ChaimNimsky schreef:Rereformed schreef:Inderdaad is moraal een mening.
Het mededelen van jouw relativistische overtuiging is geen weerlegging van het absolutisme, maar een statement.
Een moraal die intern tegenstrijdig is, is niet absoluut, maar "obsolete".
Afgezien daarvan is absolutisme onweerlegbaar, en derhalve onbruikbaar.
Absolutisme is een keuze.
Nogmaals, je poneert jouw relativistische maatstaven. Maar jouw ethisch model is m.i. niet aannemelijker dan dat van andere redelijke denkers.
Maar wel redelijke dan dat van de bijbel.
Verder zijn ethische modellen nooit aannemelijk, maar op zijn best (on)aantrekkelijk.
Zoeken naar een "aannemelijke moraal" is zoeken naar een hoek in een ronde kamer, het zoeken van een bevestigend antwoord op een verkeerde vraag.
En daaarop heb ik geantwoord: “Dat is geen valide argument. Ten eerste neemt het a-priori tot uitgangspunt dat de gever van voorschriften zelf onderworpen zou zijn aan zijn voorschriften.
Nee, het neemt niet aan dat de gever van voorschriften deze niet kan overtreden, maar dat hij een misdadiger is zo snel hij dat doet.
Dat een meerdere iets kan voorschrijven aan een mindere zonder zelf te zijn onderworpen aan die restricties, toont de ongeldigheid van je axioma aan.
Neen, het toont alleen aan dat de gever van wetten zijn eigen wetten kan
overtreden.
Jouw logica volgende, waren Stalin en Hitler ook geen misdadigers, net omdat ze hun misdaden konden plegen.
Het beeoordelen van een meerdere aan de hand van richtlijnen die hij voor zijn mindere heeft opgesteld, toont simpelweg niet aan dat God een misdadiger is.
Degene die de regels alleen
opstelt vóór minderen, is niet alleen een misdadiger, maar ook nog een hypocriet.
Bovendien, indien je toegeeft dat er geen objectieve maatstaf is aan de hand waarvan we het goede & kwade daadwerkelijk kunnen meten, verlies je impliciet de mogelijkheid om objectief vast te stellen of God een misdadiger is.
Gezien de tegenstrijdige morele uitlatingen in de bijbel, moeten we het misschien maar gooien op ontoerekeningsvatbaarheid.
Het is overigens vrij typerend hoe je, ondanks verschillende keren gewezen te zijn op de inconsistentie's in de bijbelse moraal, inderdaad gewoon doorgaat met het herhalen van je punten.
Een moraal die zichzelf tegenspreekt, kan namelijk op voorhand al helemaal niet absoluut zijn.
Maar je hebt een punt: God is in plaats van een koelbloedige misdadiger eerder een gestoorde psychoot, die irrationele wartaal uitslaat, eerst "Ja!" roept, en dan weer "Njet!", die claimt dat dit allebei tegelijk eeuwig en absoluut is, en die ondertussen constant met de vuist op tafel slaat.
We vallen in herhalingen. Het laatste woord laat ik aan jou/jullie. Ik zal me binnenkort gaan concentreren op een ander onderwerp.
Doe dat dan wel met een absolutistische inslag, dan hoeven we er niet zo veel tijd aan te verspillen.