Humbert Randag o.f.m.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
collegavanerik
Superposter

Humbert Randag o.f.m.

Bericht door collegavanerik »

De persoon die een belangrijk stempel op mijn leven heeft gedrukt, zonder het zelf te weten en na zijn dood, is de kunstenaar en franciscaan Humbert Randag (1895-1965), een leerling van Roland Holst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Humbert_Randag

Zijn meest bekende werken zijn de aquarellen in de kinderkatechismus Luistert naar Hem

Afbeelding

Later meer over zijn werkjes.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 10 jul 2007 00:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

Luistert naar Hem werd gebruikt van 1949 tot 1965 om de katholieke kindertjes onderricht te geven in de katholieke katechismus.

Ik kreeg Luistert naar Hem kado van mijn juf in de eerste klas omdat ik al zo goed lezen kon. Het was 1967 het tweede vatikaans concilie was net geweest, de klassieke katechismus ging op de helling, en de plaatjesboeken werden niet meer gebruikt in het onderwijs. .
Naast de idyllische aquarel van de voorplaat bevatte het boek ook nog ander plaatjes onder meer een over wanneer je eucharistie mocht vieren.

Afbeelding
ik had nooit gebiecht en het werd me op school ook niet meer geleerd
Iemand doodsteken even biechten, dan kun je naar de communie, maar een glaasje water drinken na middernacht is net zo erg als iemand doodsteken.

Overigens was hele fenomeen nuchter zijn voor de mis inmiddels al verlaten en we gingen regelmatig op zaterdagavond naar de mis als we zondags met de auto naar oma gingen. Ik denk dat hier de twijfel gezaaid werd, hoe kon zo'n zonde opeens geen zonde meer zijn?
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 13 jul 2008 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
collegavanerik
Superposter

Het volgende plaatje heeft me flink wat angsten bezorgd. Nog bedankt Humbert!

Afbeelding

De straf voor de doodzonde is de eeuwige hel
Afbeelding Hebr 6:
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

collegavanerik schreef: Iemand doodsteken even biechten, dan kun je naar de communie, maar een glaasje water drinken na middernacht is net zo erg als iemand doodsteken.
Die man op het eerste plaatje lijkt op een sadist en iid dit is een hele kromme manier (op z'n zachts gezegd) om kinderen onderricht te geven. Lijken wel plaatjes van het jaar nul.

Dat het toch goed met jou is gekomen, want ik kan me niet voorstellen wat zoiets doet met de psyche van een kind.

EDIT: Werkelijk wagelijk.
Fuck met alles.
collegavanerik
Superposter

God ziet alles, ook als je een koekje gapt.

Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

collegavanerik schreef: Iemand doodsteken even biechten, dan kun je naar de communie, maar een glaasje water drinken na middernacht is net zo erg als iemand doodsteken.
Whoha, nooit geten dat ik zonder het te weten dagelijke meerdere doodzonden heb begaan, vele male erger dan een moordenaar :twisted: Op welke achterlijke bijbelvers slaat dit nu weer op? :lol:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
collegavanerik
Superposter

"Weest dus bezonnen en nuchter opdat gij kunt bidden" (1 Petr. 4,7)
Afbeelding Hebr 6:
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Nou laat je me dingen herineren die ik allang en breed was vergeten.

Dat k*t alziend oog ook, nergens ben je veilig voor dat ding. :roll:
Fuck met alles.
collegavanerik
Superposter

hier kun je je hart nog eens helemaal ophalen:
drie katechismussen in een
http://www.stvitus.nl/KKK/default_m.asp
Welkom op de Katechismus site van Katholiek Nederland!

Op deze site vindt u driemaal een catechismus, drie boeken bestemd voor het geloofsonderricht in de katholieke Kerk. Ze zijn in verschillende tijden geschreven en hebben elk een eigen doelstelling en doelgroep. Alle drie verwoorden zij het geloof dat de katholieke Kerk belijdt.

De Katechismus van de Katholieke Kerk (KKK), de wereldcatechismus, is in 1992 goedgekeurd door Paus Johannes Paulus II en in 1995 in opdracht van de Belgische en Nederlandse bisschoppen verschenen in een Nederlandse vertaling.

De Nieuwe Katechismus (DNK), geloofsverkondiging voor volwassenen, is geschreven in opdracht van de Nederlandse Bisschoppen en in 1966 verschenen. In 1969 werd een Aanvulling bij de Nieuwe Katechismus gepubliceerd.

De Schoolkatechismus (SK) is uitgegeven in 1948 ten gebruike van de Nederlandse bisdommen. Hij was bedoeld voor het godsdienstonderwijs op de lagere school van het derde tot en met het zevende leerjaar.
Afbeelding Hebr 6:
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

collegavanerik schreef:hier kun je je hart nog eens helemaal ophalen:
drie katechismussen in een
http://www.stvitus.nl/KKK/default_m.asp
Ehh.....dank je :?
Welkom op de Katechismus site van Katholiek Nederland!

Op deze site vindt u driemaal een catechismus, drie boeken bestemd voor het geloofsonderricht in de katholieke Kerk.
Ow, vandaar dat het "oog" zo bekend voor kwam. Ik ging n.l ook naar een katholieke school.
Fuck met alles.
Plaats reactie