De vrijdenkersparadox..

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: De vrijdenkersparadox..

Bericht door Jagang »

Oké, nu heb ik een beter idee, Bob!

Maar hoe zou je teleologie willen "inzetten" tegen iemand die vanuit de deontologie redeneert?
Ik heb je vragen aan Stijn/Earthheart zien stellen met betrekking tot het wel of niet accepteren van teleologische ethiek, maar een "clash of arguments" eigenlijk niet, of ik heb het gemist.

Of is het eigenlijk niet mogelijk om vanuit een teleologische hoek op een zinvolle manier met iemand in discussie te treden die deontologisch te werk gaat?
2. Je kunt deontologische logica, teleologische logica en consequentialistische logica onderling wegen, maar vergelijken absoluut niet, in de zin van dat als ze niet congruent zijn, dat er dan 1 "fout is".
Edit: Oeps, hier had ik even overheen gelezen.
Dat is vermoedelijk een "nee"?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Het heeft geen zin ze in een discussie te vergelijken. Wel om ze afzonderlijk te vergelijken. je zoekt dan een beetje naar in welke verhouding het een beetje lekker loopt. Maar het is een beetje raar ene logica in het de andere toe te passen. Maar toegepaste ethiek gaat in die zin ook niet over onderlinge vergelijkingen, maar over afzonderlijke vergelijkingen. Zoals ook in de toegepaste wetenschappen theoretische modellen afzonderlijk vergeleken worden.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

Persoonlijk zie ik het vrijdenken als een methode of als een instrument om te trachten zo zuiver mogelijk te denken om vrij te zijn van dogma's en te blijven. Je zou het ook kritisch denken kunnen noemen vooral basis van ratio en logica. Op basis van dit denken kun je dan weer je eigen overtuigingen hebben zoals atheïsme of agnosticisme. Je blijft hierbij echter wel openstaan voor andere overtuigingen en bent ook bereid je eigen overtuigingen aan te passen, mits het goed beargumenteerd is.

Het zou misschien zo kunnen zijn dat je hierin zou kunnen doorslaan. En dan bereik je inderdaad paradoxaal genoeg het tegenovergestelde van wat je zou willen bereiken. Het vrijdenken zou denk gewoon een methode moeten blijven en niet zelf als een overtuiging moeten worden gezien. Dat het zelf een dogma dreigt te worden.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
Plaats reactie