Amsterdam pleit voor halal hypotheek

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam gaat er bij minister Wouter Bos van Financiën op aandringen dat het snel mogelijk wordt dat moslims in Nederland een islamitische hypotheek kunnen afsluiten. Deze hypotheken zijn voor de belasting aftrekbaar, waardoor moslims hetzelfde financiële voordeel krijgen als huizenkopers die hun hypotheekrente mogen aftrekken. Moslims kunnen nu geen reguliere hypotheek afsluiten omdat de islam het betalen van rente niet toestaat.

„Het buitensluiten van een groep Nederlanders van het bezit van een eigen woning is onwenselijk”, aldus het Amsterdamse college maandag in antwoord op schriftelijke vragen van de hoofdstedelijke PvdA. Volgens het stadsbestuur staat het ministerie van Financiën open voor deze vorm van bankieren en zijn er nu voldoende mogelijkheden om islamitisch bankieren mogelijk te maken in Nederland.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7155 ... theek.html
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het wordt een 'halal' hypotheek genoemd, maar in principe is het een element uit shariawetgeving. Wat volgt hierna? Sharia erfrecht wetgeving? En wat kunnen we daarna verwachten? Is ook dit niet een vorm van langzaam binnensluipende islamisering? Verder is het natuurlijk een enorm staaltje van: hoe hou ik Allah voor de gek.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Denkend aan de affaire met Milli G. (ook in Amsterdam) die vele Turken verloste van hun spaarcentjes, geloof ik die 'omdat het van Allah niet mag' redenering niet meer.
Waarom is er door gedupeerde Turken geen aangifte gedaan? Omdat ze dan moeten verklaren waar ze dat geld vandaan hadden. Volgens mij is er een grote hoeveelheid zwart geld in allahtone kringen aanwezig (ze bouwen daar o.a. huizen van in hun thuisland).
Nu zijn er legio mogelijkheden voor firma's om wit te wassen in de vastgoed sector. Maar als particulier lukt dat niet als je een hypotheek wil met aftrek.
Ik denk dus dat als die halal-hypotheek komt er een achterdeurtje voor witwassen wordt ingebouwd en dat dit de bedoeling is.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Waarom niet. :roll:
Als ze geen rente mogen betalen en er is een bank die daar (maar al te graag) aan mee wil werken en de moslims kunnen net als alle nederlanders het van de belasting terugkrijgen (vraag is alleen hoe trek je dat gelijk met rente aftrek) wat is dar dan op tegen?
In een liberaal land moet dat mogelijk zijn want wie moet daar onder lijden ? Niemand toch???
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
AJH.van.Buuren
Forum fan

Opslag

Bericht door AJH.van.Buuren »

De zogenaamde 'halal hypotheek' is mi voor de financiele dienstverlening een zegen. Industrielen dromen nu al van mega winsten en ik denk dat daarom deze hypotheek er uiteindelijk wel gaat komen. Zo rond het moment dat Turkije weer actueel gaat worden? Niet dat ik dat toejuich, het gevaar van 'wit-was' praktijken lijken mij zeer reeel. En in de praktijk betalen de kopers toch aan de bank een bepaalde 'opslag'.

Ik heb overigens van die laatste begrepen (de opslag) dat deze in de islamitische wereld al bekend was, en vroeg mezelf af of iemand hier een praktsiche toepassing van kent. Naar mijn idee kan dit alleen maar ter vervaning van rente worden ingezet.

AJH van Buuren
Pointer
Forum fan

Re: Amsterdam pleit voor halal hypotheek

Bericht door Pointer »

MOODY BLUE schreef:„Het buitensluiten van een groep Nederlanders van het bezit van een eigen woning is onwenselijk”, aldus het Amsterdamse college maandag in antwoord op schriftelijke vragen van de hoofdstedelijke PvdA. Volgens het stadsbestuur staat het ministerie van Financiën open voor deze vorm van bankieren en zijn er nu voldoende mogelijkheden om islamitisch bankieren mogelijk te maken in Nederland.
Er is geen enkele bank die het moslims verbiedt, tegen gelijke condities als andere Nederlanders, krediet of hypotheek te nemen. Ze sluiten dus alleen zichzelf uit, althans dat lijkt zo. In werkelijkheid kunnen ze echter gemakkelijk halalhypotheek krijgen van banken in hun land van herkomst.
In feite is natuurlijk al dat gedoe boerenbedrog, want een bank die geen winst maakt, gaat failliet. Zonder renteachtige constructies kan het niet, want Allah is wel goed, maar niet gek. :wink:
Rein

Bericht door Rein »

Kitty schreef:Het wordt een 'halal' hypotheek genoemd, maar in principe is het een element uit shariawetgeving. Wat volgt hierna? Sharia erfrecht wetgeving? En wat kunnen we daarna verwachten? Is ook dit niet een vorm van langzaam binnensluipende islamisering? Verder is het natuurlijk een enorm staaltje van: hoe hou ik Allah voor de gek.
Ik deel de zorgen van Kiity.
Zie het beroemde boek van Jesperson en Pittelkow.
Als je toegeeft aan dit soort eisen, zullen er steeds meer volgen.
Dan komen er de eisen die Kitty noemt.
Gewoon nee-zeggen, probeer bij een bank in Saoedie-Arabië een halal-hypotheek af te sluiten als je dat wilt.
Idem het voor de jongens-besnijdenis en de maagdenvleis-zetpil; geen bank maar een kliniek.
Rein
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

Gerard schreef:Waarom niet. :roll:
Als ze geen rente mogen betalen en er is een bank die daar (maar al te graag) aan mee wil werken en de moslims kunnen net als alle nederlanders het van de belasting terugkrijgen (vraag is alleen hoe trek je dat gelijk met rente aftrek) wat is dar dan op tegen?
In een liberaal land moet dat mogelijk zijn want wie moet daar onder lijden ? Niemand toch???
De praktijk is een beetje minder 'liberaal' dan jij denkt.
Je bent bijvoorbeeld Egyptenaar en je trouwt in Nederland. Op een gegeven moment trouw je nog een extra vrouw in Egypte. De ene vrouw staat in het Nederlandse paspoort en de andere in het Egyptische. Bij beide vrouwen heb je kinderen en daarvoor heb je in beide landen onderhoudsplicht. Je hebt echter maar één inkomen. Het wordt wel erg ingewikkeld, nietwaar? Kijk, bigamie is verboden en strafbaar in ons land, dus dan denk je dat het niet voorkomt. Tja, wij hebben geen last van bigamie, dus moet je dat dan maar toestaan? En wie zegt dan dat de vrouw in Nederland er überhaupt weet van heeft, dat er nog een tweede vrouw met kinderen in Egypte zit? Nou ja, dan moet je de rechtspositie van vrouwen ook maar afschaffen. Dan heb je in Nederland de leerplicht voor álle kinderen van Nederlandse burgers. Oké, dan schaffen we dat ook af. Ja, we willen de Egyptische vrouw zelfs wel een uitkering geven, want mijnheer wil in Libië een derde vrouw trouwen en in Algerije een vierde. De reiskosten zijn bezwaarlijk, dus er moet gezindhereniging komen in Nederland. Er kunnen dus veel mensen slachtoffer worden van de 'liberale' gedachte en dat heet islamisering, dan wel multicultureel. Als multicultureel moet kunnen, kan er heel veel niet meer.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Zullen we even niet alles er bij halen? Het argument van de glijdende schaal, zeg maar? Zullen we eerst eens even kijken waar we het over hebben?
Wat is een Halal-hypotheek?

Een hypotheek nemen voor mensen die strikt volgens de Koran leven, is ingewikkeld. De Koran verbiedt namelijk het betalen en ontvangen van rente. Hierdoor is het voor veel moslims moeilijk om een huis te kopen. Een Halal-hypotheek voldoet wel aan de wetten van de Koran. U hoeft geen rente te betalen en de aanbieder doet geen zaken met onethische bedrijven.

De Halal-hypotheek werkt als volgt: de hypotheekverstrekker koopt in opdracht van de klant een huis. Na een paar dagen wordt het huis met winst aan de opdrachtgever verkocht. De opdrachtgever betaalt dus geen rente, maar wel een hoger bedrag voor het huis. Dat bedrag moet in termijnen terugbetaald worden aan de hypotheekverstrekker.

De Halal-hypotheek is nog niet in Nederland verkrijgbaar. De islamitische financiële instelling Bilaa-Riba wil hier pas mee starten als er een wijziging in de wet komt. Mensen die een gewone hypotheek afsluiten, profiteren van de hypotheekrenteaftrek. Bij een Halal-hypotheek is geen rente verschuldigd, waardoor niet geprofiteerd wordt van de renteaftrek. Bilaa-Riba wil dat mensen hiervoor gecompenseerd worden.

Ga naar totaaloverzicht hypotheek

Amsterdam, september 2006 Bron: FX
Kortom: de bank maakt niet linksom winst, maar rechtsom. In beide gevallen moet er in termijnen terugbetaald worden aan de bank. Bij een hypotheek betaalt men echter rente; bij een halalhypotheek betaalt men een hogere prijs voor het huis (en de winst is voor de bank).

Het is gekkigheid natuurlijk: maar niet gekker dan orthodoxe Joden die twee keukens laten installeren (is Bruynzeel alleen maar blij mee), of kosjer/halal geslacht vlees. Allemaal verbieden?

Vraag is of je dit fiscaal aftrekbaar moet maken. Fiscaal-juridisch zie ik geen probleem: wat afgetrokken wordt is de schuld die men heeft bij de bank.

Bovendien kan een halal-hypotheek ook voordelen hebben: veel mensen nemen nu een hoge lening tegen een aantrekkelijk tarief. Als de rente stijgt moeten ze ineens veel meer betalen, en komen zo in de knel. Als men 20 jaar een vast bedrag moet neerleggen, is dat voor de klant veiliger.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Als er nu vanwege de rentestijging die je bij het afsluiten van een halalhypotheek mist, een gunstigere manier van hypotheeknemen ontstaat. Kun je dan als niet-moslim ook kiezen voor zo'n 'aangepaste' hypotheek? Of 'mag' je daar dan alleen gebruik van maken als je aantoonbaar moslim bent. In het laatste geval krijg je een vorm van bevoorrechting van de ene groep tegenover de andere, dat is ongewenst. Zo'n hypotheek zou dus alleen moeten kunnen als die voor iedereen die dat zou willen beschikbaar zou zijn, dus gewoon algemeen toegevoegd zou worden aan de hypotheekvormen die er al zijn. Dus zou het ook geen halalhypotheek genoemd moeten worden. Maar gewoon een nieuwe hypotheek die een andere vorm heeft dan de tot nu toe bekende rentedragende vorm. Daar kan dan vervolgens ook niemand bezwaar tegen hebben.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kitty, jij zelfislamiseerder dat je er bent! Voor een paar duizend euro je ziel verkopen, foei! Het is het aloude verhaal van de koopman en de dominee. :lol:

Maar natuurlijk kan je erin stappen. Maar als je er uit wilt snijdt de bank je hals af. Figuurlijjk dan.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nee niets van zelfislamisering. Het is gewoon zaak om tweedeling tegen te gaan.

Als hypotheekverstrekkers merken dat er een grote groep mensen is die behoefte heeft aan een andere hypotheekvorm dan de huidige bestaande vormen, dan is het helemaal niet gek om te zoeken naar een alternatief, dat kan gewoon een zakelijke overweging zijn. En die maak je nu eenmaal als commerciëel bedrijf. Je wil de markt blijven dienen want daar haal je je winst uit.
Op zich is die overweging zakelijk gezien gewoon legitiem. Maar dan moet je niet zo'n hypohteek alleen voor een bepaalde groep beschikbaar maken maar deze dus aanbieden als nieuwe vorm naast de al aanwezige verschillende vormen van hypotheek. Waarom zou dat een vorm van zelfislamisering zijn?

Ik ben gewoon tegen aparte vormen van hypotheken of diensten die specifiek voor één groep gelden. Als er iets wordt aangepast dan moet dat een aanpassing zijn in het algemeen, puur omdat er potentiële klanten zijn die daarmee binnengehaald kunnen worden die nu worden gemist. En of deze potentiële klanten dan grotendeels moslims zullen zijn doet aan het zakelijke doel niets af. Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, en zo gaat dat in de zakelijke commerciële wereld nu eenmaal. Er kan door banken en hypotheekverstrekkers goed aan verdiend worden en dat is de enige reden dat men dit zou overwegen of dacht je dat het echt een sociaal doel had om de moslims in staat te stellen een huis te kopen? Het doel is ook hier het verdienen van geld en dat is voor een zakelijke instelling een legitiem doel. Maar dan wel gewoon beschikbaar voor iedereen die zo'n hypotheek zou willen.

AJH.van.Buuren
Forum fan

Bericht door AJH.van.Buuren »

Wat ik uitermate vreemd aan de hele discussie vindt is hoe moslims wel denken een 'halal hypotheek' te kunnen afsluiten - dus geen rente betalen - en tegelijkertijd ook voor belasting teruggaaf bij de belastingdienst in aanmerking denken te komen. Als je geen belasting betaalt lijkt me dit een beetje moelijk, tja of Nederland herziet de belasting wet......

Wat me ook dwars zit is dat je in de media vaak hoort dat allochtonen (ik gooi even alles op een hoop) veelal een eigen huis niet kunnen betalen omdat zij domweg te weinig zouden verdienen... Hoe rijmt dit dan weer met een 'halal hypotheek'?...

AJH van Buuren
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Na lang erover nagedacht ben ik toch tot een besluit gekomen dat ik tegen zo'n halal-hypotheek ben. Nederlands wetten en bedrijven hoeven geen rekening te houden met wat van allah mag of niet mag. Daarbij maak je ook plaats voor apartheid, speciale wetten (in het voordeel) van moslims.
Fuck met alles.
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Theoloog schreef:Zullen we even niet alles er bij halen? Het argument van de glijdende schaal, zeg maar? Zullen we eerst eens even kijken waar we het over hebben?
Wat is een Halal-hypotheek?

Een hypotheek nemen voor mensen die strikt volgens de Koran leven, is ingewikkeld. De Koran verbiedt namelijk het betalen en ontvangen van rente. Hierdoor is het voor veel moslims moeilijk om een huis te kopen. Een Halal-hypotheek voldoet wel aan de wetten van de Koran. U hoeft geen rente te betalen en de aanbieder doet geen zaken met onethische bedrijven.

De Halal-hypotheek werkt als volgt: de hypotheekverstrekker koopt in opdracht van de klant een huis. Na een paar dagen wordt het huis met winst aan de opdrachtgever verkocht. De opdrachtgever betaalt dus geen rente, maar wel een hoger bedrag voor het huis. Dat bedrag moet in termijnen terugbetaald worden aan de hypotheekverstrekker.

De Halal-hypotheek is nog niet in Nederland verkrijgbaar. De islamitische financiële instelling Bilaa-Riba wil hier pas mee starten als er een wijziging in de wet komt. Mensen die een gewone hypotheek afsluiten, profiteren van de hypotheekrenteaftrek. Bij een Halal-hypotheek is geen rente verschuldigd, waardoor niet geprofiteerd wordt van de renteaftrek. Bilaa-Riba wil dat mensen hiervoor gecompenseerd worden.

Ga naar totaaloverzicht hypotheek

Amsterdam, september 2006 Bron: FX
Kortom: de bank maakt niet linksom winst, maar rechtsom. In beide gevallen moet er in termijnen terugbetaald worden aan de bank. Bij een hypotheek betaalt men echter rente; bij een halalhypotheek betaalt men een hogere prijs voor het huis (en de winst is voor de bank).

Het is gekkigheid natuurlijk: maar niet gekker dan orthodoxe Joden die twee keukens laten installeren (is Bruynzeel alleen maar blij mee), of kosjer/halal geslacht vlees. Allemaal verbieden?

Vraag is of je dit fiscaal aftrekbaar moet maken. Fiscaal-juridisch zie ik geen probleem: wat afgetrokken wordt is de schuld die men heeft bij de bank.

Bovendien kan een halal-hypotheek ook voordelen hebben: veel mensen nemen nu een hoge lening tegen een aantrekkelijk tarief. Als de rente stijgt moeten ze ineens veel meer betalen, en komen zo in de knel. Als men 20 jaar een vast bedrag moet neerleggen, is dat voor de klant veiliger.
Niemand heeft het over het verbieden van halal-bankieren; we hebben het alleen over speciale trucs die uitgehaald moeten worden, om hypotheekrente-aftrek te geven aan lieden die geen hypotheekrente betalen.

Om op de joden verder te gaan:

In Vlaardingen (en waarschijnlijk veel andere steden) heb je bijvoorbbeeld recht op bijzondere bijstand voor je koelkast. (http://vlaardingen.rechtopbijzonderebij ... ex/pid/326)
Waarom zou je dan orthodoxe joodse bijstandtrekkers Vlaardingen uitjagen, als ze geen bijstand voor hun tweede koelkast of gasfornuis in hun nieuwe huurwoning kunnen krijgen? DIe mensen moeten toch ook hun geloof ongestoord in Nederland kunnen uitoefenen, en niet uit de (huur)-huizenmarkt worden buitengesloten?

Zoals Theoloog al zei: dit is gekkigheid, en ik vind het toch een beetje te gek.
Laatst gewijzigd door Elberfeld op 04 okt 2007 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Plaats reactie