Doodscultus
Moderator: Moderators
-
Theoloog
Doodscultus
Rereformed hamert er in navolging van de filosoof Nietsche op, dat het christendom zeer negatief denkt over het leven. In dit topic kunnen we daar misschien sprekende voorbeelden van verzamelen.
Het gegeven dat hét object van verering bij uitstek, en het middel tot verlossing een man is die doodgemarteld wordt aan een kruis, springt natuurlijk in het oog.
Maar luister ook hiernaar:
"uit: De woestijn zal bloeien- Charisma Nederland. Christelijk Lifestyle Magazine, 9e jaargang, nummer 3, juni 2007, p.17
De wereld warmt op en ook Nederland zal de gevolgen gaan merken (...)
Voor sommige christenen, begrijp ik, is deze klimaatverandering een bevestiging dat het einde der tijden nadert. De klimaatverandering wordt in het rijtje van andere verschijnselen geplaatst, zoals aardbevingen, tornado's en oorlogen. Nu denk ik ook wel dat het einde ter tijden nadert. Maar of de klimaatverandering daar een rol in speelt weet ik niet. We hebben wel eerder ijstijden gehad, en in de eeuwen voordat het KNMI ons dagelijks op de hoogte ging houden van weersverwachtingen zijn er ook vast wel eens warme perioden geweest.
Ik zie de opwarming van Nederland eigenlijk als een geweldige kans. Misschien moeten we hopen dat Nederland een tijd van verwoestijning ingaat. Een dor en droog land, zoals Afrika.(...)
Veel christenen bidden om opwekking. Misschien is het noodzakelijk dat eerst het woestijngevoel terugkeert. Het volk dat 'schreeuwt vanuit ellende'naar God. Het volk dat hongert naar 'brood dat uit de hemel neerdaalt'. Het volk dat 'smacht naar water' zoals een hijgend hert of ene moede hinde naar water kan smachten. (...)
Misschien moeten we niet zozeer bidden om een opwekking in Nederland, maar om een lange droogte. In Afrika vinden grote opwekkingen plaats. Mensen daar komen met duizenden bijeen, ze ervaren genezing van God en dansen en zingen terwijl er geen grasspriet o het uitgedroogde land wil groeien. Kerken groeien tegen de klippen van oorlogen en geweld op.
In de woestijn bloeien de mooiste bloemen."
Kortom: de auteur heeft liever dat Europa er uit gaat zien als een dorre vlakte, waar mensen vanuit armoe en gebrek aan onderwijs hun oplossingen gaan zoeken in magie en (bij)geloof, dan de voorspoed waar hij nu zelf in leeft.
Ik ga Rereformed bijna geloven dat we hier met mensen- en levenshaters van doen hebben. Men spuwt op het leven omdat dit in de weg staat van de overgave aan de fantasie van het hiernamaals.
Het gegeven dat hét object van verering bij uitstek, en het middel tot verlossing een man is die doodgemarteld wordt aan een kruis, springt natuurlijk in het oog.
Maar luister ook hiernaar:
"uit: De woestijn zal bloeien- Charisma Nederland. Christelijk Lifestyle Magazine, 9e jaargang, nummer 3, juni 2007, p.17
De wereld warmt op en ook Nederland zal de gevolgen gaan merken (...)
Voor sommige christenen, begrijp ik, is deze klimaatverandering een bevestiging dat het einde der tijden nadert. De klimaatverandering wordt in het rijtje van andere verschijnselen geplaatst, zoals aardbevingen, tornado's en oorlogen. Nu denk ik ook wel dat het einde ter tijden nadert. Maar of de klimaatverandering daar een rol in speelt weet ik niet. We hebben wel eerder ijstijden gehad, en in de eeuwen voordat het KNMI ons dagelijks op de hoogte ging houden van weersverwachtingen zijn er ook vast wel eens warme perioden geweest.
Ik zie de opwarming van Nederland eigenlijk als een geweldige kans. Misschien moeten we hopen dat Nederland een tijd van verwoestijning ingaat. Een dor en droog land, zoals Afrika.(...)
Veel christenen bidden om opwekking. Misschien is het noodzakelijk dat eerst het woestijngevoel terugkeert. Het volk dat 'schreeuwt vanuit ellende'naar God. Het volk dat hongert naar 'brood dat uit de hemel neerdaalt'. Het volk dat 'smacht naar water' zoals een hijgend hert of ene moede hinde naar water kan smachten. (...)
