Vrijmetselarij - to join or not to join

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: Vrijmetselarij - to join or not to join

Bericht door pallieter »

Nee, ik houd niet mijn mond. Een kleine zoektocht in de geschiedenisboeken en tegenwoordig ook op het internet wijst uit dat de vrijmetselarij wel degelijk omringd wordt door geheimhouding. Als jij denkt dat er maar drie graden zijn ben je waarschijnlijk nog niet doorgedrongen in een hogere graad. Er is heel veel informatie beschikbaar over de vrijmetselarij, ook van ex leden, waar jij blijkbaar geen kennis van wilt nemen. Maar laat ik je eerst een vraag stellen. Waarom ben jij toegetreden tot de vrijmetselarij? Wat was jouw eerlijke motief?
Er zijn loges met meer graden. Maar die bestaan niet in Nederland of België.

Jij kan loges niet met elkaar vergelijken. Dat zou hetzelfde zijn moest ik jou, als christen, plots zou vragen stellen over de Thetans uit scientology. Dat is toch ook een religie.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

pallieter schreef:
- Nee, je wordt er NOOIT voor uitgekozen, aperte onzin. Je moet je zelf aanmelden. Punt uit.
Mij blijven ze toch lastig vallen.

Ken waarschijnlijk wat te veel broeders.
Tja Pallieter, de situatie in België is heel anders dan hier in Nederland. Het is in België niet zo dat je het telefoonboek openslaat of op de website kijkt en dan een belletje pleegt.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

pallieter schreef:
- Nee, je wordt er NOOIT voor uitgekozen, aperte onzin. Je moet je zelf aanmelden. Punt uit.
Mij blijven ze toch lastig vallen.

Ken waarschijnlijk wat te veel broeders.
imamason.jpg
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Willempie schreef:Als jij denkt dat er maar drie graden zijn ben je waarschijnlijk nog niet doorgedrongen in een hogere graad.
Je weet gewoon niet waar je het over hebt. Maar goed, om het beeld compleet te maken; Binnen de VM zijn een aantal gradensystemen waar mee gewerkt wordt. Als voorbeeld de Schotse Ritus, welke 33 graden kent. In de VS is dit de meest voorkomende organisatievorm. Alle vrijmetselaars in de VS worden binnen korte tijd ingewijd t/m de 33e graad. Het verhaal dat ik nog niet ben doorgedrongen tot de hogere gaden slaat dus kant nog wal. Alle vrijmetselaars in de Schotse Ritus worden ingewijd t/m de 33e graad. Soms zelfs binnen een week. Binnen Nederland is het landschap weer anders dan in de andere landen. Je moet in Nederland aangesloten zijn bij een loge onder het Groot Oosten voordat je andere gradensystemen kunt gaan volgen. Elk gradensysteem heeft de intentie om alle graden aan alle leden toe te kennen. Het kan alleen wat jaren duren voordat je alle graden hebt doorlopen, omdat het een persoonlijk ontwikkelingspad is. De graden uit de Schotse Ritus bijv. behandelen denkbeelden uit de Joodse, Christelijke, Boeddhistische en veel andere levensbeschouwingen. Ik weet wel waar jij je prachtige verhalen vandaan hebt van het internet, maar het is gewoon een pertinente onjuistheid om te denken dat er in de hogere graden kennis is die voor de simpele vrijmetselaars niet bereikbaar. Als je eens uitdiepen wilt wat er voor onzin rondzweeft op het internet dan heb ik een interessante link voor je.

http://freemasonry.bcy.ca/anti-masonry/ ... y_faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Henry II schreef:
Willempie schreef:Als jij denkt dat er maar drie graden zijn ben je waarschijnlijk nog niet doorgedrongen in een hogere graad.
Je weet gewoon niet waar je het over hebt. Maar goed, om het beeld compleet te maken; Binnen de VM zijn een aantal gradensystemen waar mee gewerkt wordt. Als voorbeeld de Schotse Ritus, welke 33 graden kent. In de VS is dit de meest voorkomende organisatievorm. Alle vrijmetselaars in de VS worden binnen korte tijd ingewijd t/m de 33e graad. Het verhaal dat ik nog niet ben doorgedrongen tot de hogere gaden slaat dus kant nog wal. Alle vrijmetselaars in de Schotse Ritus worden ingewijd t/m de 33e graad. Soms zelfs binnen een week. Binnen Nederland is het landschap weer anders dan in de andere landen. Je moet in Nederland aangesloten zijn bij een loge onder het Groot Oosten voordat je andere gradensystemen kunt gaan volgen. Elk gradensysteem heeft de intentie om alle graden aan alle leden toe te kennen. Het kan alleen wat jaren duren voordat je alle graden hebt doorlopen, omdat het een persoonlijk ontwikkelingspad is. De graden uit de Schotse Ritus bijv. behandelen denkbeelden uit de Joodse, Christelijke, Boeddhistische en veel andere levensbeschouwingen. Ik weet wel waar jij je prachtige verhalen vandaan hebt van het internet, maar het is gewoon een pertinente onjuistheid om te denken dat er in de hogere graden kennis is die voor de simpele vrijmetselaars niet bereikbaar. Als je eens uitdiepen wilt wat er voor onzin rondzweeft op het internet dan heb ik een interessante link voor je.

http://freemasonry.bcy.ca/anti-masonry/ ... y_faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je voor je uitgebreide reactie. Ik weet niet of het zinnig is om hier over verder te discussiëren. De antwoorden in de link maken me nog wantrouwender dan ik al was. Maar ik ben het natuurlijk roerend met je eens dat er een ongelooflijk grote hoeveelheid onzin op het internet rond gaat. Het wordt steeds moeilijker om waarheid van leugen te onderscheiden. Daarnaast hebben we dan ook nog te maken met enorme hoeveelheden halve waarheden, die, zo mogelijk, nog misleidender zijn. Zoek het maar uit. Ik blijf jullie in elk geval scherp in de gaten houden. 8*)
Hallo meneer God, met Anna.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Ik vind het prima dat je 'ons' in de gaten blijft houden. Al weet ik niet precies wat je met dat 'ons' bedoelt. Alle loges zijn een zelfstandig functionerende vereniging en het landelijk hoofdbestuur heeft geen macht over de loges en wordt democratisch gekozen. Maar probeer die berg onzin te schiften en te luisteren naar vrijmetselaars die weten waar het om gaat. Zoals een kennis van mij pas nog zei toen ik hem zijn mening vroeg over al die complottheorieën die erover de VM de ronde doen: "Ach, zolang we het binnen onze loge nog niet eens eens kunnen worden over wat er op het menu staat na de volgende feestelijke inwijding, zullen we wel niet veel tijd over houden om de wereldmacht over te nemen" En dat is ongeveer de juiste houding. We zijn maar met 6000 leden in Nederland, allemaal met een eigen doel in het gewone leven. Wat we gemeen hebben is dat we allemaal proberen om ons op een positieve manier in de maatschappij op te stellen. En in het geweer te komen tegen onderdrukking van vrijheden door politieke en religieuze dogma's. Er zullen altijd mensen zijn die organisaties gebruiken om rottige dingen uit te halen, maar helaas en ook weer gelukkig onderscheidt de VM zich daarin niet van de plaatselijke hockeyclub of visvereniging of golfclub. Meer kan niemand er van maken, hoe graag en zelfs amusant het ook is om geloof te hechten aan alle boeken die er zijn en worden geschreven. Ik neem zelf ook graag de tijd om al dit soort wilde verhalen te lezen. Voor mij van binnen uit als vrijmetselaar is het wel veel makkelijker om het kaf van het koren te scheiden. Als je serieus de tijd zou willen nemen, dan zou je eens een boek van Leo Apostel moeten lezen. Hij is een helaas overleden Belgische filosoof en tevens vrijmetselaar. Het zou je een boel kunnen leren over de organisatie, de rituelen en de werkwijze van de loges.
Plaats reactie