Ik ben geen utilitarist, weet je nog? Door mensenlevens te offeren schep je een spiraal waarin altijd maar meer mensen geofferd worden, allemaal berekend voor een denkbeeldig toekomstig algemeen welzijn.Earthheart schreef:Maar als ze niet vechten, dan wint de tegenpartij en die gaan dan iedereen doden, en dan is er misschien nog minder welzijn.Siger schreef:Een samenleving die het welzijn van elke afzonderlijke burger nastreeft, kan geen burgers vragen (of dwingen) hun leven te offeren voor anderen.
Dan zijn die volstrekt ongeloofwaardig. Het probleem hier is dat jij denkt als wetenschappers tot een vaststelling komen, we hen wel moeten volgen. Dat is ideologisch sciëntisme en autoritaire technocratie, de belangrijkste bedreiging van de democratie vandaag.Earthheart schreef:Maar als wetenschappers nu tot de vaststelling komen dat in dit specifieke geval het welzijn wel bevorderd wordt door oorlog...Siger schreef:En dan is oorlog ten enenmale onmogelijk. Je beeldt je een oorlog in die goed is voor individuele mensenrechten, maar je vergeet even dat de individuele mensenrechten van de slachtoffers van oorlog (erg inconsistent) worden opgeofferd. Deze slachtoffers zijn natuurlijk soldaten, maar de laatste decennia is gebleken dat het aantal burgerslachtoffers van elke oorlog een veelvoud is van de militaire slachtoffers.
Maar goed, jij gelooft in de onfeilbare wetenschap, ik vind dat wetenschappers zich bij hun leest moeten houden.
Om die reden gaf ik je een aantal voorbeelden van wetenschappelijke oordelen die fout en dikwijls nefast waren. Aan je antwoorden te zien heb je niet opgepikt dat dat mijn bedoeling was.
Ik herinnerde je aan de wetenschap die zich in het midden van de vorige eeuw achter de eugenetica schaarde, om aan te tonen dat wetenschap fout kan zitten. Nu leg jij aan mij uit dat wetenschappers daar fout ("normatief") zaten. Hallo?
Als ik je zeg dat wetenschappers Softenon nuttig vonden besluit jij dat de nuttigheid van Softenon niet waar is. Hallo?
Als ik je erop wijs dat wetenschappers de platentektoniek ontkenden lijk je dat te ontkennen. Wegener, de vader van de platentektoniek, werd zowat heel zijn leven bestreden door de gevestigde geologie.
Hier ben je helemaal aan het spartelen:
Hoe kunnen wetenschappers dan zeggen dat het juist is een oorlog te beginnen?Earthheart schreef:Het woord "juist" maakt deze uitspraak te normatief voor de wetenschap.Siger schreef:Wetenschappers hebben ontdekt dat racisme juist is...
Zo, nu is er niet veel ruimte meer rondom de pot. Wat denk je: moeten we wetenschappers blindelings volgen als ze berekend hebben dat het beter is een oorlog te beginnen?