Devious schreef:pastor schreef: God lost het probleem zelf op. Het is Zijn Zoon.
Wat voor problemen heeft deze Zoon dan opgelost?
En wat is er mis met deze oplossing. Zou je andere ideeen hebben. Ik vind dat God almacht, liefde, rechtvaardigheid... en alles wat Hij nog meer is... prima staande houdt.
Wat is er liefdevol aan leugengeesten? Wat is er liefdevol aan het
accepteren van een mensenoffer? Wat is er rechtvaardig aan het verbieden van het eten van een boom van kennis van goed en kwaad, terwijl Adam en Eva
niet wisten wat goed en kwaad was? Wat is er liefdevol aan het doden van de eerstgeborenen van Egypte (waaronder babietjes en kleutertjes)? Wat is er liefdevol en rechtvaardig aan het sommeren tot steniging van de onschuldige kindertjes en dieren van Achan? Wat is er liefdevol en rechtvaardig aan het 'verbannen' van mannen, vrouwen, kinderen, bejaarden, de os, het klein vee en de ezels, door de scherpte des zwaards? Wat is er rechtvaardig aan het verhalen van zonden aan kinderen van het derde en vierde geslacht, voor zonden die de ouders hebben begaan? Wat is er liefdevol aan het sanctioneren van slavernij? Wat is er liefdevol aan het laten overstromen van de hele planeet (is het kapotmaken van iets ook geen teken van onmacht, en mislukking?)
Wat is er liefdevol aan het vervloeken van een vijgenboom, omdat deze s'winters geen vruchten draagt? Wat is er liefdevol aan het maken van een zweep, om vervolgens als een wildeman mensen en dieren te mishandelen, en ze een tempel uit te jagen? Wat is er liefdevol aan het oproepen van discipelen om hun ouders, broers, zussen en kinderen te haten?
Waarom krijgen niet alle mensen een gelijke kans om de 'blijde boodschap' te horen? Niet iedereen leeft in een christelijk land? Niet iedereen heeft christelijke ouders? En hoe zit het met de mensen die voor christus leefden? Wat is hier rechtvaardig aan? Vanwaar die verschillen? Waar hebben die mensen die verschillende kansen aan te danken?
Wat is er liefdevol aan deze Duistere Heer?
Maar misschien heb jezelf een andere oplossing voor de problemen in de wereld. Ziekte, onenigheid, haat, etc.
Niet alles heb je in de hand? Maar de oplossing van de meeste wereldproblemen ligt in het individu. Jij kunt er iets aan doen? Verbeter de wereld, begin bij jezelf? Heel cliché, maar wel de waarheid.
Wees vriendelijk en behandel mensen, zoals je zelf graag behandeld wilt worden. Wees goed voor de natuur en voor de dieren. Zorg goed voor je eigen lichaam. En voed je kinderen op met dezelfde waarden. Doe dit niet omdat je denkt dat het moet van Jezus (dit moet ook helemaal niet van Jezus), maar doe dit omdat je ervan overtuigd bent dat een wereld waarin deze waarden niet gehandhaafd worden, een onprettige wereld is om in te leven. En bovenalles; denk zelf, en denk vrij. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat atheïsten en agnostici vrijwel nooit misdaden plegen.
De rust en antwoorden die in bij Jezus vindt, gooi ik niet overboord zonder dat ik meer zekerheid heb dan het geloof nu geeft.
Over de rust kan ik niet oordelen, dat kun jij alleen. Maar ik 'antwoorden' heb ik nog niet gezien. Wat voor antwoorden, en wat voor zekerheid? Waar baseer je die zekerheid op? Ik heb aan jou heel veel vragen gesteld in deze discussie (en ook in de discussie waar je mee bent gestopt),
maar je hebt nog vrijwel geen één antwoord gegeven op mijn vragen en opmerkingen. Ik zou graag willen dat je alsnog goed nadenkt over deze vragen.
En zonder dat er ook daadwerkelijk een andere oplossing geboden wordt.
De oplossing ligt in het ZELF werken aan een prettige wereld, en niet afwachten op de DEUS EX MACHINA; de bovennatuurlijke redder. Zelf je fietsband lappen, en niet wachten tot God het voor je doet.
Volgens mij is God niet probleem, maar de mensheid.
Je hebt gelijk. Het is de mensheid die haar problemen afschuift op het IDEE-FIXE; op het (af)Godsbeeld. Het wachten op een bovennatuurlijke redder leidt tot apathie.
Neen, zelf de handen uit de mouwen steken, dat is wat de mens moet doen. De verderfelijke gedachte dat de mens zelf niets kan, en niet tot iets goeds in staat is, dat is een van de voornaamste problemen in de wereld.
vriendelijk groet,