Broers, schoonzus en ik

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

a.r.

Re: Broers, schoonzus en ik

Bericht door a.r. »

Wel, de hoogtepunten zijn letterlijk op één hand te tellen ...dieptepunten zijn er vele malen meer en die kale troosteloze vlakte is zeer herkenbaar... - mooi omschreven trouwens, het raakt ten diepste de kern waar het om gaat - ... wanneer je zoals ik, zoveel dieptepunten hebt gekend en je bent nog steeds in staat om een liefdevol, schenkend mens te zijn (ik weet het....er zijn er die volkomen anders over mij denken... die hebben echter nog nooit een woord van mij begrepen) ipv een verbitterd mens, dan ben je tot die diepste kern gekomen:

Dit is mijn morgen, mijn dag breekt aan: stijg nu op, op grote middag!--

Aldus sprak Zarathoestra en verliet zijn grot, gloeiend en sterk, als een morgenzon die achter donkere bergen oprijst.
Dan ben je geworden wie je bent!

Volkomen één met jezelf....maakt dat het leven gemakkelijker?...Néé zeker niet, integendeel...je hebt jezelf buiten de groep geplaatst, je bent je eigen weg gegaan en kunt en vooral wilt niet meer terug, waardoor er maar een heel klein select groepje vrienden overblijft die de aristocratie van geest hebben, zoals Nietzsche het zo prachtig omschreef, om jou als "een mens voor allen en een mens voor niemand" (allegorie) Niezsche's "Aldus sprak Zarathoestra" heeft als onderschrift " Een boek voor allen en een boek voor niemand", te kunnen begrijpen...dát zijn Vrienden...je zult ze op één hand kunnen tellen, maar ze reizen/wandelen de rest van je leven met je mee, waar je ook heen gaat en ze hoeven niet eens letterlijk bij je te zijn!

http://vrs.zylon.net/~freethink/forum/v ... e6#p319476" onclick="window.open(this.href);return false;
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Ik denk dat ik wel weet wie dit aan a.r. vroeg >.<

groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

@ a.r.
Is dat boek van Nietzsche makkelijk leesbaar of moet je je na iedere zin afvragen wat hij precies bedoelt?
Non sum qualis eram
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik heb er zo'n drie weken over gedaan om het lezen Elle. Ik denk eerlijk gezegd dat het voor iemand die het taalgebruik in de bijbel op haar duimpje kent, gemakkelijker zou moeten zijn, dan voor mij. :wink:

En Rereformed heeft een uitleg geschreven: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... aindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun je in ieder geval alvast een beetje snuffelen aan het taalgebruik van Zarathoestra. :)
Ik ben benieuwd ....laat je het ons weten?
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

a.r. schreef:Ik heb er zo'n drie weken over gedaan om het lezen Elle. Ik denk eerlijk gezegd dat het voor iemand die het taalgebruik in de bijbel op haar duimpje kent, gemakkelijker zou moeten zijn, dan voor mij. :wink:

En Rereformed heeft een uitleg geschreven: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... aindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun je in ieder geval alvast een beetje snuffelen aan het taalgebruik van Zarathoestra. :)
Ik ben benieuwd ....laat je het ons weten?
Ik zal zien waar ik dat boek op de kop kan tikken. Was het lezen van Nietzsche een hoogtepunt in je leven a.r.? :wink:
Als ik het gelezen heb zal ik laten weten wat mijn indrukken er van zijn.
Non sum qualis eram
Jinny

Bericht door Jinny »

Als het lezen van een boek het hoogtepunt van je leven moet zijn is er ergens iets niet in de haak.
Wel kan het een leerzame actie zijn en ik denk dat dat a.r. haar ervaring was.

Ik zoek overigens nog een Nederlandse epub versie.
a.r.

Bericht door a.r. »

Het was absoluut het ultieme hoogtepunt om te ontdekken dat ik ontsnapt was aan mijn donkere, kille, vochtige kerker vol schreeuwende, bevelen gevende en met geweld dreigende bewakers, die mij 47 jaar gevangen hielden zonder dat ik mij daar daadwerkelijk bewust van was, dankzij de elke dag de met geweld naar binnen geduwde kannietmagniethoortniethoudjemondindoctrinatiepil ter verdoving van mijn hersentjes. :wink:

Het gaf mij dit gevoel: "Nu ben ik licht, nu vlieg ik, nu zie ik mezelf onder mij, nu danst door mij heen een god." ...( Nietzsche...natuurlijk :wink: )
a.r.

Bericht door a.r. »

Jim schreef:Als het lezen van een boek het hoogtepunt van je leven moet zijn is er ergens iets niet in de haak.
Wel kan het een leerzame actie zijn en ik denk dat dat a.r. haar ervaring was.

Ik zoek overigens nog een Nederlandse epub versie.
Ik wil dit topic niet kapen Jim, maar er was natuurlijk helemaal niets in de haak....ik zat net zo gevangen door indoctrinatie en cognitieve dissonantie zoals ik die zie bij religieus overtuigden.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik wil dit topic niet kapen Jim, maar er was natuurlijk helemaal niets in de haak....
Dat weet ik, maar het leven bestaat uit meer hoogtepunten dan alleen een boek.
Hoewel een boek natuurlijk wel de bewustwording van die hoogtepunten kan bewerkstelligen.

In dat opzicht kan je misschien weer wel van een hoogtepunt spreken.
Maar dat uitwerken komt neer op het topic kapen.
Doen we niet. :D
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

a.r. schreef:
"Nu ben ik licht, nu vlieg ik, nu zie ik mezelf onder mij, nu danst door mij heen een god." ...( Nietzsche...natuurlijk :wink: )
Een zinnetje om blij van te worden.... :)
Non sum qualis eram
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

elle schreef:@ a.r.
Is dat boek van Nietzsche makkelijk leesbaar of moet je je na iedere zin afvragen wat hij precies bedoelt?
Je bedoelt Herwaardering van alle waarden?
Die vraag moet ik beantwoorden met ja en nee.
Ik ben van mening dat je beter kan beginnen met Nagelaten fragmenten Maar ja, dat is een dure onderneming omdat bijna geen enkele bibliotheek deze in huis heeft. De aanschaf daarvan kost je honderd euro. Maar dan heb je ook echt wat van veel waarde in huis.
Herwaardering van alle waarden is een zwaar overrompelend werk. Denk maar niet dat je het naast je neer kan leggen om je gedachten even naar elders te verplaatsen. Het is een aaneenrijging van meesterlijke sloopwerkzaamheden.
Het ressentiment in de moraal van Max Scheler komt aardig dicht in buurt van de kern van dat boek, maar dan vanuit een heel andere en vooral ook verrassende zienswijze.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
a.r.

Bericht door a.r. »

We hadden het over "Aldus sprak Zarathoestra", Edwin, dat leek me voorlopig wel even genoeg denkwerk voor Elle. :)
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

a.r. schreef:We hadden het over "Aldus sprak Zarathoestra", Edwin, dat leek me voorlopig wel even genoeg denkwerk voor Elle. :)
Dacht ik dus warempel aan het verkeerde boek. 8*)
Maar Aldus sprak Zarathoestra is nu niet bepaald echt een makkelijk te begrijpen boek. Je moet die daarom echt heel langzaam lezen, vooral wanneer je nog niet eerder iets van nietzsche hebt gelezen. Ik had bijna een jaar nodig om Aldus sprak Zarathoestra te begrijpen. En ik had toen al twee boeken van hem gelezen.
Door de De vrolijke wetenschap heb ik hem leren kennen. Ik kocht deze in eerste instantie omdat ik de titel zo grappig vond.
Peter Sloterdijk verwijst in de eerste hoofdstukken van zijn laatste boek Je moet je leven veranderen regelmatig naar Aldus sprak Zarathoestra. En dan vooral naar dat enerverende gesprek met de stervende koorddanser. Twee prachtige boeken.
Ik vraag me alleen wel in alle ernst af waarom Sloterdijk het in zijn genoemde boek geen enkel moment heeft over Comte de Lautréamont. Werkelijk een gemiste kans.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

elle schreef:Ik vind dit echt niet leuk :? . Net nu ik mijn evenwicht weer een beetje terug heb komen ze met zoiets!
Wat moet ik hier nu mee?
In mijn ervaring met Ger Gem in Ned familieleden: heel erg duidelijk zijn. Eerst duidelijk aangeven dat je er niet van gediend bent, dat je een volwassen vrouw bent en dan je niet als een 15 jarig wicht behandeld wenst te worden, en dat je het onbeschoft vindt dat ze denken het recht te hebben jou ongevraagd te vertellen hoe jij je leven dient te leiden. Ik zou het als ik jou was wat tactvoller brengen, zeker omdat geloof vaak samengaat met een bord voor de kop, maar dat zou de kern moeten zijn, denk ik

Als dat niet helpt zou ik ze een koekje van eigen deeg geven. Kijken of ze fijn vinden om een exemplaar van het atheïstisch manifest op hun deurmat te vinden. Maar dat zou ik dus doen, ik vermoedt dat jij een tactvollere methode prefereert :wink:

Boekje zou ik bewaren. Nu geeft het je ongetwijfeld een ongemakkelijk gevoel, naarmate ongeloof normaler voor dat soort onzin interessant of zelfs leuk. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die op zondagochtend naar Maasbach op SBS6 kijkt om de Dag Des Heeren goed te beginnen door een uurtje flink te lachen. :lol:
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Marinus schreef:
Boekje zou ik bewaren. Nu geeft het je ongetwijfeld een ongemakkelijk gevoel, naarmate ongeloof normaler voor dat soort onzin interessant of zelfs leuk. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die op zondagochtend naar Maasbach op SBS6 kijkt om de Dag Des Heeren goed te beginnen door een uurtje flink te lachen. :lol:
Interessant is het wel ja maar bij leuk denk ik toch aan iets anders. Bij jou is het al lang geleden dat jij je losmaakte van je chr. wortels denk ik, terwijl ik er nog volop mee bezig ben.

En het boekje staat voorlopig in de kast, ongelezen! :wink:
Non sum qualis eram
Plaats reactie