Dwazen denken: Er is geen God

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Berjan
Bevlogen

Re: Dwazen denken: Er is geen God

Bericht door Berjan »

gerard_m schreef:Je laatste zin zou precies andersom moeten zijn: Mekka (nieuw) - gaat boven Medina (oud), het principe van abbrogatie. De nieuwe teksten zijn helaas ook de meest fanatieke en agressieve (precies omgekeerd aan de bijbel). De koran heeft volgens de islam altijd al bestaan en is het letterlijke woord van Allah, dus per definitie een eeuwige uitspraak die juist niet in de context van de tijd mag worden gezet. Geen wonder dat het fundamentalisme in de islamitische wereld groeit naarmate moslims meer kennis van de islam hebben.
Ten eerste: De teksten uit het NT zijn OOK fanatiek en agressief. Voor de aardigheid Openbaring eens lezen, en dan lees je wat er gebeurt met de ongelovigen als ze buiten Jeruzalem terecht gesteld gaan worden :? (dan worden ze vertrapt door God zelf, en de gelovigen zullen gaan juichen vanwege de gerechtigheid die dan zal geschieden, dan hoef je dat niet meer op te zoeken :D).

Moslims geloven niet dat het het letterlijke woord van Allah is, maar dat Mohammed bezocht is door de Engel Gabriel.

http://www.vragenenislam.com/wat-zijn-d ... het-geloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier zie ik weinig anders dan in het christendom, al is het iets fanatieker aangezien je bijvoorbeeld alle regels en wetten moet gehoorzamen, omdat je anders niet gelukkig zult zijn :lol:
Je opmerking over fanatisme onder de atheisten hier, herken ik (als niet-atheist) overigens ook niet echt. Veel mensen hier hebben zich met pijn en moeite ontworsteld aan dogma's en andere negatieve boodschappen vanuit de kerk.

Maar dit terzijde (want off topic)
Zo moeilijk zou het niet moeten zijn, want in feite win je enkel als je van christen naar atheist/andersdenker gaat. De god van de christenen, en moslims en joden is een kinderlijk verhaaltje om alles wat er gebeurt in je leven een plek te geven. Persoonlijke godheid? Daar zou de mensheid allang vanaf moeten zijn, als men niet zo bezig was hun kinderen te indoctrineren in de waarheid/Waarheid.
Een godheid zoals Spinoza kende is veel mooier, maar die hoef je niet te aanbidden, geen liedjes voor te zingen en niet over na te denken.
Maar inderdaad, veel te veel offtopic.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door Rereformed »

@RobbertVeen

Eerst kom je met een bijdrage die ik bijzonder mooi vond:
RobbertVeen schreef:ALs jij dan een andere "weg" kiest - van welke aard dan ook - dan ben ik geïnteresseerd in de kenmerken daarvan, welke waarheid ken je dan, en wat is dan het "leven" dat jouw leven beheerst. Misschien lijkt het wel op het mijne, althans op wat ik als "ideaal" zou zien.
En dan komen de "middle terms" als: vergevingsgezindheid, geweldloosheid, zorg voor vreemden en zwakkeren, een samenleving zonder dwang, religieuze tolerantie - om de hoek kijken. Dat zijn voor mij de implicaties van het evangelie. Als een ander die kan delen, zonder geloof in Jezus, ben ik heel content, want dan is er een gezamenlijke ruimte, die mij ontbreekt bij rechts-conservatieve Christenen in de VS die de oorlog in Irak hebben aangemoedigd. Ik voel me dan met hen veel minder verwant dan met jou, hoewel ik formeel het christelijk geloof met ze deel.
Ik lees dat ook in het evangelie. Op een goed moment zijn er mensen die duivelen uitwerpen, maar niet bij Jezus horen. Jezus antwoordt dan op de verontwaardigde discipelen: "Wie niet tegen ons is, is voor ons." M.a.w. wie dezelfde dingen doet, hoeft niet bij de discipelen te horen - die IS al discipel. Als jij als atheïst uit jezelf de werken doet die het evangelie van mij eist, dan ben je te benijden en dan heb ik geen enkele lust om jou te overtuigen dat je in Jezus ook nog eens "geloven" moet. Dat is dan tussen God en jou - in mijn taaltje.
Prachtig!
En METEEN erachteraan kom je met de volgende tekst:
RobbertVeen schreef:Mijn oorspronkelijke doel met het citaat was duidelijk te maken, dat ik sta voor het evangelie en dat er inderdaad geen "ander" evangelie is. Dus dan gaat het om een afwijzing van wat sommige Christelijke groeperingen - Jehovah's Getuigen bij voorbeeld - van dat evangelie hebben gemaakt. Paulus zegt het tegen Christenen die menen dat het evangelie van de genade moet worden vervangen door een evangelie van werken. Dat is een heilloze weg en uiteraard bedient hij zich dan van harde taal.
In de eerste tekst voelde je grotere verbondenheid met iemand die het evangelie van werken in zijn leven laat zien dan met christenen die het evangelie van de genade prediken maar bovengenoemde christelijke idealen niet waar maken.
In de tweede reaktie is het evangelie van werken opeens weer een heilloze weg en 'een evangelie van genade' uiteraard een kwestie waar harde taal op zijn plaats is.

Ik voor mij concludeer dat je met een gigantisch probleem zit. Je weet heel goed dat het om ethiek gaat in het leven. En dat je overal op de wereld geestgenoten tegen kan komen, met wie je verbonden bent ongeacht wat ze voor vreemde religieuze leringen aanhangen.
Maar je hebt jezelf ooit met een ketting aan je voet vastgeketend aan allerlei tierelantijnen uit de ijzertijd... God moest verzoend worden, rechtvaardig voor God door het offer van Jezus, genade geschonken aan de gelover door de gehoorzaamheid van één mens, vrijgesproken, delen in zijn opstanding, leven onder de genade,... wat hoort er al niet bij in die ijzerwinkel van Paulus! En hoewel al die dingen er totaal niet toe doen, sterker nog, mensen kunnen ze aanhangen zonder dat je met die mensen verbonden voelt, moet je telkens uitspreken dat díe dingen het belangrijkst zijn.
Ik denk dat je hooguit kunt beweren dat Paulus ertoe oproept deze mensen "in de ban te doen."
Daar heb je het weer.
In de eerste reaktie zei je dat je je meer verbonden voelt met zulke personen die een evangelie van werken laten zien, en in de volgende reaktie moet je christenen vanwege onderlinge ruzies over 'het evangelie van genade' versus 'het evangelie van werken' weer in de ban doen.
Omdat één of andere geloofsfanaat Paulus na 2000 jaar nog altijd de maatstaf voor je denken moet zijn.
Accepteer dat ik mijn best doe om integere antwoorden te geven, en dat eeuwige oordelen over mijn motieven maakt me een beetje moe.
Ik heb voor zover ik me er bewust van ben je niet beschuldigd van hypocrisie of valse motieven. Ik beschouw je als mijn vroegere eigen persoon, iemand die na tientallen jaren volkomen verroest zit in het stramien van een bijbelgeloof waar alles moet kloppen, en je doet je uiterste best om die draadjes aan elkaar te knopen, maar het lukt je maar niet, en het blijft aan je knagen. Ik werd er ook altijd moe van. Gelovige zijn is in een draaimolen zitten die nooit ophoudt met draaien.

Gelovigen hebben een bijbel nodig als een kruk. Ze kunnen geen wet voor zichzelf zijn. Ze kunnen niet zelf hun eigen christus zijn. Alles moet ze voorgekouwd worden door een paar woordjes van Jezus en wat brieven van ene Paulus.
Ik weet dat het heel moeilijk is uit zo'n lang leven van afhankelijkheid aan een autoriteit op te groeien tot geestelijke volwassenheid waar je helemaal geen bijbel meer nodig hebt.
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

Rereformed schreef:@RobbertVeen

Eerst kom je met een bijdrage die ik bijzonder mooi vond: [Etc.]
Het evangelie van de werken IS ook heilloos - uiteraard in mijn ogen etc. Het Jodendom dat ermee geïdentificeerd wordt kent het niet. Het is een afwijking binnen het Christelijke erf die intellectueel bestreden moet worden - zonder brandstapel en ad hominems dus. En zelfs vanuit een neutraal gezichtspunt is het ethisch verwerpelijk.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Rereformed
Moderator
Contacteer:

RobbertVeen schreef:Overigens, wie de schoen past, trekke hem aan. Je verwerpt het boek, je verwerpt het geloof, en niemand houdt je die tekst onder de ogen behalve jijzelf. Blijf toch van MIJN boek af! En hou op met het exegetiseren van MIJN boek! Wie het spel niet speelt, moet zich ook niet met de spelregels bemoeien.
Dat is nu wel het zieligste wat je naar voren kunt halen om gesprekspartners buiten spel te zetten.
En wel het allerlaatste wat je tegen iemand als ik moet gaan zeggen. Niet het feit dat jij een aanhanger van dat boek bent maakt het tot JOUW boek.
Het is het boek dat bij wijze van spreken vanaf de moedermelk tot mijn leven heeft behoord, en dus net zozeer MIJN boek is. Alhoewel de gedachte 'mijn boek' mij totaal vreemd is en komisch op mij overkomt: zoiets geeft mij meteen bijgedachten aan het ziekelijke 'my precious' van Gollum; wanneer ik die gedachte bij mezelf zou opmerken zou ik me diep schamen.
Dat ik toevallig op atheïsme ben uitgekomen betekent in het geheel niet dat ik niets meer te maken zou hebben met dat boek of geen recht van spreken erover meer heb.

Wat mij betreft was dit van al je bijdragen op dit forum de zwakste, en ik hoop dat je je voor bovenstaande woorden schaamt wanneer je dit ooit later nog eens onder ogen krijgt.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

RobbertVeen schreef: Het evangelie van de werken IS ook heilloos - uiteraard in mijn ogen etc. Het Jodendom dat ermee geïdentificeerd wordt kent het niet. Het is een afwijking binnen het Christelijke erf die intellectueel bestreden moet worden - zonder brandstapel en ad hominems dus. En zelfs vanuit een neutraal gezichtspunt is het ethisch verwerpelijk.
Onzin, je zei in die vorige post:

M.a.w. wie dezelfde dingen doet [vergevingsgezindheid, geweldloosheid, zorg voor vreemden en zwakkeren, een samenleving zonder dwang, religieuze tolerantie], hoeft niet bij de discipelen te horen - die IS al discipel. Als jij als atheïst uit jezelf de werken doet die het evangelie van mij eist, dan ben je te benijden en dan heb ik geen enkele lust om jou te overtuigen dat je in Jezus ook nog eens "geloven" moet.

Je spreekt jezelf dus op de sterkst mogelijke manier tegen.
Het evangelie van werken maakt het evangelie van genade volledig overbodig, zoals je hier zelf zegt.
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Rereformed schreef:
RobbertVeen schreef:Overigens, wie de schoen past, trekke hem aan. Je verwerpt het boek, je verwerpt het geloof, en niemand houdt je die tekst onder de ogen behalve jijzelf. Blijf toch van MIJN boek af! En hou op met het exegetiseren van MIJN boek! Wie het spel niet speelt, moet zich ook niet met de spelregels bemoeien.
Dat is nu wel het zieligste wat je naar voren kunt halen om gesprekspartners buiten spel te zetten.
En wel het allerlaatste wat je tegen iemand als ik moet gaan zeggen. Niet het feit dat jij een aanhanger van dat boek bent maakt het tot JOUW boek.
Het is het boek dat bij wijze van spreken vanaf de moedermelk tot mijn leven heeft behoord, en dus net zozeer MIJN boek is. Alhoewel de gedachte 'mijn boek' mij totaal vreemd is en komisch op mij overkomt: zoiets geeft mij meteen bijgedachten aan het ziekelijke 'my precious' van Gollum; wanneer ik die gedachte bij mezelf zou opmerken zou ik me diep schamen.
Dat ik toevallig op atheïsme ben uitgekomen betekent in het geheel niet dat ik niets meer te maken zou hebben met dat boek of geen recht van spreken erover meer heb.

Wat mij betreft was dit van al je bijdragen de zwakste.
Het was een poging tot humor, maar ik vergat de emoticon.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

RobbertVeen schreef:Het was een poging tot humor, maar ik vergat de emoticon.
OK, dat verandert alles. :sunny:
Dan ben ik de dwaas die veel te veel te serieus neemt.
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Rereformed schreef:
RobbertVeen schreef: Het evangelie van de werken IS ook heilloos - uiteraard in mijn ogen etc. Het Jodendom dat ermee geïdentificeerd wordt kent het niet. Het is een afwijking binnen het Christelijke erf die intellectueel bestreden moet worden - zonder brandstapel en ad hominems dus. En zelfs vanuit een neutraal gezichtspunt is het ethisch verwerpelijk.

M.a.w. wie dezelfde dingen doet [vergevingsgezindheid, geweldloosheid, zorg voor vreemden en zwakkeren, een samenleving zonder dwang, religieuze tolerantie], hoeft niet bij de discipelen te horen - die IS al discipel. Als jij als atheïst uit jezelf de werken doet die het evangelie van mij eist, dan ben je te benijden en dan heb ik geen enkele lust om jou te overtuigen dat je in Jezus ook nog eens "geloven" moet.

Het evangelie van werken maakt het evangelie van genade volledig overbodig, zoals je hier zelf zegt.
Het "evangelie van de werken" is de ketterij van het Pelagianisme: dat we de zaligheid moeten verdienen door goede werken te doen, zodat de verlossing uiteindelijk in onze eigen handen ligt. Dat leidt tot moreel perfectionisme en veroordeling van anderen die de maatstaf niet halen; het is een "evangelie" waarin de sterkeren in moreel opzicht de zwakkeren overheersen. Het is een "evangelie" waarin vergevingsgezindheid geen plaats heeft.
De erkenning dat wie de werken van het Koninkrijk doet - ook wanneer er geen geloof in Jezus is - in dat Koninkrijk staan, en erkenning verdienen - door Gods Geest toch geleid worden etc. - heeft daar niets mee te maken.
Heb jij je theologische vorming dan geheel en al vergeten dat je het verschil niet meer ziet?
MysticNetherlands
Forum fan

Bericht door MysticNetherlands »

Wat een onzin om te stellen dat er in een "evangelie van werken" (wat imho nauwelijks bestaat, er zijn hooguit mensen die willen waarschuwen voor t gebrek aan werken in een totaal "evangelie van gratie", wat natuurlijk een reeël gevaar is daar christenen volgens mij nauwelijks meer 'werken' verrichten dan niet-christenen) geen plaats is voor vergevingsgezindheid.

Verder zegt de Bijbel mij dat niet alleen die christen zijn in de hemel komen, en zegt de Bijbel ook dat zelfs de heidenen Gods wetten op hun hart geschreven hebben, en dat een ieder die een arme kleedt, Jezus kleedt. En er staat zelfs dat tijden t Oordel *allen* beoordeelt zullen worden naar hun werken.

Dit doet imho niets af aan gratie, maar laat zien dat het hand in hand gaat met werken. En dat wordt vaak vergeten en is mijns inziens een GROOT gevaar. Ander is het geloof een extreem egocentrisch gebeuren: IK kom in de hemel, en oh ja, ik doe ook nog af en toe wat vrijwilligerswerk in de kerk. Ik denk dat een dergelijke houdijg de plank compleet misslaat. Ook al is er waarschijnlijk/hopelijk nog steeds vergiffenis voor hen die de plank compleet misslaan ;)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

RobbertVeen schreef:Heb jij je theologische vorming dan geheel en al vergeten dat je het verschil niet meer ziet?
Je hebt gelijk. Ik sloeg het theologische debat over 'hoe men zalig wordt' over aangezien ik het als volslagen irrelevant beschouw, maar dat is het natuurlijk niet voor gelovigen.

Ik bekeek het vanuit het gezichtspunt van een ongelovige: uit je eigen woorden, dat de praktijk van iemands levenswijze beslissend is, oftewel dat je gemeenschap kan voelen met een ongelovige, maakte ik meteen de sprong dat de onderlinge ruzies van christenen over de juiste leer irrelevant zijn. Oftewel ik werd er ontzettend blij door, gemeenschap met een ongelovige kunnen voelen is een enorme hoge muur slechten; maar meteen in de volgende bijdrage werd daar weer een enorme domper op gezet. Je confronteerde me met de onderlinge ruzies van christenen, waardoor Paulus zelfs het 'vervloekt' uitroept. Ik begrijp het niet dat christenen elkaar kunnen vervloeken vanwege dat ze de ander ketters vinden, terwijl ze nota bene gemeenschap kunnen voelen met iemand die nog nooit één woord van het christelijk geloof gehoord heeft.

In de tijd dat ik christen was was dit in ieder geval voor mij één van de grootste problemen die aan het geloof kleven.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

RobbertVeen schreef:
Rereformed schreef:

Het "evangelie van de werken" is de ketterij van het Pelagianisme: dat we de zaligheid moeten verdienen door goede werken te doen, zodat de verlossing uiteindelijk in onze eigen handen ligt. Dat leidt tot moreel perfectionisme en veroordeling van anderen die de maatstaf niet halen; het is een "evangelie" waarin de sterkeren in moreel opzicht de zwakkeren overheersen. Het is een "evangelie" waarin vergevingsgezindheid geen plaats heeft.
De erkenning dat wie de werken van het Koninkrijk doet - ook wanneer er geen geloof in Jezus is - in dat Koninkrijk staan, en erkenning verdienen - door Gods Geest toch geleid worden etc. - heeft daar niets mee te maken.
Heb jij je theologische vorming dan geheel en al vergeten dat je het verschil niet meer ziet?
Wat Robbert, zou het bezwaar zijn tegen moreel perfectionisme? Ik heb er geen bezwaaer tegen als er mensen zijn die zicc moreel perfect gedragen. En als wij in staat zijn om misdadigers te bestraffen in plaats van zonder meer te vergeven. Wat is daar het bezwaar tegen? Wat is er voor bezwaar tegen als de moreel sterkeren zouden overheersten? Waarom zouden de immorelen evenveel macht moet bezitten? Ik ben Theologisch uiteraard geheel niet gevormd, en geef er daarom de voorkeur aan dat mensen zich moreel gedragen. Dat vind ik iets belangrijker dan dat ze elkaar alleen maar vergeven. Niet dat ik dat laatste niet kan. Maar liever dan een slechte daad te vergeven zie ik hem in het geheel niet geschieden. Het zou prachtig zijn als de mens een zwaarwegend motief zou hebben om alleen goed te doen. Helaas is het motief van het pelagianisme niet bruikbaar omdat het gewoonweg niet waar is Netzomin als de ideeën waar zijn van hen die de pelagiasten verketteren. Maar wat als elke goede daad die je deed werd beloond? Zou dat niet prachtig zijn? Het zou bijna de moeite waard zijn om te liegen dat het zo was . . .
Ik wens u alle goeds
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Maar wat als elke goede daad die je deed werd beloond? Zou dat niet prachtig zijn? Het zou bijna de moeite waard zijn om te liegen dat het zo was . . .
:lol:
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Peter van Velzen schreef: Wat Robbert, zou het bezwaar zijn tegen moreel perfectionisme? Ik heb er geen bezwaaer tegen als er mensen zijn die zicc moreel perfect gedragen. En als wij in staat zijn om misdadigers te bestraffen in plaats van zonder meer te vergeven. Wat is daar het bezwaar tegen? Wat is er voor bezwaar tegen als de moreel sterkeren zouden overheersten? Waarom zouden de immorelen evenveel macht moet bezitten? Ik ben Theologisch uiteraard geheel niet gevormd, en geef er daarom de voorkeur aan dat mensen zich moreel gedragen. Dat vind ik iets belangrijker dan dat ze elkaar alleen maar vergeven. Niet dat ik dat laatste niet kan. Maar liever dan een slechte daad te vergeven zie ik hem in het geheel niet geschieden. Het zou prachtig zijn als de mens een zwaarwegend motief zou hebben om alleen goed te doen. Helaas is het motief van het pelagianisme niet bruikbaar omdat het gewoonweg niet waar is Netzomin als de ideeën waar zijn van hen die de pelagiasten verketteren. Maar wat als elke goede daad die je deed werd beloond? Zou dat niet prachtig zijn? Het zou bijna de moeite waard zijn om te liegen dat het zo was . . .
Moreel perfectionisme is niet het streven naar morele perfectie van een enkeling, maar de leer dat allen dat moeten doen, veelal op grond van de moraal die men dwingend aan anderen heeft opgelegd. Het leidde juist tot de benauwende en verstikkende sfeer die sommige Doperse gemeenten heeft gekenmerkt, waar men elkaar om de minste verschillen in gedrag en leer in de ban deed. Het oude Doperse ideaal van een "gemeente zonder vlek of rimpel" was daar in hoge mate debet aan.
Het debat over de juiste verhouding van genade (die voorafgaat) en werken (die eruit volgen) lijkt me geen geringe ethische kwestie, en daar heb ik als ethicus aan de VU dan ook geprobeerd een steentje aan bij te dragen. De bevrijding van "dode werken" en de vergeving gaat m.i. vooraf aan het leven met de "werken die God van tevoren voor ons bereid heeft." -als ik even theologisch mag babbelen.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

gerard_m schreef:
Robbert van Veen schreef:Zie mijn boek: "Fitna van de angst" waarin ik de citaten uit de Koran behandel die Wilders gebruikt heeft in zijn film. De fanatici weigeren niet alleen maar om te recontextualisaeren - wat het Christendom voortdurend gedaan heeft - maar weigeren zelfs om de historische context van de tekst te hanteren voor het begrip ervan. Dan worden het eeuwige uitspraken die a.h.w. contextloos worden, en dan naar believen kunnen worden toegepast in het heden als volstrekt eeuwige en absolute waarheden. Terwijl men toch de regel toepast dat de openbaringen in Medina altijd die van Mekka te boven gaan. (Wat zelf niet in de Koran staat.)
Je laatste zin zou precies andersom moeten zijn: Mekka (nieuw) - gaat boven Medina (oud), het principe van abbrogatie.
Hoe kom je daar nou bij? De grote stap in het leven van Mohammed is juist de vlucht van Mekka naar Medina.

WIKIPEDIA: In datzelfde jaar werd volgens de overlevering Mohammed geboren in Mekka. (570 of 571) Zijn precieze geboortedatum is onbekend en hij wist deze zelf waarschijnlijk ook niet, omdat dat toentertijd nu eenmaal niet gebruikelijk was.

In zijn veertigste levensjaar ontving hij de eerste Openbaring in de grot Hira, zo'n 3 kilometer buiten de stad Mekka. Vele Openbaringen volgden nog en deze zijn later vastgelegd in de Koran. De Mekkanen moesten niets hebben van Mohammed. In 622 besloot hij dan ook naar Jathrib (het latere Medina) te trekken. Deze zogenoemde hidjra vormde later het begin van de islamitische jaartelling. Acht jaar later keerde Mohammed naar Mekka terug, waarna hij twee jaar later in 632 te Medina stierf.
Op het moment dat zijn vijanden hadden besloten om Mohammed gezamenlijk te vermoorden, vertrok hij in 622 naar Yathrib. Samen met Aboe Bakr wist Mohammed aan zijn belagers te ontkomen en vertrok hij 's nachts in zuidelijke richting, om zijn achtervolgers op een dwaalspoor te zetten.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

RobbertVeen schreef:Moreel perfectionisme is niet het streven naar morele perfectie van een enkeling, maar de leer dat allen dat moeten doen, veelal op grond van de moraal die men dwingend aan anderen heeft opgelegd. Het leidde juist tot de benauwende en verstikkende sfeer die sommige Doperse gemeenten heeft gekenmerkt, waar men elkaar om de minste verschillen in gedrag en leer in de ban deed. Het oude Doperse ideaal van een "gemeente zonder vlek of rimpel" was daar in hoge mate debet aan.
Het debat over de juiste verhouding van genade (die voorafgaat) en werken (die eruit volgen) lijkt me geen geringe ethische kwestie, en daar heb ik als ethicus aan de VU dan ook geprobeerd een steentje aan bij te dragen. De bevrijding van "dode werken" en de vergeving gaat m.i. vooraf aan het leven met de "werken die God van tevoren voor ons bereid heeft." -als ik even theologisch mag babbelen.
Hier raken we aan het niet bestaan van een subjectieve waarheid. Niet alleen is vrijwel niemand moreel perfect, we zijn het er niet over eens wat moreel gesproken perfect zou zijn. Er zijn een aantal vuistregels waar we het grotendeels over eens zijn, maar in detailzaken kunnen we gemakkelijk van mening verschillen. Trachten de mening van de een of zelfs die van de momentane meerderheid aan anderen op te leggen, leidt inderdaad tot de "verstikking" die jij bedoelt Desalniettemin zou een consequente beloning van moreel juist gedrag mijns inzien geen kwaad kunnen.

Overigens is vergeving ook praktisch nuttig. Zelfs nadat men het gedrag van iemand heeft "bestraft" is het nuttig om - zodra hij of zijn gedrag verbetert onmiddelijk het voorgaande gedrag te vergeven en het nieuwe betere gedrag te belonen. Dit is de zogenaamde "Tit for tat" strategie waarmee men samenwerking het beste bevordert.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie