Kennis is zeker zijn door herinnering, claim je. Daarmee impliceer je een heleboel en bevestig je wat ik al meende te herkennen in je geschrevene, namelijk een filosofisch idealisme. Je bent het met me eens dat je die aanname niet hard kunt maken? Derhalve is het als argument in een discussie niet steekhoudend en heeft een discussie geen enkele zin. Ik kan enkel geloven dat wat je zegt op waarheid berust en zo goedgelovig weiger ik te zijn. Hoe kan ik immers kennis nemen van de waarheid wanneer je mij het gereedschap ontzegt om op basis van waarschijnlijkheid te kunnen onderscheiden tussen wat meer of minder waar is (aan de hand van de wetenschappelijke methode bij voorkeur)?Pieter schreef:1 "kennis is zeker zijn".
2 "Ik kan weten wie ik ben, elkaar, of god."
3 "Door het te herinneren."
Je laat me behalve blind geloof enkel één andere optie open en dat is die van het zelf herinneren/ervaren van de door jou gedelibereerde en vermeende waarheid. Dit is een argument dat atheïsten steevast te horen krijgen van theïsten: "Je zegt wel dat je niet gelooft, maar diep van binnen ken je hem wel degelijk, maar kies je ervoor hem te ontkennen." Uiteraard wordt met 'hem' zonder uitzondering de godheid bedoelt die de proponent nu toevallig pleegt aan te hangen. Dit is echter geen overtuigend argument, maar enkel de diskwalificatie van de gesprekspartner.
Een gewetensvraag: Denk je nu werkelijk doorgewinterde vrijdenkers op deze manier te kunnen overtuigen? Ik kan het me namelijk bijna niet voorstellen.
Om vast maar vooruit te lopen zijn er m.i. twee antwoorden mogelijk op deze vraag:
1. Ja, dat denk je werkelijk.
2. Nee, dat denk je niet.
ad 1: Sorry, maar dan heb je je m.i. onvoldoende verplaatst in hetgeen vrijdenkers voorstaan.
ad 2: Wat is je motivatie tot participatie op dit discussieforum wanneer je hier niet komt om te overtuigen?