HJVorser schreef:Precies, ze halen profetieën achteraf bij het leven van Jezus zoals beschreven in de Bijbel. Dat betekent niet dat alle profetieën op Jezus worden toegepast, en dat alle details van profetieën feiten in het leven van Jezus impliceren. Als een profetie die messiaans wordt uitgelegd niet letterlijk past op Jezus, gaat men over op een geestelijke uitleg of zoiets.
Dit is toch precies de manier waarop men het leven van Jezus opgeschreven heeft? Men zag in het OT iets dat op een profetie leek, en Jezus voerde dat op papier uit. Je draait hier dus de zaken precies om. Alsof men iets schreef over Jezus zijn avonturen en dat men achteraf het OT gelezen heeft. Maar zo werkten ze niet.
Jouw manier om christenen proberen klem te zetten, alsof ze ook zouden moeten beamen dat hij nageslacht had, werkt daarom niet.
Die werkt prima. Als je maar in de schoenen stapt van de christenen waar Thalikoem (of zo) ook bij hoort. Zij zeggen dat Jesaja 53 een profetie is. Dan is het dus logischer dat Jezus WEL vrouw en kinderen had, dan niet. Want dat staat precies in Jesaja 53. Als ik christen was zou ik het juist daarom wel omarmen dat Jezus vrouw en kinderen had.
Omdat het rabbijnse jodendom iets anders is dan het jodendom van de periode van de tweede tempel.
Volgens mij praten wij nu over twee verschillende soorten rabbi's. Ik heb het gewoon over een meester, niet perse een rabbijn. Ik had begrepen dat men in de tijd van Jezus veel leraren had die rondliepen en zo hun volgelingen hadden. Daar past Jezus dan precies in. Misschien dat het verhaal over de rabbi's die vrouwen hadden wel over rabbijnen gaat.
Maar rabbi betekend gewoon meester.
En waarom zou je de perikelen van Jezus vergelijken met het Rabbijnse jodendom van de tweede eeuw? Dat ontgaat mij een beetje.