tijdens de coma
1.- Het is lang niet zo dat iemand die niet meer bij volle bewustzijn is( of in een andere bewustzijnstoestand verkeerd ) ,
niets meer waarneemt ...
2.- ook tijdens het
bewuste waarnemen zijn er veel
voorbewuste waarnemingen ( die worden weggegooid als zijnde overbodig of irrelevant ; Bewustzijn is een toestand van "alertheid" voor
bepaalde informatie die het "overleven" in een waaier van ingewikkelde situaties helpt )
3.- ik kan me voorstellen dat een persoon in de coma - toestand toch inkomende info opslaat .... Dat een persoon DAARNA ( dwz wanneer hij weer bewust is ) uit die opgeslagen fragmenten van voorbewuste waarneming en hetgeen hem wordt verteld door mensen uit zijn omgeving ( bijvoorbeeld dat hij een paar jaren in coma heeft gelegen ) een bewuste werkelijkheid construeert , lijkt me niet uitgesloten ...
De ( ongewilde ) onbetrouwbaarheid van de getuigende herinnering is een bekend gegeven
4.- uiteraard is het voorgaande slechts een aanzet : een "gissing " ... ik heb me nog niet voldoende ingelezen of advies ingewonnen/opgezocht bij - of toegang tot experten of zo .
5.- ik ben zelf al een paar keer ernstig van de kaart geweest ...
ik heb nooit een BSD ervaren en ik moest het stukje niet-bewust beleefde realiteit reconstrueren ( mede gebaseerd op hetgene anderen die het wél hadden bewust beleefd me daarover hebben verteld: onder meer dat het "ernstig" was

)
Tsja 't is anecdotisch hé ....
ER zijn nog geen "doden" geweest die zijn teruggekeerd om ons te vertellen hoe het was
Volgens mij waren BSD'ers mensen die " niet echt " dood zijn geweest en/of "teruggestuurd " zijn of zoiets ... Het zijn mensen die geluk gehad hebben en terugkeren uit een periode van ( voor henzelf ) "onbewust- zijn " in een kritieke of kunstmatig opgewekte situatie van bewustzijnsverschuivingen en toestanden van alertheid ... Dank zij de goede en kundige zorgen ...
Een "coma" is gewoon een bepaalde plaats op een schaal die loopt van hersendood tot en met hevige opwinding en supersnelle informatieverwerking ....
Standard checklisten van allerlei symptomen gebruikt men zelfs om te constateren in hoeverre een ingreep zonder al te veel ernstige geestelijke gevolgen te hebben veroorzaakt , geslaagd is of niet