Misschien moeten we niet zozeer bidden om een opwekking in Nederland, maar om een lange droogte. In Afrika vinden grote opwekkingen plaats. Mensen daar komen met duizenden bijeen, ze ervaren genezing van God en dansen en zingen terwijl er geen grasspriet o het uitgedroogde land wil groeien. Kerken groeien tegen de klippen van oorlogen en geweld op.
In de woestijn bloeien de mooiste bloemen."
Kortom: de auteur heeft liever dat Europa er uit gaat zien als een dorre vlakte, waar mensen vanuit armoe en gebrek aan onderwijs hun oplossingen gaan zoeken in magie en (bij)geloof, dan de voorspoed waar hij nu zelf in leeft.
Ik ga Rereformed bijna geloven dat we hier met mensen- en levenshaters van doen hebben. Men spuwt op het leven omdat dit in de weg staat van de overgave aan de fantasie van het hiernamaals.
-
Samante
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Doodscultus
Het is inderdaad iets waarvoor Nietzsche mijn ogen opende. Als christen wist ik natuurlijk wel dat het uitgangspunt van het christendom de zonde is, en de verdorven wereld, maar dat is een gegeven waar dan meteen 'de blijde boodschap' aan wordt toegevoegd, en zo wordt het weggemoffeld, hoewel dat nooit lukt natuurlijk, want het leven van de christen is en blijft altijd vol met 'dat mag niet' en 'ja, het is allemaal voorspeld, het gaat nog erger worden' enz.Theoloog schreef:Rereformed hamert er in navolging van de filosoof Nietzsche op, dat het christendom zeer negatief denkt over het leven. In dit topic kunnen we daar misschien sprekende voorbeelden van verzamelen.
Toen ik Nietzsche erover hoorde praten (voornamelijk in Aldus sprak Zarathoestra en De Antichrist) viel er op elke bladzijde van zijn preken een kwartje: 'ja, inderdaad, zo is het nu precies onder het gelovige volk', 'ja, dat heb ik inderdaad wel honderden keren gehoord', en begon ik voor het eerst te begrijpen hoe onzinnig zoiets is. In een God geloven die alles in de soep laat lopen, maar dan een krakkemikkige oplossing ervoor vindt. Het is eigenlijk volkomen absurd, want het is aardelasterlijk. Het is equivalent van 'ik vervloek dit leven grondig, ik wil hier weg'.
Alle metafysica is de vervloeking van het aardse bestaan en 'ik wil hier weg naar iets beters (maar ik wil er eigenlijk niets voor doen, want ik ben levensmoe)'. Nietzsche klaagt daarom ook het latere Griekse denken aan (pakweg vanaf Plato), waar dezelfde gedachtenwereld ontstond. Hij noemt het christelijk geloof Platonisme voor het ongeschoolde volk. Het christelijk geloof maakte namelijk een volkomen synthese met het griekse denken. Alle platonische (metafysische) filosofie en hiernamaalsreligies noemt hij nihilisme, de verheerlijking van het niets, de decadentie van de menselijke geest, het uitzonderlijk lijden aan het bestaan, en de wil tot leven hebben opgegeven.
Het christendom is voor de levensmoede mens juist zo aantrekkelijk omdat je niets hoeft te doen. Je wordt gered op geloof. En hoe erger je lijdt, hoe meer je slachtoffer bent van dit bestaan, hoe dommer en zwakker je bent, des te zekerder je gered wordt.
In het christendom vermengt het verlangen naar het hiernamaals zich bovendien nog met ressentiment, wrok tegen alles wat geniet in dit leven, alles wat sterk is, en hersens heeft en nergens last van heeft of op zichzelf vertrouwt en zelf voor oplossingen zorgt. Híervan maakt de christen De Boze, en hiervoor heeft hij een eindtijd met uitzonderlijke wraak van God en een hel nodig.
Nietzsche draait in zijn filosofie daarom het christelijk geloof volkomen om. In alles moet je juist omgekeerd denken als de christen. "Wat gebeurde er met mij? Ik overwon mijzelf, de lijdende, ik droeg mijn eigen as bergop, een helderder vlam dacht ik uit. En zie! Toen week het spook [dwz God] van mij! Steeds oprechter leert het spreken, het Ik: en hoe meer het leert, des te meer vindt het woorden en eerbetoon voor lichaam en aarde."
