Je hebt volledig gelijk, maar wijs je erop dat de opstanding van JC enkel en alleen berust op slogans en kreten en fanatisme. Het is dus eenvoudig om het even of een christen of een moslim of een aanhanger van Moon tegen je praat.Henoch schreef:Ik dacht dat betref. de Islam een ander topic was geopend?
Dit gaat over de opstanding van Jezus Christus, de kern van ons geloof.
H.
Maar indien je strikt on topic wil blijven laten we dan afspreken dat jij ook on topic gaat discussiëren: de topicopener vroeg om argumenten om in de opstanding van Jezus te geloven (of te verwerpen). Jouw antwoord IK geloof erin is uiteraard geen argument, noch de claim dat 'hij zich openbaart'. Dit laatste verandert ook niet in een argument door 'er goed over na te denken'. Nietzsche 'openbaart' zich ook nog steeds, en vergeet Elvis niet.
Er is een gemakkelijk in te zien verschil tussen een kreet en een argument. Waarom ontgaat jou dat?
Kretologie komt nogal gemakkelijk uit jouw mond:
Ik neem aan dat je weet dat er meer dan zes miljard mensen op aarde zijn. Je maakt daarom een volstrekt ongeoorloofde generalisatie. Bovendien is die volledig uit de lucht gegrepen. Bovendien impliceer jij dat jouw opvattingen de standaard zijn voor 'goed' en 'kwaad' zijn. Bovendien maak je het ons niet duidelijk of je het tegen Doctorwho hebt, of tegen alle vrijdenkers, of tegen iedereen die het niet met je eens is. Bovendien impliceert het woordje 'tegenwoordig' dat je het verleden idealiseert. Alles bijelkaar genomen is de opmerking te gek om los te lopen.Tegenwoordig zijn de mensen echter gek genoeg, dat zij liever het kwade en de duisternis bewust willen dienen.
Deze kreet van Jezus zegt weinig anders dan wie zich openstelt voor een ideologie zich door die ideologie aangesproken zal voelen. Het is eenvoudig een nietszeggende kreet. Een wetenschapper kan hetzelfde uitspreken: wie rationele antwoorden zoekt zal ze vinden (en de deur van de waan van religie zal dan automatisch dichtgaan.)"Wie zoekt zal vinden, en wie klopt zal opengedaan worden".
Jezus had overigens net zo goed kunnen zeggen: "Al zoekt men nog zo veel, men zal het nooit vinden. Hou op met zoeken" Het zou even waar geweest zijn, het zou net zoveel preken opgeleverd hebben, het zou net zoveel aangehaald worden en in mensenlevens ervaren worden.
Alweer cultivering van kreten. Dit is echter een forum waar mensen denkwerk willen verrichten. Feiten moeten kunnen worden aangetoond. Zo ze niet kunnen worden aangetoond is er geen sprake van een feit, maar van agressieve dreiging, grove misleiding en demagogie, of eenvoudig belabberd denken.God strekt zich uit naar een mens, met de doorboorde handen/polsen van Jezus, uit reddende, genadevolle en vergevende Liefde. Dat er een oordeel komt over degenen die een goddeloos en godloos leven hebben geleid, dat is een vaststaand feit.
Een geweldige basis. Weer een kreet (en op verzoek nog meer kreten uit de bijbel).Mijn exclusiviteits-godsdienst baseer ik op mijn onderschrift.
Zodra de christenen hun knuppels en andere dwangmiddelen uit handen verloren is de denkende wereld dan ook in snel tempo voorgoed vervreemd van het christelijk geloof. De moderne wereld wordt niet met kreten opgebouwd, maar met rationaliteit.ik sta niet met een knuppel achter je rug, om jou de hemel in te slaan.
Misschien moet je je evangelisatie maar beter richten op 15-16-jarige tieners. Die staan soms nog wel open voor kretologie.

Hebr 6: