Jesus lies.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef:Nogal een normatieve psychoanalyse, Rereformed. Het gaat er van uit dat geloof een neurotische toestand is, en dat wie er aan vast blijft houden, nog niet "bevrijd" is.
Ik ben dit inderdaad van mening en een fan van Albert Ellis:
Albert Ellis schreef:Godsdienst gaat hand in hand met alle irrationele opvattingen van mensen. Deze irrationele gedachten houden gelovigen afhankelijk, benauwd, en vijandig, en scheppen een klimaat voor of onderhouden neurose en psychose. Wat moet de rol dan zijn voor psychotherapie wanneer we op religieuze overtuiging stuiten bij patiënten? Het zal duidelijk zijn dat een bij zijn verstand zijnde psychotherapeut niet -zoals sommige fans van Jung en het existentialisme dit hebben voorgesteld- deze religieuze oriëntering maar voor lief zal nemen, en de patiënt zal helpen om maar zo succesvol mogelijk te leven met zijn godsdienst, want dit zou hetzelfde zijn als deze mensen te helpen maar zo succesvol mogelijk hun emotionele ziekte te beleven.
Maar het is echt heel menselijk om een beetje neurotisch te zijn. Het hoort bijna bij het menszijn, bij het opgroeien. Ik zou zelfs mezelf niet durven uitroepen als volledig gezond mens.
Born OK the first time
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed schreef:
Theoloog schreef:Nogal een normatieve psychoanalyse, Rereformed. Het gaat er van uit dat geloof een neurotische toestand is, en dat wie er aan vast blijft houden, nog niet "bevrijd" is.
Ik ben dit inderdaad van mening.
Maar het is echt heel menselijk om een beetje neurotisch te zijn. Het hoort bijna bij het menszijn, bij het opgroeien. Ik zou zelfs mezelf niet durven uitroepen als volledig gezond mens.
Voordat je religie uitroept tot neurose zul je meen ik toch eerst aan moeten tonen dat het dat ook is. Dan zul je 'neurose' moeten omschrijven, moeten laten zien dat religiositeit daar onder valt, en de relatie met andere neurotische aandoeningen overtuigend uitleggen.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef: Voordat je religie uitroept tot neurose zul je meen ik toch eerst aan moeten tonen dat het dat ook is. Dan zul je 'neurose' moeten omschrijven, moeten laten zien dat religiositeit daar onder valt, en de relatie met andere neurotische aandoeningen overtuigend uitleggen.
Het is mij om het even of je de benaming 'neurose' eraan moet geven. Iedere benaming waarmee aangegeven wordt dat het om een stoornis of schadelijke psychische eigenschap gaat voldoet voor mij. 'Geestelijk onvolgroeid' vind ik ook een zeer goede omschrijving van waar het om gaat hier.

Ga het artikel van Ellis lezen.
Born OK the first time
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed schreef:
Theoloog schreef: Voordat je religie uitroept tot neurose zul je meen ik toch eerst aan moeten tonen dat het dat ook is. Dan zul je 'neurose' moeten omschrijven, moeten laten zien dat religiositeit daar onder valt, en de relatie met andere neurotische aandoeningen overtuigend uitleggen.
Het is mij om het even of je de benaming 'neurose' eraan moet geven. Iedere benaming waarmee aangegeven wordt dat het om een stoornis of schadelijke psychische eigenschap gaat voldoet voor mij. 'Geestelijk onvolgroeid' vind ik ook een zeer goede omschrijving van waar het om gaat hier.

Ga het artikel van Ellis lezen.
Dat zal ik zeker doen. Maar door je toevoeging, dat het je om het even is welk naampje je aan de 'stoornis' geeft, problematiseer je je eigen stelling. Feitelijk geef je toe helemaal geen vaste bodem te hebben op grond waarvan je religiositeit een 'stoornis' kunt noemen.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef:Dat zal ik zeker doen. Maar door je toevoeging, dat het je om het even is welk naampje je aan de 'stoornis' geeft, problematiseer je je eigen stelling. Feitelijk geef je toe helemaal geen vaste bodem te hebben op grond waarvan je religiositeit een 'stoornis' kunt noemen.
Nee, wel een vaste bodem, aangezien religieus geloof (="geloof dat niet door feiten bewezen is, of een veronderstelde afhankelijkheid van bovenmenselijke entiteiten") irrationeel is en tegen beter weten en tegen ontwikkelder vormen van gedrag en denken in onderhouden wordt, is het welzeker een stoornis, maar één die bijzonder moeilijk te vatten is onder één noemer met één term. Ik deed dus maar een poging om nuancering mogelijk te maken. Ellis zegt dat godsdienst een goede voedingsbodem is voor het ontstaan van neurosen en psychosen, maar geeft later weer toe dat het geen wet van meden en perzen is. Zelfs het 'geestelijk onvolgroeid' zijn is een gebrekkige aanduiding, want wie is er nu wél geestelijk volgroeid...
Born OK the first time
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Geloof is, zoals Dawkins correct beschrijft: een waan (Delusion)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waan
Een waan is het koesteren van denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Irrationeel? Dat hangt maar van de omstandigheden af. Voor ons is het irrationeel te geloven dat de donder wordt veroorzaakt door een god die met zijn donderwagen langs de hemel rijdt, omdat we een betere verklaring hebben. Maar voor de oude kelten en germanen, die deze verklaring niet hadden, was het geen irrationele verklaring: het was namelijk de meest voor de hand liggende verklaring.

Waren ze nu neurotisch (of hoe je het ook maar wilt noemen), of niet?

Eén van de criteria van geestelijke gezondheid is volgens Albert Ellis:
6. Wetenschappelijk denken.
Men zou moeten streven naar objectiviteit, rationaliteit en wetenschappelijk denken. Men is in staat tot het toepassen van de wetten van logica en de wetenschappelijke methode, niet alleen op andere mensen en gebeurtenissen, maar ook op zichzelf en zijn eigen persoonlijke relaties.
Dat vind ik hoogst twijfelachtig. Wat we hier hebben is een filosofisch idee van de persoon Ellis over wat wenselijk is, gegoten in een psychoanalytische theorie over wat 'gezond' is.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef:Irrationeel? Dat hangt maar van de omstandigheden af. Voor ons is het irrationeel te geloven dat de donder wordt veroorzaakt door een god die met zijn donderwagen langs de hemel rijdt, omdat we een betere verklaring hebben. Maar voor de oude kelten en germanen, die deze verklaring niet hadden, was het geen irrationele verklaring: het was namelijk de meest voor de hand liggende verklaring.

Waren ze nu neurotisch (of hoe je het ook maar wilt noemen), of niet?
In dat geval is het uiteraard geen stoornis, maar juist gezond denken. Dus op die manier kun je juist het verleden goed begrijpen, en velen ervoor te vergeven dat men religieus was. Misschien zou je in die tijden slechts van een stoornis kunnen spreken indien de religiositeit zich aandiende als psychotisch: de overtuiging direct in contact te staan met God of de goden.

Religie op zich is pas na de verlichting een stoornis geworden.
Eén van de criteria van geestelijke gezondheid is volgens Albert Ellis:
6. Wetenschappelijk denken.
Men zou moeten streven naar objectiviteit, rationaliteit en wetenschappelijk denken. Men is in staat tot het toepassen van de wetten van logica en de wetenschappelijke methode, niet alleen op andere mensen en gebeurtenissen, maar ook op zichzelf en zijn eigen persoonlijke relaties.
Dat vind ik hoogst twijfelachtig. Wat we hier hebben is een filosofisch idee van de persoon Ellis over wat wenselijk is, gegoten in een psychoanalytische theorie over wat 'gezond' is.
Ik hoorde eergisteren op de radio een filosoof zeggen dat rationaliteit één van de vier hoofdeigenschappen was die de antieke Grieken al aan de gezonde mens gaven. Hij gaf er geen verdere uitweiding over. Misschien kan iemand anders hier meer licht over laten schijnen.
Objectiviteit en rationeel, logisch denken lijkt mij inderdaad een vanzelfsprekendheid voor gezond menszijn, evenals een bepaalde mate van zorgzaam zijn en liefde/respect betonen jegens de omgeving.
'Wetenschappelijk' denken is uiteraard iets van onze moderne tijd, maar is het niet in wezen hetzelfde als streven naar objectiviteit, rationaliteit en eerbiediging van de logica?
Born OK the first time
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed schreef:In dat geval is het uiteraard geen stoornis, maar juist gezond denken. Dus op die manier kun je juist het verleden goed begrijpen, en velen ervoor te vergeven dat men religieus was. Misschien zou je in die tijden slechts van een stoornis kunnen spreken indien de religiositeit zich aandiende als psychotisch: de overtuiging direct in contact te staan met God of de goden.

Religie op zich is pas na de verlichting een stoornis geworden.
Hm. Dus wat gistere nog een volkomen gezonde gedachte was, is vandaag een neurose? Dat kun je alleen volhouden als je de mensheid ziet als een organisme, dat zelf volwassen wordt. Maar die analogie lijkt me slechts beperkt houdbaar in psychologische zin.
Rereformed schreef:denken lijkt mij inderdaad een vanzelfsprekendheid voor gezond menszijn, evenals een bepaalde mate van zorgzaam zijn en liefde/respect betonen jegens de omgeving.
'Wetenschappelijk' denken is uiteraard iets van onze moderne tijd, maar is het niet in wezen hetzelfde als streven naar objectiviteit, rationaliteit en eerbiediging van de logica?
Okee. Stel: je krijgt morgen kanker. Of je kind wordt aangereden door een dronken bestuurder. Hoe stel je je een wetenschappelijke, of objectieve opstelling voor?

Eric Pianka, een wetenschapper in ecobiologie, meent dat meer dan 90% van de mensheid zal moeten verdwijnen, willen we de aarde sustainable houden. Hij zou daar gelijk in kunnen hebben, of niet - maar als mensen dat horen reageren ze hoogst emotioneel (vooral omdat hij hoopt op een pandemie van ebola o.i.d.). Die reactie lijkt mij normaal en gezond. Pianka's gretigheid om zijn verlangens bewaarheid te zien worden, lijkt me ziekelijk.
Jessy
Ervaren pen
Berichten: 854
Lid geworden op: 02 feb 2005 17:45
Locatie: Maastricht

Bericht door Jessy »

Rereformed schreef:
Jessy schreef: Bravo, heel goed wanneer je van mening bent dat mensen op eigen benen moeten staan. Dat is nou precies waar ikzelf ook op uitgekomen ben.
Maar let op: wanneer ik op eigen benen sta en uitspreek wat ik ervan vind, of gevonden heb, dan krijg ik van jou te horen:
Jessy schreef:Och Rereformed.
Dat is weer je eigen invulling.
Dus wat is het nu: moeten we nu op eigen benen staan of moeten we luisteren naar een bepaalde religieuze waarheid die zogenaamd geldig is voor iedereen ("het ingeboren christus bewustzijn")?
Heeft zelfstandig denken op eigen benen staan dan alleen maar ermee te maken dat hetgeen waar jij op uit gekomen bent waar is voor iedereen?
Ertegenover staan echter ook vele mensen die innerlijk ervaren dat het anders is.
Die ervaringen meemaken waarin ze net met dit bewustzijn (de intuïtie een ander woord voor Christus bewustzijn) in aanraking gekomen zijn. Verwar echter niet dat deze intuïtie te maken heeft met wat gebruikelijk is in de volksmond intuïtief wordt genoemd maar eigenlijk het instinct is, waar men indrukken uit krijgt die men als waar aan kan nemen. Zoals b.v. de meeste zogenoemde helderziende.
Dat dit door hen die deze ervaringen niet hebben naar het land der fantasie en of een kortsluiting in de hersenen wordt verwezen begrijpen deze mensen maar al te goed.
Het mag dan een religieuze waarheid voor hun zijn in de ware zin van het woord, heeft met godsdienst echter niets maar dan ook niets te maken. Het zijn mensen die de godsdiensten dezer wereld ver achter zich hebben gelaten. Waarheid troont boven alle godsdiensten van deze wereld uit. Deze mensen zijn ook door zelfstandig onderzoek tot deze meningen gekomen . Net zoals jij door zelfstandig onderzoek tot een andere conclusie kwam. Zij willen dit net zo min verloochenen als datgene waar jij door zelfstandig denken toe gekomen bent. En nee niemand is verplicht iets aan te nemen wanneer zijn eigen bewustzijn en verstand dit niet als zodanig beaamt.

Inderdaad is de tijd van theologie voorbij. Deze schrijver heeft het niet over Jezus maar over de Christus.
De schrijver beschuldig je ervan dat hij zijn eigen uitspraken niet serieus neemt. Dit alleen maar omdat je de kerkelijke theologie er aan op hangt terwijl toch duidelijk in het artikel wordt aangegeven dat de kerkelijke theologie zijn basis heeft in het menselijk denken .
Zo blijf je ook bij alles wat ook maar enigszins riekt naar godsdienst als preek ervaren.
Ben je niet zelf een religieuze zwerver die mij probeert te overtuigen van mijn ongelijk terwijl je nog niet eens het verschil erkent tussen de gepredikte theologie en het vrij zijn van deze dogma’s. Voor jou is er geen verschil tussen. Voor mij echter een zeer groot verschil.
Begrijpelijk dat je vanuit jouw visie de schrijver beschuldigd een irritante besserwisser te zijn, waar je eigenlijk mee aangeeft niets te hebben begrepen van hetgeen schrijver bedoelde, terwijl het toch in duidelijke en begrijpelijke taal is neergeschreven. Echter wanneer men vol vooroordelen zit misschien wrok voelt te zijn belogen en bedrogen van het geloof van je jeugd kan ik mij goed voorstellen dat je het stuk leest met de bril van je jeugd, en hang je misschien meer eraan vast dan je zelf durft toe te geven.
Verder noem je de schrijver onbekende wijsneus. Waarom?

En ja Boeddha en Krishna hebben als basis dezelfde leer gehad als Christus.
En inderdaad alle leerstellingen zijn verkracht door het menselijk denken.
Voor jou moge dat uit de lucht gegrepen zijn .
Zou zeggen ga eens een studie doen over de oorsprong van godsdienst en mysteriën.
Misschien kom je dan tot andere conclusies. Misschien dat je door je veranderde mening tot de conclusie komt dat jouw artikelen bol staan van de onzinuitspraken.

En ja ik blijf vasthouden aan mijn eigen ervaringen.
De studie heb ik niet voor nopens gedaan .
Net doordat mijn denken en ervaringen geen ingang vond in de bestaande theologie ben ik gaan studeren, omdat ik wilde weten, niet geloven. Net door mijn ervaringen te toetsen aan mijn studie heb ik leren begrijpen. Waar kom ik vandaan, waar ga ik naartoe en waarom ben ik hier.

God is voor mij geen persoon. God is immanent , zowel als transcendent.


.
Die studie en die ervaringen zijn natuurlijk niet voor nop geweest. Ik heb bijvoorbeeld radikaal andere ideeën als vroeger, maar ik heb echt geen spijt van al mijn christelijke ervaringen en studie van vroeger. Het zou zeer zielig zijn om hardnekkig voet bij stuk te blijven houden bij oude inzichten omdat je er zoveel tijd en moeite in hebt gestoken. Indien je studie je op een gegeven moment dwingt tot het bijstellen van inzichten, dan moet je daar als gezond denkend mens gewoon aan gehoorzamen. Slechts díe reactie is gezond.
Inderdaad echter de meeste inzichten heb ik niet verworven door studie maar die leerde het leven mij zelf door mij te plaatsen in situatie’s die het hoogste in mij aanspraken.
Mijn ervaringen en inzichten hebben niets maar dan ook niets met datgene wat god genoemd word te maken.

Je wilt me niet aanvallen schrijf je maar ik zou eenvoudig aan de ontwikkeling van mijn persoonlijkheid gehoorzamen. Nee mijn persoonlijkheid wens ik niet te gehoorzamen er is een dieper weten dan hetgeen mijn persoonlijkheid voor mogelijk hield.

Het gevoel van jou dat ik in de knoop zou zitten is niet juist.
Het mij mee te willen helpen helderheid te krijgen over mijn denken siert je . Is echter niet nodig. Zit niet in de knoop en twijfel geen moment aan het onveranderlijke inzicht het weten op zich.

Het denken te weten dat aan veranderingen onderhevig is brengt mij door nadenken naar beter en dieper inzicht. En dan pas ik mijn denkwijze zeker aan .Dit veranderde denken is dan als het ware opgenomen in mijn denkpatronen.
Geen enkele oude ervaringen heb ik ooit weg gegooid. Het waren mijn leermeesters
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Jessy
Ervaren pen
Berichten: 854
Lid geworden op: 02 feb 2005 17:45
Locatie: Maastricht

Bericht door Jessy »

Devious schreef:
Jessy schreef: Ben ik nu een trolllllllllllllllllllllllll??????
Inhoudelijke argumenten zijn bij jou wel vaak ver te zoeken. Je laatste antwoord is gewoon geklier. Waarom antwoord je niet serieus?
Inderdaad was dat geklier.
Had ik echt zin in, na het lezen hoe inhoudelijk op mijn schrijven werd gereageerd.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef: Hm. Dus wat gisteren nog een volkomen gezonde gedachte was, is vandaag een neurose? Dat kun je alleen volhouden als je de mensheid ziet als een organisme, dat zelf volwassen wordt. Maar die analogie lijkt me slechts beperkt houdbaar in psychologische zin.
Maar waarom zou je de mensheid niet als een organisme zien dat volwassen wordt?

Rereformed schreef:Okee. Stel: je krijgt morgen kanker. Of je kind wordt aangereden door een dronken bestuurder. Hoe stel je je een wetenschappelijke, of objectieve opstelling voor?

Bijvoorbeeld:
-Door vandaag te beseffen dat het morgen jou lot kan zijn. Dus:
-Niet vanuit onmacht en heftige boosheid waanideeën gaan onderhouden van goddelijke straf in het hiernamaals voor de dronken bestuurder.
-Als mensheid oplossingen gaan zoeken voor onze psychische problemen zodat dronkenschap niet meer voorkomt.
-Bezig zijn met de oorzaken, het voorkomen en genezen van kanker, niet met irrationele gedachten dat het een straf van God is.
Eric Pianka, een wetenschapper in ecobiologie, meent dat meer dan 90% van de mensheid zal moeten verdwijnen, willen we de aarde sustainable houden. Hij zou daar gelijk in kunnen hebben, of niet - maar als mensen dat horen reageren ze hoogst emotioneel (vooral omdat hij hoopt op een pandemie van ebola o.i.d.). Die reactie lijkt mij normaal en gezond. Pianka's gretigheid om zijn verlangens bewaarheid te zien worden, lijkt me ziekelijk.
Ik ken hem niet, maar in Finland hebben we een beroemdheid die er eveneens zo over denkt. 'De gretigheid om die verlangens bewaarheid te zien worden' kan uiteraard ongezond zijn, maar op zich denk ik dat onze voorkeur om onze gevoelens belangrijker te vinden dan de koele rede zeer wel tot gevolg kan hebben dat de mensheid haar eigen graf en dat van al het ander leven graaft deze eeuw.
Born OK the first time
Jessy
Ervaren pen
Berichten: 854
Lid geworden op: 02 feb 2005 17:45
Locatie: Maastricht

Bericht door Jessy »

Het komt bij mij over dat je impliceerd dat de leden van het Ft-forum, maar een stelletje hersenloze religie idioten zijn (zonder eigen mening) maar die elkaar gewoon napraten en dat jij (met je studie en ervaringen) daarboven staat.

Als jij een andere mening hebt en het niet naar behoren wilt onderbouwen ben jij voor de meeste mensen 'een hersenloze schaapje die alleen maar kan mekkeren'.
Ik snap niet dat je deze inhoudelijke mening geeft.

Je geeft een mening over mij weer, hoe jij en anderen over mij denken terwijl je mij verdenkt ervan.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Jessy
Ervaren pen
Berichten: 854
Lid geworden op: 02 feb 2005 17:45
Locatie: Maastricht

Bericht door Jessy »

biajas schreef:
Jessy schreef:Heer vergeef het hun want ze weten niet wat ze schrijven.
Let op er staat Heer en niet God.
Met Heer word niet God bedoeld.
En Jezus is niet Christus.
Jezus is wel Christus, Hij is de gezalfde mijn vriend
Mag je van mij denken is je goed recht.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed schreef:
Theoloog schreef: Hm. Dus wat gisteren nog een volkomen gezonde gedachte was, is vandaag een neurose? Dat kun je alleen volhouden als je de mensheid ziet als een organisme, dat zelf volwassen wordt. Maar die analogie lijkt me slechts beperkt houdbaar in psychologische zin.
Maar waarom zou je de mensheid niet als een organisme zien dat volwassen wordt?
Omdat de mensheid geen organisme is, maar een verzameling individuen die met elkaar interacteren.
Rereformed schreef:
Theoloog schreef:Okee. Stel: je krijgt morgen kanker. Of je kind wordt aangereden door een dronken bestuurder. Hoe stel je je een wetenschappelijke, of objectieve opstelling voor?
Bijvoorbeeld:
-Door vandaag te beseffen dat het morgen jou lot kan zijn. Dus:
-Niet vanuit onmacht en heftige boosheid waanideeën gaan onderhouden van goddelijke straf in het hiernamaals voor de dronken bestuurder.
-Als mensheid oplossingen gaan zoeken voor onze psychische problemen zodat dronkenschap niet meer voorkomt.
-Bezig zijn met de oorzaken, het voorkomen en genezen van kanker, niet met irrationele gedachten dat het een straf van God is.
Snap ik, maar dit is niet direct wetenschappelijk. Het heeft meer te maken met afstand nemen, de zaak van buiten bekijken, en accepteren dat er geen antwoord is op de vraag "waarom".
Rereformed schreef:
Theoloog schreef:Eric Pianka, een wetenschapper in ecobiologie, meent dat meer dan 90% van de mensheid zal moeten verdwijnen, willen we de aarde sustainable houden. Hij zou daar gelijk in kunnen hebben, of niet - maar als mensen dat horen reageren ze hoogst emotioneel (vooral omdat hij hoopt op een pandemie van ebola o.i.d.). Die reactie lijkt mij normaal en gezond. Pianka's gretigheid om zijn verlangens bewaarheid te zien worden, lijkt me ziekelijk.
Ik ken hem niet, maar in Finland hebben we een beroemdheid die er eveneens zo over denkt. 'De gretigheid om die verlangens bewaarheid te zien worden' kan uiteraard ongezond zijn, maar op zich denk ik dat onze voorkeur om onze gevoelens belangrijker te vinden dan de koele rede zeer wel tot gevolg kan hebben dat de mensheid haar eigen graf en dat van al het ander leven graaft deze eeuw.
Werkelijk? Zou jij voldoende 'koele rede' bezitten om 90% van de mensheid uit te roeien met een pathogeen virus? Lijkt mij het type 'koele rede' waarmee de nazi's hun 'humane oplossing' van de gaskamers uitvoerden.
Plaats reactie