Een gezond leven is volgens Nietzsche een heilig ja-zeggen tegen dit leven. Een gezond leven is niet naar de hemel te verlangen, maar de aarde lief te hebben. Gezonde liefde is niet naastenliefde, maar vertenliefde (dwz je inzetten voor de toekomst). Medelijden is volgens Nietzsche uit de boze, het lost niets op, maar doet al je eigen krachten juist ophouden en de status quo immer in stand houden. Zoeken naar eigen welzijn, redding, rekking van leven enz. is ook een verkeerde manier van denken. Men moet juist ondergaan aan het leven om het leven op de beste manier te leven. Het ja-zeggen tegen het leven is mogelijk wanneer men, net zoals het kind, niet door het verleden met schuld wordt belast, of met bepaalde aangeleerde vooroordelen de toekomst bekijkt, maar met onschuld en vergeten in het leven staat. Alsof elk moment dat je leeft het eerste moment is.
Ik moet zeggen dat het me wel drie jaar kostte voordat ik een hoop dingen die Nietzsche verkondigde kon slikken of zelfs begrijpen, vastgeroest als ik was in eenzijdig christelijk denken. Geen wonder, want Nietzsche zelf worstelde zelfs zijn gehele leven met het christelijk geloof en het antwoord erop. Hij schrijft in Zarathoestra heel wijs: "Milddadig is Zarathoestra voor de zieken. Voorwaar, hij is niet vertoornd op hun soorten van troost en ondank. Mogen zij genezenden en zichzelf-overwinnenden worden en zich een hoger lichaam scheppen! Evenmin vertoornd op de genezende is Zarathoestra wanneer hij teder naar zijn waan omziet en te middernacht rond het graf van zijn god sluipt: maar een ziekte en ziek lichaam blijven ook zijn tranen nog." Maar zeven jaar later, wanneer het erop lijkt dat niemand naar hem luistert schrijft hij De Antichrist, de vernietigende aanval op het christendom, waar de milddadigheid volkomen aan ontbreekt.
- Sebastiaan
- Bevlogen
Ellende is de brandstof voor gelovigen. Hoe ellendiger mensen zijn, hoe meer behoefte er is aan geloof. Dat ook een reden voor sommige gelovigen (zoals zendelingen) om de ellende op te zoeken, ver weg van het welvarende westen, dat geen god meer nodig hebben. Daar kunnen dan zonder iemand te hoeven overthuigen, nieuwe zieltjes winnen, en zo een plaatsje in de hemel voorzichzelf veilig stellen. Een voorbeeld hiervan is moeder theresa ,die eens heeft gezegt 'Ik denk dat het heel mooi is dat de armen hun lot aanvaarden en delen in het lijden van Christus. Ik denk dat de wereld erg geholpen wordt door het lijden van de armen' 
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 19 jun 2007 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik zou graag hier wat dieper op ingaan.Een gezond leven is niet naar de hemel te verlangen, maar de aarde lief te hebben
Het feit dat christenen geloven in de eeuwigheid wil niet zeggen dat ze het heden gaan verwaarlozen. Integendeel, ze beseffen juist des te meer dat dit balangrijker wordt (what we do in life, echoes in eternity, oid uit Gladiator). Onze hoop op de eeuwigheid, het verlangen naar een beter leven in het hiernamaals, is niet een vorm van escapisme of dagdromerij, maar een noodzakelijkheid als we ons leven hier nuttig willen besteden. Als je kijkt naar de geschiedenis zie je dat alle personen die de wereld een 'stukje beter' hebben gemaakt, vaak idealen hadden die hoger lagen dan het hier en nu.
In feite zegt de bijbel: houd je blik gericht op de hemel en je krijgt de aarde erbij, maar richt je je op de aarde dan krijg je geen van beide (dit is overigens een eigen interpretatie en is niet letterlijk terug te vinden in de bijbel).
In eerste instantie kan dit vreemd lijken, maar als je erover nadenkt wordt het vanzelf logisch. Kijk bijvoorbeeld naar gezondheid, als je gezond wil zijn doe je er verstandig aan om niet gezondheid tot je voornaamste doel te verheffen. Anders ga je dingen zien die er niet zijn, wordt alles een stress en zal het niet bevordelijk zijn voor je gezondheid. Maar zodra je naast gezondheid ook andere dingen verlangt, plezier, ontspanning, voedsel, werk en ga zo maar door, zul je merken dat je gezonder wordt. Zo ook met de wereld verbeteren, je zult nooit de wereld kunnen verbeteren als de wereld je hoofddoel is.
Ik zou eigenlijk de volgende stelling willen poneren: alleen mensen die zich op de hemel richten (of op zijn minst op een beter iets na dit leven) zullen in staat zijn de wereld te 'verbeteren'
"uit: De woestijn zal bloeien- Charisma Nederland. Christelijk Lifestyle Magazine, 9e jaargang, nummer 3, juni 2007,
De auteur is krankzinnig en moet om het woestijngevoel te krijgen maar vast op de maasvlakte gaan wonen met zijn stam. Het is te gek voor woorden dat dez personen handenwrijvend grote rampen of omwentelingen verwelkomen als hun lotsbestemming en overal de bijbel op leggen tot het sjabloontje past. Zonodig knippen ze de realiteit persoonlijk een beetje bij.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- salparadise
Ik meen dat het christendom, of een ander geloof dat het mogelijke leven na de dood prefereert boven dit leven, er geen baat bij heeft de aarde te verbeteren. De hemel is juist zo een aantrekkelijk concept vanwege het feit dat het hier niet allemaal zo geweldig is (om maar eens een understatement te bezigen). De hemel als concept zou aan kracht verliezen wanneer het hier allemaal zo prachtig zou zijn. Zoals elke tegenstelling is de tegenstelling hemel/aarde er eentje van extremen, anders werkt die niet. Wanneer er getoornd wordt aan deze tegenstelling van extremen, of de kloof tussen hemel/aarde wordt minder groot (zoals denk ik gebeurt is sinds de middeleeuwen, waarna de mogelijkheden tot een gelukkig en gezond aards leven sindsdien aanzienlijk verbetert zijn en voor een veel grotere groep mensen aanwezig) is het mogelijk dat de hemel haar aantrekkingskracht deels verliest.
Doodscultus? Ja, ik denk het wel. Jezus' eigen woorden, volgens de Bijbel, en daarin weer volgens Lucas, dragen daar zeker een steentje aan bij:
Doodscultus? Ja, ik denk het wel. Jezus' eigen woorden, volgens de Bijbel, en daarin weer volgens Lucas, dragen daar zeker een steentje aan bij:
Het punt is denk ik het mogelijke verbeterings- dan wel verslechteringsproces dat mogelijk op kan treden. De armen en ongelukkigen hebben, gezien hun situatie, relatief minder te vrezen van de hel, in vergelijking tot de rijken en gelukkigen, aangezien het proces van verslechtering veel minder aanzienlijk is dan die van de rijken en gelukkigen. Omgekeerd geldt hetzelfde: de armen en ongelukkigen zullen te maken krijgen met een enorme verbetering van hun positie wanneer ze zichzelf na een miserabel leven in de hemel terugvinden. Voor de rijke zou de hemel natuurlijk ook een verbetering zijn, maar in mindere mate dan voor de arme, ongelukkige. Omwille van een vreemd soort rechtvaardigheid Gods zal de arme en ongelukkige de hemel vinden, en de rijke en gelukkige na het aardse leven hel. Als je de armen en ongelukkigen hel gaat beloven verlies je denk ik ook stemmen.Zalig gij die arm zijt, want aan u behoort het Rijk Gods.
Zalig die nu honger lijdt, want gij zult verzadigd worden.
Zalig die nu weent, want gij zult lachen.
Zalig zijt gij, wanneer omwille van de Mensenzoon de mensen u haten, wanneer zij u uitstoten, u beschimpen en uw naam uit de samenleving bennen als iets verfoeilijks. Als die dag komt, springt dan op van blijdschap, want groot is uw loon in de hemel. Op dezelfde manier behandelden hun voorvaderen de profeten.
Maar wee u, rijken, want wat u vertroost, hebt ge al ontvangen.
Wee u, die nu verzadigd zijt, want ge zult honger lijden.
Wee u, die nu lacht, want ge zult klagen en wenen.
Wee u, wanneer alle mensen met lof over u spreken, want hun voorvaderen deden hetzelfde met de valse profeten.
(Lucas 6,20-26)
Oh, je bedoelt zeker de priesters die heksen op de brandstapel zetten, en ketters en atheïsten op de martelbank legden, om het land te zuiveren van het ongeloof. Misschien bedoel je de inquisiteurs die in Duitsland een abdis levend begroeven omdat ze haar celibaat had geschonden, of bedoel je de antisemitische hervormer Maarten Luther, ja die Luther waar Hitler zo van gecharmeerd dat hij hem in Mein Kampf 'één van de grootste Duitsers ooit' noemde, die Luther die 'Over de Joden en hun Leugens' schreef, met daarin het 7 stappen plan voor het oplossen van het 'joodse probleem'. Of bedoel je de misdadiger Calvijn, die de Spaanse Jurist Michael Servet overleverde aan de Inquisitie, vanwege het ontkennen van de drieëenheidsgedachte, waarna hij werd gemarteld door naar de hemel verlangende priesters, en levend werd verbrand. Kan zijn dat je de kruisvaardersbende van de monnik Peter van Amiens bedoelt, die in iedere stad de joodse wijken binnentrok om daar 'de moordenaars van Christus' terecht te stellen, hun vrouwen te verkrachten, hun huizen te verbranden en hun bezittingen te plunderen. De overleveringen vertellen ons dat toen de ridders van de Heere Jezus in Jeruzalem aankwamen, dat deze strijders voor het 'enige ware geloof' tot hun knieën in het bloed en de afgehakte lichaamsdelen stonden van de geslachte joodse en islamitische inwoners van de stad. Zou kunnen dat je de kerkvader Origenes bedoelde, die zo naar de hemel verlangde dat hij zijn eigen piemel eraf sneed. Of bedoel je keizer constantijn die het christelijke geloof tot staatsgodsdienst maakte, waarna neoplatonisten, epicureërs, aanhangers van het Griekse en Romeinse veelgodendom, manicheïsten en gnostici werden vervolgd, en massaal werden geslacht. Het zou kunnen dat je de kardinalen en pausen bedoelt die zo ontzettend hun best deden om de nalatenschap van filosofen als Epicurus en Lucretius weg te wissen, en er bijna in slaagden om hun geschriften voor eeuwig verloren te doen gaan.Geloof schreef:Als je kijkt naar de geschiedenis zie je dat alle personen die de wereld een 'stukje beter' hebben gemaakt, vaak idealen hadden die hoger lagen dan het hier en nu.Een gezond leven is niet naar de hemel te verlangen, maar de aarde lief te hebben
Ach, laat ik toch even de anekdote vertellen van de atheïst La Barre, die ergens in de 17e eeuw werd opgepakt wegens het vernielen van een houten kruis en het in bezit hebben van een boek van Voltaire (het vernielen van het houten kruis werd niet eens bewezen). 25 naar de hemel verlangende priesters en bisschoppen bogen zich over het geval, en hun veroordeling van de atheïst was unaniem. Eerst werd La Barre gemarteld; je kent het wel; overgieten met kokend water, brandmerken, de duimschroef, nagels uittrekken, dat soort dingen. Vervolgens werd zijn tong uitgetrokken met een ijzeren tang, daarna werd zijn rechterhand afgekapt aan de kerkdeur, vervolgens werd hij op een kar naar het stadsplein vervoerd, waar het gepeupel hem kom bespugen, uitschelden en met rottende etenswaren en uitwerpselen kon bekogelen, daarna werd hij vastgebonden aan een paal, en werd hij samen met het boek van Voltaire verbrand.
Ja, zij die verlangen naar de hemel, hebben van de wereld wel een heel prachtig paradijs gemaakt.
En eens even kijken. Wie waren het ook al weer in de geschiedenis, die tegen deze 'paradijselijke toestanden' in het geweer kwamen? Wie zetten hun leven ook al weer op het spel om een einde te maken aan de tirannie van het bijgeloof?; de door god gelegitimeerde slavernij? Inderdaad, dat waren de ongelovigen. Dat waren degenen die niet naar de hemel verlangden, maar van de aarde een leefbaar oord wilden maken. Filosofen als David Hume, Voltaire, Diderot, d'Holbach, Thomas Paine, en later de toorts overgaven aan mensen als Robert Ingersoll, Clarence Darrow, Bertrand Russell.
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Wat volgt is mijn voorlopige en bescheiden mening : een poging tot bijdrage aan dit topic ... en voor wat ze eventueel waard is
Wil dat daarom zeggen dat alle idealisten ook per definitie christenen zijn geweest
of moeten zijn ?
Is de vooruitgang van de wereld en de geleidelijke ontworsteling aan het obscurantisme de verdienste van alleen het christendom ?
Natuurlijk niet ....
*
Zijn daarom alle fatalisten christelijke escapisten ?
Neen , ook niet natuurlijk ; want je kan evengoed andere escapismen aanhangen of je er doodgewoon niets van aantrekken en er een handig "gelovig " excuus of een
rationalisatie voor zoeken ....
