Globale Moraal en Ethiek

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Globale Moraal en Ethiek

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:
Jagang schreef:
Earthheart schreef: in het voorbeeld dat je aanhaalt, mogen de schapen nog wel gedood worden, volgens het ringvingerprincipe.
Maar het kind zou in een ander geval ook gedood mogen worden om de schapen te redden?
je bedoelt als die schapen het vlees van dat kind nodig hadden om in leven te blijven?
Een trolley-dilemma-achtige situatie volstaat ook..
Daarom zei ik ook "in een ander geval" en niet "andersom", want ik weet dat schapen geen vlees verteren..

Btw. Dieren mogen niet uitsterven?
Dat hebben ze altijd al gedaan, en dat zullen ze blijven doen (inclusief wijzelf, op een dag) tot het leven op aarde ophoudt te bestaan.

Ik neem aan dat je bezwaar kan hebben tegen de wijze waarop een soort uitsterft.
Maar protesteren tegen uitsterven is als met een spandoek op het strand gaan staan tegen de vloed.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:
collegavanerik schreef: Allez, het is een mensenrechtenverklaring he?
weet je wat we eens kunnen doen? Aan de aanhangers van die verklaring vragen of "mensen" nu betrekking heeft op "Homo sapiens", of op "personen (begiftigd met verstand en geweten)". En als ze "homo sapiens" antwoorden, eens vragen waarom ze nu net die groep nemen. Eens benieuwd in hoeverre die personen zich bewust zijn van de ware motieven om te spreken van een mensenrechtenverklaring...
Zolang de mensenrechten niet op orde zijn, kan je gelijkaardige dierenrechten ook wel vergeten.
Als je de arme werkezeltjes, die zich in steengroeven kapotlopen, uit die situatie zou willen helpen, dient eerst de situatie van de eigenaars/houders (hoe je het ook noemen wil) te verbeteren.
Bijv. door voor een pick-up truck te zorgen die meerdere ezels tegelijk kan vervangen.

Die dieren zijn tot nu toe wel hun levensonderhoud.

Hoe zou je je trouwens willen indekken tegen toekomstig dierengebruik?
Stel je voor dat onze energiebronnen uitgeput raken, en er geen, of onvoldoende alternatieven zijn om onze voedselverbouwing (land/tuinbouwmachines), en ons (lokale) transport (busjes/vrachtwagens/tractoren) te verzorgen.

Hoe zie jij die zaken dan verricht worden, zonder dierlijke spierkracht?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:het is mogelijk om iets met liefde te doden of uit te roeien. Er is het verhaal van een moeder die haar zoon heel graag ziet, maar toch haar zoon doodt nadat die zoon de meest verschrikkelijke dingen begon te doen met anderen, en doden de enige optie leek. Die moeder heeft haar zoon gedood, maar met liefde (respect, empathie), niet met haat of minachting. Dat vind ik een mooie mentaliteit, een mooie houding, als je dan toch geweld moet gebruiken. Dat is een beetje mijn vertaling van pacifisme en geweldloosheid: je mag pas geweld gebruiken als je zoals Gandhi in staat bent je tegenpartij lief te hebben. En zoals het verhaal van de moeder aantoont is het niet ondenkbaar dat men dan geweld gebruikt
Heb je dat voor ogen, ten aanzien van de oppositie?
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Earthheart schreef: we moeten hier wel eerst duidelijkheid hebben over wat de morele status van mentaal gehandicapten (mensen die geen wederzijdse verplichtingen aangaan en nakomen) is.
? Waarom zouden we eerst duidelijkheid moeten hebben over de status van mentaal gehandicapten? De morele partners zijn niet mentaal gehandicapt. Ze kunnen uitstekend morele afspraken maken met elkaar zonder zich te bekommeren om status van mentaal gehandicapten. Zover ik weet hanteren wij als sinds mensenheugenis een moraal waarbij die status vrijwel geen enkele rol speelt. jouw bewering lijkt me niet logisch en ook niet intuitief. Men zal trachten deze lieden alsnog "mores te leren", en als dat niet lukt, dan zal men ze of tolereren (omdat ze niet veel kwaad kunnen), maar in sociaal opzicht negeren, of uit de gemeenschap verwijderen (omdat ze wel veel kwaad kunnen).

