Artikel NY Times: Leven na de dood

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Theoloog

Bericht door Theoloog »

Tsjok45 schreef:IMHO BSD is een begeileidend verschijnsel van het ( tijdelijk ) uitvallen van zulke hardware en , dat nog wordt opgeslagen in het geheugen .... het wordt herinnerd ( en gereconstrueerd ) achteraf ( na het ontwaken uit de "schijndood ") , en/of wanneer de "wonderlijke machine " terug is opgestart .of kundig opgelapt ...
Hoe verklaar jij het verhaal van die verpleegster die het gebit van een man in coma op een crash-car had gelegd, en naderhand door de man werd aangewezen als degene die wist waar het gebit was gebleven? Hij vertelde (volgens de verpleegster) dat hij tijdesn de coma buiten zichzelf was getreden en kon zien hoe de artsen en verplegend personeel bezig waren met zijn lichaam. Zo zou hij ook hebben gezien dat de verpleegster zijn gebit op de 'crash car' legde.

Dit verhaal maakte onderdeel uit van een artikel van Pim van Lommel, dat in The Lancet heeft gestaan.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Theoloog schreef:Hij vertelde (volgens de verpleegster) dat hij tijdesn de coma buiten zichzelf was getreden en kon zien
Maar als je uit je lichaam bent, hoe kan je dan zien ? Want je ogen is bij het lichaam gebleven.
Fuck met alles.
Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

Kitty schreef:
Antiscience schreef:
fbs33 schreef:Dus ik word miljardair als ik een 'geestenvanger' uitvind en patenteer?
groet
Jij behoort toch tot die 10% die geen geesten waarnemen.
Hoe wil je dan geestwetenschappelijk onderzoek doen,
en geestwetenschappelijke machines construeren. :wink:
90% van de mensheid ziet geesten? Ben je wel helemaal lekker :shock:
Eerst zien dan geloven :shock: :lol:
90 % van de wereldbevolking gelooft in geesten. Zo goed ?
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

"Wereldbevolking geloofd in 90% van de geesten"
"90% van de geesten geloofd in wereldbevolking"

Bron: (de exclusieve krant van het hiernamaals) "Aan de andere kant".
Laatst gewijzigd door Kevin op 08 aug 2007 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Antiscience schreef:90 % van de wereldbevolking gelooft in geesten. Zo goed ?
Waar baseer je dat getal op?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

tijdens de coma
1.- Het is lang niet zo dat iemand die niet meer bij volle bewustzijn is( of in een andere bewustzijnstoestand verkeerd ) , niets meer waarneemt ...

2.- ook tijdens het bewuste waarnemen zijn er veel voorbewuste waarnemingen ( die worden weggegooid als zijnde overbodig of irrelevant ; Bewustzijn is een toestand van "alertheid" voor bepaalde informatie die het "overleven" in een waaier van ingewikkelde situaties helpt )

3.- ik kan me voorstellen dat een persoon in de coma - toestand toch inkomende info opslaat .... Dat een persoon DAARNA ( dwz wanneer hij weer bewust is ) uit die opgeslagen fragmenten van voorbewuste waarneming en hetgeen hem wordt verteld door mensen uit zijn omgeving ( bijvoorbeeld dat hij een paar jaren in coma heeft gelegen ) een bewuste werkelijkheid construeert , lijkt me niet uitgesloten ...
De ( ongewilde ) onbetrouwbaarheid van de getuigende herinnering is een bekend gegeven

4.- uiteraard is het voorgaande slechts een aanzet : een "gissing " ... ik heb me nog niet voldoende ingelezen of advies ingewonnen/opgezocht bij - of toegang tot experten of zo . :wink:

5.- ik ben zelf al een paar keer ernstig van de kaart geweest ...
ik heb nooit een BSD ervaren en ik moest het stukje niet-bewust beleefde realiteit reconstrueren ( mede gebaseerd op hetgene anderen die het wél hadden bewust beleefd me daarover hebben verteld: onder meer dat het "ernstig" was :roll: )
Tsja 't is anecdotisch hé ....

ER zijn nog geen "doden" geweest die zijn teruggekeerd om ons te vertellen hoe het was
Volgens mij waren BSD'ers mensen die " niet echt " dood zijn geweest en/of "teruggestuurd " zijn of zoiets ... Het zijn mensen die geluk gehad hebben en terugkeren uit een periode van ( voor henzelf ) "onbewust- zijn " in een kritieke of kunstmatig opgewekte situatie van bewustzijnsverschuivingen en toestanden van alertheid ... Dank zij de goede en kundige zorgen ...

Een "coma" is gewoon een bepaalde plaats op een schaal die loopt van hersendood tot en met hevige opwinding en supersnelle informatieverwerking ....

Standard checklisten van allerlei symptomen gebruikt men zelfs om te constateren in hoeverre een ingreep zonder al te veel ernstige geestelijke gevolgen te hebben veroorzaakt , geslaagd is of niet
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 08 aug 2007 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Goede suggesties, Tsjok.

Hoe werkt die vóór-bewuste waarneming precies. Hoe moet ik dat zien?
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Ik heb zelf twee ervaringen die ik op geen enkele manier kan verklaren. Een goede kennis van mij heeft een ervaring gehad waarbij zowel diegene als de partner hetzelfde waarnamen. Daarbij maak ik de aanname dat ik het niet zelf kan hebben veroorzaakt door iets als telekinese.
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Hoe werkt die vóór-bewuste waarneming precies.
Hoe moet ik dat zien?
Een voorbeeld ;
de wekker gaat af en je wordt wakker :
je neemt voorbewust een signaal waar ... je ingebouwde hersenmodules zetten je bewustwordings programma aan ; er is namelijk een interpretatie nodig die slechts door verhoogde alertheid en versnelde informatie verwerving en verwerking ( ook vanuit het gehuegen ) een tijdige en snelle oplossing kan leveren ...
Dat was ook zo bij je verre primitieve voorouders
( alleen hadden die geen wekkers : maar moesten ze wel erg vlug reageren op allerlei geluiden/.... zij die bleven doorslapen , werden opgeeten allicht en waren veel minder "geschikt" als voorouders , wat dan prompt gebeurde :wink: )

Wanneer je als succesvolle afstammeling echter niet wordt opgeeten wordt je wel nog wakker van geluid maar kan je rustig verder naslapen ...kan je verder voorbewuste signalen oppikken ... tot je alert wordt ( bijvoorbeeld ook vanuit je opgeslagen voornemens om op tijd op te staan ) en je , je focust( en die anderen waarnemingen uitsluit of afsluit ) op datgene waar je dan wél van wakker werd / of wakker van blijft liggen (---> je gaat dan bij dat laatste zoeken in je geheugen ; bijvoorbeeld waar je, je vals gebit hebt laten liggen en totdat je iemand vindt die het kon weggelegd hebben .... Net zoals je iemand verdenkt tot zolang je de "ware " schuldige gevonden hebt )

En wanneer je het vraagt aan die bepaalde verpleegster ( je hebt het misschien zelfs daadwerkelijk waargemonen in die onbewuste toestand ) heb je dus prijs ... bingo ...
Ook die verpleegster weet het , dat je het "gezien" , hebt of beter nog goed "ingeschat " en goed "gereconstrueerd "hebt ...
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Tsjok45 schreef:de wekker gaat af en je wordt wakker : je neemt voorbewust een signaal waar ... je ingebouwde hersenmodules zetten je bewustwordings programma aan ; er is namelijk een interpretatie nodig die slechts door verhoogde alertheid en versnelde informatie verwerving en verwerking ( ook vanuit het gehuegen ) een tijdige en snelle oplossing kan leveren ... Dat was ook zo bij je verre primitieve voorouders ( alleen hadden die geen wekkers : maar moesten ze wel erg vlug reageren op allerlei geluiden/.... zij die bleven doorslapen , werden opgeeten allicht en waren veel minder "geschikt" als voorouders , wat dan prompt gebeurde :wink: )
Een grappig voorbeeld in actie van dit reactievermogen. Let op de reactie van de man.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Prodigy schreef:Ik heb zelf twee ervaringen die ik op geen enkele manier kan verklaren. Een goede kennis van mij heeft een ervaring gehad waarbij zowel diegene als de partner hetzelfde waarnamen. Daarbij maak ik de aanname dat ik het niet zelf kan hebben veroorzaakt door iets als telekinese.
Ik ben benieuwd naar de twee ervaringen van je en die ervaring van je goede kennis. Zou je die willen delen? of is het te persoonlijk?
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Nee hoor die wil ik best delen.

De 2 ervaringen van mijzelf:

- Mijn vrouw liep een jaar of 3 geleden thuis de gang in en kwam terug omdat mijn hond stokstijf voor de deuropening van een slaapkamer stond te grommen. Ik liep de gang in en ging bij hem kijken, hij was gefixeerd op de (lege)slaapkamer. Ik zei tegen hem: "er is niks" en liep de kamer in maar hij volgde mij niet. Ik pakte zijn halsband en trok hem de kamer in, hij trok zich gelijk los en deinsde terug. Voor de beeldvorming: mijn vorige woning was een appartement op 9 hoog (4 woningen per woonlaag). De betreffende kamer was leeg en was de buitenste dus had ook geen buren. Er is ook niets wat vanaf de straat deze reactie kan hebben opgewekt. De enige conclusie die ik kon trekken is dat hij bang was voor iets wat ik blijkbaar niet kon zien. Aangezien mijn vader(tijdens zijn leven al een kwelgeest) pas was overleden kreeg ik het idee dat hij zijn gezicht had laten zien in mijn huis.

- Toen ik een jaar of 17 was zat ik thuis een boek te lezen achter mijn bureau toen plots alle boeken van de voor mijn neus bevestigde boekenplank mijn kant op vielen. De deur begon vervolgens te trillen als een uit de kluiten gewassen trilplaat. Toen het ophield ben ik gelijk naar beneden gerend en omdat ik alleen was op straat gaan zitten, ik voelde me niet meer prettig alleen in huis.

En de ervaring van mijn kennis:
- Haar vader was pas overleden en zij en haar man zaten op de bang toen ze plotseling een tikkend geluid hoorden. Ze zijn samen gaan zoeken, het geluid kwam uit de kast. Toen ze het opentrokken zagen ze de urn van haar vader heen en weer bewegen in de kast, deze tikte tegen de daarboven gelegen plank aan.

Ik weet ook een verhaal wat een groep mensen die ik ken allemaal bevestigden. In de sportschool waar onder andere pentac silat werd gegeven stond ook een tafeltennis. Toen de groep na het trainen nog even wat bleven drinken merkte 1 van hen op dat de deurklink op en neer bewoog waarop de rest het ook opmerkten en schrokken. De trainingsruimte was leeg en verder was er daar geen ingang, alleen een nooduitgang die afgesloten was. Ze hebben gelijk de Pentac Silat trainer gebeld, die geschrokken reageerde. Er schijnt nadien een soort van reinigingsritueel te zijn gehouden.

Dit soort dingen zet mij aan het denken, al sluit ik het mogelijk onbewust opwekken van dit soort fenomen niet uit (al verklaart dat niet het vreemde gedrag van mijn hond).
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
Antiscience
Banned

doctorwho schreef:Beste Antiscience,

alles goed en wel maar ik zie in het capaciteitsverhaal geen grond om in een leven na de dood (contradictie) plausibl te achten. Dit is toch niet afhankelijk van de opslagcapaciteit van het geheugen?
Indien toch wel kan je dan deze kennis eens delen? Ik heb vandaag onekt dat er nog wel wat info bijkan :D Er is trouwens m.b.t.de best grote opslagcapaciteit van onze hersenen een klein addertje onder het gras en dat is de verwerkingscapaciteit :idea:
Beste doctorwho,

aagezien ik een scepticus ben in de ware zin van het woord, wil ik eerst
de door U geciteerde informatie betreffende aantal petabyte en lengte
opeengespapelde CD-roms narekenen.

De dikte van een CD-rom is volgens de Duitse Wikipedia 1,2 mm.
Bron :
http://de.wikipedia.org/wiki/CD-ROM#Auf ... .C3.A4gers
doctorwho schreef: Wanneer dit doorgaat tot 2020, kan straks een verzameling chips ter grootte van een sigarendoos de opslagcapaciteit hebben van de menselijke hersenen. Dat is 1800 peta(1015) Bytes.
(ICT in business)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Petabyte

1.000.000.000.000.000 bytes
1.125.899.906.842.624 bytes ,

Een petabyte aan informatie komt ongeveer overeen met:
wikipedia schreef: Een toren van 1,8 km hoog van gestapelde cd-romschijven zonder doosje
Dus toren van 1800 x 1,8 Km hoogte = 3240 km = 3240.000. m = 3240.000.000 mm
3240.000.000 : 1,2 = 2700.000.000 !! aantal CD-roms
Hoeveel is dan de geheugencapaciteit van 1 CD-rom ? Ongeveer 700 Mbyte ?
Laatst gewijzigd door Antiscience op 08 aug 2007 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Antiscience schreef:
Kitty schreef:
Antiscience schreef: Jij behoort toch tot die 10% die geen geesten waarnemen.
Hoe wil je dan geestwetenschappelijk onderzoek doen,
en geestwetenschappelijke machines construeren. :wink:
90% van de mensheid ziet geesten? Ben je wel helemaal lekker :shock:
En ik wil eerst zien!
(met mijn ogen of zien als mogelijkheid in fantasie, dus)
Maar ja, je hebt me al bij de 10% ingedeeld, ergo.
(overigens heb ik die kleuren tijdens mijn bijna doodervaring echt gezien, zoals je weet!)!
Maar of een ander diezelfde kleuren zag als ik zag, waag ik te betwijfelen.
Antiscience
Banned

fbs33 schreef:
Antiscience schreef:
Kitty schreef: 90% van de mensheid ziet geesten? Ben je wel helemaal lekker :shock:
En ik wil eerst zien!
(met mijn ogen of zien als mogelijkheid in fantasie, dus)
Maar ja, je hebt me al bij de 10% ingedeeld, ergo.
(overigens heb ik die kleuren tijdens mijn bijna doodervaring echt gezien, zoals je weet!)!
Maar of een ander diezelfde kleuren zag als ik zag, waag ik te betwijfelen.
Je kunt nog bij de 90 %, ik mag toch hopen dat je jezelf beter kent dan ik. :lol:
Plaats reactie