fabeltjes over Jezus Christus

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Wie is Jezus Christus?

Een mythe
14
30%
Een verzindsel, genoemd in de bijbel
1
2%
Een man, die 2000 jaar geleden geleefd heeft
10
22%
Iemand die goed geleefd heeft
0
Geen stemmen
Een Joodse profeet
1
2%
De stichter van het Christendom
0
Geen stemmen
De Zoon van God
10
22%
Jezus is voor mij ... (schrijf je reactie op dit forum)
10
22%

Totaal aantal stemmen: 46

pastor
Forum fan

Re: jezus

Bericht door pastor »

doctorwho schreef:De persoon Jezus is op zijn best een mythe. Uit volksvertellingen en overleveringen pas later op schrift gezet. En vervolgens door de eeuwen heen door schrift"geleerden"steeds verfraaid en aangepast. Het is dan ook merkwaardig dat dit door velen als een absolute waarheid wordt gezien. Volgens mij kan alleen een monotheistisch en onverdraagzaam geloof zich zo verbreiden en zo lang standhouden. Ik beschouw het geloof in welke god of opperwezen dan ook als dictatuur over het vrije denken. :!:
Doe je huiswerk over. Het is een mythe dat het verhaal over Jezus in een periode van eeuwen op schrift is gesteld en vervolgens ook nog eens aangepast. Binnen een periode van 60 jaar was het Nieuwe Testament, zoals we het nu kennen. En het oudste document dat nog bewaard is gebleven is slechts van een eeuw na Jezus. Daar kunnen veel andere geschiedkundige documenten niet aan tippen.

Wie houdt er nu een mythe in stand?

Vriendelijke groet,

pastor
Ik geloof. Kom mijn ongeloof te hulp.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

pastor schreef:Doe je huiswerk over. Het is een mythe dat het verhaal over Jezus in een periode van eeuwen op schrift is gesteld en vervolgens ook nog eens aangepast. Binnen een periode van 60 jaar was het Nieuwe Testament, zoals we het nu kennen. En het oudste document dat nog bewaard is gebleven is slechts van een eeuw na Jezus. Daar kunnen veel andere geschiedkundige documenten niet aan tippen.

Wie houdt er nu een mythe in stand?

Vriendelijke groet,

pastor
Leuk, maar waarom ontbreken de evangeliën van Filipus en Thomas uit het NT, alsmede enkele brieven van Petrus ? Was (en is) er voor de kerk wat te verdoezelen ? Wie houdrt er nu een mythe in stand ?
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

eef schreef: Hij offert drie dagen zijn zoon op zodat iedereen kans heeft op het eeuwige leven. makkelijke keus lijkt mij. 3 dagen je zoon of de mensheid voor eeuwig...
Dan hebben we het over God, de almachtige, omnipotente? Van wie moest hij die keuze maken dan? Wie bedacht een dergelijk reddingsplan in eerste instantie? :roll:
C'est le ton qui fait la musique
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Als het niet zou gebeuren zouden wij niet tot God kunnen komen. Jaah door veel offers te brengen... Wij zijn t zonig maar door Christus Jezus zijn wij verlost van de zonde.
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

eef schreef:Als het niet zou gebeuren zouden wij niet tot God kunnen komen.
Want?
Waarom een bloedoffer? Als almachtige had hij kunnen zeggen, foutje ... moet kunnen. Waarom draag ik deze erfzonde dan 6000 jaar later nog? Vind je echt dat wanneer God tegen me zegt: Je kunt bij me komen, via Jezus, zo niet, brand er nog werkelijk sprake is van een vrije keuze?
C'est le ton qui fait la musique
bad_religion

eef schreef:Als het niet zou gebeuren zouden wij niet tot God kunnen komen. Jaah door veel offers te brengen... Wij zijn t zonig maar door Christus Jezus zijn wij verlost van de zonde.
Maar ja, god is degeen die ons laat die ons zondig noemt, dus waarvoor zouden wij de moeite moeten doen, een liefhebbende god hoeft toch bloedoffer te brengen in de vorm van zijn eigen zoon ? En kom bij mij nou niet aan dat de mensenzoon geofferd moest worden omdat god rechtvaardig is, want jezus was toch zonder zonde ? God zou ons toch gewoon kunnen vergeven ?
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

bad_religion schreef:Leuk, maar waarom ontbreken de evangeliën van Filipus en Thomas uit het NT, alsmede enkele brieven van Petrus ? Was (en is) er voor de kerk wat te verdoezelen ? Wie houdrt er nu een mythe in stand ?
Tot nu toe jij, want je brengt een heel ander punt in. Ik neem aan dat je daarmee je vorige stelling zelf ontkent.

En waarom boeken ontbreken. Wederom je huiswerk doen. De canan van het Nieuwe Testament is zo gekozen. Evenals het Oude Testament trouwens. Toen is er voor een aantal boeken NEE gestemd.

En dat is geen mythe in stand houden. Nog even en Nederland stemt NEE tegen de grondwet. Worden daarmee de huidige regelgevingen een mythe. Lijkt me niet.

Wil je graag van Jezus een Mythe maken, dan moet je historische gegevens gaan ontkennen. Die keuze heb je. Gelukkig kan ik in vrijheid een andere keuze maken.

pastor
bad_religion

pastor schreef:
bad_religion schreef:Leuk, maar waarom ontbreken de evangeliën van Filipus en Thomas uit het NT, alsmede enkele brieven van Petrus ? Was (en is) er voor de kerk wat te verdoezelen ? Wie houdrt er nu een mythe in stand ?
Tot nu toe jij, want je brengt een heel ander punt in. Ik neem aan dat je daarmee je vorige stelling zelf ontkent.

En waarom boeken ontbreken. Wederom je huiswerk doen. De canan van het Nieuwe Testament is zo gekozen. Evenals het Oude Testament trouwens. Toen is er voor een aantal boeken NEE gestemd.
En dat is geen mythe in stand houden. Nog even en Nederland stemt NEE tegen de grondwet. Worden daarmee de huidige regelgevingen een mythe. Lijkt me niet.

Wil je graag van Jezus een Mythe maken, dan moet je historische gegevens gaan ontkennen. Die keuze heb je. Gelukkig kan ik in vrijheid een andere keuze maken.

pastor
Missschien maak je hier en daar een vergelijk die niet helemaal opgaat, en trek je misschien iets te snel conclusies, ik stuit namelijk continu op tegenstrijdigheden als ik de christelijke leer bekijkt, ook de vormgeving van het geloof komt mij nogal (op z'n zachts gezegd) over als; "Hoor onze heiland praten en verdraai zijn woorden." Opmerkelijk is gewoon de ontzettende rare uitleg die wordt gegeven bij het lezen van de bijbel, sommige punten worden volledig genegeerd. Dit komt omdat vrijwel iedere christen de vastgestelde doctrines volgt om de nogal lugubere kantjes van de bijbel te verdoezelen...

Het is ook niet zozeer de bedoeling om het bestaan van jezus te ontkennen, maar wel de mythe doorbreken als zou hij een zoon van god zijn, en vooral het broodje aap verhaal dat hij uit de dood zou zijn opgestaan !

Mohammed zijn bestaan ontken ik ook niet, maar de leer van Mohammed trekt mij ook niet aan !

Is het niet een beetje raar dat bepaalde boeken en brieven uit de bijbel geweerd worden door de geloofsleiders, waarom toch ?

In de wetenschap worden dit soort praktijken als absoluut fout beschouwt, feiten of gegevens weglaten om een theorietje te ondersteunen......

Maar ja blind geloof is ook iets anders !!
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

bad_religion schreef:In de wetenschap worden dit soort praktijken als absoluut fout beschouwt, feiten of gegevens weglaten om een theorietje te ondersteunen......
Als ik je goed begrijp, dan zijn je punten:
1. Jezus heeft bestaan
2. de mensen hebben hem tot zoon van God gemaakt
3. christendom is geen geloof maar het aanhangen van dogma's
4. het is een mythe, omdat het boeken over Jezus weert
5. wetenschap weert niets, als dat een theorie zou ondermijnen

begrijp ik het goed?

pastor
bad_religion

pastor schreef:
bad_religion schreef:In de wetenschap worden dit soort praktijken als absoluut fout beschouwt, feiten of gegevens weglaten om een theorietje te ondersteunen......
Als ik je goed begrijp, dan zijn je punten:
1. Jezus heeft bestaan
2. de mensen hebben hem tot zoon van God gemaakt
3. christendom is geen geloof maar het aanhangen van dogma's
4. het is een mythe, omdat het boeken over Jezus weert
5. wetenschap weert niets, als dat een theorie zou ondermijnen

begrijp ik het goed?

pastor
1 - Dit zou heus wel kunnen...
2 - Ja, God is voor mij niets meer dan een figuur ontsproten uit fantasie..
3 - Het christendom (en alle geloven) zijn puur gebaseerd op dogma's....
4 - Nee, het is om meer redenen een mythe, zie bovenstane
5 - De wetenschap staat open voor nieuwe theorieën, maar weert wel theorieën als er geen feiten boven tafel komen, met andere worden de wetenschap onderzoekt, het christendom is blind geloof met ongefundeerde theorieën, zoals bijvoorbeeld een opperwezen dat ons gaaat beoordelen na de dood :wink:
doctorwho
Ontoombaar

de schrift betwist

Bericht door doctorwho »

Waar komt die zestig jaar vandaan? Leestip: de schrift betwist van de onvolprezen Maarten 't Hart.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

tjeerdo schreef:
Erik schreef:Jongens kom nou, het gaat hier om het wel of niet in persoon bestaan hebben van Jezus.

Pastor, heeft u niets meer toe te voegen?
JHenosch raakt de verkeerde snaren aan. En Pastor denkt na over zijn nieuw verworven inzichten. Dus ik denk dat er weinig meer toe te voegen is aan dit onderwerp.
Eindconclusie: Zie infidels, skepp, Freethinkers. De persoon jeshua die ook wel jezus wordt genoemd is dusdanig geprofileerd door allerlei belangengroepen dat er van enig historisch bewijs geen sprake meer kan zijn.
Gekke conclusie eigenlijk, dat als iemand dusdanig geprofileerd is er geen historisch bewijs meer voor kan bestaan, ze zou toch evengoed het omgekeerde kunnen beweren ?

Maar ook al is er geen historisch bewijs voor dat Jezus echt bestaan zou hebben, (voor mij is dat ook helemaal niet zo belangrijk, want dat maakt Jezua alleen maar magischer),dan nog is het verhaal, de sage en de mythe, met haar prachtige moraal zo sterk, maar ook zo profetisch, dat dat in iedergeval op geen enkele manier meer als historisch feit kan worden beneint !
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

insomnia schreef:
eef schreef:Als het niet zou gebeuren zouden wij niet tot God kunnen komen.
Want?
Waarom een bloedoffer? Als almachtige had hij kunnen zeggen, foutje ... moet kunnen. Waarom draag ik deze erfzonde dan 6000 jaar later nog? Vind je echt dat wanneer God tegen me zegt: Je kunt bij me komen, via Jezus, zo niet, brand er nog werkelijk sprake is van een vrije keuze?
Dat wij moet boeten voor fouten van anderen geloof je wel ?

Zo kan het ook zijn dat je zomaar opeens kanker krijgt, terwijl je perfect geleeft hebt,

in dit leven hebben we allen evenveel kansen wat dat aangaat, en soms doet God iets expres, maar het geloof dat dit leven daarom een soort duurzaamheidstest is voor de mens, maakt dan een hoop goed.

Wishfull thinking ?!

jazeker, en omdat ik erbij wishful think that ik van Zijn evenbeeld ben, zal daar ook wel reden voor zijn om die wens te hebben, want wie wil er nou dood, en wie wil er nou onbeschrijfelijk lijden in het leven ?

Als God bestaat, moet het een God zijn die enigszins rechtvaardig is, voor Zijn schepping, anders heeft het geen zin, daarom geloof ik in een God die alles wat hier geleerd is en grandioos verkeerd gegaan is, rechtzet !

Naast de 95% van het leven in de schepping dat nu al goed gaat !!

Toch heeft de mens, als intelligent wezen, de onbedwingbare wens om onsterfelijk te zijn of te worden, die mogelijkheid ligt technologisch zeker ook niet meer zover weg,
maar dat ook de doden zouden kunnen worden geretrieved, lijkt toch wel een brug te ver.

Maar de Bijbel voorspelt toch eveneens dat juist ook dat zal gaan gebeuren.

En de YWH uit de Bijbel komt mij voor als een hele fidele, slimme en gevoelige G'd, die al heel wat profetieen en beloften heeft doen uitkomen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Pastor. Ik heb het idee dat mijn posting over het hoofd is gezien, vandaar deze herhaling.
Devious schreef:
pastor schreef: God lost het probleem zelf op. Het is Zijn Zoon.
Wat voor problemen heeft deze Zoon dan opgelost?
En wat is er mis met deze oplossing. Zou je andere ideeen hebben. Ik vind dat God almacht, liefde, rechtvaardigheid... en alles wat Hij nog meer is... prima staande houdt.
Wat is er liefdevol aan leugengeesten? Wat is er liefdevol aan het accepteren van een mensenoffer? Wat is er rechtvaardig aan het verbieden van het eten van een boom van kennis van goed en kwaad, terwijl Adam en Eva niet wisten wat goed en kwaad was? Wat is er liefdevol aan het doden van de eerstgeborenen van Egypte (waaronder babietjes en kleutertjes)? Wat is er liefdevol en rechtvaardig aan het sommeren tot steniging van de onschuldige kindertjes en dieren van Achan? Wat is er liefdevol en rechtvaardig aan het 'verbannen' van mannen, vrouwen, kinderen, bejaarden, de os, het klein vee en de ezels, door de scherpte des zwaards? Wat is er rechtvaardig aan het verhalen van zonden aan kinderen van het derde en vierde geslacht, voor zonden die de ouders hebben begaan? Wat is er liefdevol aan het sanctioneren van slavernij? Wat is er liefdevol aan het laten overstromen van de hele planeet (is het kapotmaken van iets ook geen teken van onmacht, en mislukking?)
Wat is er liefdevol aan het vervloeken van een vijgenboom, omdat deze s'winters geen vruchten draagt? Wat is er liefdevol aan het maken van een zweep, om vervolgens als een wildeman mensen en dieren te mishandelen, en ze een tempel uit te jagen? Wat is er liefdevol aan het oproepen van discipelen om hun ouders, broers, zussen en kinderen te haten?
Waarom krijgen niet alle mensen een gelijke kans om de 'blijde boodschap' te horen? Niet iedereen leeft in een christelijk land? Niet iedereen heeft christelijke ouders? En hoe zit het met de mensen die voor christus leefden? Wat is hier rechtvaardig aan? Vanwaar die verschillen? Waar hebben die mensen die verschillende kansen aan te danken?
Wat is er liefdevol aan deze Duistere Heer?
Maar misschien heb jezelf een andere oplossing voor de problemen in de wereld. Ziekte, onenigheid, haat, etc.
Niet alles heb je in de hand? Maar de oplossing van de meeste wereldproblemen ligt in het individu. Jij kunt er iets aan doen? Verbeter de wereld, begin bij jezelf? Heel cliché, maar wel de waarheid.
Wees vriendelijk en behandel mensen, zoals je zelf graag behandeld wilt worden. Wees goed voor de natuur en voor de dieren. Zorg goed voor je eigen lichaam. En voed je kinderen op met dezelfde waarden. Doe dit niet omdat je denkt dat het moet van Jezus (dit moet ook helemaal niet van Jezus), maar doe dit omdat je ervan overtuigd bent dat een wereld waarin deze waarden niet gehandhaafd worden, een onprettige wereld is om in te leven. En bovenalles; denk zelf, en denk vrij. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat atheïsten en agnostici vrijwel nooit misdaden plegen.
De rust en antwoorden die in bij Jezus vindt, gooi ik niet overboord zonder dat ik meer zekerheid heb dan het geloof nu geeft.

Over de rust kan ik niet oordelen, dat kun jij alleen. Maar ik 'antwoorden' heb ik nog niet gezien. Wat voor antwoorden, en wat voor zekerheid? Waar baseer je die zekerheid op? Ik heb aan jou heel veel vragen gesteld in deze discussie (en ook in de discussie waar je mee bent gestopt), maar je hebt nog vrijwel geen één antwoord gegeven op mijn vragen en opmerkingen. Ik zou graag willen dat je alsnog goed nadenkt over deze vragen.
En zonder dat er ook daadwerkelijk een andere oplossing geboden wordt.

De oplossing ligt in het ZELF werken aan een prettige wereld, en niet afwachten op de DEUS EX MACHINA; de bovennatuurlijke redder. Zelf je fietsband lappen, en niet wachten tot God het voor je doet.
Volgens mij is God niet probleem, maar de mensheid.
Je hebt gelijk. Het is de mensheid die haar problemen afschuift op het IDEE-FIXE; op het (af)Godsbeeld. Het wachten op een bovennatuurlijke redder leidt tot apathie.
Neen, zelf de handen uit de mouwen steken, dat is wat de mens moet doen. De verderfelijke gedachte dat de mens zelf niets kan, en niet tot iets goeds in staat is, dat is een van de voornaamste problemen in de wereld.

vriendelijk groet,
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Discrepanties rondom de opstanding.

Bericht door Devious »

Hoe snel kan mythevorming en verschil tussen 'getuigen'verklaringen optreden?

DISCREPANTIES RONDOM DE OPSTANDING.

Wanneer bezochten de vrouwen het graf?
Mattheüs: ‘Bij het aanbreken van de eerste dag.’ (28:1)
Marcus: ‘heel vroeg toen de zon juist op was.’ (16:2)
Lucas: ‘zeer vroeg in de morgen.’ (24:1)
Johannes: ‘Het was nog donker.’ (20:1)

Wie waren deze vrouwen?
Mattheüs: Maria Magdalena en de andere Maria. (28:1)
Marcus: Maria Magdalena, Maria de moeder van Jakobus, en Salóme, (16:1)
Lucas: Maria Magdalena, Johanna, Maria de moeder van Jakobus en andere vrouwen. (24:10)
Johannes: Maria Magdalena. (20:1)

Waarvoor kwamen ze naar het graf?
Mattheüs: Om naar het graf te kijken. (28:1)
Marcus: Ze hadden het graf reeds gezien. (15:47) ‘Kochten welriekende kruiden…Om Hem te gaan balsemen.’ (16:1)
Lucas: Ze hadden het graf reeds gezien. (23:55) Ze kwamen met de kruiden die ze eerder al hadden klaargemaakt. (24:1)
Johannes: Het lichaam was al gebalsemd door Jozef van Arimatea en Nicodémus, voordat ze arriveerden. (19:39)

Was het graf open toen ze arriveerden?

Mattheüs: Nee. (28:2)
Marcus: Ja. (16:3)
Lucas: Ja. (24:2)
Johannes: Ja. (20:1)

Wie waren al bij het graf toen ze arriveerden?
Mattheüs: Eén engel (aangekondigd door een aardbeving, en hij straalde als een bliksemschicht). (28:2)
Marcus: Een jongeman. (16:5)
Lucas: Twee mannen. (14:4)
Johannes: Twee engelen. (20:12)

Waar zat(en) de boodschapper(s)?
Mattheüs: De engel zat op de steen. (28:2)
Marcus: De jongeman zat binnenin de graftombe, aan de rechterkant. (16:5)
Lucas: De twee mannen stonden binnenin de graftombe. (24:4)
Johannes: De twee engelen zaten aan het hoofd en voeteneinde van de plaats waar Jezus was opgebaard. (20:12)

Wat zei(den) de boodschapper(s)?
Mattheüs: ‘Hij hoeft niet bevreesd te zijn; ik weet dat gij Jezus zoekt, de gekruisigde. Hij is niet hier. Hij is verrezen zoals Hij gezegd heeft; Komt zien naar de plaats waar Hij gelegen heeft. Gaat nu terstond aan zijn leerlingen zeggen: Hij is verrezen van de doden, en nu gaat Hij u voor naar Galilea; daar zult hij Hem zien. Dat had ik u te zeggen.’ (28:5-7)
Marcus: ‘Schrikt niet. Hij zoekt Jezus de Nazarener, die gekruisigd is. Hij is verrezen. Hij is niet hier. Kijk, dit is de plaats waar men Hem neergelegd had. Gaat aan Zijn leerlingen en aan Petrus zeggen: Hij gaat u voor naar Galilea: daar zult ge Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.’ (16:6-7)
Lucas: ‘Wat zoekt ge de levende bij de doden? Hij is niet hier. Hij is verrezen. Herinnert u, hoe Hij nog in Galilea tot u gezegd heeft: De mensenzoon moet overgeleverd worden in zondige mensenhanden en aan het kruis geslagen, maar op de derde dag verrijzen.’ (24:5-7)
Johannes: ‘Vrouw, waarom schreit ge?’ (20:13)

Vertelden de vrouwen wat ze hadden meegemaakt?
Mattheüs: Ja; ‘Terstond gingen zij weg van het graf,… en haastten zich het nieuws aan Zijn leerlingen over te brengen.’ (28:8)
Marcus: Nee; ‘Uit vrees zeiden ze er niemand iets van.’ (16:8)
Lucas: Ja; ‘Zij keerden terug van het graf en brachten alles over aan de elf, en aan al de anderen.‘ (24:9)
Johannes: Ja; ‘Maria Magdalena ging aan de leerlingen berichten dat zij de Heer gezien had, en wat Hij haar gezegd had.’ (20:18)

Toen Maria terugkeerde van het graf, wist zij dat Jezus was opgestaan?
Mattheüs: Ja. (28:7)
Marcus: Ja. (16:10)
Lucas: Ja. (24:6-9,23)
Johannes Nee. (20:2)

Wanneer zag Maria Jezus voor het eerst?
Mattheüs: Voordat ze terugkeerde naar de discipelen. (28:9)
Marcus: Voordat ze terugkeerde naar de discipelen. (16:9,10)
Johannes: Nadat ze terugkeerde naar de discipelen. (20:2)

Aan wie verscheen Jezus het eerst, na de vrouwen?
Mattheüs: Elf leerlingen. (28:16,17)
Marcus: Eerst aan twee discipelen die te voet waren naar buiten, later aan elf. (16:12,14)
Lucas: Aan twee discipelen te Emmaüs, en later aan de elf. (24:13,36)
Johannes: Tien discipelen, Thomas was niet aanwezig. (20:19,24)
Paulus: Hij verscheen eerst aan Kefas, en daarna aan de twaalf. (Twaalf? Dat kan niet want Judas was al dood.) (1 Korintiërs 15:5)

Waar verscheen Jezus voor het eerst aan de discipelen?
Mattheüs: Op een berg in Galilea. (28:16,17)
Marcus: Eerst aan twee die buiten liepen, later aan elf toen ze aan tafel zaten. (16:12,14)
Lucas: In Emmaüs. Later aan de anderen in Jeruzalem. (24:31,36)
Johannes: S’avonds in de verblijfplaats der leerlingen. (20:19)

Geloofden de discipelen de twee mannen?
Marcus: Nee. (16:13)
Lucas: Ja. (24:34, het is de groep die hier spreekt, niet de twee.)

Wat gebeurde er tijdens de verschijning?
Mattheüs: Discipelen wierpen zich neer in aanbidding, sommigen twijfelden, Jezus sprak hen toe: ‘Gaat dus, en maak alle volkeren tot mijn leerlingen.’. (28:17-20)
Marcus: Jezus maakte hun een verwijt, en sprak tot hen: ‘Gaat uit… en verkondig het evangelie aan heel de schepping.’ (16:14-19)
Lucas: Jezus verschijnt incognito, verdwijnt plotseling, materialiseert zomaar uit het niets, gaat samen met de discipelen dineren en wordt ten hemel opgenomen. (24:13-51)
Johannes: Jezus passeert gesloten deur, de discipelen reageren verheugd, Jezus blaast over hen en zegt: ‘Ontvangt de heilige Geest…...’

Bleef Jezus nog lang op aarde?
Marcus: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (16:19)
Lucas: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (24:50-52)
Johannes: Ja, minstens acht dagen. (20:26, 21:1)
Handelingen: Ja, minstens veertig dagen (1:3)

Wil de 'ware' Jezus opstaan, die van Mattheus, die van Marcus, die van Lucas, die van Johannes, of die van Paulus?

Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie