Is er niet voor te pleiten om het per geval te bekijken? Ergens, bij pubers van die leeftijd, vind ik het eigenlijk erg generaliserend om iets altijd in elk geval als strafbaar te beschouwen. Is een meisje van 15 ermee gebaat als haar vriend, ook al is die veel ouder, de gevangenis indraait als er gewoon sprake was van een wat ongebruikelijke liefde? Als je puur kijkt naar de bescherming van het jonge meisje, wat is dan voor haar het heilzame effect om iemand die ze wellicht als haar grote liefde beschouwd de gevangenis in te zien draaien? Moeten we niet heel duidelijk onderscheid maken tussen misbruik en liefde? En waarom ervan uitgaan dat een groot leeftijdsverschil dus ook per se manipulatie inhoudt?appelfflap schreef:als het leeftijdsverschil binnen de perken blijft zal geen enkele, bij verstand zijnde, rechter zware straffen opleggen. is je vriendje daarentegen 20 jaar ouder, dan zijn leeftijdsgrenzen op zijn plaats
een 15jarige meisje is hoe dan ook niet in staat, grosso modo, om zich tegen de manipulaties van een 30 jarige te verzetten. dat is een machtsongelijkheid die je niet mag toelaten.
Voor die kleine groep die het wel kan is het dan jammer dat het niet mag
Op de bres voor pedofielen?
Moderator: Moderators
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
@ Plons
Pedofilie is per definitie je aangetrokken voelen tot een niet-geslachtsrijp kind. De leeftijd wordt gesteld op 12. Je aangetrokken voelen tot een puber is wat anders. Ten eerste is dat min of meer natuurlijk (hoewel met veel risico's denk ik) en ten tweede zijn jongeren op die leeftijd wel beter in staat om dat soort beslissingen te nemen over sexualiteit. Ook is de kans op schadelijke effecten mi een stuk minder.
OK kom ik ook even uit de kast: ik heb op mijn 15e ook een tijdje gerommeld met een man van ongeveer 35. Ik kan je garanderen dat ik er geen trauma aan over gehouden heb en dat het gewoon een prettige periode was. Het was met wederzijdse instemming, sterker nog: ik was degene die de eerste stap nam en ik snapte donders goed waar ik aan begon.
Wat niet wegneemt dat de leeftijd van 16 gewoon moet blijven bestaan. Dat ik blijkbaar "volwassen" genoeg voor zoiets was wil niet zeggen dat iedereen dat is. Pubers zijn erg op sex gericht dus heel vreemd is het niet als daar wat van komt af en toe. zelfs als dat buiten de normale leeftijdsgroep gebeurt.
PS: ik heb meer vrienden met dergelijke ervaringen waaronder mijn eigen vriend. Vanuit de puber gezien is het zeker niet fout maar of betreffende volwassenen zo verstandig bezig zijn is natuurlijk een ander verhaal.
PPS ik val nog steeds op oudere mannen. onder de 35 vind ik ze sowieso niet interessant en onder de 25 voel ik me een pedo
Pedofilie is per definitie je aangetrokken voelen tot een niet-geslachtsrijp kind. De leeftijd wordt gesteld op 12. Je aangetrokken voelen tot een puber is wat anders. Ten eerste is dat min of meer natuurlijk (hoewel met veel risico's denk ik) en ten tweede zijn jongeren op die leeftijd wel beter in staat om dat soort beslissingen te nemen over sexualiteit. Ook is de kans op schadelijke effecten mi een stuk minder.
OK kom ik ook even uit de kast: ik heb op mijn 15e ook een tijdje gerommeld met een man van ongeveer 35. Ik kan je garanderen dat ik er geen trauma aan over gehouden heb en dat het gewoon een prettige periode was. Het was met wederzijdse instemming, sterker nog: ik was degene die de eerste stap nam en ik snapte donders goed waar ik aan begon.
Wat niet wegneemt dat de leeftijd van 16 gewoon moet blijven bestaan. Dat ik blijkbaar "volwassen" genoeg voor zoiets was wil niet zeggen dat iedereen dat is. Pubers zijn erg op sex gericht dus heel vreemd is het niet als daar wat van komt af en toe. zelfs als dat buiten de normale leeftijdsgroep gebeurt.
PS: ik heb meer vrienden met dergelijke ervaringen waaronder mijn eigen vriend. Vanuit de puber gezien is het zeker niet fout maar of betreffende volwassenen zo verstandig bezig zijn is natuurlijk een ander verhaal.
PPS ik val nog steeds op oudere mannen. onder de 35 vind ik ze sowieso niet interessant en onder de 25 voel ik me een pedo
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Dat snapte ik al, daarom heb ik ook geschreven: als iemand (ongeacht zijn leeftijd) 'uitsluitend' op jonge meisjes (of jongens) (teeners bedoel ik daarmee) valt, dan kun je spreken over een 'soort' vorm van pedofilie.Marinus schreef:@ Plons
Pedofilie is per definitie je aangetrokken voelen tot een niet-geslachtsrijp kind. De leeftijd wordt gesteld op 12. Je aangetrokken voelen tot een puber is wat anders.
Dan staat Kitty nog steeds op nr.1 met haar 13 jaarOK kom ik ook even uit de kast: ik heb op mijn 15e ook een tijdje gerommeld met een man van ongeveer 35.
Geen commentaar, ben al meer als 20 jaar met dezelfde man 8) .PPS ik val nog steeds op oudere mannen. onder de 35 vind ik ze sowieso niet interessant en onder de 25 voel ik me een pedo
Fuck met alles.
Ik denk dat het hier gaat om een grijs gebied. in sommige gevallen zal het idd pedoachtig zijn en in sommige gevallen gewoon partnerkeuze en in weer andere gevallen gewoon liefde. Ik ben 2 jaar geleden ook hoteldebotel geweest op een meisje(!) van 17. Dat sloeg echt nergens op en ik kan er nog altijd niet goed bij. Ik heb er niets mee gedaan overigens maar de verliefdheid was echt.Plons schreef:Dat snapte ik al, daarom heb ik ook geschreven: als iemand (ongeacht zijn leeftijd) 'uitsluitend' op jonge meisjes (of jongens) (teeners bedoel ik daarmee) valt, dan kun je spreken over een 'soort' vorm van pedofilie.Marinus schreef:@ Plons
Pedofilie is per definitie je aangetrokken voelen tot een niet-geslachtsrijp kind. De leeftijd wordt gesteld op 12. Je aangetrokken voelen tot een puber is wat anders.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Dat lijkt me ook een betere omschrijving.Marinus schreef:Ik denk dat het hier gaat om een grijs gebied. in sommige gevallen zal het idd pedoachtig zijn en in sommige gevallen gewoon partnerkeuze en in weer andere gevallen gewoon liefde.
AAAARRGGGG een meisje en nog 17 jaar ook nogIk ben 2 jaar geleden ook hoteldebotel geweest op een meisje(!) van 17. .
Fuck met alles.
@ Plons
sinds dat meisje van 17 (Eline) geloof ik niet echt meer in homoseksualiteit en andere hokjes. Ik weet ook niet waar dat vandaan kwam. Het was een naieve maar inteligente collega van me en op een dag wordt je wakker met vlinders in je buik en andere symptomen van verliefdheid. Het duurde maar kort hoor, maar het was zeker verliefdheid. Waarom is me nog steeds een raadsel.
TOEVOEGING: het was niet sexueel getint; platonisch dus....
sinds dat meisje van 17 (Eline) geloof ik niet echt meer in homoseksualiteit en andere hokjes. Ik weet ook niet waar dat vandaan kwam. Het was een naieve maar inteligente collega van me en op een dag wordt je wakker met vlinders in je buik en andere symptomen van verliefdheid. Het duurde maar kort hoor, maar het was zeker verliefdheid. Waarom is me nog steeds een raadsel.
TOEVOEGING: het was niet sexueel getint; platonisch dus....
ach appelflap, uit onderzoeken is al meerdere malen gebleken, dat peuters al kunnen masturberen.Theoloog schreef:Lekker dogmatisch, appelflap. Laat Marcel eerst eens met een paar voorbeelden illustreren wat hij bedoelt, en dan kunnen we zijn stelling vervolgens op z'n merites beoordelen.appelfflap schreef:kinderen zenden geen seksuele signalen uit. een vowlassene intepreteert bepaalt gedrag als seksueel.Marcel schreef:[
Als vader van drie kleine kinderen zie ik ook dat kinderen al heel jong onbewust seksuele signalen uitzenden.
zoals het voorbeeld van de kleine die zich spontaan op de schoot van een volwassene zet.
Ja... peuters.
Ze zijn net uit de luiers en ontdekken dan al hun geslachtsorganen. Zonder er iets achter te zoeken.
Maar ja... niet gek he? het hele lijfje hebben ze al ontdekt, en als die luier dan EINDELIJK weg is... dan wordt dat plekje ook ontdekt.
En nee... het is niet zondig, onrein etc. gewoon natuurlijk gedrag!
Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Martha
Misschien geen gek idee inderdaad. En dan gewoon misbruik bestraffen, maar het ook bestraffen als het misbruik van iemand van 18 of ouder betreft. Want als het toegestaan is, wil het nog niet zeggen dat misbruik dan niet meer voor kan komen.Fenomeen schreef:Ik hou van glad ijs.Kitty schreef: Ik begeef me nu vast op glad ijs. Maar ben wel benieuwd naar reacties.
Draai die grens maar weer terug naar waar we op zaten; 12 -16 met een 'mits' erbij.
Ik vind hoe dan ook een leeftijdsgrens hangen van 16 jaar aan misbruik een raar idee. Ik heb mijn relatie toen zeker niet als misbruik ervaren en kan het zo ook op geen enkele manier zien. Ik zou het als misbruik ervaren hebben als diegene waar ik mijn liefde toe richtte opgepakt zou zijn geweest. Dan was het misbruik geweest in de vorm van niet onderkennen door de wet van mijn vermogen om lief te hebben en misbruik van mijn recht zelf te kiezen op wie ik verliefd mag worden.
Verder had het mij oneindig veel verdriet gedaan en ik had het als groot onrecht ervaren als er op zo'n nare manier een einde zou zijn gekomen aan zoiets moois en fijns. Het was mijn eerste grote liefde en ik kijk daar met zeer warme gevoelens op terug. Ja kalverliefde wellicht maar daarom niet minder intens, integendeel. Geen enkele reden dus om er een strafbaar feit van te maken. Ik had er zeker met minder mooie gevoelens op terug gekeken als het was ontaard in een voor mijn gevoel onnodige en onrechtvaardige rechtzaak. Dat had wellicht een trauma kunnen veroorzaken.
Daarbij vind ik nog steeds dat als het over kinderen gaat die nog geen puber zijn het een andere zaak is. Het lijkt me niet goed voor een kind om al heel jong bezig te zijn met seksuele handelingen met een volwassene, zeker niet als een kind nog niet seksueel volgroeid is en ook geestelijk nog lang niet rijp is om dit soort gevoelens te kunnen duiden. Je weet dan gewoon niet wat je overkomt, weet niet wat er met je gebeurt en je krijgt vaak te maken met bedreigingen om je je mond te laten houden. Dat kan nooit goed zijn voor een kind. Ook hier kan ik over meepraten en dan zeg ik helaas, want ja dat is iets waar je dus zeker wel schade bij oploopt. Nou, nog persoonlijiker word ik niet, het is wel genoeg geweest zo.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
-
appelfflap
- Banned
dat zou het ideaal zijn natuurlijk.Kitty schreef: Is er niet voor te pleiten om het per geval te bekijken?
Je moet niets steeds over gevangenisstraffen praten. allé, hoeveel hebben er hiervoor een celstraf gekregen?Kitty schreef: Ergens, bij pubers van die leeftijd, vind ik het eigenlijk erg generaliserend om iets altijd in elk geval als strafbaar te beschouwen. Is een meisje van 15 ermee gebaat als haar vriend, ook al is die veel ouder, de gevangenis indraait als er gewoon sprake was van een wat ongebruikelijke liefde? Als je puur kijkt naar de bescherming van het jonge meisje, wat is dan voor haar het heilzame effect om iemand die ze wellicht als haar grote liefde beschouwd de gevangenis in te zien draaien? Moeten we niet heel duidelijk onderscheid maken tussen misbruik en liefde? En waarom ervan uitgaan dat een groot leeftijdsverschil dus ook per se manipulatie inhoudt?
maar goed, er is wel degelijk een reden waarom die leeftijdsgrenzen zijn ingesteld.
een volledig verbod tot pakweg 18 of 16 is belachelijk en daarom werkt men met die grijze zone.
En ja, hoe groter het leeftijdsverschil op zo'n jonge leeftijd hoe groter de kans op slechte bedoelingen. niet altijd maar dat men het voorzorgsprincipe hanteert vind ik op zich niet slecht
over de leeftijdsgrenzen kun je altijd discussiëren. elke tiener ontwikkelt zich nu eenmaal anders. Maar in eerste instantie ging het wel om de 30 of 40 jarige en niet om die 19 jarige die een liefje van 16 heeft.
Biajas, ik snap niets van je post.
- windsurfer
- Diehard
Sterker nog, in de baarmoeder vertonen mensen al masturbatiegedragbiajas schreef:ach appelflap, uit onderzoeken is al meerdere malen gebleken, dat peuters al kunnen masturberen.Theoloog schreef:Lekker dogmatisch, appelflap. Laat Marcel eerst eens met een paar voorbeelden illustreren wat hij bedoelt, en dan kunnen we zijn stelling vervolgens op z'n merites beoordelen.appelfflap schreef: kinderen zenden geen seksuele signalen uit. een vowlassene intepreteert bepaalt gedrag als seksueel.
zoals het voorbeeld van de kleine die zich spontaan op de schoot van een volwassene zet.
Ja... peuters.
Ze zijn net uit de luiers en ontdekken dan al hun geslachtsorganen. Zonder er iets achter te zoeken.
Maar ja... niet gek he? het hele lijfje hebben ze al ontdekt, en als die luier dan EINDELIJK weg is... dan wordt dat plekje ook ontdekt.
Martha
Maar dat is nog wat anders dan geslachtsverkeer met een volwassene natuurlijk.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Nou de nederlandse wet is wat dat betreft wel goed geregeld. sex met iemand jonger dan 12 is per definitie strafbaar-----> HOUDEN ZO!!! en tussen de 12 en 16 is in principe ook altijd strafbaar indien de jongere of zijn/haar ouders er aangifte van doen en de"dader ouder is dan 16. Dit 12-16 gebied kan gezien worden als grijs. Maar perfect is het niet. Een 15 jarige kan makkelijk misbruik maken van een 12 jarige lijkt me. Maar goed de wet is iig genuanceerd genoeg.
Dat dat wel anders is kun je zien aan de overkant van de plas in de USA waar tot 18 jaar sex verboden is en het iig tot voor kort voorkwam dat minderjarigen beboet werden of zelfs de gevangenis indraaiden omdat ze sex met elkaar hadden. Dat is ook redelijk ziek vind ik.
Dat dat wel anders is kun je zien aan de overkant van de plas in de USA waar tot 18 jaar sex verboden is en het iig tot voor kort voorkwam dat minderjarigen beboet werden of zelfs de gevangenis indraaiden omdat ze sex met elkaar hadden. Dat is ook redelijk ziek vind ik.
Vandaag in de Telegraaf:
Montreal
Een 14-jarig Canadees meisje heeft tien jaar celstraf gekregen voor de moord op haar ouders en broertje.
Ze is hiermee de jongste veroordeelde meervoudig moordenaar ooit in het land.
Het meisje vermoordde twee jaar geleden haar ouders en broertje van acht. Reden voor die geweldexplosie was, dat zij tegen haar relatie met een tien jaar oudere jongen waren.
De rechter van Medicine Hat in de provincie Alberta heeft bepaald, dat de jonge moordenares haar straf gedeeltelijk in een psychiatrische kliniek moet uitzitten.
-------------------------------------
Op dat moment ging het dus om een meisje van 12 en een jongen van 22.
Wat is hier nu precies gebeurd? Was de liefde zo sterk dat ze tot moord in staat was? Of hebben we hier echt te maken met een gestoord kind? In ieder geval wel met een kind dat haar emoties niet kon beteugelen. Uiteraard is dit een exces, het is nogal wat om je familie uit te moorden omdat ze tegen een relatie zijn. Maar hoe diep moet de wanhoop van dat kind geweest zijn om tot zo'n daad over te gaan? Op zich natuurlijk ook best begrijpelijk dat die ouders tegen waren.
Er zijn verder geen achtergronden van dit verhaal bekend. Werd ze gemanipuleerd of niet, wat was het voor jongen enz. Moet je als ouders koste wat kost een relatie op die leeftijd met een oudere jongen verbieden? Of moet je hier kijken naar de situatie. Die ouders hebben wellicht hun kind willen beschermen, of was het een kwestie van not done hoe dan ook. Het resultaat is in ieder geval een kind dat een misdaad beging, en haar leven en dat van haar familie hiermee heeft vergooid.
En wat gebeurt er met de jongen? Dat vertelt het bericht niet.
Montreal
Een 14-jarig Canadees meisje heeft tien jaar celstraf gekregen voor de moord op haar ouders en broertje.
Ze is hiermee de jongste veroordeelde meervoudig moordenaar ooit in het land.
Het meisje vermoordde twee jaar geleden haar ouders en broertje van acht. Reden voor die geweldexplosie was, dat zij tegen haar relatie met een tien jaar oudere jongen waren.
De rechter van Medicine Hat in de provincie Alberta heeft bepaald, dat de jonge moordenares haar straf gedeeltelijk in een psychiatrische kliniek moet uitzitten.
-------------------------------------
Op dat moment ging het dus om een meisje van 12 en een jongen van 22.
Wat is hier nu precies gebeurd? Was de liefde zo sterk dat ze tot moord in staat was? Of hebben we hier echt te maken met een gestoord kind? In ieder geval wel met een kind dat haar emoties niet kon beteugelen. Uiteraard is dit een exces, het is nogal wat om je familie uit te moorden omdat ze tegen een relatie zijn. Maar hoe diep moet de wanhoop van dat kind geweest zijn om tot zo'n daad over te gaan? Op zich natuurlijk ook best begrijpelijk dat die ouders tegen waren.
Er zijn verder geen achtergronden van dit verhaal bekend. Werd ze gemanipuleerd of niet, wat was het voor jongen enz. Moet je als ouders koste wat kost een relatie op die leeftijd met een oudere jongen verbieden? Of moet je hier kijken naar de situatie. Die ouders hebben wellicht hun kind willen beschermen, of was het een kwestie van not done hoe dan ook. Het resultaat is in ieder geval een kind dat een misdaad beging, en haar leven en dat van haar familie hiermee heeft vergooid.
En wat gebeurt er met de jongen? Dat vertelt het bericht niet.
windsurfer schreef:Sterker nog, in de baarmoeder vertonen mensen al masturbatiegedragbiajas schreef:ach appelflap, uit onderzoeken is al meerdere malen gebleken, dat peuters al kunnen masturberen.Theoloog schreef: Lekker dogmatisch, appelflap. Laat Marcel eerst eens met een paar voorbeelden illustreren wat hij bedoelt, en dan kunnen we zijn stelling vervolgens op z'n merites beoordelen.
Ja... peuters.
Martha![]()
Maar dat is nog wat anders dan geslachtsverkeer met een volwassene natuurlijk.
Dat probeerde ik ook in mijn stukje te benadrukken.
De foutus, het kind verkent zijn/ haar eigen lichaam.
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
Martha
Martha
- windsurfer
- Diehard
@biajas: dat weet ik, ik viel je ook bij.
Ik hoorde laatst van een collega kinderpsycholoog dat ze twee kinderen van 8 (acht!) jaar in haar praktijk tegengekomen was, broer en zus, die samen sex hadden... deze kinderen waren eerder slachtoffer geworden van incest door opa.
Mijn oren klapperden behoordelijk, maar zij gaf aan dat dit bij misbruikte kinderen vaak voorkomt. Die kinderen hebben geen besef van wat ze fout doen, de psychische schade zal pas op volwassen leeftijd tot uiting komen.
Geen pijl op te trekken zoals je ook aangeeft. Waarom dan in dit topic?kitty schreef:Wat is hier nu precies gebeurd?
Als die jongen van 15 het met iemand van 12 tegen diens zin doet is het evengoed strafbaar. Als er met andere woorden op één of andere manier sprake is van misbruik, is het dus strafbaar.marinus schreef:Nou de nederlandse wet is wat dat betreft wel goed geregeld. sex met iemand jonger dan 12 is per definitie strafbaar-----> HOUDEN ZO!!! en tussen de 12 en 16 is in principe ook altijd strafbaar indien de jongere of zijn/haar ouders er aangifte van doen en de"dader ouder is dan 16. Dit 12-16 gebied kan gezien worden als grijs. Maar perfect is het niet. Een 15 jarige kan makkelijk misbruik maken van een 12 jarige lijkt me. Maar goed de wet is iig genuanceerd genoeg.
Ik hoorde laatst van een collega kinderpsycholoog dat ze twee kinderen van 8 (acht!) jaar in haar praktijk tegengekomen was, broer en zus, die samen sex hadden... deze kinderen waren eerder slachtoffer geworden van incest door opa.
Mijn oren klapperden behoordelijk, maar zij gaf aan dat dit bij misbruikte kinderen vaak voorkomt. Die kinderen hebben geen besef van wat ze fout doen, de psychische schade zal pas op volwassen leeftijd tot uiting komen.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"