Ik reageer enkel op jouw opmerking dat ADHD geen benaming voor bepaald gedrag is. Terwijl het enige dat we hebben en in enige mate 'objectief' kunnen meten de gedragskenmerken zijn.
En ook dat geldt alleen voor wat nu een subtype is namelijk het hyperactieve type .
Gaat veranderen in de DSM V.
En het gaat veranderen omdat er nu veel te veel de nadruk gelegd wordt op gedragskenmerken. De H in ADHD bleek toch wel heel erg dominant aanwezig te zijn en overschreeuwde de rest van de symptomen , terwijl die voor degene met de stoornis het minst storend bleek .
Het doel van de DSM is namelijk om onderlinge vergelijking van (groepen) patiënten mogelijk te maken door ondubbelzinnige definities op te stellen waaraan iemand moet voldoen om in een bepaalde groep te vallen.
De DSM doet vooral uitspraak over de belemmering in het dagelijks functioneren (persoonlijk, relationeel, sociaal, beroepsmatig). Vooral dit laatste is in het geval van ADHD opmerkelijk, zouden de uitspraken moeten gelden voor de persoon zelf het gaat nu voornamelijk wat betreft hyperactief gedrag over de belemmeringen die het oplevert omdat het door derden gezien wordt als ongewenst.
De H die over gedrag gaat, krijgt en blijkt nu de meeste aandacht te krijgen.
Als je dat gezegd had dan was het misschien voor mensen die meelezen en daar richt ik me ook op, duidelijker geworden .
Ik ben namelijk nogal gespitst op een uitspraken over zaken die nogal discutabel lijken te zijn en voorgesteld worden, het ging mij niet zo zeer om wat je zei, maar hoe je het bracht.
Wat doet het er voor mensen die de diagnose hebben er toe dat het over gedrag gaat en is het niet zo dat iemand pas naar een psychiater of andere hulpverlener toe gaat als er belemmeringen of problemen zijn ?
Ik heb eerder het idee dat ADHD onder gediagnosticeerd wordt dan over . Dat blijkt ook uit de cijfers ten aanzien van volwassenen, ik heb pas na veertig jaar de diagnose gekregen en het is in Nederland pas sinds 1998 dat men inzag dat het niet iets is dat vanzelf overgaat op latere leeftijd, het neemt een andere vorm aan. Dat wat vastgesteld kan worden objectief, in dit geval het gedrag dat als hinderlijk wordt ervaren (vooral bij kinderen), wordt minder hinderlijk ervaren bij volwassenen of door dat men volwassen is geworden beter beheersbaar door de persoon zelf.
Ik reageer waarschijnlijk wat minder klinisch dan jij.
We zijn ten slotte ook niet allemaal professionals met een dito kijk op de zaak en dan is het niet verwonderlijk dat er op een bepaalde manier gereageerd wordt .
En zo klinisch sec was je ook niet dus dat schept verwarring .