Aantal christenen blijft stijgen

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Stanhope
Ervaren pen
Berichten: 656
Lid geworden op: 06 dec 2004 19:55

Bericht door Stanhope »

Dag Bert,

Bert schreef:
Hiermee snij je toch in eigen vlees. Die betere inzichten halen we niet uit de bijbel.
Hmm, ik begrijp je niet.

Stel nu dat er in de Bijbel staat dat de aarde plat is, dan hebben we dat inzicht inmiddels ingehaald. Stel dat er in de Bijbel staat dat de zon even stil stond, dit zouden we nu anders uitleggen. Stel nu dat er in de Bijbel staat dat de stad Jericho instortte omdat de joden er omheen liepen en later ontdekken we dat die stad regelmatig de dupe was van een aardbeving. Stel nu dat in onze geschiedenisboekjes staat dat Jan van Schaffelaar van de toren sprong en achteraf blijkt dit niet waar te zijn. Rond 400 heeft men de Triniteit bedacht, tegenwoordig heeft men weer een ander inzicht daarover. Enz Enz.

Kortom: Inzichten kunnen worden ingehaald door betere inzichten. Ook Bijbelse inzichten :wink:

Bert schreef:
als je een redelijk christen wil zijn
wat is een redelijke christen?

Ik vermeldde al eerder in deze discussie:
Velen jaren geleden hebben we deze discussie onder leiding van Fenomeen en zijn kippenhoktheorie op een aantal christelijk forums afgerond en vastgesteld dat als iemand zich een christen noemt dan is hij/zij een christen. Dit omdat b.v. baptisten vonden dat je in het bloed moest geloven en andere dit weer een smerig idee vonden. Ook waren er christenen die iedere keer weer als verweer hadden dat als iemand iets "kwaads" had gedaan het geen christen kon zijn.

Bert schreef:
Het is inderdaad nogal verwarrend om vast te kunnen stellen wat de autoriteit van de bijbel voor christenen is.
Dit vind ik wel meevallen. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen bij welke club de persoon in kwestie behoort. Veel clubjes hebben het redelijk goed gedocumenteerd.

Een gereformeerd voorbeeld:
Artikel 4. De canonieke boeken.

Wij onderscheiden in de Heilige Schrift twee delen: het Oude en het Nieuwe Testament. Dit zijn canonieke boeken, waartegen niets valt in te brengen. Hiertoe worden in Gods kerk gerekend: de boeken van het Oude Testament: de vijf boeken van Mozes, namelijk Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium; Jozua, Richteren, Ruth, 1 en 2 Samuel, 1 en 2 Koningen, 1 en 2 Kronieken, Ezra, Nehemia, Ester, Job, de Psalmen van David, de drie boeken van Salomo, namelijk Spreuken, Prediker en Hooglied; de vier grote profeten: Jesaja, Jeremia (met de Klaagliederen), Ezechiël en Daniël; vervolgens de twaalf kleine profeten: Hosea, Joël, Amos, Obadja, Jona, Micha, Nahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Zacharia en Maleachi.
De boeken van het Nieuwe Testament: de vier evangelisten Mattheüs, Marcus, Lukas en Johannes; de Handelingen der Apostelen; de dertien brieven van de apostel Paulus, namelijk aan de Romeinen, twee aan de Korintiërs, aan de Galaten, aan de Efeziërs, aan de Filippenzen, aan de Kolossenzen, twee aan de Tessalonicenzen, twee aan Timoteüs, aan Titus, aan Filemon; de brief aan de Hebreeën; de zeven overige brieven, namelijk de brief van Jakobus, twee brieven van Petrus, drie van Johannes, de brief van Judas; de Openbaring van de apostel Johannes.

Artikel 5. Het gezag van de Heilige Schrift.

Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten. Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.

Artikel 6. Het onderscheid tussen de canonieke en de apocriefe boeken.

Wij onderscheiden deze heilige boeken van de apocriefe, namelijk het derde en vierde boek van Ezra, het boek Tobias, Judit, het boek Wijsheid, Jezus Sirach, Baruch, de Toevoegingen aan het boek Ester, het Gebed van de drie mannen in het vuur, de Geschiedenis van Susanna, van Bel en de draak, het Gebed van Manasse en de twee boeken van de Makkabeeën. De kerk mag deze boeken wel lezen en ervan leren, voor zover zij overeenstemmen met de canonieke boeken. Zij hebben echter niet zo'n kracht en gezag, dat men door het getuigenis van deze boeken enig punt van het geloof of van de christelijke godsdienst zou kunnen bevestigen; laat staan dat zij het gezag van de andere, de heilige boeken, zouden kunnen verminderen.