Let op dat kinderen altijd starten als "mentaal gehandicapten" in de betekenis die jij hierboven hanteert! Uiteraard worden zij - omdat ze juist de reden vormen waarom wij een moraal hebben ontwikkeld - zonder meer in de moraal opgenomen. Wel trachten de morele partners van het begin af aan om ze de moraal bij te brengen. De status van kinderen is wel uitermate belangrijk. Het is evident dat hun status die van toekomstige morele parner is, Maar bovenal zijn ze het voornaamste object van de moraal. Daar waar de morele partners het subject zijn.

Dat kinderen het object van de moraal zijn, is mij zowel intuitief als rationeel duidelijk. Bij jou twijfel ik er regelmatig aan of je dit wel beseft.

Earthheart schreef:wij mogen geen soorten uitroeien, net zoals we geen mensen mogen doden (tenzij voor moreel belangrijke redenen). We hebben niet de plicht om het onsterfelijkheidsmedicijn te zoeken, en we hebben ook niet de plicht om alle genencomplexen te behoeden van uitsterving.
Dat klinkt al beter. Desalniettemin ben ik van mening dat wij de bilharziaworm (en nog een paar nare parasieten) wel mogen uitroeien. Maar als er geen noodzaak is op grond van het leven en welzijn van ons eigen nageslacht, ben ik het er wel mee eens.

Earthheart schreef:
Wanneer wij morele afspraken maken hoeven wij niet dezelfde uitgamgs
punten te hanteren om tot overeenstemming te komen of tot een compromis te besluiten.
(Hier is meen ik sprake van een fundamenteler uitgangspunt: "Wij moeten verschillen van mening tollereren."
moeilijke... Op veel dingen ben ik tolerant (ik wil bv. best onze morele walging respecteren en tolereren dat wij dan niet comateuze patienten doden en opeten), maar op het vlak van schaden van anderen voor triviale redenen (bv. tolereren dat men een voelend wezen gaat doden en opeten voor de smaak), dat ligt veel moeilijker. Ik beschouw het (als advocaat voor de dieren) als oneerlijk tegenover die slachtoffers als ik ga zeggen dat ik dat gedrag van vleeseters zou tolereren. Ik ben niet bereid zoiets te zeggen tegen mijn cliënten (mochten mijn cliënten kunnen praten), dus kan ik zoiets niet zeggen. (dit staat los van wat ik concreet doe met vleeseters - ik heb bv. veel vleesetende vrienden)
Als jouw "clienten" konden praten, dan zouden ze nu zelf aan de discussie deelnemen, en hoefde jij helemaal niet voor ze op te komen. Laten wij eens als gedachtenexpirement aannemen, dat we kunnen communiceren met Orca's en Olifanten. Orca's zouden ongetwijfeld een lans breken voor het eten van vlees, en ons wellicht voor gek verklaren als wij vegetarier willen zijn. Vanuit hun gezichtspunten is vleeseten of niet een non-issue. Olifanten daarentegen zouden weer totaal geen begrip hebben voor vleeseters. Je zou die verschillende standpunten dienen te respecteren en tot de afspraak kunnen komen dat we in elk geval geen Olifanten, Orca's of mensen mogen doden, zolang zij zich aan de gezamelijke Olifanten-, Orca- en Mensenmoraal conformeren. Maar het eten van andere dieren zou in die OOM-moraal toegestaan zijn. omverduwen van bomen, zou wellicht aan beperkingen onderworpen moeten worden, evenals het leegvissen van de oceaan.

