Alleen de mens heeft religie nodig ?
Moderator: Moderators
Een levende Indische heilige - "kerkhoofd" sprak ooit in de Shell-building uit : kijk naar de vogels zij zijn religieus en hebben geen religie nodig - het is de mens die religie nodig heeft.
Mijn reactie hierop is : de mens heeft behoefte aan vogels.
Een levende Indische heilige - "kerkhoofd" sprak ooit in de Shell-building uit : kijk naar de vogels zij zijn religieus en hebben geen religie nodig - het is de mens die religie nodig heeft.
DUM VIVIMUS VIVAMUS
Mijn reactie is dat ik vind dat je je mag inlezen en dat ik het een beetje boel irritant begin te vinden dat je zoveel tamelijk nutteloze topics opent.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Ik stel voor Jozef, dat jij eerst even de andere discussies afhandelt die je bent begonnen. Daar heb je voorlopig nog werk genoeg.
Deze draad kan ik overigens geen zinnig woord over zeggen omdat het in mijn ogen wartaal is. Ik kan er geen touw aan vast knopen. Dit is een discussieforum, en geen platform voor het ontraadselen van koans en zenraadsels. Is niets mis mee hoor, maar dit is niet de geijkte plek daarvoor.
Vriendelijke groet.
Deze draad kan ik overigens geen zinnig woord over zeggen omdat het in mijn ogen wartaal is. Ik kan er geen touw aan vast knopen. Dit is een discussieforum, en geen platform voor het ontraadselen van koans en zenraadsels. Is niets mis mee hoor, maar dit is niet de geijkte plek daarvoor.
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Dieren zijn niet religieus maar kunnen in bepaalde gevallen wel gedrag vertonen om een gewenst gevolg te zien voltrekken, hetgeen men met met bidden of ritueel handelen ook vermag.
Verder is er bij mijn weten in het licht van huidige beschikbare kennis geen noodzaak voor religie. Voor het overige sluit ik mij aan bij de posting van Devious
Verder is er bij mijn weten in het licht van huidige beschikbare kennis geen noodzaak voor religie. Voor het overige sluit ik mij aan bij de posting van Devious
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Niets heeft religie nodig. Daarbij is het wel heel lastig om religie goed te omschrijven. Zeker als het om dieren gaat. Een dier zou eerst een begrip moeten hebben van wat de dood is en dan zou het misschien mogelijk zijn voor een intelligent dier om te mijmeren wat er na de dood komt. Als ik heel zweverig was zou ik misschien iets van religie zien in olifanten die bijzonder geinteresseert zijn in de botten van dode olifanten.
Overigens is er ooit een gorilla geweest die de dood omschreef als "zwart gat". Ik kan hellaas geen link meer vinden op i-net. Maar goed die gorilla was iig inteligenter op dat gebied dan het overgrote deel vd mensheid.
Overigens is er ooit een gorilla geweest die de dood omschreef als "zwart gat". Ik kan hellaas geen link meer vinden op i-net. Maar goed die gorilla was iig inteligenter op dat gebied dan het overgrote deel vd mensheid.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
\\Devious schreef:Ik stel voor Jozef, dat jij eerst even de andere discussies afhandelt die je bent begonnen. Daar heb je voorlopig nog werk genoeg.
Vriendelijke groet.
Grootse rreactie en vooral vrij gedacht ?
DUM VIVIMUS VIVAMUS
doctorwho schreef:Dieren zijn niet religieus maar kunnen in bepaalde gevallen wel gedrag vertonen om een gewenst gevolg te zien voltrekken, hetgeen men met met bidden of ritueel handelen ook vermag.
Vrij denken veronderstelt wellicht zelf denken en niet nadenken wat anderen gedacht hebben - als u op mij zelf vrij wil reageren zou u vraag dienen te zijn : wat bedoel je met religie en religieus zijn ... als iets vrij is - is het niet vastliggend - met andere woorden iedereen heeft een andere invulling voor de paradigma's ... spreken alsof de dingen vast liggen maakt in mijn beoordeling dat u het vrij denken zoals veronderstelt te bestaan niet eens benandert ..... verwarrend .... goed.
DUM VIVIMUS VIVAMUS
moeilijk he?
het geven van een inhoudelijke reactie...
wat betekent dat... inhoudelijk reageren...
wie o wie is in staat de definitie van inhoudelijk reageren te geven?
misschien dat jozeffie dan wel in staat is om te antwoorden.
lat me raden, jij bent weer eens een keer op weekendverlof van een gesloten instelling voor mensen met grootheidswaanzin.
Martha
het geven van een inhoudelijke reactie...
wat betekent dat... inhoudelijk reageren...
wie o wie is in staat de definitie van inhoudelijk reageren te geven?
misschien dat jozeffie dan wel in staat is om te antwoorden.
lat me raden, jij bent weer eens een keer op weekendverlof van een gesloten instelling voor mensen met grootheidswaanzin.
Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Bedankt voor de complimenten, maar ik ga liever voor de kwaliteit dan de kwantiteit.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Alleen de mens heeft religie nodig ?
Geheel mee eens, maar ik zou het niet bij vogels willen laten. Ik had een paar jaar geleden een gesprek met mijn dwergcichlide (zie plaatje van Chromis), en die vond dat de religieuze instincten van vissen door mensen zwaar onderschat worden (cursivering van hem). Geweldig onderwerp, zo kan ik eindelijk dit vriendje van me (vzmh) nog een dienst bewijzen, en deze pijnlijke zaak aan de hoogmoedige mensen voorleggen.Jozef schreef:Alleen de mens heeft religie nodig ?
Weet je overigens nog of de Shell na het bezoek van de goeroe wat religieuzer ging denken over de olie?
Born OK the first time