Artikel 7. De volkomenheid van de Heilige Schrift.

Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen bevat en voldoende leert al wat de mens moet geloven om behouden te worden. Daarin heeft God uitvoerig beschreven op welke wijze wij Hem moeten dienen. Daarom is het de mensen, zelfs al waren het apostelen, niet geoorloofd anders te leren dan ons reeds geleerd is door de Heilige Schrift; zelfs niet een engel uit de hemel, zoals de apostel Paulus zegt in Galaten 1:8. Het is verboden aan het Woord van God iets toe te voegen of daarvan af te doen (Deut 12:32) Daaruit blijkt duidelijk dat wat daarin geleerd wordt, volmaakt en in alle opzichten volledig is.
Men mag ook geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op één lijn stellen met de goddelijke Schriften, ook de gewoonte niet met Gods waarheid - want de waarheid gaat boven alles -; evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten. Want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelf. Daarom verwerpen wij uit de grond van ons hart alles wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt. Zo hebben de apostelen het ons geleerd: Beproeft de geesten of zij uit God zijn (1 Joh. 4:1) En: Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis (2 Joh. 1:10)


Erg aardige mensen die gereformeerden.

Bert schreef:
Als je zegt dat je zelf mag schiften wat nuttig is en wat niet dan leg je de betekenis van de bijbel bij de lezer zelf:
Zo is dat.

Bert schreef:
De bijbel is dat wat je er in leest. Geen probleem als het hier over een kunstwerk gaat (al wordt dat binnen de kunstkritieken wel als een 'probleem' gezien), maar de bijbel is een ideologisch manifest.
Ik zie het probleem niet.

Bert schreef:
Wat is de waarde van de bijbel als je er mag uithalen wat je wilt?

Een oud vrijzinnig zweverig dogma :wink: hierover:
De Bijbel is niet woord voor woord door God geïnspireerd. De woorden en verhalen inspireren en geven uitzicht. De bijbel bevat een veelvoud van geloofsuitingen. Het is een bibliotheek van boeken, die in een heel menselijk proces van verzamelen en selecteren ontstond. Je leest er de neerslag in van ervaringen of ontmoetingen met God, die voor de vertellers, dichters en dromers die ze doorgaven een "openbaring" moeten zijn geweest. En soms hebben hun teksten een verhevenheid of dichtheid die maakt dat ook de lezer vandaag iets van de grootsheid van die ervaringen meebeleeft. Dan hebben de teksten ook voor nu iets openbarends. Er klinken essentiële woorden, die de kern raken van waar het in het leven om gaat. De bijbel is niet op een massieve manier "het woord van God" maar soms vind je er woorden en wendingen in, zo intens of verheven dat ze openbarend zijn. Dan is het alsof waarachtig "woorden van God "door al die menselijke woorden heen klinken.
Ajuus,

Stan
Gebruikersavatar
bert
Forum fan
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 okt 2005 19:42
Locatie: Aalter (B)

Bericht door bert »

stanhope schreef:Kortom: Inzichten kunnen worden ingehaald door betere inzichten. Ook Bijbelse inzichten
Even deze laatste zin verduidelijken:
A Bijbelse inzichten kunnen worden ingehaald door betere bijbelse inzichten
B Bijbelse inzichten kunnen worden ingehaald door niet-bijbelse inzichten
C Niet-Bijbelse inzichten kunnen worden ingehaald door Bijbelse inzichten
D Niet-Bijbelse inzichten kunnen worden ingehaald door niet-bijbelse inzichten.
-waarbij de vraag is wat is een bijbels-inzicht? Een inzicht hoe we de bijbel moeten lezen of een inzicht dat de bijbel ons zou geven in de wereld. Voor u is dat waarschijnlijjk hetzelfde omdat inzicht in de bijbel inzicht in de wereld is-


A. Dit onzin omdat er dan in de bijbel aanwijzingen zouden moeten staan hoe de bijbel te lezen. De bijbel als kritiek op zichzelf?
B. Dit betekend dat de bijbel op deze punten voorbijgestreefd is door inzichten waar we de bijbel niet voor nodig hebben.
C. Hierop beroepen de Id'ers zich. Iets wat onafhankelijk van de bijbel wordt ontdekt wordt met het nodige geknutsel ( bijbelse dagen zijn x aantal jaren, zgn missing links als bewijs) achteraf ontdekt in de bijbel. Het probleem hier is dat gewoonweg beweren dat er intelligentie achter zit geen beter inzicht geeft in de evolutie-theorie.
D. Dit is evident. Niet-bijbelse inzichten (ethiek, wetenschap, ...) worden constant vervangen als er een betere voor handen is en daar hebben ze geen bijbel voor nodig.

Ik kan me ook geen ander inzicht door de bijbel verworven dan het ' inzicht' dat god bestaat (?) voorstellen dat niet door een niet-bijbels inzicht verworven kan worden. Dat is dan ook het enige wat de bijbel te vertellen heeft: god bestaat.
stanhope schreef:wat is een redelijke christen?
Inderdaad wat is dat een redelijk christen?
bert schreef:Sterker, als je een redelijk christen wil zijn heb je nood aan inzichten die de bijbel hebben ingehaald.
Met redelijk christen bedoel ik in deze context dat een christen voor mij redelijker is wanneer hij beseft dat hij de bijbel niet letterlijk kan nemen en dat de bijbel feilbaar is. Dit inzicht zou er nooit gekomen zijn had men zich enkel blind gestaard op de bijbel en nooit de bijbel onderworpen aan principes die in de maatschapij leven buiten de bijbel om.
Artikel 7. De volkomenheid van de Heilige Schrift.

Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen bevat en voldoende leert al wat de mens moet geloven om behouden te worden. Daarin heeft God uitvoerig beschreven op welke wijze wij Hem moeten dienen. Daarom is het de mensen, zelfs al waren het apostelen, niet geoorloofd anders te leren dan ons reeds geleerd is door de Heilige Schrift; zelfs niet een engel uit de hemel, zoals de apostel Paulus zegt in Galaten 1:8. Het is verboden aan het Woord van God iets toe te voegen of daarvan af te doen (Deut 12:32) Daaruit blijkt duidelijk dat wat daarin geleerd wordt, volmaakt en in alle opzichten volledig is.
Men mag ook geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op één lijn stellen met de goddelijke Schriften, ook de gewoonte niet met Gods waarheid - want de waarheid gaat boven alles -; evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten. Want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelf. Daarom verwerpen wij uit de grond van ons hart alles wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt. Zo hebben de apostelen het ons geleerd: Beproeft de geesten of zij uit God zijn (1 Joh. 4:1) En: Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis (2 Joh. 1:10)
Artikel 7 zegt dus dat de bijbel geen behoefte en tegelijk toch wel behoefte heeft aan artikel 7 :lol:
Bert schreef:
Quote:
De bijbel is dat wat je er in leest. Geen probleem als het hier over een kunstwerk gaat (al wordt dat binnen de kunstkritieken wel als een 'probleem' gezien), maar de bijbel is een ideologisch manifest.

Ik zie het probleem niet.
Als mensen zich gaan organiseren op grond van een tekst waar je om het even wat kunt uithalen gaan sommigen zich organiseren rond een consensus over een bepaalde interpretatie en deze dan als geldende autoriteit zien. Het probleem is dat gezien de bijbel fundamentele waarheidsaanspraken doet die op geen enkele manier te verdedigen vallen dan door geloven en aanvoelen, deze enkel autoriteit kan afdwingen in de vorm van dogma's. Een maatschappij gebouwd op twijfelachtige dogma's en taboe (zoals in je gereformeerd voorbeeld) is niet tolerant voor twijfel en zal zich autoritair opstellen.

Uit je laatste quote kan ik opmaken dat je (ik ga ervanuit dat deze jouw visie vertegenwoordigd) de bijbel voor jou nooit enige( politieke) autoriteit kan hebben, gezien het een eerder toevallige verzameling 'getuigenissen' is. Wat ik er wel belachelijk in vind is dat als het boek op een gegeven moment zó goed geschreven is (?), dat de woorden eigenlijk bijna letterlijk wel moeten van god komen. Nogmaals een teken dat sommige gelovigen geen notie hebben van hoe duizelingwekkend geniaal of gestoord de menselijke creativitiet kan zijn.
Het pad naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Gebruikersavatar
Stanhope
Ervaren pen
Berichten: 656
Lid geworden op: 06 dec 2004 19:55

Bericht door Stanhope »

Bert schreef o.a:
Met redelijk christen bedoel ik in deze context dat een christen voor mij redelijker is wanneer hij beseft dat hij de bijbel niet letterlijk kan nemen en dat de bijbel feilbaar is. Dit inzicht zou er nooit gekomen zijn had men zich enkel blind gestaard op de bijbel en nooit de bijbel onderworpen aan principes die in de maatschapij leven buiten de bijbel om.
Dag Bert,

Bedankt voor al die voorbeelden en je reactie.

Dat inzichten ingehaald kunnen worden door betere inzichten, daar zijn we het dus wel over eens. M.i. bestaat dit al zolang de mensheid bestaat en heeft niets met de Bijbel te maken. Er is zelfs een grappig verhaal over een boom waar men de vrucht niet van mocht eten. Men had toen nog geen Bijbel en kwam toch tot het inzicht dat die vruchten wel eens lekker konden zijn.
Bij de kick-off meeting van het christendom had men ook nog geen Bijbel en toch had men bij die aftrap een heel ander inzicht dan de joodse wet, b.v. over de besnijdenis en

Handelingen 15:28:
In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’
Dat waren wel erg weinig verplichtingen vergeleken met de joodse regeltjes. :lol:

Bert schreef:
Wat ik er wel belachelijk in vind is dat als het boek op een gegeven moment zó goed geschreven is (?), dat de woorden eigenlijk bijna letterlijk wel moeten van god komen. Nogmaals een teken dat sommige gelovigen geen notie hebben van hoe duizelingwekkend geniaal of gestoord de menselijke creativitiet kan zijn.
Gek hé van sommige gelovigen, terwijl we toch bijna een God zijn. (Psalm 8: 6 U hebt hem bijna een god gemaakt). :wink:

Ajuus,

Stan
Frodo
Forum fan
Berichten: 470
Lid geworden op: 06 feb 2006 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door Frodo »

doctorwho schreef:
Ik dacht niet dat ik op deze site al eens een keer toegekomen was aan duiding. Waar bespeur je dat?
Simpel; de tendens in je respons lijkt dat wie het niet met je eens is het niet begrepen heeft of onvoldoende diepgang kent. Hiermee sla je verdere gedachtenwisseling dood.
hoi doctorwho,

Ik denk dat je dan niet scherp genoeg leest. Ik geef aan dat een zuiver materialistische visie oppervlakkig en simplistisch is, en dat je daardoor bruikbare informatie vanuit andere visies misloopt (vanwege die beperking). Je beperken vind ik juist een gedachtenwisseling doodslaan, want dan zou er alleen vanuit die ene visie gekeken mogen worden. Dat is absurd natuurlijk.
doctorwho schreef:Ik zie meer in het gedachtengoed van ondermeer Dennett en Dawkins dan in de bijbel, en zie ook weinig reden hier verder naar "wijsheid"in te spitten. Ik weet dat is nu typisch oppervlakkig maar er komen veel bootjes voorbij en ik kan niet met elke meevaren.
Je moet doen wat je goed dunkt. Natuurlijk hoef je niet met elk bootje mee te varen. Maar het lijkt me onverstandig om het bestaan van de voorbij gegane bootjes te negeren.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Frodo
Forum fan
Berichten: 470
Lid geworden op: 06 feb 2006 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door Frodo »

Stanhope schreef:Tjeerdo schreef:
Nee, simpel gezegd het staat erin en omdat het erin staat beroepen mensen (christenen) zich op een zekere legitimiteit.
Frodo schreef:
Een markante uitkomst was dat gelovigen de bijbel veel minder letterlijk nemen dan niet-gelovers. Hierdoor bestaat de valkuil dat niet-gelovers kritiek hebben op het letterlijk nemen van bijbelteksten, terwijl een meerderheid van de gelovers dat juist niet doet.
Tjeerdo schreef:
Plausibel is dat de bijbel een door mensenhanden gecreëerde verhalenbundel is.
Frodo schreef:
De bijbel IS door mensenhanden geschreven, daar is geen enkele discussie over.
Erik schreef:
Is het Woord niet onfeilbaar?
Frodo schreef:
Het begrip 'feilbaar/onfeilbaar' is niet van toepassing op een geschreven tekst.
Frodo schreef:
Die herduiding is nodig omdat inzichten continu veranderen
Iedere keer weer is het noodzakelijk om de goddelozen te vertellen dat de Bijbel niet geïnspireerd is, niet letterlijk genomen wordt, niet onfeilbaar is en dat inzichten ingehaald kunnen worden door betere inzichten.
Hoi Stanhope,

Tsja.... dan zit ik hele schermpjes vol te tikken, terwijl het ook zo beknopt kan. :D

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Stanhope schreef: Iedere keer weer is het noodzakelijk om de goddelozen te vertellen dat de Bijbel niet geïnspireerd is, niet letterlijk genomen wordt, niet onfeilbaar is en dat inzichten ingehaald kunnen worden door betere inzichten.
Iedere keer weer is het noodzakelijk om de fundamentalisten te vertellen dat de Bijbel niet geïnspireerd is, niet letterlijk genomen wordt, niet onfeilbaar is en dat inzichten ingehaald kunnen worden door betere inzichten. :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie