De meta-ethische hand

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Earthheart
Bevlogen

Re: De meta-ethische hand

Bericht door Earthheart »

siger schreef:Ik heb dan ook niet gezegd dat je het woordje "beslissen" gebruikt hebt. Ik zeg dat je verdedigde dat volgens jou wetenschappers moeten beslissen of we oorlog voeren. Je kan dat op veel manieren zeggen.

Nu zeggen dat je nergens het woordje "verplichten" hebt gebruikt is absurd. Je hele betoog zegt net dat. Al gebruik je dan gewoon "moeten", de strekking van het geheel was voor ons beiden duidelijk genoeg om er bladzijden over door te gaan, jij met jouw standpunt en ik met het mijne.
de woorden "moeten" en "verplichten" zijn voldoende synoniemen, dus daar ga ik niet moeilijk over doen. Maar heb ik dan ergens een synoniem van "beslissen" gebruikt? Ik dacht van niet.

We moeten luisteren (zijn verplicht om te luisteren) naar wat wetenschappers te zeggen hebben over feiten. En wetenschappers beslissen de feiten niet, ze stellen ze vast. Vaststellen is geen goed synoniem van beslissen.
siger

Bericht door siger »

Ik had me vergist en nog voor ik je reactie zag "verplichten" vervangen door "beslissen", het woord (of het begrip) waar het over gaat.
Earthheart
Bevlogen

siger schreef:Ik had me vergist en nog voor ik je reactie zag "verplichten" vervangen door "beslissen", het woord (of het begrip) waar het over gaat.
"moeten" en "beslissen" zijn ook niet echt synoniemen. Zeggen dat wij moeten luisteren naar wat wetenschappers te zeggen hebben over feiten, is niet hetzelfde als zeggen dat wetenschappers beslissen wat de feiten zijn. Ik zou het woord "beslissen "toch niet zo interpreteren.
siger

Bericht door siger »

Earthheart schreef:
siger schreef:Ik had me vergist en nog voor ik je reactie zag "verplichten" vervangen door "beslissen", het woord (of het begrip) waar het over gaat.
"moeten" en "beslissen" zijn ook niet echt synoniemen. Zeggen dat wij moeten luisteren naar wat wetenschappers te zeggen hebben over feiten, is niet hetzelfde als zeggen dat wetenschappers beslissen wat de feiten zijn. Ik zou het woord "beslissen "toch niet zo interpreteren.
Je maakt er een woordspelletje van. Je opmerking "wie moeten we anders volgen? De onwetenschappelijke burgers? Denk je dat die waarschijnlijker de waarheid kennen? Denk je dat die meer te vertrouwen zijn? Geloofwaardiger zijn?" was gewoon fout. Als je dat nu gewoon toegeeft is dat opgelost.
Earthheart
Bevlogen

siger schreef:
Earthheart schreef: "moeten" en "beslissen" zijn ook niet echt synoniemen. Zeggen dat wij moeten luisteren naar wat wetenschappers te zeggen hebben over feiten, is niet hetzelfde als zeggen dat wetenschappers beslissen wat de feiten zijn. Ik zou het woord "beslissen "toch niet zo interpreteren.
Je maakt er een woordspelletje van. Je opmerking "wie moeten we anders volgen? De onwetenschappelijke burgers? Denk je dat die waarschijnlijker de waarheid kennen? Denk je dat die meer te vertrouwen zijn? Geloofwaardiger zijn?" was gewoon fout. Als je dat nu gewoon toegeeft is dat opgelost.
sorry, dat ga ik niet toegeven: er zijn toch wel sterke aanwijzingen dat wetenschappers meer te vertrouwen zijn dan onwetenschappelijke burgers als het gaat om feiten.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:sorry, dat ga ik niet toegeven: er zijn toch wel sterke aanwijzingen dat wetenschappers meer te vertrouwen zijn dan onwetenschappelijke burgers als het gaat om feiten.
Daar staat tegenover dat een foute beslissing van een wetenschapper in jouw scenario potentieel veel grotere gevolgen heeft dan de foute beslissing van een burger.

Hoe wil je overigens ethisch zijn zonder normatief te zijn?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Earthheart schreef:
siger schreef:
Earthheart schreef: "moeten" en "beslissen" zijn ook niet echt synoniemen. Zeggen dat wij moeten luisteren naar wat wetenschappers te zeggen hebben over feiten, is niet hetzelfde als zeggen dat wetenschappers beslissen wat de feiten zijn. Ik zou het woord "beslissen "toch niet zo interpreteren.
sorry, dat ga ik niet toegeven: er zijn toch wel sterke aanwijzingen dat wetenschappers meer te vertrouwen zijn dan onwetenschappelijke burgers als het gaat om feiten.
Maar het gaat hier heel duidelijk niet om feiten, maar om beslissingen. Om het maken van keuzes over "wat te doen".

Feiten zijn de trage en onzekere business van wetenschappers. Te kiezen voor oorlog niet.
Earthheart
Bevlogen

siger schreef:
Earthheart schreef:
siger schreef: Je maakt er een woordspelletje van. Je opmerking "wie moeten we anders volgen? De onwetenschappelijke burgers? Denk je dat die waarschijnlijker de waarheid kennen? Denk je dat die meer te vertrouwen zijn? Geloofwaardiger zijn?" was gewoon fout. Als je dat nu gewoon toegeeft is dat opgelost.
Maar het gaat hier heel duidelijk niet om feiten, maar om beslissingen. Om het maken van keuzes over "wat te doen".
tja, ik dacht nochtans duidelijk gemaakt te hebben dat mijn vermelding van "de waarheid kennen" ging over empirische/feitelijke waarheid en niet over het kiezen of beslissen van iets. In deze discussie heb ik vaak dingen geschreven zoals "een empirische vaststelling", "als wetenschappers straks ontdekken", "als wetenschappers nu tot de vaststelling komen"... Dus dat gaat niet over beslissingen en keuzes
Feiten zijn de trage en onzekere business van wetenschappers. Te kiezen voor oorlog niet.
inderdaad. Die keuze is voor de burgers. Maar de vraag blijft: wat als wetenschappers tot de vaststelling komen dat oorlog doeltreffender is voor het doel van het bevorderen van welzijn, en als burgers dat doel zouden verkiezen? Moeten die burgers dan een ander doel kiezen? Of de wetenschappers wantrouwen? Of irrationeel doen? Of kiezen voor oorlog?
Earthheart
Bevlogen

Jagang schreef:
Earthheart schreef:sorry, dat ga ik niet toegeven: er zijn toch wel sterke aanwijzingen dat wetenschappers meer te vertrouwen zijn dan onwetenschappelijke burgers als het gaat om feiten.
Daar staat tegenover dat een foute beslissing van een wetenschapper in jouw scenario potentieel veel grotere gevolgen heeft dan de foute beslissing van een burger.
kun je dat verduidelijken met een voorbeeld? Wat zijn foute beslissingen?
Ik zou zeggen dat even foute beslissingen even grote slechte gevolgen hebben, en dat een beslissing gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek een kleinere kans heeft om fout te zijn dan een beslissing gebaseerd op bv buikgevoel.
Een goede beslissing is afhankelijk van twee dingen:
1) een goede ethiek (goede normen, van een coherent ethisch systeem)
2) een goede feitenkennis.
We kunnen dan twee dingen vergelijken: de keuze van een groep van burgers die luisteren naar wetenschap, versus de keuze van andere burgers die niet luisteren naar wetenschap. Dat zijn dus twee groepen van burgers, en statistisch/gemiddeld gezien gaan die twee groepen ongeveer een even goede ethiek hebben. Maar we kunnen wel verwachten dat die eerste groep een betere feitenkennis heeft, en daarom betere beslissingen zal nemen.
Hoe wil je overigens ethisch zijn zonder normatief te zijn?
dat gaat niet: normativiteit is noodzakelijk
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:kun je dat verduidelijken met een voorbeeld? Wat zijn foute beslissingen?
Vergissingen, zoals die wel vaker zijn begaan door wetenschappers.
Ik zou zeggen dat even foute beslissingen even grote slechte gevolgen hebben, en dat een beslissing gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek een kleinere kans heeft om fout te zijn dan een beslissing gebaseerd op bv buikgevoel.
Een goede beslissing is afhankelijk van twee dingen:
1) een goede ethiek (goede normen, van een coherent ethisch systeem)
2) een goede feitenkennis.
Ik denk dat een verkeerde beslissing van één persoon die over de levens van vele mensen gaat, veel grotere gevolgen heeft dan de verkeerde keuze van een eenling zonder politieke macht.
dat gaat niet: normativiteit is noodzakelijk.
Waarom klaag je dan over "te normatieve uitspraken"?
We hebben het hier toch over ethici?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Earthheart
Bevlogen

Jagang schreef:
Earthheart schreef:kun je dat verduidelijken met een voorbeeld? Wat zijn foute beslissingen?
Vergissingen, zoals die wel vaker zijn begaan door wetenschappers.
vergissingen over feiten? ben je het er dan niet mee eens dat wetenschappers op basis van onderzoek zich minder snel vergissen dan bv iemand die luistert naar zijn buikgevoel?
Ik denk dat een verkeerde beslissing van één persoon die over de levens van vele mensen gaat, veel grotere gevolgen heeft dan de verkeerde keuze van een eenling zonder politieke macht.
ja, dat begrijp ik, maar dat staat los van wetenschap: het is een extra dimensie.. We hebben beslissingen
-van personen met veel politieke macht versus weinig politieke macht
-die over vele levens gaan versus over weinig levens
-die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek versus op bv buikgevoel of "van horen zeggen"
Dat zijn dus al minstens drie assen.
dat gaat niet: normativiteit is noodzakelijk.
Waarom klaag je dan over "te normatieve uitspraken"?
We hebben het hier toch over ethici?
toen ik klaagde over te normatieve uitspraken, hadden we het duidelijk over wetenschappers (bv wetenschappers die zeiden dat racisme "juist" is,...).
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef:
Earthheart schreef:in de ethiek heb ik ook geen probleem met uitzonderingen, zolang die uitzonderingen maar te beschrijven zijn met uniforme (universele) regels.
Dat is niet waar. Als die uniforme (universele) regels niet aan jou intuïties voldoen, herken je ze niet eens als zodanig.
Earthheart schreef:Een voorbeeld: stel de regel is dat we altijd het welzijn moeten maximaliseren. We komen dan het orgaantransplantatiedilemma tegen, waarbij we welzijn kunnen verhogen door één persoon op te offeren en vijf patienten te redden. De nieuwe ethiek zou dan kunnen bestaan uit de regel: "maximaliseer welzijn, behalve in het geval van orgaantransplantatie." Dat is niet goed, dat is een te willekeurige ad hoc aanpassing. Want wat is er zo bijzonder aan dat ene geval van transplantatie dat dat een uitzondering mag zijn?
Hoezo ene geval. Het is geldig voor alle mensen en voor alle organen neem ik aan. Dus is het een uniforme (universele) regel. De draagwijdte mag voor jou te nauw aanvoelen maar dat is gewoon jou aanvoelen. Want uiteindelijk is elke regel die je wil toevoegen ad hoc want hij wordt toegevoegd met de bedoeling een bepaald resultaat te bekomen.
Earthheart schreef:Wat we wel kunnen doen, is de nieuwe regel hanteren: "maximaliseer welzijn, behalve als daarbij iemand gebruikt wordt als louter middel." Deze regel bevat dus ook een uitzondering, maar dit keer is de uitzondering zelf universeel: het gaat niet meer enkel over orgaantransplantatie, maar over alle situaties waar iemand als louter middel gebruikt wordt. En dat is interessant, want omdat deze uitzondering universeel is, kunnen we hem nu gaan testen in andere situaties, bv in een trolleydilemma waar we iemand voor de trolley duwen en hem zo gebruiken als louter middel. Dan zien we dat dat ook niet mag, wat onze nieuwe regel confirmeert. Onze nieuwe ethische theorie is falsifieerbaar, en heeft de test met het trolleydilemma weerstaan.
Neen dat heeft die niet. Allereerst alles wat je hier schrijft is evengoed van toepassing in het geval we enkel een uitzondering maken voor transplantaties. Ten tweede beantwoord niet iedereen de verschillende trolleydilemma's op de zelfde manier. En waarom stel jij je hier nu niet de vraag wat er zo bijzonder is aan het louter als middel gebruikt te worden misschien kan je wel een regel vinden die nog ruimer van draagwijdte is en die je op deze manier kan benaderen. Maar dat doe je niet want je stop gewoon met zoeken van zodra er iets uitkomt dat voor jouw aanvaardbaar is. Dus ben je even ad hoc bezig als de persoon die gewoon een uitzondering voor transplantaties wil.

En als dit uiteindelijk in jouw oordeel het beste resultaat oplevert dan mag jij natuurlijk dat zo gebruiken maar de keuzen van anderen ad hoc noemen omdat hun toevoeging een minder nauwe draagwijdte heeft en op bovenstaande manier de willekeur van iets bepalen is echt misplaatst.
Ik wil hier nog even op terugkomen.
Slechte ad hoc aanpassingen aan een systeem zijn slecht omdat ze te willekeurig zijn. Maar hoe weten we of een aanpassing te willekeurig is? Neem opnieuw het voorbeeld van de utilitarist, die omwille van het transplantatiedilemma tot een contra-intuitief oordeel komt en dan maar ad hoc aanpassing maakt: "verhoog welzijn, behalve bij gedwongen niertransplantaties van blanken"
Die uitzondering is te willekeurig, zoals ik nu wil aantonen. We kunnen natuurlijk altijd de vraag stellen: "waarom een uitzondering maken voor gedwongen niertransplantaties en niet voor niet-gedwongen-niertransplantaties?" en "waarom een uitzondering maken voor blanken en niet voor niet-blanken?" Dit zijn triviale vragen die men altijd kan stellen. Maar bij een slechte ad hoc uitzonderingsregel kunnen we ook een niet-triviale vraag stellen, zoals in het voorbeeld van de utilitarist: "waarom gedwongen niertransplantaties in plaats van harttransplantaties?" en "waarom blanken in plaats van zwarten?"
Nu kan onze quasi-utilitarist de uitzonderingsregel wel uitbreiden tot alle organen en alle mensen: "verhoog welzijn, behalve bij gedwongen orgaantransplantaties van mensen". Maar deze uitbreiding is nog niet goed genoeg. Opnieuw kunnen we hier de triviale vragen stellen: "waarom mensen en niet niet-mensen?" en "waarom orgaantransplantaties en niet niet-orgaantransplantaties?" Maar we kunnen hier ook niet-triviale vragen stellen: "Waarom mensen en niet chimpansees?" en "Waarom orgaantransplantaties en niet gedwongen experimenten?"
Dus het punt is: we kunnen altijd de vraag stellen: "waarom een uitzondering maken voor X en niet voor niet-X", maar als we ook de vraag kunnen stellen: "waarom een uitzondering maken voor X en niet voor Y" (waarbij Y tot een gelijkaardige categorie behoort als X, bv. X en Y zijn beiden soorten, of X en Y zijn beiden activiteiten), en als deze vraag geen zinnig antwoord kent, dan is de uitzondering voor X te willekeurig, en is het dus een slechte ad hoc aanpassing.
Die quasi-utilitarist kan dan de uitzondering nog verder uitbreiden, tot hij niet meer de vraag "waarom X en niet Y?" kan stellen. Dus: "verhoog welzijn, behalve als iemand gebruikt wordt als louter middel". Hier is X gelijk aan "iemand gebruiken als louter middel". Niet-X is dan wanneer niemand gebruikt wordt als louter middel, maar we kunnen hier geen voorbeeld van een Y meer vinden die verschillend is van X maar nog wel tot dezelfde categorie behoort als X. Dus deze laatste uitzonderingsregel is niet willekeurig en dus geen slechte ad hoc aanpassing. Dus bij het systematisch uitbreiden van de uitzonderingsregel mag de quasi-utilitarist pas stoppen van zodra hij geen Y meer weet te vinden. Indien hij eerder stopt, is die uitzonderingsregel een te willekeurige ad hoc aanpassing.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
axxyanus schreef: Het gaat niet om jouw CES.

Het gaat erom dat je meerdere malen hebt aangegeven dat als voor een of andere reden voor jou de keuze zou beperkt zijn tussen enerzijds een CES dat tegen je waarden ingaat en een IES dat je waarden redelijk benadert dat jij in dat geval voor het CES kiest.

Dus neen in de vergelijking dat ik maak lijkt me "totaal" niet veel gezegd. Jij kiest een CES dat totaal tegen je eigen waarden zou ingaan, als het alternatief geen CES zou zijn, zelfs als dat alternatief meer overeenkomt met je waarden.
ah, ik had het verkeerd begrepen. inderdaad; ik zou zo'n CES verkiezen, en zal dan niet moeilijk doen over dat woordje "totaal". Ik kan me er alleen niets bij voorstellen hoe dat dan zou zijn. Dat alle ethische systemen incoherent zouden zijn, behalve het systeem dat zegt "roei iedereen uit!"? ik denk dat mijn verbeeldingsvermogen tekort schiet om me zoiets voor te stellen. Mijn intuitie zegt dat zoiets onmogelijk voor te stellen is, zoals een vierkante cirkel, maar ik kan dat nog niet hard maken.
En op dat vlak vraag jij dus meer van je medemensen op ethisch vlak dan je vraag van de natuurkundigen.

De natuurkundigen zijn dan misschien wel op zoek naar een coherent systeem maar ze hebben er nog geen. En dat iemand geen CNS (coherent natuurkundig systeem) heeft diskwalificeert die ook niet als gesprekspartner over natuurkunde. Het is zelfs zo dat coherentie niet de hoogste prioriteit heeft voor natuurkundigen. De hoogste prioriteit voor natuurkundigen is betrouwbaarheid. Geef natuurkundigen nu de keuze tussen een CNS dat minder betrouwbaar is en het huidige INS dat de verzameling is van twee deelsystemen, quantummechanica en relativiteit, die samen incoherent zijn maar op elk van hun gebied zeer betrouwbaar en de natuurkundigen zullen kiezen voor het INS.

Jij daarentegen heb hier al meermaals aangegeven dat je eigenlijk enkel mensen met een CES als volwaardige gesprekspartner aanvaard en dat je daarbij een CES verkiest dat tegen je waarden ingaat boven een IES dat je waarden benadert. Dat je graag een CES wil, is niet het probleem. Maar dat je bereid bent je waarden op te offeren voor een CES is IMO een serieus probleem.

In analogie zou dat er op neerkomen dat natuurkundigen bereid zouden zijn een CNS te gebruiken hoe onbruikbaar ook om fenomenen mee te kunnen duiden omdat ze nu eenmaal coherentie zo belangrijk vinden en de huidige situatie geen coherent systeem oplevert.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: En op dat vlak vraag jij dus meer van je medemensen op ethisch vlak dan je vraag van de natuurkundigen.

De natuurkundigen zijn dan misschien wel op zoek naar een coherent systeem maar ze hebben er nog geen. En dat iemand geen CNS (coherent natuurkundig systeem) heeft diskwalificeert die ook niet als gesprekspartner over natuurkunde.

