De nieuwe Trump-periode

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Gerard R. »

https://www.bbc.com/news/articles/czr44 ... mpaign=rss
Donald Trump's claim that Nato troops stayed "a little off the front lines" during the war in Afghanistan has sparked outrage in the UK from politicians and veterans' families.

Government minister Stephen Kinnock told the BBC he was "disappointed" by the US president's remarks, while Conservative leader Kemi Badenoch described them as "flat-out nonsense".

The mother of severely injured soldier Ben Parkinson said Trump's comments were the "ultimate insult". (..)
Ik heb het vermoeden, dat Trump nog zakken vol van dit soort in zijn berging heeft. Elke dag een nieuwe...
In zijn eerste termijn veegde hij regelmatig de vloer aan met Amerikaanse veteranen.

En hij kan op alle manieren zijn gang gaan met trappen. Het VS Congres is absoluut als verlamd.

https://www.bbc.com/news/articles/cn7jj ... mpaign=rss
US President Donald Trump has withdrawn an invite for Canada to join his newly constituted Board of Peace, in the latest spat between the North American neighbours. (..)
Niet te geloven denk ik dan.
¥¥ Van kwaad tot erger...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... sch-regime
De Amerikaanse regering bedient zich tactieken die ‘kenmerkend zijn voor fascistische regimes’, stelt de advocaat van de aangehouden activiste Nekima Levy Armstrong. Zij werd deze week aangehouden bij een demonstratie in Minnesota tegen de migratiepolitie ICE, waarna het Witte Huis een gemanipuleerde foto van haar naar buiten bracht. Levy Armstrongs gezicht, op de echte foto kalm tijdens de arrestatie, was met AI zodanig bewerkt dat ze hysterisch leek te huilen. (..)
Ik ga er verder niets over zeggen, maar eigenlijk verwacht ik niet anders in een tijd van deepfake en AI. Hey Orwell..
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"THE PRESIDENT OF THE UNITED STATES"

Voor bijna alle presidenten uit het verleden had dit m.i. een bepaalde status. DE president van the USA.
M.u.v Bush jr. had ik een dergelijk gevoel van ontzag voor deze mannen.
Maar nu bij Trump? Is DAT de president van de Verenigde Staten van Amerika??? Hoe onpresidentieel kun je zijn? Zijn houding, zijn opmerkingen, zijn daden....alles ademt de omhoog gevallen gewetenloze narcistische vastgoed makelaar.
Trump is nooit van rol kunnen wisselen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 24 jan 2026 17:09 "THE PRESIDENT OF THE UNITED STATES"

Voor bijna alle presidenten uit het verleden had dit m.i. een bepaalde status. DE president van the USA.
M.u.v Bush jr. had ik een dergelijk gevoel van ontzag voor deze mannen.
Maar nu bij Trump? Is DAT de president van de Verenigde Staten van Amerika??? Hoe onpresidentieel kun je zijn? Zijn houding, zijn opmerkingen, zijn daden....alles ademt de omhoog gevallen gewetenloze narcistische vastgoed makelaar.
Trump is nooit van rol kunnen wisselen.
Precies.
Maar nu komt de horror.
De man predikt vrede, maar promoot iets heel anders. (Zie bv. Gaza, zie Iran, Venezuela agressie, zie zijn Ukraine-verraad.)
Zie wat hij doet met de democratie en de hele sfeer in The American Dream. Dat is nu vrijwel een American Nightmare.
En van alles moois zeggen en wat anders doen is wat we altijd van hem hebben gezien. We weten het allemaal.

Veel mensen zijn echter nog niet zover dat ze doorhebben wat hij doet, dat wat jij meldt.
Ook leiders in de wereld, bedrijven, kader enz. verzetten zich niet als ik het vriendelijk stel, de man heeft een machtig apparaat geërft en hij heeft het nu comfortabel onder zijn kont... Sommigen gaan min of meer met hem mee, het mondiaal denken verandert, het wordt extremer, het wordt rechtser, het wordt ruwer zal ik maar schrijven.

En dat was tóch al het geval voor hij voor de 2e keer opging. Je hebt mij afgelopen jaren zien zeuren daarover. Het niveau van beschaving lijkt wereldwijd te dalen. De oorlogen vliegen je om de oren, de honger, de ellende. Is altijd wel een beetje geweest, maar volgens mij is het nu zorgelijk geworden. Klimaat... "Allemaal onzin van Chinezen¨.
Hulp wordt all over the board wereldwijd aan armen en ellendigen geschrapt.

Zijn liegen over van alles wordt steeds groter en 'genialer', hij heeft nu zijn 'Board of Peace' gevormd. Dat is mondiaal hoewel in eerste instantie bedoeld voor Gaza. Gaza wordt in het handvest niet genoemd om maar eens een voorbeeld te noemen. VN doet er niet meer toe, hoewel hij zegt met zijn 'Board' contact te hebben met de VN. Zal wel..?
Goed we gaan het zien... Internationaal Recht hebben hij, Putin, Netanyahu wel overboord geholpen. En wat nu in een verwordende wereld...?

Als jij het weet mag je het zeggen. Ik heb zo af en toe neiging (ook door allerlei andere baarlijke nonsens overal ter wereld, denk aan 6 jaar gedoe over Tik Tok Nota Bene..., Ukraine, Groenland etc.), om maar niet meer teveel naar internet of het nieuws te kijken. Nou.. en dát zou wat zijn voor mij hoor. Gelukkig is het nog slechts een 'neiging'. Maar het is volgens mij bar.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.youtube.com/watch?v=uDsEVu65BkU

Hij houdt zich in toom, maar hij is woedend.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Alex Pretti werd, net als Renée Good, vermoord!

Alex Pretti werd, net als Renée Good, door zwart gemaskerde gewapende overheidsdienst vermoord, althans, ik kan na het zien van al die beelden geen andere conclusie trekken:
  • veranderd het Trumpisme de VS langzaam maar zeker in een 'Christelijk Iran'?
NOS Nieuws - vandaag, 13:09 schreef:
Doodschieten Alex Pretti van dichtbij gefilmd, zo ging het mis in Minneapolis

Omstanders hebben met hun mobiele telefoons de confrontatie tussen Alex Pretti en agenten in Minneapolis gefilmd. Pretti werd daarbij doodgeschoten. Hij nam deel aan een protest tegen de immigratiedienst ICE en de grenspolitie.

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Prima, nog een keer die videoos!

En wat zegt procureur-generaal Pam Bondi dan?:

https://news.meaww.com/pam-bondi-presse ... eports-say
MINNEAPOLIS, MINNESOTA: Procureur-generaal Pam Bondi heeft de gouverneur van Minnesota, Tim Walz, gewaarschuwd om de rechtsstaat“te herstellen na een tweede dodelijke schietpartij waarbij federale immigratieagenten in Minneapolis betrokken waren, waardoor de spanningen over federale handhavingsoperaties zaterdag escaleerden.

Bondi's brief markeert een scherpe escalatie in de impasse tussen de regering-Trump en het Democratische leiderschap van Minnesota, naarmate de controle over immigratiehandhaving, openbare veiligheid en naleving door de staat van het federale beleid toeneemt. (..)
Met geen pen te beschrijven..... #-o :^o Dát is de VS NU....!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

*!!*
Wat op internet beschreven kan worden,
kan ook met iedere pen beschreven worden ...
... zelfs met een ganzenveer met bijpassend kleurtje! :wink:
*!!*

.

.

Overheid Minneapolis én Minnesota staan lijnrecht tegenover Trump Administration.

Die conclusie trek ik uit onderstaande video:

.
Times Of India - 25 jan 2026 schreef:
Minneapolis UNSEEN VIDEO: ICE Agents Hit, Pin Down Alex Pretti Before Fatal Shooting

Mijn vertaling:
  • Video toont een confrontatie tussen federale agenten en een 37-jarige man in de momenten voorafgaand aan een dodelijke schietpartij in Minneapolis. De schietpartij vond plaats te midden van dagelijkse wijdverspreide protesten in de Twin Cities sinds de fatale schietpartij op 7 januari van de 37-jarige Renee Good.

Een woordvoerster van Homeland Security, Tricia McLaughlin, zei in sms-berichten aan The Associated Press dat die persoon een vuurwapen bij zich had met twee magazijnen.

Het incident gebeurde te midden van de dagelijkse protesten in de Twin Cities sinds de schietpartij van Renee Good op 7 januari, 37 jaar oud.

Volgens federale functionarissen is de agent die de man dodelijk heeft neergeschoten tijdens het protest een veteraan van de Border Patrol met acht jaar dienst. Zij maakten niet duidelijk of Pretti het wapen heeft getoond voordat er werd geschoten.

In door omstanders opgenomen video’s van de schietpartij die kort na het incident verschenen zijn, is Pretti te zien met een telefoon in zijn hand, maar lijkt niemand een zichtbaar wapen te tonen.

Familieleden zeiden dat Pretti een handvuurwapen bezat en een vergunning had om een verborgen vuurwapen te dragen in Minnesota. Ze gaven aan dat ze hem nooit eerder met dat wapen hadden gezien.

.
Video captures a confrontation between federal officers and a 37-year-old man moments leading up to a fatal shooting in Minneapolis. The shooting came amid widespread daily protests in the Twin Cities since the Jan. 7 shooting of 37-year-old Renee Good. Homeland Security spokeswoman Tricia McLaughlin told The Associated Press in a text messages that person had a firearm with two magazines. The shooting came amid widespread daily protests in the Twin Cities since the Jan. 7 shooting of 37-year-old Renee Good. The officer who fatally shot Minneapolis man during protest is an 8-year Border Patrol veteran, federal officials say. Officials did not specify if Pretti brandished the gun. In bystander videos of the shooting that emerged soon after, Pretti is seen with a phone in his hand but none appears to show him with a visible weapon. Family members said Pretti owned a handgun and had a permit to carry a concealed handgun in Minnesota. They said they had never known him to carry it.

VIDEO duurt 7,5 minuten:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

:)
HierEnNu schreef: 25 jan 2026 18:30 *!!*
Wat op internet beschreven kan worden,
kan ook met iedere pen beschreven worden ...
... zelfs met een ganzenveer met bijpassend kleurtje! :wink:
*!!*

.
https://spreekwoorden.nl/spreekwoord/da ... eschrijven
Dat is met geen pen te beschrijven.
Dat is zo erg dat je het niet kunt beschrijven.
:(
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Tim Walz is de gouverneur van Minnesota.

Zorgt dat er tevens voor dat Minneapolis nu het toneel is geworden waarop in het zicht van de hele wereld door de Trump Administration een poging wordt ondernomen om af te rekenen met Tim Walz?

Wat mij tot die vergaande vraag doet komen:

Tijdens de verkiezingscampagne heeft Tim Walz openlijk Trump een "fascist to his core" genoemd, in de context van Trumps retoriek over het inzetten van militairen tegen binnenlandse tegenstanders. Na de dodelijke schietpartij op Alex Pretti door een federale Border Patrol-agent volgde vrijwel direct een harde federale reactie. De Trump-administratie verdedigde het geweld met de stelling dat Pretti gewapend was en een directe dreiging vormde. Tegelijkertijd tonen omstander-video’s Pretti met een telefoon in zijn hand:
  • zichtbaar wapenbezit ontbreekt in het beschikbare beeldmateriaal.
Dat maakt de officiële lezing op zijn minst feitelijk betwistbaar. Trump reageerde publiekelijk via Truth Social door Walz én de burgemeester van Minneapolis te beschuldigen van het aanwakkeren van 'insurrection' en falend bestuur.
@realDonaldTrump - Jan 15, 2026, 2:04 PM schreef:
If the corrupt politicians of Minnesota don’t obey the law and
stop the professional agitators and insurrectionists
from attacking the Patriots of I.C.E., who are only trying to do their job, I will institute the INSURRECTION ACT, which many Presidents have done before me, and quickly put an end to the travesty that is taking place in that once great State. Thank you for you attention to this matter! President DJT

Mijn duiding:

Wie dit alles los van elkaar bekijkt, ziet incidenten.
Wie het in samenhang bekijkt, ziet een patroon.

Juist in Minnesota, geleid door een gouverneur die Trump eerder expliciet als fascist kwalificeerde, wordt maximaal federale macht ingezet, gevolgd door een communicatie-offensief dat de dodelijke schietpartij onmiddellijk rechtvaardigt, ondanks tegenstrijdige visuele aanwijzingen. Dat is geen zorgvuldig feitenonderzoek, dat is framing onder tijdsdruk.

Mijn vermoeden:
  • niet alleen handhaving, maar ook politieke positionering. Escalatie creëert chaos; chaos legitimeert hard ingrijpen; hard ingrijpen biedt de gelegenheid om Walz te framen als handelingsonbekwaam. In dat licht oogt de verdediging van de moord op Pretti niet als vergissing, maar als bewuste desinformatie, keihard gebracht:
    nog vóórdat de feiten zijn uitgekristalliseerd.
Wie hier nog spreekt over 'incidenten', kijkt weg van het grotere spel.

===============

Gerard R. schreef: 25 jan 2026 18:40:scissors:

Dit acht ik ernstig,
dat ik elke weigering om het te beschrijven beschouw als zwijgen,
en zwijgen hier als een vorm van medeplichtigheid.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 25 jan 2026 19:01
(..)

Dit acht ik ernstig,
Een soort Trump-manier van denken is dit. Kronkeldenken. Recht maken wat krom is en vv..
Ook heel erg...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wederom iemand in koelen bloede door ice vermoord en het volk komt nog steeds niet massaal in opstand.

Omstander filmt van dichtbij hoe federale agent demonstrant doodschiet | NU.nl https://share.google/efXeSrtIXdwHdHbaw
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 25 jan 2026 19:19
HierEnNu schreef: 25 jan 2026 19:01
(..)

Dit acht ik ernstig,
Een soort Trump-manier van denken is dit. Recht maken wat krom is en vv..
Ook heel erg...
Je citeert mij en reageert daar zo op? veroorzaakt dat misverstanden, dus:
om misverstanden te voorkomen, graag ff concreet worden:
  • Wát is "Een soort Trump-manier van denken"?
    Welk denken bedoel je concreet?
    Benoem de kronkels in dat denken?
    Wát wordt recht gemaakt wat krom is en vv.?
    Ook heel erg...? Wát is óók heel erg?
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 25 jan 2026 19:01 [
Gerard R. schreef: 25 jan 2026 18:40:scissors:

Dit acht ik ernstig,

Wie ergens niet toe in staat is, is ook niet medeplichtig.
Beschuldig mensen niet maar beschrijf het gewoon zelf, als je kunt.
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.hln.be/buitenland/directeur ... ~a611f842/
Na twee dodelijke schietincidenten met federale agenten in Minneapolis slaat historicus Christophe Busch alarm. Volgens de directeur van het Hannah Arendt Instituut, een expertisecentrum voor samenleving en democratie, wijzen de feiten op een gevaarlijke evolutie in de Verenigde Staten. “We zien zorgwekkende trends die passen binnen een breder proces van democratisch verval.” (..)
Ik ben het roerend met hem eens. Hier zie je hoe fragiel democratie wederom is.
Democratie moet je beheren, plantje water en voeding geven, en als je dat niet doet..... kan het zó gemakkelijk uit de bocht vliegen en dood gaan. Zagen we jaren al aankomen. Wísten wij en zij toch??!
Plaats reactie