Arche en phusis zeggen me inderdaad niets. Kosmos wel; dat heeft iets met orde te maken (tegenhanger van chaos). Het feit dat veel hemellichamen in vaste tijden, vaste banen lijken af te leggen (en dat er dus tijden waren!) heeft daar veel mee te maken. Dit was echter al honderden (wellicht duizenden) jaren bekend, In Babylon in elk geval minstens sinds 700 BCE. Harmonia lijkt me verwant aan harmonie. In de muziek betekent dat doorgaans dat in een bepaalde tijd, verschillende geluidsgolven een vast aantal keren een minimum en een maximum hebben, en is dus ook tijd gerelateerd. Het zou best kunnen dat dit een relatief nieuw stuk kennis vertegenwoordigde.Guustaaf schreef:Hoi Peter.
Heb je nou de rest van mijn betoog ook gelezen?
Zonder de trefwoorden arche, phusis, kosmos en harmonia is de antieke filosofie onbegrijpelijk, zoals voor jou dus blijkbaar.
De Kosmos blijkt overigens minder harmonisch dan wel eens wordt voorgesteld, Er is geen vast aantal dagen in de maand, noch dagen of maanden in het jaar. Ook zijn de omlooptijden van de andere planeten niet precies in dagen, maanden of jaren uit te drukken (hoewel sommige dichtbij komen)