Earthheart schreef:
Zolang je van jouw kant niet bereidt bent je argumenten tegen mijn uitgangspunten onder woorden te brengen huldig ik de veronderstelling dat je zulke argumenten helemaal niet hebt.
in verband met jouw "samenwerkingsmoraal is alles wat telt" iheb ik geen tegenargumenten. Ik ben het er niet mee eens omwille van morele intuities/uitgangspunten die ik heb (bv intuitie dat mentaal gehandicapten basisrechten moeten krijgen omwille van intrinsieke redenen), maar die intuities/uitgangspunten zelf kunnen geen argumenten zijn als jij die uitgangspunten niet hebt.
Maar dat kunnen ze wel! Ik ben immers bereid met de wensen van de morele partners rekening te houden. Ook als ze niet voorvloeien uit mijn uitgangspunten. Samenwerking houdt in dat je niet alleen je eigen mening doordramt, maar ook de mening van de andere respecteert. Als ik het met de Orca's eens wil worden moet ik respecteren dat er zeehondjes gegeten mogen worden. Als ik het daarentegen met de zeehondjes eens wil worden, dan moet ik respecteren dat dat niet mag. Feit is dat ik het met mensen eens moet worden, en dus tellen de meningen van alle mensen gelijkelijk mee. Ook die meningen waar ik het niet mee eens ben. En welke mening in het eindresultaat doorklinkt hangt af van de vraag of er een voldoende meerderheid voor gevonden kan worden.

Uiteraard heeft eenieder het recht voor zijn mening te pleiten en te trachten om de ander te overuigen. Daar biedt ik alle ruimte toe. Jij daarentegen heb er blijkbaar problemen mee, andere als gelijken in de morele discussie te accepteren. anderzijds probeer je wel alle voelende wezens als gelijken te introduceren. Erg consistent vind ik dat niet.

Het lijkt me raadzamer om vooraleerst respect te tonen voor hen met wie je in discussie bent.
Hen dien je te overtuigen. Niet de mentaal gehandicapten.

Earthheart schreef:
collegavanerik schreef: Allez, het is een mensenrechtenverklaring he?
weet je wat we eens kunnen doen? Aan de aanhangers van die verklaring vragen of "mensen" nu betrekking heeft op "Homo sapiens", of op "personen (begiftigd met verstand en geweten)". En als ze "homo sapiens" antwoorden, eens vragen waarom ze nu net die groep nemen. Eens benieuwd in hoeverre die personen zich bewust zijn van de ware motieven om te spreken van een mensenrechtenverklaring...
Denk je dat ze daar ook maar een seconde over hebben nagedacht? Dat is een kwestie van intuitie.(Ook al ben ik uitstekend in staat die intuitie rationeel te onderbouwen) Maar die intuitie heb jij blijkbaar niet. Moeten we nu concluderen dat er hierover geen discussie met jou mogelijk is? Ik denk van niet.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
axxyanus schreef:
Earthheart schreef: de mensen die ik ken en die in een zorginstelling voor gehandicapten werken, blijken in een gesprek te erkennen dat ze het doen omwille van het feit dat die gehandicapten belangen en een welzijn hebben.
Wat totaal naast de kwestie is. De reden waarom wij als samenleving iets willen en de motivatie voor de mensen die er in de praktijk voor zorgen hoeven niets met elkaar te maken te hebben.
bwa, ik beschouw het toch als een ernstige aanwijzing. Het zou toch toeval zijn dat de motivatie van de niet-zorgverleners om mentaal gehandicapten te respecteren zo anders zou zijn dan die van de zorgverleners? Bij de zorgverleners komt de motivatie meer tot uitdrukking, dat lijkt me alles te zijn.
Respect heeft er niets mee te maken. Onze samenleving voorziet ook minimum rechten voor mensen zoals Dutroux. De mensen die voor die rechten instaan hoeven daarvoor geen enkel respect voor de persoon Dutroux te hebben.

Rechten koppelen aan respect is een gevaarlijk straatje. Rechten zijn er ook voor die personen waar we geen respect voor hebben. We zien maar al te vaak waar mensen rechten koppelen aan respect dat de rechten op een laag pitje gezet worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

Bericht door Earthheart »

axxyanus schreef: Respect heeft er niets mee te maken.

sorry, ik vond niet snel een beter woord. Zorgzaamheid? Liefde?
Rechten koppelen aan respect is een gevaarlijk straatje. Rechten zijn er ook voor die personen waar we geen respect voor hebben. We zien maar al te vaak waar mensen rechten koppelen aan respect dat de rechten op een laag pitje gezet worden.
aan wat zou jij rechten dan koppelen?
En wat met een recht op respect?
toegegeven, respect is een brede, vage term met meerdere interpretaties.
Earthheart
Bevlogen

Jagang schreef:
Earthheart schreef:
Jagang schreef: Maar het kind zou in een ander geval ook gedood mogen worden om de schapen te redden?
je bedoelt als die schapen het vlees van dat kind nodig hadden om in leven te blijven?
Een trolley-dilemma-achtige situatie volstaat ook..
Daarom zei ik ook "in een ander geval" en niet "andersom", want ik weet dat schapen geen vlees verteren..
wel, in het trolleydilemma is er geen sprake van bedreiging van biodiversiteit als men een regel universeel zou maken. Dus dan kan het ringvingerprincipe niet meer ingeroepen worden en moeten we kijken naar wijsvinger en middelvinger.
Btw. Dieren mogen niet uitsterven?
Dat hebben ze altijd al gedaan, en dat zullen ze blijven doen (inclusief wijzelf, op een dag) tot het leven op aarde ophoudt te bestaan.
wij mogen ze niet uitroeien zonder goede reden, net zoals we niet iemand mogen doden zonder goede reden, zelfs al hebben levende wezens altijd al gestorven.
Earthheart
Bevlogen

Jagang schreef: Hoe zou je je trouwens willen indekken tegen toekomstig dierengebruik?
Stel je voor dat onze energiebronnen uitgeput raken, en er geen, of onvoldoende alternatieven zijn om onze voedselverbouwing (land/tuinbouwmachines), en ons (lokale) transport (busjes/vrachtwagens/tractoren) te verzorgen.
het zelf doen
en ondertussen iemand zoeken die het werk zonder problemen voor ons wil doen.
Earthheart
Bevlogen

Jagang schreef:
Earthheart schreef:het is mogelijk om iets met liefde te doden of uit te roeien. Er is het verhaal van een moeder die haar zoon heel graag ziet, maar toch haar zoon doodt nadat die zoon de meest verschrikkelijke dingen begon te doen met anderen, en doden de enige optie leek. Die moeder heeft haar zoon gedood, maar met liefde (respect, empathie), niet met haat of minachting. Dat vind ik een mooie mentaliteit, een mooie houding, als je dan toch geweld moet gebruiken. Dat is een beetje mijn vertaling van pacifisme en geweldloosheid: je mag pas geweld gebruiken als je zoals Gandhi in staat bent je tegenpartij lief te hebben. En zoals het verhaal van de moeder aantoont is het niet ondenkbaar dat men dan geweld gebruikt
ik heb al wel wat geweld gebruikt bij acties, ja. Geen fysiek geweld; want dat kan ik niet. Maar ooit bij een blokkadeactie heb ik zoveel emotioneel geweld gebruikt tegen een politieagent, door niet te willen meewerken en te blijven zitten. Die agent geraakte zo gefrustreerd, dat die fysiek geweld tegen mij gebruikte en ik in het ziekenhuis belandde. En een andere politieagente schrok van het bloed. Dat was emotioneel geweld dat ik gebruikte, een vorm van dwang, omdat ik door mijn weerspannig gedrag anderen ertoe bracht om iets te doen dat ze eigenlijk niet wilden, namelijk fysiek geweld te gebruiken (tegen mij). Ik denk dat Gandhi zou beamen dat wat ik deed gewelddadig was (hij heeft bij een actie zoeens iets in die richting gezegd). Jij zou het ook niet leuk vinden als iemand iets doet waardoor jij zo gefrustreerd wordt dat je hem naar het ziekenhuis stuurt en schrikt van het bloed.
En ik heb nogal wel wat personen kwaad gemaakt. En geprobeerd iemands wapen te vernielen. Allemaal vormen van (emotioneel) geweld.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:

Ik zie mijn tegenvoorbeeld van Dutroux daar evengoed tegen werken.
EarthHeart schreef:
Dat heb ik al uitgelegd denk ik, dus het lijkt niet nuttig om dat rondje nog eens te draaien. Ik wilde in dit geval enkel reageren omdat je een uitspraak leek te doen over de basis waarop we in onze samenleving die rechten baseren.
EarthHeart schreef:En wat met een recht op respect?
toegegeven, respect is een brede, vage term met meerdere interpretaties.
We hebben alleen recht op respect voor onze rechten en dus een basis aan menselijke behandeling.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef: ? Waarom zouden we eerst duidelijkheid moeten hebben over de status van mentaal gehandicapten? De morele partners zijn niet mentaal gehandicapt. Ze kunnen uitstekend morele afspraken maken met elkaar zonder zich te bekommeren om status van mentaal gehandicapten. Zover ik weet hanteren wij als sinds mensenheugenis een moraal waarbij die status vrijwel geen enkele rol speelt. jouw bewering lijkt me niet logisch en ook niet intuitief. Men zal trachten deze lieden alsnog "mores te leren", en als dat niet lukt, dan zal men ze of tolereren (omdat ze niet veel kwaad kunnen), maar in sociaal opzicht negeren, of uit de gemeenschap verwijderen (omdat ze wel veel kwaad kunnen).
denk dat we het over iets anders hebben
Let op dat kinderen altijd starten als "mentaal gehandicapten" in de betekenis die jij hierboven hanteert!
maar niet altijd als ongeneesbaar diep mentaal gehandicapte
Dat kinderen het object van de moraal zijn, is mij zowel intuitief als rationeel duidelijk. Bij jou twijfel ik er regelmatig aan of je dit wel beseft.
daar hoef je niet aan te twijfelen. Ik twijfel wel of ze het enige object zijn.
Dat klinkt al beter. Desalniettemin ben ik van mening dat wij de bilharziaworm (en nog een paar nare parasieten) wel mogen uitroeien.
waarschijnlijk omdat dat een moreel belangrijk reden heeft? ;-)
Als jouw "clienten" konden praten, dan zouden ze nu zelf aan de discussie deelnemen, en hoefde jij helemaal niet voor ze op te komen.

ja, dat zou wel tof zijn, als ze het zelf konden doen :-)
Laten wij eens als gedachtenexpirement aannemen, dat we kunnen communiceren met Orca's en Olifanten. Orca's zouden ongetwijfeld een lans breken voor het eten van vlees, en ons wellicht voor gek verklaren als wij vegetarier willen zijn.
dat weet ik nog zo niet. Orca's kunnen toch ook empathie voelen? Dan kunnen ze zich inleven in slachtoffers. en misschien komen ze dan net zoals ik wel tot een ethiek dat men niet iemand anders mag doden en opeten louter voor de smaak (maar dus nog wel om te leven)
Wij willen geen honden eten, wij (zelfs vleeseters) vinden dat dat niet kan. Ik zie die vleeseters niet ons als gek verklaren als wij hondenloos willen eten.
Maar dat kunnen ze wel! Ik ben immers bereid met de wensen van de morele partners rekening te houden. Ook als ze niet voorvloeien uit mijn uitgangspunten. Samenwerking houdt in dat je niet alleen je eigen mening doordramt, maar ook de mening van de andere respecteert.

ja, maar ik had het hier over meer dan respecteren: het zelf ook naleven. Jij kunt misschien wel veganisten (en hun mening) respecteren, maar zelf ook veganist worden uit morele plicht, dat is toch nog een stap verder? Misschien ben je wel bereid veganist te worden als de meerderheid je daarom vraagt, om je bij de wil van de meerderheid met lichte tegenzin neer te leggen. Maar dan nog kan ik jou niet overtuigen om veganist te worden uit morele plicht (omwille van intrinsieke redenen, los van wat anderen willen), op basis van morele intuities die jij niet hebt.
Uiteraard heeft eenieder het recht voor zijn mening te pleiten en te trachten om de ander te overuigen. Daar biedt ik alle ruimte toe. Jij daarentegen heb er blijkbaar problemen mee, andere als gelijken in de morele discussie te accepteren.

het gaat er niet om anderen in een discussie als gelijken te accepteren. Wat ik niet accepteer is dat anderen iemand gaan schaden. Iemand schaden is echt nog wel iets anders dan voor een mening mogen uitkomen. Jij en ik zijn gelijken in een discussie, volledig me eens. Maar ik wil wel dat jij je niet naar willekeur boven iemand anders (bv. een varken) gaat plaatsen en dat individu zo hard gaat schaden dat het zelfs sterft, louter omwille van (smaak)genot. Ik wil consistentie in gelijkheid.
Het lijkt me raadzamer om vooraleerst respect te tonen voor hen met wie je in discussie bent.
en wat zou jij doen als ondertussen jouw discussiepartner anderen aan het schaden is?
Denk je dat ze daar ook maar een seconde over hebben nagedacht?

tja, dat is dan net een probleem. Als ze niet hebben nagedacht over waarom ze hun rechtenverklaring mogen beperken tot een willekeurige groep, aangeduid als "mensen"...
Dat is een kwestie van intuitie.(Ook al ben ik uitstekend in staat die intuitie rationeel te onderbouwen) Maar die intuitie heb jij blijkbaar niet.
maar jawel: die intuitie heb ik ook, maar ik heb ontdekt dat ze niet consistent is met een coherent systeem van ethische principes die gebaseerd zijn op andere, sterkere intuities. En zo concludeer ik dan dat die speciesistische intuitie een morele illusie is, net zoals bij een optische illusie. Dat is net één van de centrale themas van mijn doctoraatsonderzoek.
Om discussie mogelijk te maken, is de vraag dan of jij die andere, sterkere intuities ook hebt.
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef:
Earthheart schreef:

Ik zie mijn tegenvoorbeeld van Dutroux daar evengoed tegen werken.
dus... ofwel is er nog een ander woord? Ofwel is Dutroux geen goed tegenvoorbeeld?
EarthHeart schreef:
Dat heb ik al uitgelegd denk ik,

je bedoelt "menszijn"? sorry, ik was niet duidelijk. Ik had het hier over het koppelen van rechten aan een attitude (houding), zoals respect, zorgzaamheid of liefde. Dus niet over het koppelen van rechten aan een eigenschap van het individu (zoals menszijn, bewustzijn,..). Dus mijn vraag was: aan welke attitude/houding denk jij als het gaat om het toekennen van rechten? Heeft dat te maken met respect? Erkenning? Empathie? Of is er geen attitude?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef: je bedoelt "menszijn"? sorry, ik was niet duidelijk. Ik had het hier over het koppelen van rechten aan een attitude (houding), zoals respect, zorgzaamheid of liefde. Dus niet over het koppelen van rechten aan een eigenschap van het individu (zoals menszijn, bewustzijn,..). Dus mijn vraag was: aan welke attitude/houding denk jij als het gaat om het toekennen van rechten? Heeft dat te maken met respect? Erkenning? Empathie? Of is er geen attitude?
Ik zou het niet weten. Welke attitude is er nodig opdat Dutroux van zijn basisrechten kan genieten? Professionalisme van de cipiers misschien.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:
Jagang schreef:
ik heb al wel wat geweld gebruikt bij acties, ja. Geen fysiek geweld; want dat kan ik niet. Maar ooit bij een blokkadeactie heb ik zoveel emotioneel geweld gebruikt tegen een politieagent, door niet te willen meewerken en te blijven zitten. Die agent geraakte zo gefrustreerd, dat die fysiek geweld tegen mij gebruikte en ik in het ziekenhuis belandde. En een andere politieagente schrok van het bloed. Dat was emotioneel geweld dat ik gebruikte, een vorm van dwang, omdat ik door mijn weerspannig gedrag anderen ertoe bracht om iets te doen dat ze eigenlijk niet wilden, namelijk fysiek geweld te gebruiken (tegen mij). Ik denk dat Gandhi zou beamen dat wat ik deed gewelddadig was (hij heeft bij een actie zoeens iets in die richting gezegd). Jij zou het ook niet leuk vinden als iemand iets doet waardoor jij zo gefrustreerd wordt dat je hem naar het ziekenhuis stuurt en schrikt van het bloed.
En ik heb nogal wel wat personen kwaad gemaakt. En geprobeerd iemands wapen te vernielen. Allemaal vormen van (emotioneel) geweld.
Hoe zit het precies met dat "uitroeien"?
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:
Jagang schreef: Hoe zou je je trouwens willen indekken tegen toekomstig dierengebruik?
het zelf doen
en ondertussen iemand zoeken die het werk zonder problemen voor ons wil doen.
Dat lijkt mij wel heel sterk.
Hoe breng je zo een grote lading groente naar een markt?
Henry Ford
Plaats reactie