1) het feit dat iemand nog geen CES heeft diskwalificeert die nog niet als gesprekspartner.
2) er is reeds minstens één CES.
3) een gesprekspartner is nog iets anders dan een beslisser
Het is zelfs zo dat coherentie niet de hoogste prioriteit heeft voor natuurkundigen. De hoogste prioriteit voor natuurkundigen is betrouwbaarheid. Geef natuurkundigen nu de keuze tussen een CNS dat minder betrouwbaar is en het huidige INS dat de verzameling is van twee deelsystemen, quantummechanica en relativiteit, die samen incoherent zijn maar op elk van hun gebied zeer betrouwbaar en de natuurkundigen zullen kiezen voor het INS.
dat komt overeen met de meta-ethische hand: de wijsvinger gaat over betrouwbaarheid (overeenstemming met basisinformatie zoals morele intuities in de ethiek en experimenten in de natuurkunde). De middelvinger gaat over consistentie. Beiden zijn belangrijke waarden.
Jij daarentegen heb hier al meermaals aangegeven dat je eigenlijk enkel mensen met een CES als volwaardige gesprekspartner aanvaard en dat je daarbij een CES verkiest dat tegen je waarden ingaat boven een IES dat je waarden benadert. Dat je graag een CES wil, is niet het probleem. Maar dat je bereid bent je waarden op te offeren voor een CES is IMO een serieus probleem.

In analogie zou dat er op neerkomen dat natuurkundigen bereid zouden zijn een CNS te gebruiken hoe onbruikbaar ook om fenomenen mee te kunnen duiden omdat ze nu eenmaal coherentie zo belangrijk vinden en de huidige situatie geen coherent systeem oplevert.
de meta-ethische hand bevat nochtans wel een wijsvinger. Dat is één van de redenen waarom ik me zo moeilijk een CES kan voorstellen dat volledig tegen mijn waarden (morele intuities) indruist.
De analogie met natuurkunde klopt wel, als je kijkt naar de praktijk: men past de kwantummechanica toe enkel in gebieden waar kwantummechanica wel en algemene relativiteit niet relevant is. En hetzelfde voor toepassing van algemene relativiteit: enkel waar kwantummechanische effecten verwaarloosbaar zijn. Dus men beperkt het INS tot enkel die situaties waar inconsistenties verwaarloosbaar zijn. Voor situaties waar de inconsistenties optreden, zoals in zwarte gaten, onthouden de fysici zich van uitspraken en zoeken ze volop naar een CNS. Mocht de kwantummechanica op zich inconsistenties bevatten, dan zal men die theorie ook verwerpen.
Dus: je mag een IES hebben dat bestaat uit twee delen die op zich consistent zijn en dan die delen toepassen op plaatsen waar geen inconsistenties zijn, maar in situaties waar die twee delen van toepassing zijn en wederzijdse inconsistenties opleveren, mag je geen uitspraak doen met dat IES. Zelfde dus als bij natuurkunde. Alle ethische inconsistenties waar ik kritiek op uitte, bv. bij vleeseters, zijn telkens inconsistenties in gebieden waar de twee delen van toepassing zijn en met elkaar botsen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Earthheart schreef:is dat gezond verstand ook niet door evolutie en cultuur beinvloed? En maakt het ook niet gebruik van morele intuities? Voor mij is gezond verstand en intuities één pot nat. We moeten er ons op baseren, maar wel een coherent geheel maken van alle oordelen gegenereerd door gezond verstand en intuities, want ze zijn niet zomaar absoluut te vertrouwen.
Nee Eartheart,
Als het zou kunnen, dan "mocht"" je er een consistent geheel van maken, maar niemand “moet” dat. We “moeten” moreel handelen, en als minder consistent gedrag moreel juister zou zijn, dan “moesten” we juist inconsistent zijn. Consistentie is geen toetsteen, en voortbestaan van onze achterkleinkinderen is er wel een.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie