Bert schreef:
Hmm, ik begrijp je niet.Hiermee snij je toch in eigen vlees. Die betere inzichten halen we niet uit de bijbel.
Stel nu dat er in de Bijbel staat dat de aarde plat is, dan hebben we dat inzicht inmiddels ingehaald. Stel dat er in de Bijbel staat dat de zon even stil stond, dit zouden we nu anders uitleggen. Stel nu dat er in de Bijbel staat dat de stad Jericho instortte omdat de joden er omheen liepen en later ontdekken we dat die stad regelmatig de dupe was van een aardbeving. Stel nu dat in onze geschiedenisboekjes staat dat Jan van Schaffelaar van de toren sprong en achteraf blijkt dit niet waar te zijn. Rond 400 heeft men de Triniteit bedacht, tegenwoordig heeft men weer een ander inzicht daarover. Enz Enz.
Kortom: Inzichten kunnen worden ingehaald door betere inzichten. Ook Bijbelse inzichten
Bert schreef:
wat is een redelijke christen?als je een redelijk christen wil zijn
Ik vermeldde al eerder in deze discussie:
Velen jaren geleden hebben we deze discussie onder leiding van Fenomeen en zijn kippenhoktheorie op een aantal christelijk forums afgerond en vastgesteld dat als iemand zich een christen noemt dan is hij/zij een christen. Dit omdat b.v. baptisten vonden dat je in het bloed moest geloven en andere dit weer een smerig idee vonden. Ook waren er christenen die iedere keer weer als verweer hadden dat als iemand iets "kwaads" had gedaan het geen christen kon zijn.
Bert schreef:
Dit vind ik wel meevallen. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen bij welke club de persoon in kwestie behoort. Veel clubjes hebben het redelijk goed gedocumenteerd.Het is inderdaad nogal verwarrend om vast te kunnen stellen wat de autoriteit van de bijbel voor christenen is.
Een gereformeerd voorbeeld:
Artikel 4. De canonieke boeken.
Wij onderscheiden in de Heilige Schrift twee delen: het Oude en het Nieuwe Testament. Dit zijn canonieke boeken, waartegen niets valt in te brengen. Hiertoe worden in Gods kerk gerekend: de boeken van het Oude Testament: de vijf boeken van Mozes, namelijk Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium; Jozua, Richteren, Ruth, 1 en 2 Samuel, 1 en 2 Koningen, 1 en 2 Kronieken, Ezra, Nehemia, Ester, Job, de Psalmen van David, de drie boeken van Salomo, namelijk Spreuken, Prediker en Hooglied; de vier grote profeten: Jesaja, Jeremia (met de Klaagliederen), Ezechiël en Daniël; vervolgens de twaalf kleine profeten: Hosea, Joël, Amos, Obadja, Jona, Micha, Nahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Zacharia en Maleachi.
De boeken van het Nieuwe Testament: de vier evangelisten Mattheüs, Marcus, Lukas en Johannes; de Handelingen der Apostelen; de dertien brieven van de apostel Paulus, namelijk aan de Romeinen, twee aan de Korintiërs, aan de Galaten, aan de Efeziërs, aan de Filippenzen, aan de Kolossenzen, twee aan de Tessalonicenzen, twee aan Timoteüs, aan Titus, aan Filemon; de brief aan de Hebreeën; de zeven overige brieven, namelijk de brief van Jakobus, twee brieven van Petrus, drie van Johannes, de brief van Judas; de Openbaring van de apostel Johannes.
Artikel 5. Het gezag van de Heilige Schrift.
Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten. Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.
Artikel 6. Het onderscheid tussen de canonieke en de apocriefe boeken.
Wij onderscheiden deze heilige boeken van de apocriefe, namelijk het derde en vierde boek van Ezra, het boek Tobias, Judit, het boek Wijsheid, Jezus Sirach, Baruch, de Toevoegingen aan het boek Ester, het Gebed van de drie mannen in het vuur, de Geschiedenis van Susanna, van Bel en de draak, het Gebed van Manasse en de twee boeken van de Makkabeeën. De kerk mag deze boeken wel lezen en ervan leren, voor zover zij overeenstemmen met de canonieke boeken. Zij hebben echter niet zo'n kracht en gezag, dat men door het getuigenis van deze boeken enig punt van het geloof of van de christelijke godsdienst zou kunnen bevestigen; laat staan dat zij het gezag van de andere, de heilige boeken, zouden kunnen verminderen.
Artikel 7. De volkomenheid van de Heilige Schrift.
Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen bevat en voldoende leert al wat de mens moet geloven om behouden te worden. Daarin heeft God uitvoerig beschreven op welke wijze wij Hem moeten dienen. Daarom is het de mensen, zelfs al waren het apostelen, niet geoorloofd anders te leren dan ons reeds geleerd is door de Heilige Schrift; zelfs niet een engel uit de hemel, zoals de apostel Paulus zegt in Galaten 1:8. Het is verboden aan het Woord van God iets toe te voegen of daarvan af te doen (Deut 12:32) Daaruit blijkt duidelijk dat wat daarin geleerd wordt, volmaakt en in alle opzichten volledig is.
Men mag ook geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op één lijn stellen met de goddelijke Schriften, ook de gewoonte niet met Gods waarheid - want de waarheid gaat boven alles -; evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten. Want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelf. Daarom verwerpen wij uit de grond van ons hart alles wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt. Zo hebben de apostelen het ons geleerd: Beproeft de geesten of zij uit God zijn (1 Joh. 4:1) En: Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis (2 Joh. 1:10)
Erg aardige mensen die gereformeerden.
Bert schreef:
Zo is dat.Als je zegt dat je zelf mag schiften wat nuttig is en wat niet dan leg je de betekenis van de bijbel bij de lezer zelf:
Bert schreef:
Ik zie het probleem niet.De bijbel is dat wat je er in leest. Geen probleem als het hier over een kunstwerk gaat (al wordt dat binnen de kunstkritieken wel als een 'probleem' gezien), maar de bijbel is een ideologisch manifest.
Bert schreef:
Wat is de waarde van de bijbel als je er mag uithalen wat je wilt?
Een oud vrijzinnig zweverig dogma
Ajuus,De Bijbel is niet woord voor woord door God geïnspireerd. De woorden en verhalen inspireren en geven uitzicht. De bijbel bevat een veelvoud van geloofsuitingen. Het is een bibliotheek van boeken, die in een heel menselijk proces van verzamelen en selecteren ontstond. Je leest er de neerslag in van ervaringen of ontmoetingen met God, die voor de vertellers, dichters en dromers die ze doorgaven een "openbaring" moeten zijn geweest. En soms hebben hun teksten een verhevenheid of dichtheid die maakt dat ook de lezer vandaag iets van de grootsheid van die ervaringen meebeleeft. Dan hebben de teksten ook voor nu iets openbarends. Er klinken essentiële woorden, die de kern raken van waar het in het leven om gaat. De bijbel is niet op een massieve manier "het woord van God" maar soms vind je er woorden en wendingen in, zo intens of verheven dat ze openbarend zijn. Dan is het alsof waarachtig "woorden van God "door al die menselijke woorden heen klinken.
Stan
Hebr 6: