet gelooft omdat je je daarin verdiept hebt (en die zaken die dus niet kunnen kloppen). Wij beantwoorden deze vragen zoals dat hoort.
Maar schroom niet mijn topic vraag hier te beantwoorden. Er zijn blijkbaar andere manieren van redelijke beargumenteerd rationeel discussieren.
De volgende zaken zijn in ieder geval voor mij onopgeefbaar:
1. Hemel en aarde zijn door God geschapen volgens ontwerp en plan
2. Er is een fundamenteel verschil tussen mens en dier
3. Adam en Eva waren de eerste mensen en goed geschapen.

Graag zou ik van jou willen vernemen welke zaken, die met één of meer van bovenstaande punten in strijd zijn onopgeefbaar zijn.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Karssenberg schreef: 3. Adam en Eva waren de eerste mensen en goed geschapen.
De standaard atheïstengrap:
Met of zonder navel?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plaats reactie