Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 75

Karssenberg
Banned

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Karssenberg »

Peter van Velzen schreef:
Ik vrees dat ze onafhankelijk van elkaar de geschiedenis bij elkaar hebben verzonnen :)
...........
Mattheus en Lucas stonden voor hetzelfde probleem. Hoe te verklaren dat iemand in Bethlehem was geboren en toch in Galilea opgroeide. Dat hebben ze ieder op hun manier opgelost.
Was dat zo bijzonder dan, iemand ergens anders opgroeide dan waar hij geboren is? Waarom zou dat zo nodig verklaard moeten worden?
Of dat Jozef in Galilea woonde terwijl hij afkomstig was uit Bethlehem in Judea? Misschien was er in het Noorden wel meer werk.

Jammer genoeg hebben ze geen onderling overleg gepleegd. Of misschien helemaal niet jammer. Want anders hadden wij geen stof voor discussie gehad, nietwaar?
Wie naar eer en geweten de waarheid vertelt hoeft geen overleg met anderen te plegen. Wie pure fictie schrijft al evenmin. Alleen wie wil liegen of fantaseren en toch de schijn wil wekken waarheidsgetrouw te zijn moet op z'n tellen passen.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Henry schreef:
Peter van Velzen schreef:
Ik vrees dat ze onafhankelijk van elkaar de geschiedenis bij elkaar hebben verzonnen :)
...........
Mattheus en Lucas stonden voor hetzelfde probleem. Hoe te verklaren dat iemand in Bethlehem was geboren en toch in Galilea opgroeide. Dat hebben ze ieder op hun manier opgelost.
Was dat zo bijzonder dan, iemand ergens anders opgroeide dan waar hij geboren is? Waarom zou dat zo nodig verklaard moeten worden?
Of dat Jozef in Galilea woonde terwijl hij afkomstig was uit Bethlehem in Judea? Misschien was er in het Noorden wel meer werk.
็็Het probleem was dat de Messias volgens een bepaalde tekst (die ging waarschijnlijk over David, maar werd voor een profetie aangezien), uit Bethlehem zou komen, terwijl Jezus duidelijk uit Galilea kwam, Dat wilde men indertijd blijkbaar met elkaar verenigen,
Een oplossing was om de Galileër Jozef tijdeijk naar Bethlehem te laten komen
Een andere was om Jozef uit Bethlehem te laten komen en naar Galilea te laten gaan,
Waarschijnlijk wisten ze niet hoe het echt zat.
Ik vermoed zelf dat Mattheus beter ingelicht was, zijn verhaal bevat meer logica.
Maar meer dan een vermoeden is dat niet.
Ik wens u alle goeds
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef: ็็ terwijl Jezus duidelijk uit Galilea kwam
Duidelijk volgens de onbetrouwbare bronnen uit het N.T. of heb je iets beters ?
Peter van Velzen
Site Admin

Aton schreef:
Peter van Velzen schreef: ็็ terwijl Jezus duidelijk uit Galilea kwam
Duidelijk volgens de onbetrouwbare bronnen uit het N.T. of heb je iets beters ?
Ik heb niet beter dan Mattheus en Lucas: Marcus. blijkbaar geloofden ze zelfs dat hij uit Nazareth kwam.
Ik pretendeer nu ook weer niet dat ik het beter weet dan beide heren (hm. er is natuurlijk geen enkel bewijs dat het geen vrouwen waren dus ook dat "heren" moet je niet letterlijk nemen)
Ik wens u alle goeds
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef:blijkbaar geloofden ze zelfs dat hij uit Nazareth kwam.
Zoals je kunt lezen op mijn bovenstaande link bestond Nazareth als gemeente nog aan het begin van onze jaartelling. Pas na 70 n.C. hebben er zich nazareners gevestigd die vanuit Judea op de vlucht waren. Misschien wisten de auteurs wel degelijk dat die familie niet uit Galilea afkomstig waren, maar dan zouden ze tekst en uitleg moeten geven aan het begrip ' nazarener '. De enige die wél ' nazarener ' schrijft is Marcus, maar vermoedelijk later ' uit Nazareth ' aan toegevoegd. Alle sporen naar ' netze ' en zijn betekenis moest zo goed mogelijk worden weggewerkt met eventueel halve leugens. Bethlehem kan je ook al schrappen, gezien dit dorp toen onbewoonbaar was. Rest er nog Jeruzalem en omliggende. En als er sprake is van een Galileër, komt die niet noodzakelijk uit Galilea, maar was eerder een verwijzing ( bijnaam ) naar ' ijveraar ' naar de stichter van deze beweging die van Galilea was.
Peter van Velzen
Site Admin

Aton schreef:
Peter van Velzen schreef:blijkbaar geloofden ze zelfs dat hij uit Nazareth kwam.
Zoals je kunt lezen op mijn bovenstaande link bestond Nazareth als gemeente nog aan het begin van onze jaartelling. Pas na 70 n.C. hebben er zich nazareners gevestigd die vanuit Judea op de vlucht waren. Misschien wisten de auteurs wel degelijk dat die familie niet uit Galilea afkomstig waren, maar dan zouden ze tekst en uitleg moeten geven aan het begrip ' nazarener '. De enige die wél ' nazarener ' schrijft is Marcus, maar vermoedelijk later ' uit Nazareth ' aan toegevoegd. Alle sporen naar ' netze ' en zijn betekenis moest zo goed mogelijk worden weggewerkt met eventueel halve leugens. Bethlehem kan je ook al schrappen, gezien dit dorp toen onbewoonbaar was. Rest er nog Jeruzalem en omliggende. En als er sprake is van een Galileër, komt die niet noodzakelijk uit Galilea, maar was eerder een verwijzing ( bijnaam ) naar ' ijveraar ' naar de stichter van deze beweging die van Galilea was.
Even een domme vraag: Wat zou de reden kunnen zijn om "nazarener" te verdonkermanen?
(ik heb niet alle berichten gelezen, dus excuses als ik naar de "bekende" weg vraag.
Ik wens u alle goeds
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef: Even een domme vraag: Wat zou de reden kunnen zijn om "nazarener" te verdonkermanen?
Onder Romeinse bezetting was het wat gênant om Jezus de nazarener te noemen. De Nazareners waren de koningsgezinden en ijverden voor een onafhankelijk Joods Rijk. Stukken veiliger om hem uit Nazareth te laten komen en niet als Davidische troonpretendent. Dat hadden ze al gehad zonder succes.
Peter van Velzen
Site Admin

