Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Fish
Ontoombaar

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door Fish »

dikkemick schreef: Misschien moet ik eerst de moderator toestemming vragen, of jij hier nu (tegen de gangbare regels in...) mag gaan evangeliseren?
Dringend verzoek om de regels eens goed door te lezen dikkemick. Rood mag alleen door de moderatie gebruikt worden!!
T9 :: Probeer zogenaamde "kerstboomreacties" te vermijden. Wat bedoelen we daar mee? Wees spaarzaam met vetgedrukte letters, cursieve letters, grotere letters, kleuren of combinaties van beiden! Gebruik ze alleen als u er een speciale bedoeling mee heeft (iets benadrukken). Het staat nogal schreeuwerig, of kinderlijk. Gebruik deze opmaak dus met mate, en daar waar het echt nodig is. Het komt het leesplezier van de mensen op het forum niet ten goede. Stelselmatig gehele berichten posten met vetgedrukte, schuine of gekleurde letters kan leiden tot een waarschuwing of ingrijpen van de moderators. De kleur rood is alleen toegestaan om te worden gebruikt door de moderators.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik geniet en verschuil me weer achter mijn drankje en de nootjes! :D Been there, seen it, done that!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

PietV. schreef:Schreef je vroeger ook geloofsbelijdenissen als je een antwoord niet wist in een tentamen op school? Want daar komt het op neer, een simpele vraag waarom is jouw geloof beter dan het geloof van de Hindoestaan laat je liggen of je zegt ik geloof dat ... Onderbouw eens het bestaan van een god; ik geloof dat .... Geef eens een goede motivatie waarom de Bijbel uit de koker van een god komt.
Persoonlijk zou ik geen vragen stellen aan een langspeelplaat. Mijn ervaring leert dat. We zijn hier al 69 pagina's onderweg en veel schot zit er volgens mij niet in.

Kijk, met K. is het als volgt: hij gelooft dat alle daken rood zijn. So the Bible tells us.
In goed vertrouwen breng je hem naar een huis met een rieten dak, de kleur waarvan ergens ligt in het beige domein.
"Wat is de kleur?", vraag je aan hem.
Antwoord: rood.
Je brengt hem naar de in vele kleuren gedekte Stephansdom in Wenen en herhaalt de vraag.
Antwoord: rood.

Je kleurt een papier rood met een rode stift. Je houdt het naast de foto van een een huis in een Vinexlokatie met een grijs dak. Je legt ze naast elkaar. Papier links, foto rechts.
Je wijst naar het papier.
"Wat is de kleur?", vraag je.
Rood.
Je wijst naar de foto met het grijze dak en herhaalt de vraag.
"Rood.", luidt het.

Nu gaan we gemeen doen.
We laten K. kijken door een fotocamera, gericht op de tafel met het papier en de foto van ons Vinexhuis. We zoomen in tot maximum, tot we de pixels zien en we niet meer weten waar we precies naar kijken.
De camera zwenkt naar links. En we vragen.
Kleur?
Rood!
De canera zwenkt naar rechts.
Kleur?
Grijs!

Nu zoomen we langzaam uit, het Vinexhuis in beeld houdend.
Kleur?
Grijs!
We zoomen verder uit. De eerst dakpan komt in zicht, maar nog niet direct als zodanig herkenbaar.
Kleur, beste K.?
Grijs!
We zoomen verder uit.
Dan komen we aan op het breekpunt. We bereiken de plek waar we zo ver hebben uitgezoomd dat duidelijk begint te worden dat we naar een dak kijken.
En we vragen weer.
Kleur?
Grij..... Grij... Grij............. Rood! Rood!

De driedimensionale scan van de inhoud van de schedel van K. op dat moment, de beschrijving van de electrochemische processen die zich dan afspelen in die grijze massa (nee, niet rood!), dat is stof voor een heel congres van neurobiologen.
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 20 okt 2014 23:52, 3 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Iznogoodh
Weet je waarom dat is? Ingekort:

Debates about the nature and value of faith occupy a great deal of time in conversations between Christians and atheists How can christians insist on the importance of "faith" unless they can reliably distinguish between faith and non-faith?

One problem I keep seeing is how religious believers try to apply the label "faith" where it clearly doesn't belong.

A belief that is founded upon a compelling theory and that is consistently supported by plenty of empirical evidence is not properly described as "faith." Faith means: Belief in something for no rational reason and without sufficient supporting empirical evidence, even evidence against it.

Modern sciences, whether the natural sciences or social sciences, rely upon facts and eschew faith as a matter of principle. It doesn't always work that way in reality, especially in the social sciences,
Despite imperfections, though, the principle remains the same: facts, reason, and reality are the basis arriving at conclusions and making decisions. Faith isn't supposed to enter into it at all.

Why, then, is there such are huge industry of Christian apologists trying to prove that their beliefs are supported by reason and evidence? This is definitely the case for those who try to prove that the gospel records are historically accurate and that Jesus was definitely the Son of God.

There are large numbers of political, social, and personal beliefs that people hold with what can only be described as "faith." People may think that facts and reason are on their side, at least in some cases, but in reality "faith" is the only really significant factor. This is something that both atheists and theists can fall victim to.

In the case of religion, though, we get the conflict described above. People say that they have "faith" in the tenets of their religions, but at the same time they also think that their religious beliefs are amply supported by reason, logic, and evidence. Today we live in an era where science and reason have acquired tremendous importance and authority — and for good reason, tool As a consequence, people are accustomed to measuring all of their ideas against those standards — even religion.

Unfortunately for them, traditional religion doesn't really measure up to the standards of science, reason, and logic. Traditional religion wasn't developed in a context where modern science set the standards, though, so that's hardly a surprise. As a result, people have abandoned the "real" faith that is supposed to exist in the absence of evidence or rationality. Indeed, it seems unlikely that many believers today will even try to reclaim such a faith, much less value it as anything more than a distant ideal.

http://atheism.about.com/od/sciencereli ... -Faith.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat Karssenberg dus doet is een non-faith verdedigen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

iznogoodh schreef: Kleur?
Grij..... Grij... Grij............. Rood! Rood!
Leuk verhaal :) Heel herkenbaar.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Ik verbaas me er elke keer weer over hoe iemand, bv. een christen, in een God kan geloven die hij nog nooit gezien of gehoord heeft.
Zijn enige houvast is een boekwerk van 2000 jaar geleden, geen enkel levensteken nadien.
De mensen die in dat boek aan het woord zijn geloofden dat hun God bestond op basis van verhalen van weer anderen.
Fantasieverhalen die alleen in die tijd pasten.
Profeten meenden regelmatig de stem van hun God te horen en dat wordt door de gelovigen van vandaag nog steeds voetstoots aangenomen; als ik Zijn stem zou horen zouden ze er om lachen, zeker als het een onethische opdracht zou behelzen.
Abram heeft God op bezoek gehad en Mozes heeft de achterkant van God gezien.
En van Jezus werd door de eerste christenen gezegd dat die Gods zoon was.
Door de eerste bisschoppen erkend tijdens de vormgeving van hun religie.
Dat is hun bewijs dat God bestaat, God en zijn Zoon.
Hij moest echter wel een Monogod blijven en zo werd Hij met de HG erbij drieënig gemaakt.
Hun ouders geloofden er ook in en zij geven het weer door aan hun kinderen.
Ze geloven het en willen in die waan blijven, zonder God lijkt hen het leven waarschijnlijk minder inhoud te hebben.
Ze durven de gok niet aan de overstap te maken, bang in een gat te vallen, dan liever zichzelf voor de gek blijven houden.
Dan schrijven ze grijs met de letters r, o, o en een d aan 't eind, de d van dom :?
NB: Doe wel en zie niet om.
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Als je deze grauwe, grijze wereld bekijkt door de bril van de bijbel dan krijgt alles een bloedrode kleur.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Dan kijk ik toch maar liever door mijn eigen bril :study:
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Karssenberg schreef:Als je deze grauwe, grijze wereld bekijkt door de bril van de bijbel dan krijgt alles een bloedrode kleur.
Gewoon de wereld blijven bekijken zoals die is en niet te veel inkleuren en betekenis willen geven waar die niet is en de wereld blijkt toch minder grijs te zijn.
Brillen die de wereld een andere kleur geven daar raak me ook aan gewend,dat is net zoals te veel zout en suiker ergens aan toevoegen ,op een gegeven moment proef je het niet meer en eer je alleen nog maar zoet en zout en heb je geen idee dat er ook nog bitter en zuur en misschien ook nog wel umame in het palet zitten.
Zwart wit en grijs kennen trouwens ook wel meer nuances, waarom zin willen geven aan iets dat al zin van zichzelf heeft ?
Zie mijn eerder verwijzing naar http://skepp.be/nl/levensbeschouwing-ev ... rbk_OLvl8E" onclick="window.open(this.href);return false;
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Het kan een motivatie zijn om een gekleurde bril op te zetten, als je zelf niet al die prachtige nuances kunt onderscheiden, die allemaal in de kleur grijs voorkomen en de kleur vormt. :)
Echter alleen het grauw zien is misschien net zo blind als alleen rode daken zien. :wink:

Ik weet niet of ik de door jou gekozen kleur zou prefereren boven grijs.
Karssenberg schreef:Als je deze grauwe, grijze wereld bekijkt door de bril van de bijbel dan krijgt alles een bloedrode kleur.
Dat kon je idd. wel eens goed hebben. 8-[
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HankS schreef:
Gewoon de wereld blijven bekijken zoals die is en niet te veel inkleuren en betekenis willen geven waar die niet is en de wereld blijkt toch minder grijs te zijn.
.....
Zwart wit en grijs kennen trouwens ook wel meer nuances, ...
Ik ging het rijtje af met mijn reacties vanmorgen en zie nu dat jij dezelfde soort gedachten hebt. :)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mariakat schreef:Het kan een motivatie zijn om een gekleurde bril op te zetten, als je zelf niet al die prachtige nuances kunt onderscheiden, die allemaal in de kleur grijs voorkomen en de kleur vormt. :)
Dat kon je idd. wel eens goed hebben. 8-[
Nog even een aanvulling.
Waarmee ik niet wil zeggen dat alles bloed-rood is, ook al vloeit er heel wat bloed.
Wel dat meer dan de helft van wat in de Bijbel staat en wat het Christendom inhoudt gericht is op de dood en een leven buiten deze wereld, waarin wij geworteld zijn.
En een ontkennen is van al het leven in al zijn vormen om het te leven en beleven in het hier en nu.
Zelfs datgene wat gericht is op het hier en nu heeft tot doel en is gericht op een hiernamaals.

@ Karssenberg
Je hebt het over grauwe grijze wereld.
Daar schrok ik toch wel even van.
Waarom lees ik op zoveel christensites een verlangen naar beëindigen van het leven hier en een wens naar een eeuwig leven hierna?
Is het leven voor velen van hen zo moeilijk dat een hiernamaals altijd beter is?
Of zijn het blindelingse en dus holle na gepraatte frasen, door omgaan met gelijksoortige-mensen-wensen erin geslepen?

Heb jij daar een gedachte over?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

:study: :?: :dontknow: Ben er na al deze studie nog niet uit of ik voor het christendom, islam, hindoeisme, Jaïnisme, rastafari of VSM-geloof moet gaan kiezen. Welke heeft de beste papieren?
1 God, meerdere goden? Letterlijk, figuurlijk, mythisch of overdrachtelijk... God, wat is dit moeilijk!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

dikkemick schreef::study: :?: :dontknow: Ben er na al deze studie nog niet uit of ik voor het christendom, islam, hindoeisme, Jaïnisme, rastafari of VSM-geloof moet gaan kiezen. Welke heeft de beste papieren?
1 God, meerdere goden? Letterlijk, figuurlijk, mythisch of overdrachtelijk... God, wat is dit moeilijk!
Wie zegt dat je moet kiezen?
Gewoon jezelf blijven.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

writer schreef:
dikkemick schreef::study: :?: :dontknow: Ben er na al deze studie nog niet uit of ik voor het christendom, islam, hindoeisme, Jaïnisme, rastafari of VSM-geloof moet gaan kiezen. Welke heeft de beste papieren?
Wie zegt dat je moet kiezen?
Gewoon jezelf blijven.
STEL...dat ik een keuze wil maken. Ik sta dus open voor alle godsdiensten. En nu moet hier hard gemaakt worden dat ik met het christendom het beste af ben. Daar wacht ik op. HIER wordt nl. het chr. geloof verdedigd.
Nu vervalt de discussie weer in een welles/nietes spelletje dat Karssenberg en Job heerlijk vinden! IK wil nog steeds weten waarom het christendom en niet een andere religie.
Als iemand mij zou vragen, "waarom atheisme" (dus waarom het ontbreken van geloof in goden aanhangen) kan ik dat (evenals vele andere atheisten) haarfijn en consequent uitleggen. Geen geneuzel met metafoor, figuurlijk, tijdsgeest etc. maar gewoon recht-toe-rechtaan waarom ik niet in goden geloof.
Het christendom promoten gaat ze hier echter verdomd slecht af. Het wordt belachelijk gemaakt op deze manier.

Ook hier kan zeer duidelijk uiteengezet worden waarom verteller niet meer gelooft. En hij was een overtuigd christen!

http://topdocumentaryfilms.com/why-i-am ... christian/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door dikkemick op 21 okt 2014 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Gesloten