Aton schreef:
Peter van Velzen schreef: Even een domme vraag: Wat zou de reden kunnen zijn om "nazarener" te verdonkermanen?
Onder Romeinse bezetting was het wat gênant om Jezus de nazarener te noemen. De Nazareners waren de koningsgezinden en ijverden voor een onafhankelijk Joods Rijk. Stukken veiliger om hem uit Nazareth te laten komen en niet als Davidische troonpretendent. Dat hadden ze al gehad zonder succes.
1. Waarom deed Marcus (klinkt overigens als een Romeinse naam) het dan wel?
2. Wisten de Romeinen dan wat Nazarener betekende ? (en is daar enig bewijs voor?)

Overigens is het wel duidelijk dat in de evangeliën enige moeite werd gedaan om hem niet als vijand van Rome te presenteren, hetgeen hij als messias toch echt had moeten zijn! Dat wil niet zeggen dat daar noodzakelijkerwijs een waarheid geweld voor werd aangedaan. Uiieraard kan een desbetreffende persoon best zelf enigzins voorzichtig zijn geweest.
Ik wens u alle goeds
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef: 1. Waarom deed Marcus (klinkt overigens als een Romeinse naam) het dan wel?
Marcus is een auteursnaam.
2. Wisten de Romeinen dan wat Nazarener betekende ?
Ongetwijfeld.
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

Beste Demiurg,

Ik wil niet onbeleefd zijn, maar het lijkt alsof je een serieus cognitief probleem hebt. Je komt hier de discussie binnen met de claim dat Doherty iets zou zeggen waaruit jij meende te kunnen opmaken dat hij geen Grieks zou beheersen. Dat is aantoonbaar fout. En zelfs als dat niet fout was, dan nog volgt jou conclusie dat je hem daarom zou kunnen diskwalificeren daar niet logisch uit.

Later kom je dan hier mee:
Dat JHN elke vorm van consensus die niet strookt met zijn visie gewoon weggooit en vervolgens ook vind dat hij dit niet hoeft te onderbouwen, vind ik een typisch trekje van grenswetenschappers.
Ook deze weergave van wat ik volgens jou zou doen is fout. Ik heb je de bewuste zaak bij herhaling uitgelegd, tot op kleuterschoolniveau toe. Als je het dan nog oprecht niet begrijpt, dan meen ik dat mijn bovenstaande conclusie gerechtvaardigd is.
Overigens, om het met Christofer Hitchens te zeggen, ik behoud me het recht voor mijn eigen onderzoek te doen en vrij mijn eigen conclusies te trekken en deze hoe dan ook, waar dan ook, wanneer dan ook te verdedigen tegen elke consensus en elk meerderheidsstandpunt en vast te houden zolang ze in staat zijn de toets der kritiek te doorstaan en/of critici niet in staat zijn om, consensus of geen consensus, hun kritiek op wetenschappelijk verantwoorde wijze te onderbouwen. Wie daar problemen mee heeft kan een nummertje trekken, achter in de rij gaan staan en zodra het zijn beurt is m’n reet likken. Overigens is dat, wat kernachtig uitgedrukt, één van de essenties van de wetenschappelijke methode zodat daar niets ‘randwetenschappelijks’ aan is.

Vervolgens komt Dat beloof ik ook een duit in het zakje doen dat, hoewel kort door de bocht, de essentie correct weergeeft, maar jou niet bevalt en reageer je ook weer met het geven van foute voorstellingen van wat hij zei. Daarom bemoeide ik me er mee, maar zelf heeft hij je daar ook op gewezen.

En ook nu ga je vrolijk op dezelfde manier verder. Heb je nu echt een probleem met begrijpend lezen of ben je bewust bezig steeds stropoppen op te zetten? Een discussie is alleen zinvol als je dat voortdurend opzetten van stropoppen achterwege laat.
Ik blijf met iedereen in gesprek die ik serieus en oprecht acht, maar op zo'n moment haak ik af.
Om kort te gaan, hoe serieus en oprecht ben jij zelf eigenlijk? Want het blijft toch een feit dat anderen het wel begrijpen.
Dan kan ik mijn tijd beter besteden en ga ik er van uit dat ik van zo iemand weinig of niets kan leren.
Ik heb ook niet het idee dat ik jou veel zou kunnen leren. Dat is ook mijn doelstelling niet. Maar heel in het algemeen denk ik dat als je ooit iets zou willen leren van wie dan ook, je jezelf een dienst zou kunnen bewijzen door notitie te nemen van wat mensen werkelijk zeggen en daarover zou nadenken. Stropoppen neerhalen zal best een goed gevoel geven, maar je wordt er niet echt wijzer van. Het is maar een goed bedoeld advies. Voor het overige, wie alles al weet kan niets leren.
Dit is een karikatuur, die getuigt van weinig historiografisch inzicht, maar ook van een gebrek aan kennis van wat de academische historicisten zoal hebben onderzocht.
Ja dat is leuke retoriek, maar ook wel erg doorzichtig. En het komt op een gegeven moment vanzelf een keer als een boemerang op je eigen hoofd terug, gelet op het feit dat je je niet bewust schijnt te zijn van een nogal fundamenteel verschil tussen oude geschiedenis en moderne geschiedenis. Gelet ook op het feit dat je niet bleek te beseffen dat er voor de historicus een wezenlijk verschil bestaat tussen politieke, sociale, en maatschappelijke ontwikkelingen en ingrijpende gebeurtenissen en de wederwaardigheden van particuliere personen binnen een gegeven kader. Gelet ook op de selectief eenzijdige aard van de auteurs waarop je je beroept zonder dat je zelf blijk geeft van enige relevante kennis met betrekking tot hun onderwerpen. Gegeven ook het feit dat je op geen enkele manier blijk geeft van kennis van enige relevante hulpwetenschap zoals filologie, papyrologie, literatuurkritiek en dergelijke. Dat geeft op zich allemaal niks, maar lees je dan tenminste zelf eerst even in voordat je anderen aankomt met verwijten.

Voor een goed begrip, wat ik hier en elders zeg is over het algemeen niet wezenlijk anders dan wat de overgrote meerderheid van ‘bijbelwetenschappers’ gedurende de laatste 150 jaar of zo heeft gezegd, al volg ik lang niet altijd het meerderheidsstandpunt. Maar aangezien er zelden sprake is van unanimiteit hoeft dat ook niet. Wat jij faalt te zien is dat er een verschil is tussen wat in redelijkheid mogelijk is en wat ik denk dat in meer of mindere mate van waarschijnlijkheid het geval is. Voor de bewijsvoering van het laatste is het eerste nogal van belang en daarom zul je er aandacht aan moeten schenken. Het is waar dat ik nooit op theologische faculteiten heb vertoefd en dat ik me daardoor een wat meer kritische houding durf te veroorloven. Dat is niet iedereen welgevallig, dat verschijnsel ben ik wel vertrouwd mee. Maar academische studies dienen ook niet om studenten te vertellen wat de consensus met betrekking tot het één of ander is Demiurg. Dat kunnen we allemaal wel in een boekje lezen. Maar een consensus is geen dogma. Academische studies zijn er om studenten te leren waarom consensussen zijn zoals ze zijn en wat de sterke en zwakke punten zijn. En dat het een wezenlijk onderdeel van de wetenschappelijke methode is om elke consensus in twijfel te trekken. Want dat is de manier waarop vooruitgang tot stand komt. Het is daarmee volgens mij de morele plicht van iedereen die voor wetenschapper wil doorgaan. Maar hoe dan ook, ik blijf mij altijd naar eer en geweten bewegen binnen de grenzen die het aan mij bekende bewijsmateriaal laat. Jij hebt je daar al een paar keer ruim buiten begeven, ook al ben je je dat waarschijnlijk niet bewust en komt dat alleen omdat anderen dat doen. En ik weet ook wel dat de Jezus-was-mythisch hypothese niet kan bogen op enige consensus. Als consensus een criterium was konden we de discussie afsluiten. Maar het is niet dat we in dat geval iets zouden zijn opgeschoten.

Voordat ik verder ga zou ik jou willen verzoeken je ad hominems achterwege te laten. Het is niet dat ik er op zichzelf zo’n moeite mee heb. In dit soort discussies krijg je dat al gauw en wie daar niet tegen kan kan er beter niet aan beginnen. Maar ik heb er een hekel aan als beweerd wordt dat ik dingen gezegd of gedaan zou hebben die niet waar zijn. Zoiets levert ook geen bijdrage aan een zinvolle discussie. Ik zal het dan ook verder weer gewoon negeren. Maar ondertussen is het wel zo dat er in je laatste posts waarin je op mij reageert nauwlijks iets zit dat betrekking heeft op wat ik zei of dat ik niet al eerder behandeld had. Blijkbaar heb je geen weerwoord en dat geeft ook niks. Maar het gezegde straal negeren en voortgaan alsof het nooit gezegd is is geen bonafide manier van discussiëren. Laat staan als je ook nog eens gaat doen alsof ik iets heel anders gezegd zou hebben waar je dan wel gemakkelijk weerwoord op kan geven. Dat is domweg oneerlijk.

Groet,

John
By education most have been misled,
So they believe because they were so bred;
The priest continues what the nurse began,
And thus the child imposes on the man.
(Dryden)
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

Demiurg schreef:Voordat ik verder ga wil ik eerst even aangeven dat je opmerking dat er 'vanuit de oudheid wordt gewerkt vanuit het paradigma van een historische JC', onjuist is. Daar begint de tekening van de karikatuur al: in werkelijkheid is er voor de 19e eeuw helemaal geen sprake van kritisch-wetenschappelijke geschiedschrijving in de moderne zin, laat staan dat er op die manier onderzoek is gedaan naar een historische JC. Als er geen kritisch onderzoek gedaan is, kan er ook geen sprake zijn van een 'historische JC-paradigma (nog even los van het begrip paradigma, dat pas in de 20e eeuw is geintroduceerd).
Wat we hier zien is het niet kunnen onderscheiden van een wetenschappelijk-kritisch onderzoek naar een historische JC en het religieuze geloof in een JC die als godenzoon op de aarde heeft gewandeld. Afgezien van het kleine handjevol academisch onderlegden hebben de meeste mysticisten last van deze begripsvervaging.
Hoe krijg je in vredesnaam in je hoofd dat het idee dat JC historisch was niet al sinds de Oudheid het paradigma zou zijn van waaruit gewerkt werd? Dat men vroeger niet onze moderne denkbeelden over geschiedkundig onderzoek koesterde weet ik ook wel, maar is verder geen criterium wat betreft het paradigma van waaruit men werkte. Ook al zou men daar een andere naam, of helemaal geen naam aan gegeven hebben. Wilde jij serieus beweren dat mensen als Origenes of Irenaeus zich naar hun eigen idee niet bezighielden met iets dat zij zouden zien als wat wij wetenschap zouden noemen? Dan heb je je daar duidelijk nooit in verdiept, maar dat was me al eerder opgevallen. Overigens word ik met enige regelmaat geconfronteerd met fanatici die claimen dat zelfs Celsus, een criticus van het christendom iets voor de tijd van Origenes, uitging van het paradigma dat JC historisch was, alsof dat iets zou bewijzen.

Het zou jou nog verbazen waar het woord ‘paradigma’ vandaan komt en hoe oud het is. Maar je hebt opnieuw niet begrepen wat ik schreef.
Al sinds de Oudheid wordt er gewerkt vanuit het paradigma dat JC historisch was.
Dat is wat ik zei en natuurlijk is dat waar. Al minstens sinds het Markus evangelie verscheen, aannemende dat dat het oudste geschrift is waarin wordt gerept van een historische JC, wordt gewerkt vanuit het paradigma dat JC historisch was. Christenen, en ook niet-christenen, hebben dat sindsdien door de eeuwen heen gedaan. En inderdaad, gedurende het grootste deel van de tijd was dat weinig wetenschappelijk en in het geheel niet kritisch. Niet naar moderne maatstaven. Kritische zaken zijn zowiezo ook niet bewaard gebleven zo die er waren. Ook het genoemde boek van Celsus niet. Dat kennen we alleen doordat Origenes er zodanig mee in de maag zat dat hij er een reactie op schreef. Ook in moderne tijden is ‘wetenschappelijk’, laat staan kritisch, te vaak van een al te bedenkelijk niveau geweest volgens mij. Het zijn over het algemeen niet de mythicists die last hebben van enige begripsvervaging. Het zijn integendeel juist altijd de theologisch geschoolde historicists geweest die vanuit hun traditie, zoniet al de godenzoon, dan toch zijn aardse omhulsel als vanzelfsprekend als paradigma hanteren en dus niet los kunnen zien van wat zij houden voor kritisch historisch onderzoek. Dat is nu eenmaal eigen aan het onderwerp. En dat is ook precies wat jij doet. Ik ken het verhaal wel. Die godenzoon uit de evangeliën is mythisch. Wel, die ‘andere’ die jij in gedachten hebt is dat ook zolang je niet in redelijkheid hebt aangetoond dat die historisch was.

In feite heb ik er meerdere namen aan gegeven. ‘Werkhypothese’, ‘vooronderstelling’, ‘axioma’, omdat Rereformed die term gebruikt, en dogma. Voor mijn gevoel is dat laatste het meest toepasselijk omdat degenen die dat uitgangspunt hanteren dat eigenijk bijna altijd ook doen vanuit een zekere kerkelijke autoriteit of door mensen die hen napraten. Het zijn vrijwel altijd theologisch geschoolden, dat wil zeggen, geschoold aan faculteiten die onder controle staan van kerkelijke instituties, en daaraan ook verbonden. En dat het feitelijk een dogma is blijkt ook wel uit de aard van de reacties als het in twijfel wordt getrokken. Maar dogma, hoewel wel zo duidelijk, kan niet meer. Daarom noemen we het axioma, dat klinkt vriendelijker, en vooral wetenschappelijker. Niet dat ik daar moeite mee heb, zolang maar duidelijk is dat ermee bedoeld wordt dat het gaat om een onbewezen vooronderstelling. En het zal me verder een zorg zijn wat voor naam jij eraan wilt geven. Feit blijft wat ik zei. Dat JC historisch was wordt de facto niet verdedigd. Het wordt simpelweg gehanteerd alsof dat een ‘established fact’ zou zijn. Dat is het dus niet en ook nooit geweest. En als jij denkt dat het dat wel is, dan is het aan jou, en een ieder die het daarmee eens is, om dat nu eindelijk eens op een wetenschappelijk verantwoorde manier aan te tonen. Geloof me, ik hoor zo veel verhalen over mensen uit het verleden die historisch zouden zijn. Het zal wel. Ik heb er geen emotionele binding mee. Hooguit enige zakelijke interesse. Als men verder de claim niet kan substantiëren, of meent dat dat niet hoeft, dan kan ik er slechts mijn schouders over ophalen en er het mijne van denken. Maar waar ik me tegen verzet is dat zelfgeproclameerde autoriteiten publiekelijk gaan lopen liegen over het feit dat e.e.a. allang bewezen zou zijn. Omdat dat volksverlakkerij is. En ik heb maling aan autoriteit. Autoriteiten hebben het vaker mis gehad. Ze zullen het in de toekomst mis hebben, en dikke kans dat ze het vandaag mis hebben als ze hun claims niet kunnen onderbouwen. Kunnen ze hun claims wel onderbouwen dan doet autoriteit er niet toe.

Kritisch wetenschappelijk onderzoek begint met ondezoek van bronnen. Wat beschikbaar is stelt ons in eerlijkheid niet eens in staat om zelfs maar aan een wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar een historische JC te beginnen. Letterlijk evenmin als de bronnen voor Pinocchio ons in staat stellen onderzoek te doen naar de historiciteit daarvan. Laat staan dat het mogelijk zou zijn te concluderen dat er een historische JC geweest moet zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat die er ook niet was. Maar zonder deugdelijke bronnen is het per definitie een uitzichtsloze probleemstelling. Dat JC zuiver mythisch was is mijn positie in dit debat. Of dat ook echt zo is, you tell me. Maar waar het me om gaat is dat de recente ontwikkelingen met betrekking tot de mogelijkheid van een zuiver mythische JC leiden tot een paradigmaverschuiving die tot verder onderzoek leidt naar een zuiver mythische JC. Een onderzoek dat in ieder geval niet aantoonbaar uitzichtsloos is.

Groet,

John
(Dryden)
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

Demiurg schreef:Wat je beweert in het gekwootte stuk komt er op neer dat de orale aspecten in de Jezus-traditie alleen in het leven zijn geroepen om een gat in de tijd te vullen.
Dat heb je voor deze ene keer eens goed begrepen. Waarom zou ook anders iemand dat verzinnen?
Dat is een verdraaiing van wat er feitelijk gebeurt.
Nee hoor.
In het onderzoek naar de historische JC is er eerst naar de beschikbare bronnen gekeken en een groot deel van de academici heeft op grond daarvan geconcludeerd dat die JC een historisch figuur geweest moet zijn.
Welnee. Dat proberen we je nou steeds uit te leggen. Dat JC een historische figuur was geweest daar ging men altijd gewoon vanuit. Dat was hun werkhypothese, een axioma, een vooronderstelling, hun paradigma, een dogma, of wat voor naam je er ook maar aan geven wilt. Hun ‘conclusies’ zijn het resultaat van doelredeneringen. Niet van gedegen wetenschappelijk onderzoek. Hun conclusies waren er eerst, de redeneringen kwamen later. Men begint met de conclusie en kijkt dan wat men kan verzinnen om dat te ondersteunen. Zo gaat dat. En dat is een vergrijp tegen de methode.
Demiurg schreef:Dus deze Grollenberg is jouw voorbeeld van een 'historicist'? Ik hoop toch echt dat je een grapje maakt.
En dat heb je dan weer niet begrepen. Rereformed gaf alleen aan dat dat boek van die Grollenberg toevallig het eerste was dat hij las toen hij over Jezus begon te lezen.
Rereformed schreef: Het interessante is dat historicisten met hun gezond verstand alles betwijfelen, maar het bestaan van een historische Jezus als axioma neerzetten.
Dat is dus wat die Grollenberg deed, maar het was geen toeval dat Rereformed nu net toevallig met zo iemand moest beginnen. Dat is exemplarisch voor de hele groep. Het is wat alle historicists doen. Uitzonderingsloos. Het kon dus niet missen. Dát is het punt.

Ik begrijp dat jij erg opkijkt tegen academici. En vanuit jouw standpunt kan ik dat wel begrijpen. Maar zelf ga ik dagelijks met academici om. Ik weet dus daardoor dat dat ook maar gewone mensen zijn van vlees en bloed met alle zwakheden van dien. Je denkt ook blijkbaar dat academici allemaal enorm slimme mensen zijn. Wel, soms is dat inderdaad zo natuurlijk. Maar dat is lang niet altijd zo hoor. Sommige zijn zelfs best wel dom eigenlijk. Nou ja, dat vind ik dan hè. Maar het grootste probleem is meestal dat als het over dit soort onderwerpen gaat, de emoties snel de overhand krijgen waardoor het verstand naar hun achterste zakt. Dat merk je ook wel aan de aard van de retoriek als je over dergelijke onderwerpen met ze in discussie raakt. Het is in de wetenschap zeer onwenselijk om persoonlijk emotioneel betrokken te zijn bij je eigen hypothesen. Dat kan iemand blind maken voor betere alternatieven.
Demiurg schreef:De orale aspecten zijn voor die conclusie niet nodig. Wel dient zich dat bewuste tijdsgat aan, aangezien Marcus rond 70 wordt gedateerd. Jij noemt dat een probleem, suggererend dat daarmee de eerder getrokken conclusie in gevaar komt.
Eigenlijk weten ‘academici’ niet echt wanneer ‘Marcus’ gedateerd moet worden. Maar 70 is de vroegst mogelijke datum. Hoe later de werkelijke datum, hoe groter het probleem. Daarom hebben ‘academici’ met elkaar afgesproken dat het zo vroeg mogelijk, dus in of omstreeks 70 geschreven moet zijn. Dat heet dan ‘consensus’. En precies zoals ik zei zoekt men dan naar ondersteuning voor die ‘consensus’. Dat is wat deze ‘academici’ dan doen. Veel hebben ze niet kunnen vinden. Niks eigenlijk, maar twee dingen presenteren ze alsof dat wel het geval is. Allebei heb ik in het voorgaande al lekgeschoten. Eén recent, de ander al wat langer geleden. Ik ga mezelf niet steeds herhalen. Als je het de eerste keer niet begrepen hebt zul je het een tweede keer waarschijnlijk ook niet gaan begrijpen. Maar zoek het anders eens rustig terug.

En natuurlijk is het een gierend probleem. Als ‘Marcus’ pas rond 70 geschreven is, en Jezus kwam al zo’n 40 jaar eerder aan zijn eind, hoe kon ‘Marcus’ dan weten wat er toen gebeurd was? Eigenlijk zijn er drie mogelijkheden. Wat veel fundi’s nog steeds geloven is dat ‘Marcus’, en zijn collega’s, zelf ooggetuigen waren van de gebeurtenissen of met ooggetuigen in contact stonden. Dat idee hebben ‘academici’ helaas moeten loslaten. Daar bestaat al veel literatuur over, waar je vast wel eens van gehoord hebt. Een alternatief is dat er al eerder door anderen over geschreven was. Daar hebben we helaas nooit een spoor van kunnen vinden. Hoewel we oudere bronnen uit de tekst van ‘Marcus’, en vooral zijn collega’s kunnen afleiden, helpen die ons niet verder als het gaat om wat en hoe ‘Marcus’ kon weten dat er gebeurd was. Blijft de mondelinge overlevering over. Dat moet wel degelijk noodzakelijk het geval geweest zijn, anders kon ‘Marcus’ nooit weten waarover hij lulde. Nou ja, feitelijk zijn er nog twee andere mogelijkheden. De eerste daarvan is dat het hele verhaal door de Heilige Geest aan ‘Marcus’ was geopenbaard. Maar ja, wat moet je daarmee? Zoiets geloof je of zoiets geloof je niet. Geloven doet men in de kerk zeggen we dan. Wetenschap draait om methode, deductie en bewijsmateriaal. Iets aannemen op basis van geloof alleen past daar niet bij. Dan weet je nog niks. De vijfde mogelijkheid is dan dat ‘Marcus’ helemaal geen bronnen had!! Dat het verhaal gewoon fictie is. Niks gebeurtenissen, niks historische Jezus. Die zaten alleen in het hoofd van ‘Marcus’. Wat dacht je daarvan? Geniaal niet? Maar o nee, wacht even, dat kan niet. De conclusie was immers al dat Jezus historisch was.
Demiurg schreef:Nu is het in wetenschappelijke zin wel 'een probleem', maar niet meer dan dat getrokken conclusies altijd nieuwe vragen oproepen. Nieuwe op te lossen problemen. En dus hebben andere onderzoekers naar een antwoord op die vragen gezocht. Of er tussen de dood van JC en het schrijven van Marcus nu orale of schriftelijke tradities hebben gezeten maakt voor het standpunt van een historische JC helemaal niets uit.
Als geen van beiden er tussen zat maakt dat natuurlijk alles uit. Aangezien we geen sporen hebben van een bruikbare literaire traditie is het een orale traditie of niks.
Demiurg schreef:Al ligt een orale traditie meer voor de hand, om de doodeenvoudige reden dat orale transmissies in elke premoderne periode een belangrijke rol spelen. Ik verwijs nog maar naar mijn eerdere post waarin ik een vb uit het werk van James Dunn geef, die vrij overtuigend laat zien dat die orale tradities een rol hebben gespeeld.
Jij kunt dat overtuigend vinden. Maar ik denk dat dat meer zegt over jou en Dunn dan over orale traditie’s. Ook dat heb je duidelijk niet begrepen. Orale traditie ligt nooit voor de hand. Orale tradities gaan zelden over historische gebeurtenissen en als ze dat wel gaan blijven ze zelden langer dan twee generaties bestaan. Als er werkelijk iets had plaatsgevonden rond een historische Jezus, in grote lijnen overeenkomend met wat ‘Marcus’ ons vertelt, maar dan zonder al die wonderen, dan zou na diens executie binnen de kortste keren iedereen weer overgaan tot de orde van de dag, business as usual, om vervolgens weer in beslag genomen te worden door de nieuwe actualiteit. Tijdens zijn leven zouden er de wildste verhalen de ronde hebben gedaan, en eventueel korte tijd daarna, als er werkelijk geruchten waren over een opstanding, om daarna echter weer snel weg te ebben zonder sporen na te laten. Elke dag heeft immers wel zijn eigen sores. Precies zoals dat ook vandaag gaat. Zelfs in onze tijd van massamedia. Alleen kunnen wij daardoor nog eens iets terug zoeken. Dat kon men destijds ook, indien men het had opgeschreven. Maar zover wij weten was ‘Marcus’ de eerste die erover schreef. En zo zijn we weer terug bij het probleem.

Er is best veel bekend over orale traditie. Veel meer dan de meeste theologen denken. De evangeliën zijn niet de schoolvoorbeelden van literatuur aan het eind van een orale traditie moet je weten. Ik zei al, ik heb geen theologie gestudeerd en in mijn tijd werd er in mijn omgeving best, althans door niet-christenen, een beetje meewarig met het hoofd geschud over die malle theologen met hun rare ideeën over orale tradities achter de evangeliën. Wat Dunn betreft, dat is nu typisch zo’n theoloog die de historische JC als dogma, sorry, axioma hanteert. En anders dan jij kennelijk, is hij zich wel degelijk pijnlijk bewust van de, voor hem, afschrikwekkende bedreiging die uitgaat van het probleem. En dus moet hij in zijn wanhoop wel iets verzinnen over een orale traditie. Dat hij zo’n beetje alles wat bekend is over orale tradities gewoon aan zijn laars lapt, tja, dat is ook wel een beetje theologen eigen soms. Welkom in de wondere wereld van de theologie. Ik begrijp zijn motivatie wel, maar iemand die zich op die manier met dergelijke zaken inlaat is geen wetenschapper en zeker geen historicus. Zelfs niet een slechte historicus. Zo iemand is een fantast. Het boek waaruit je citeert is feitelijk al gedateerd. En het wordt misschien op een gegeven moment even voorspelbaar als eentonig, maar ik heb nu eenmaal geen indicatie op grond waarvan ik zou kunnen denken dat hij werkelijk weet waarover hij het heeft. Dat is een tamelijk algemeen voorkomend probleem in deze tak van sport, kan ik je zeggen. Voor mensen met standpunten als het jouwe is er altijd een ruime keuze aan auteurs voor handen waar je kunt vinden wat je zoekt. Maar het kan wel goed zijn je te realiseren dat je altijd te maken hebt met de mensen van WC-eend die WC-eend adviseren. Een degelijke kritische zin is nooit misplaatst. Zoals ik al eerder zei, geen enkele waarheid is ooit slechter geworden van kritiek.

Als ik er wat tijd voor vrij kan maken zal ik je proberen bij te praten over orale tradities. Maar ik kan niks beloven, want ik heb meer te doen de komende weken.

Groet,

John
(Dryden)
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

Demiurg schreef:Een ander probleem is dat je niet schijnt te snappen dat het ontbreken van bronnen niets zegt. De bronnen over JC die we hebben zijn uit de tweede helft van de eerste eeuw. Dat er niets is in de 1e helft van de 1e eeuw, daaraan kun je allerlei conclusies aan verbinden, maar meer dan nuchter vaststellen dat we in de periode geen bronnen hebben is niet mogelijk.
Dat zijn we al eerder doorgeweest. Dat is ook een typische debatteertechniek die ik in deze discussie al vaker ben tegengekomen. Iemand roept iets en dat wordt weersproken. De roeper geeft geen weerwoord maar zwijgt er een poos over. Om na verloop van enige tijd gewoon hetzelfde opnieuw te roepen alsof het nooit weersproken is. Net als Jehova’s die worden afgeserveerd en met de staart tussen de benen afdruipen om drie weken later weer voor je deur te staan met precies hetzelfde verhaal. Ik heb je dat verhaal verteld van die olifant in mijn achtertuin. Er zijn geen bronnen over die olifant. Geen spoor van te bekennen. En volgens jou zou ik daaruit slechts mogen concluderen dat er geen bronnen zijn en verder niks? Ik mag niet concluderen dat er geen olifant is? Droom rustig verder. Maar dat is nog niet alles. Vervolgens wil jij dan ook nog gaan claimen dat er dus wel een olifant is?

Ik weet wel, je kunt altijd zeggen dat de verhalen natuurlijk overdreven zijn. Dat het eigenlijk om een pissebed gaat. Daar zie ik hiervandaan zo ook geen sporen van in mijn tuin, maar ik wil best aannemen dat er daar meerdere van in die tuin wonen. Maar laten we wel wezen, de Jezus zoals die wordt beschreven in de evangeliën is een olifant. Niet een pissebed. Zodra je dat gaat zeggen ben ik er eigenlijk al klaar mee. Dat komt gewoon neer op zeggen dat Jezus niet historisch was. Omdat de Jezus waar we het over hebben het equivalent is van een olifant en niet van een pissebed. Je kunt dan merken dat je met gelovigen te maken hebt, want Jezus wordt dan net God zelf. Zolang je hem maar inhoudloos en betekenisloos genoeg maakt om door de mazen van je detectienetwerk te glippen kan zijn bestaan niet worden weerlegd en bestaat hij dus by default wel. Wel, zo werkt het niet, maar je kunt erover blijven dromen als je wilt.
Je suggestie alsof er in 1e eeuws Palestina een bibliotheek vol met schriftelijke bronnen was is te lachwekkend voor woorden.
Is dat dan wat ik zei? Kijk nog eens goed.
JHN schreef:Terwijl het toch echt wel een alfabetische cultuur was want er is genoeg van contemporaine schrijvers uit die tijd en die cultuur overgeleverd om een hele bibliotheek te vullen.
Als ik je een tip mag geven, steeds als je het idee hebt dat iemand iets zegt dat ‘te belachelijk is voor woorden', check dan voor je dergelijke commentaren gaat spuien eerst nog eens goed of je het wel goed begrepen hebt. En als je denkt van wel, vraag dan voor de zekerheid toch eerst maar eens na want dikke kans dat je het toch verkeerd begrijpt. En dan zwijg ik maar over de mogelijkheid dat als iets volgens jou te belachelijk voor woorden lijkt, dat zou kunnen wijzen op een gebrek aan inzicht of een foute aanname van jouw kant.
Demiurg schreef:En als er dan al een geschreven cultuur was (want die was er zeker), dan was die vooral in Judea/Jeruzalem. Zeker niet in de rurale gebieden van Galilea, waar Jezus, aangenomen dat hij historisch was, gewerkt moet hebben.
Waar hij volgens de evangeliën gewerkt zou hebben. Het is niet dat ik dat perse wil bestrijden maar ook hier laat je je weer verleiden tot ‘gospel preconceptions’. Zie je hoe gemakkelijk dat gaat? Trouwens, Jezus was toch opgegroeid in Galilea? Was die niet geletterd dan?
Zeker er was Joodse literatuur in de eerste eeuw, veel religieuze literatuur, maar daarnaast hebben we alleen Josephus.
Je bent verkeerd geïnformeerd. Er zijn minstens veertig auteurs bekend. Ik kan je een lijstje geven, maar dan
moet je dat wel allemaal geen lezen om te controleren of er echt niks over Jezus in staat, want anders weet je nog niks. Heb je wat te doen.
Verder ga je er maar lukraak van uit dat alle 1e eeuwse teksten ook bewaard zijn gebleven. Wie zegt dat er niets verdwenen is, op grond van wat?
Op basis van wat kom je tot die conclusie? En lukraak nog wel. Had ik dat gezegd? Feitelijk durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken dat het meeste van de literaire productie waar we het hier over hebben verloren is gegaan. Vraag is dan of er iets bij datgene dat verloren is gegaan is dat iets zei over JC. Ook daar kun je over dromen, maar zul je nooit weten. Je kunt er wel over nadenken hoe waarschijnlijk dat is. Als er veel over hem geschreven was in verloren gegane literatuur, zouden we daar waarschijnlijk verwijzingen van vinden in literatuur die wel bewaard gebleven is. Helaas. Bekend met Tacitus? Hij schreef twee monumentale geschiedwerken maar laat nu net het deel dat moet hebben gehandeld over de tijd van Jezus ontbreken. Dat heeft aanleiding gegeven tot speculaties dat datgene dat daar stond de latere christelijke kopiïsten niet welgevallig was. Waarschijnlijker is dat er gewoon niets stond dat van waarde was voor de christelijke kopiïsten, dus niets over een hisotrische JC, waardoor zij erg geprikkeld hadden kunnen worden dat te blijven kopiëren.
Ik ben ook nogal sterk geneigd te zeiken over christelijke kopiïsten omdat ze evident met de tekst van Josephus geknoeid hebben, waardoor we er in feite niet meer op kunnen vertrouwen. Aan de andere kant echter zijn het juist precies die manipulaties die maakten dat het wel interessant was voor christelijke kopiïsten om het te blijven kopiëren. Als er onder de nu verloren gegane literatuur iets was geweest dat van nut kon zijn met betrekking tot de vraag naar de historiciteit van JC, zouden latere christelijke kopiïsten vast hun best hebben gedaan om dat bewaard te doen blijven. De kans dat er iets bij dat verloren gegane materiaal was is dus vrij klein denk ik. Maar zoals ik zei, blijven dromen. Als je iets vindt, laat het dan even weten.
Maar goed, zelfs als er bibliotheken vol waren, dan nog sluit dat orale transmissies geenszins uit.
Dat klopt. Orale transmissie bestaat altijd. Dat is namelijk wat mensen doen. Die lullen altijd met elkaar over van alles en nog wat. Wat precies, dat wil je niet eens weten. Sterker nog, orale transmissie houdt niet eens op op het moment dat iets wordt opgeschreven. De Bijbel is een behoorlijk oud literair werk en behoorlijk verspreid. Of een bundel literaire werken zo je wilt, never mind. Het is bovendien volgens wervende teksten het meest verkochte boek ter wereld. Toch is de kennis van de inhoud bij de meeste mensen grotendeels een kwestie van orale transmissie.
Overigens zeg je dat orale tradities onbewijsbaar zijn.
Nee, dat is ook niet wat ik zei. Er zijn geschriften waarvan we redelijkerwijs kunnen aantonen dat die aan het einde staan van een orale overlevering. Maar de evangeliën behoren daar niet toe. En wat je niet kunt aantonen is ten eerste hoe een orale traditie zich in de loop van de tijd ontwikkeld heeft. En wat je zeker niet kunt aantonen is dat een orale traditie teruggaat op historische gebeurtenissen. Orale tradities onttrekken zich nu eenmaal aan verificatie. Dat iemand het zondvloedverhaal kent vanuit een orale transmissie, namelijk van de zondagsschool, betekent niet dat dat verhaal waar is. Dat soort conclusies zijn non sequitur. In dit voorbeeld kunnen we vaak genoeg vaststellen dat het verhaal feitelijk altijd wel anders verteld wordt dan het eigenlijk is. Als het tenminste niet wordt voorgelezen. Maar dat kun je alleen vaststellen omdat het is opgeschreven.
Ook al hebben we geen bandopnamen, er zijn wel degelijk goede methoden om orale tradities bloot te leggen.
Ja natuurlijk, maar daar kom je niet verder mee. Het idee in dit geval is dat er mensen waren die uitspraken van Jezus en misschien anekdotes herinnerden of van anderen hoorden en deze uit hun hoofd leerden en zo verder gaven. Dat is een reuze vrome gedachte, maar niet meer dan dat. In het echte leven gaan de dingen nooit zo en zelfs als je bereid bent om aan te nemen dat dat in dit geval wel zo was, dan is zoiets nooit te verifiëren. En je kunt zeer zeker nooit nagaan wat daar allemaal waar van is. Alle vrome verhalen van Dunn ten spijt kun je zelfs in dat geval niet weten of het niet gaat om uitspraken en anekdotes uit orale transmissies die betrekking hadden op verschillende, al dan niet denkbeeldige personen, misschien ook nog onderweg één of meerdere keren van protagonist veranderd, om uiteindelijk door de evangelist samengebracht te worden onder de naam Jezus van Nazareth. Ik zeg niet dat het zo gegaan moet zijn. Ik zeg alleen dat niemand dat kan weten.
Misschien kun je daar eens concreet iets over zeggen ipv je vage 'zo is het en niet anders'-oraties.
Ja, zo-is-het-en-niet-anders oraties zijn vervelend als je zelf niet kunt hard maken dat het anders is terwijl je dat toch zo graag zou willen. Maar het is ook wel iets dat je een beetje over jezelf afroept. Als ik met mijn vrouw over de kinderen praat weten we allebei precies hoe de zaken zijn dus kunnen we daar vaak heel as-a-matter-of-fact-like over praten. Geen van beiden zullen we daar moeite mee hebben aangezien we beiden het zelfde weten. Maar jij kunt dat niet weten dus voor jou zou dat natuurlijk allemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Maar ook als ik met jou over mijn kinderen zou praten weet ik nog steeds hoe het zit, alleen ben jij dan niet in een positie om het beter te weten. Maar het zou je waarschijnlijk in dat geval geen moeite kosten te accepteren dat ik vanuit mijn poisitie heel as-a-matter-off-fact-like praat. Dat is zo als het over mijn kinderen gaat, en het zou ook zo moeten zijn als het over dit onderwerp gaat. Of je bent net zo goed of de hoogte als ik, en dan heb je geen reden om er moeite mee te hebben, of je bent niet op de hoogte, en dan ben je niet in een positie om het beter te weten en dan zou je er ook geen moeite mee moeten hebben. Maar jij komt hier doen alsof je alles overal van weet. Dan krijg je dat. Als je in werkelijkheid je hand overspeelt en geconfronteerd wordt met de voor jou onaangename werkelijkheid, tja…. Maar als jij denkt te weten dat het wel anders is dan houd ik mij aanbevolen hoor.
Paulus zegt meer concreets over Jezus, dan jij over de wetenschappers waar je kritiek op zegt te hebben.
Misschien, maar hoe weet jij dat? Of denk je dat alleen maar. Het lijkt er erg op dat je niet in staat bent om te begrijpen wat ik en anderen zeggen. Mogelijk is dat dus alleen maar jouw perceptie.
Demiurg schreef:
JHN schreef:Onze kennis over een historische JC is alles behalve gebaseerd op op verantwoorde manier verkregen empirische kennis
Zou je dit aan de hand van concrete voorbeelden kunnen onderbouwen? Dus aan de hand van wetenschappers die de historiciteit van JC verdedigen en uitleggen waar zij de fout in gaan?
Als je een beetje nadenkt weet je dat dat niet kan. We hebben in het geheel geen kennis van een historische JC dus ook geen kennis die niet op een verantwoorde manier tot stand is gekomen. Kennis die niet op een verantwoorde manier tot stand is gekomen is immers geen kennis. Dat is schijnkennis, feitelijk een voor waar aannemen of een geloof. Geen kennis. Verzin iets wat je denkt te weten over een historische JC en je hebt een voorbeeld.
En waar men de fout in gaat daar heb ik al verschillende voorbeelden van gegeven. Men maakt zich onder andere schuldig aan doelredeneringen. De conclusies zijn er eerst en de redeneringen komen later. Onder welke steen of achter welke struik je ook kijkt, overal tref je drogredeneringen aan. Dat is niet alleen als het om dit onderwerp gaat overigens.

Groet,

John
(Dryden)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

korte opsomming van "blootgelegde" feiten, voor zover ik dat begrijp:

1. de christus-figuur is verzonnen (maakt niet uit door wie)
2. van een historische jezus staat buitengewoon weinig vast, als er al iets vast staat.
Waarmee ik bedoel dat er (geen) bewijs is. Hooguit is een scenario aannemelijk te maken dat het gaat om een 'profeet', waarvan er toen, zelfs nu nog, tientallen hebben rondgelopen. Romeinen lieten over het algemeen de lokale bevolking met rust; je moest alleen niet tornen aan hun inkomsten en hun eigen religie. Een rebel zoals een jezus (het rolmodel voor de christus-comic) wel eens wordt voorgesteld komt hier aan beide zaken. Dat is niet gezond.
Kortom: voor de eigen bevolking was deze figuur dermate onbelangrijk dat er niets, ooit, door tijdgenoten werd vermeld dan wel geregistreerd.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

JHN schreef:
Zou je dit aan de hand van concrete voorbeelden kunnen onderbouwen? Dus aan de hand van wetenschappers die de historiciteit van JC verdedigen en uitleggen waar zij de fout in gaan?
Als je een beetje nadenkt weet je dat dat niet kan.
Natuurlijk kan dat.
Je geeft enkele citaten van wetenschappers die de historiciteit van JC verdedigen en beargumenteert van daaruit waar zij volgens jou de fout in gaan. Probeer je enorme lappen eens wat academische onderbouwing te geven. Laat zien dat je niet alleen het werk van de mysticisten, maar ook van de wetenschappelijke historische JC-verdedigers kent.
Meer vraag ik niet van je.
We hebben in het geheel geen kennis van een historische JC dus ook geen kennis die niet op een verantwoorde manier tot stand is gekomen.
En dat is dus zo'n uitspraak waarvan ik graag had dat je die deugdelijk, dus met bronvermeldingen, onderbouwt. Steeds maar weer je (langdradige) mantra herhalen, betekent niet dat het vanzelf overtuigingskracht krijgt. Het krijgt alleen overtuigingskracht als je het contextualiseert in het academische debat.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Plaats reactie