Dit topic gaat bovendien toch expliciet over voorbeelden van christelijk fatalisme en escapisme ... en zoals dat ( bij de meeste gelovigen ) gegrond is , op de overtuiging dat men de oplossing van grote ingewikkelde en onoverzienbare problemen best aan een almachtige godheid overlaat die een eigen " goddelijk plan " en wil heeft ...
Extreem gaat dat over :
Het eigen leven (als schepsel )opofferen ( =met zijn leven getuigen als martelaar ) bij het helpen van de uitvoeing van dit "plan " ; Het levert zelfs de" gelovige" ultieme zekerheid van de persoonlijke zaligheid in het hiernamaals en schaft zelfs alle "zonden " af ... Men wordt een zeer goedkope slimme bom of het geleide projectiel van de "allerhoogste "
BOEM ....
Maar ook voor de meer gematigde is ;
het enige soelaas voor de gelovige van gelijk welk slag , het meewerken aan het goddelijk plan en het opvolgen van de goddelijke regels ( al dan niet op smaak gebracht door individuele interpretaties ) ...
Bijvoorbeeld ;
dat men niets moet doen aan de dringende " millieu "problematiek en vooral de
" overbevolking "omdat "het einde der tijden toch nabij is ..of omdat men er toch maar moet blijven op los kweken . ...of omdat de ware christenen plots zullen worden "opgenomen " opdat de elllende van de eindtijd hen zal worden bespaard ...
Wie gelooft in de fantasiewereld van de "gelovigen " als de finale waarheid ... verliest een gedeelte van de werkelijkheidszin en zal de ( nieuwe )problemen die zich vroeg of laat aankondigen niet kunnen of willen zien .... Hij zal er dan ook geen oplossing voor zoeken , maar ze overlaten aan zijn " grote vader en zijn zoon in de hemel " in "vertrouwen " dat niet mag worden beschaamd , want dat vertrouwen niet betonen levert de "tweede " dood op ... Men mag en kan trouwens niet interferen met dat wat god beschikt ...is het niet ?
Dat jezelf NIET meegaat in het fatalisme en immobilisme en daadwerkelijk iets wilt doen vind ik een mooie instelling ... Dat is je EIGEN verdienste
Alleen is het de vraag hoever je wilt /kunt gaan ...
Rationele oplossingen voor bepaalde ( niet eerder voorgekomen ) problemen zouden wel eens in conflict kunnen komen met je " door god gegeven " normen en toepassingen van morele levensregels ... Waardoor dus voor irrationele of bij voorkeur .( Uiteraard op zijn best ) hopeloos ingewikkelde en uiterst kostelijke en ruinerende oplossingen wordt gezocht , en men zich niet al te veel gaat toeleggen op ( op zijn slechts ) gebeden en andere toverijen en abracadabra uit de technologie van de bovennatuurlijke zwendelarij ...
Voor de hand liggend is in dit verband bijvoorbeeld alles wat de laatste jaren kon worden meegemaakt rond condoom gebruik en Hiv ... het gestook rond stamcelonderzoek ... De troubles zoals die bijvoorbeeld onstonden rond de dood van Terri Schiavo
... en andere vraagstukken rond ( passieve ) euthanasie ..... enzovoort .. onzovoort
Natuurlijk
Het "wensdenken "heeft wel degelijk ook zijn nut ... Immers o.a. uitvinders zijn dromers en mensen met veel voorstellingsvermogen die " wensen "realiseren door reele mogelijkheden te ontdekken en uit te testen ... De mens heeft altijd uitgevonden wat ( nog )niet daadwerkelijk bestond , maar dat is wat anders dan het bevorderen van hersenschimmen tot duurzame oplossingen
We zullen als mensen , samen en zelfstandig de problemen moeten oplossen en voor god spelen ... er is niemand anders om het te doen ...
Tot spijt van wie het benijd en angstig wegduikt en omwille van het bijgeloof , in staat mag worden geacht , de laatste waterkansen van de mensheid te verkwanselen ....
Het is de opdracht en finale afrekening met de duistere voorhistorische denkresten van alle geloven en alle irrationalistsiche spielereien , die dreigen de idealen van de vrije mensheid ( en het recht op menswardig bestaan ) voorgoed te doven (en zich nu wereldwijd verzamelen .)... die JOUW generatie zal moeten doorvoeren of opofferen aan de kortlevende , hevige , zieke en miserabele leefwereld van de mens die terugkeert naar af ; de angst en terreur voor de " geesten " en de opperhottemetoot
of
zelfs de mens die voorgoed verdwijnt zoals de Dodo , ondanks jouw en andermans idealisme ...
KIES , de kinderlijke speel en slaaptijd is immers voorgoed voorbij ....
*Als je kijkt naar de geschiedenis zie je dat alle personen die de wereld een 'stukje beter' hebben gemaakt, vaak idealen hadden die hoger lagen dan het hier en nu.
Wil dat daarom zeggen dat alle idealisten ook per definitie christenen zijn geweest
of moeten zijn ?
Is de vooruitgang van de wereld en de geleidelijke ontworsteling aan het obscurantisme de verdienste van alleen het christendom ?
Natuurlijk niet ....
*
Zijn daarom alle fatalisten christelijke escapisten ?
Neen , ook niet natuurlijk ; want je kan evengoed andere escapismen aanhangen of je er doodgewoon niets van aantrekken en er een handig "gelovig " excuus of een
rationalisatie voor zoeken ....
Dit topic gaat bovendien toch expliciet over voorbeelden van christelijk fatalisme en escapisme ... en zoals dat ( bij de meeste gelovigen ) gegrond is , op de overtuiging dat men de oplossing van grote ingewikkelde en onoverzienbare problemen best aan een almachtige godheid overlaat die een eigen " goddelijk plan " en wil heeft ...
Extreem gaat dat over :
Het eigen leven (als schepsel )opofferen ( =met zijn leven getuigen als martelaar ) bij het helpen van de uitvoeing van dit "plan " ; Het levert zelfs de" gelovige" ultieme zekerheid van de persoonlijke zaligheid in het hiernamaals en schaft zelfs alle "zonden " af ... Men wordt een zeer goedkope slimme bom of het geleide projectiel van de "allerhoogste "
BOEM ....
Maar ook voor de meer gematigde is ;
het enige soelaas voor de gelovige van gelijk welk slag , het meewerken aan het goddelijk plan en het opvolgen van de goddelijke regels ( al dan niet op smaak gebracht door individuele interpretaties ) ...
Bijvoorbeeld ;
dat men niets moet doen aan de dringende " millieu "problematiek en vooral de
" overbevolking "omdat "het einde der tijden toch nabij is ..of omdat men er toch maar moet blijven op los kweken . ...of omdat de ware christenen plots zullen worden "opgenomen " opdat de elllende van de eindtijd hen zal worden bespaard ...
Wie gelooft in de fantasiewereld van de "gelovigen " als de finale waarheid ... verliest een gedeelte van de werkelijkheidszin en zal de ( nieuwe )problemen die zich vroeg of laat aankondigen niet kunnen of willen zien .... Hij zal er dan ook geen oplossing voor zoeken , maar ze overlaten aan zijn " grote vader en zijn zoon in de hemel " in "vertrouwen " dat niet mag worden beschaamd , want dat vertrouwen niet betonen levert de "tweede " dood op ... Men mag en kan trouwens niet interferen met dat wat god beschikt ...is het niet ?
Dat jezelf NIET meegaat in het fatalisme en immobilisme en daadwerkelijk iets wilt doen vind ik een mooie instelling ... Dat is je EIGEN verdienste
Alleen is het de vraag hoever je wilt /kunt gaan ...
Rationele oplossingen voor bepaalde ( niet eerder voorgekomen ) problemen zouden wel eens in conflict kunnen komen met je " door god gegeven " normen en toepassingen van morele levensregels ... Waardoor dus voor irrationele of bij voorkeur .( Uiteraard op zijn best ) hopeloos ingewikkelde en uiterst kostelijke en ruinerende oplossingen wordt gezocht , en men zich niet al te veel gaat toeleggen op ( op zijn slechts ) gebeden en andere toverijen en abracadabra uit de technologie van de bovennatuurlijke zwendelarij ...
Voor de hand liggend is in dit verband bijvoorbeeld alles wat de laatste jaren kon worden meegemaakt rond condoom gebruik en Hiv ... het gestook rond stamcelonderzoek ... De troubles zoals die bijvoorbeeld onstonden rond de dood van Terri Schiavo
... en andere vraagstukken rond ( passieve ) euthanasie ..... enzovoort .. onzovoort
Natuurlijk
Het "wensdenken "heeft wel degelijk ook zijn nut ... Immers o.a. uitvinders zijn dromers en mensen met veel voorstellingsvermogen die " wensen "realiseren door reele mogelijkheden te ontdekken en uit te testen ... De mens heeft altijd uitgevonden wat ( nog )niet daadwerkelijk bestond , maar dat is wat anders dan het bevorderen van hersenschimmen tot duurzame oplossingen
We zullen als mensen , samen en zelfstandig de problemen moeten oplossen en voor god spelen ... er is niemand anders om het te doen ...
Tot spijt van wie het benijd en angstig wegduikt en omwille van het bijgeloof , in staat mag worden geacht , de laatste waterkansen van de mensheid te verkwanselen ....
Het is de opdracht en finale afrekening met de duistere voorhistorische denkresten van alle geloven en alle irrationalistsiche spielereien , die dreigen de idealen van de vrije mensheid ( en het recht op menswardig bestaan ) voorgoed te doven (en zich nu wereldwijd verzamelen .)... die JOUW generatie zal moeten doorvoeren of opofferen aan de kortlevende , hevige , zieke en miserabele leefwereld van de mens die terugkeert naar af ; de angst en terreur voor de " geesten " en de opperhottemetoot
of
zelfs de mens die voorgoed verdwijnt zoals de Dodo , ondanks jouw en andermans idealisme ...
KIES , de kinderlijke speel en slaaptijd is immers voorgoed voorbij ....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Juist, maak van de bijbel je rechtsysteem en je zult eens zien hoe snel het geluk te vinden is. Maarja, dat willen de 'vrije denkers' liever niet, de wet zou hen dan immers veroordelen. Vandaar, liever geen wet dan lijkt het alsof er ook geen veroordeling is.Geloof schreef:
Ik zou eigenlijk de volgende stelling willen poneren: alleen mensen die zich op de hemel richten zullen in staat zijn de wereld te 'verbeteren'
Geachte 'vrije denkers' God is genadig en heeft de wet verbroken door Zijn Zoon te sturen. Dat betekend dat als je gelooft dat je dan niet veroordeelt kan worden door de wet.
Mooi hè?
Wie God niet kent kan zelf een god maken.
------------------------------------------------------
Move out my way
Give up the mic
X to me is extremely Christ
Livin up in me
Like it or not
Put an X on my chest
Cause X marks the spot
------------------------------------------------------
Move out my way
Give up the mic
X to me is extremely Christ
Livin up in me
Like it or not
Put an X on my chest
Cause X marks the spot
Lichtone, wil je mijn laatste posting nog even doorlezen, en daar op reageren?Lichtone schreef: Juist, maak van de bijbel je rechtsysteem en je zult eens zien hoe snel het geluk te vinden is.
Ja, mooi! erg mooi! De verkrachter, de moordenaar, de dictator, allen krijgen zij absolutie, zolang ze maar in onze lieve Heere Jezus geloven. 'Heden zult gij met mij in het paradijs zijn' zegt Jezus tegen de crimineel; de moordenaar. Logisch dat aanhangers van het christendom tot de ergste schenders van fatsoen en mensenrechten hebben behoord. Lees nog even mijn laatste posting wil je?Geachte 'vrije denkers' God is genadig en heeft de wet verbroken door Zijn Zoon te sturen. Dat betekend dat als je gelooft dat je dan niet veroordeelt kan worden door de wet.
Mooi hè?
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Beste Geloof,Geloof schreef:Ik zou graag hier wat dieper op ingaan.Een gezond leven is niet naar de hemel te verlangen, maar de aarde lief te hebben
Het feit dat christenen geloven in de eeuwigheid wil niet zeggen dat ze het heden gaan verwaarlozen.
Ik zou eigenlijk de volgende stelling willen poneren: alleen mensen die zich op de hemel richten (of op zijn minst op een beter iets na dit leven) zullen in staat zijn de wereld te 'verbeteren'
Ik zou hier ook wel wat dieper op willen ingaan, en poneer deze stelling:
Tot aan het eind van de 19e eeuw, toen er via het rationalisme en de wetenschap en techniek een verregaande verwereldlijking plaatsvond (secularisatie), was de basisgedachte van het christelijk geloof het verzaken van al het aardse.
Ik meen voor deze stelling op elke bladzijde van de christelijke geschiedenis voorbeelden te kunnen geven. Je zou bijvoorbeeld al een heel boek kunnen schrijven over de horden christelijke wereldverzakers van de vroege kerk, waarvan Simon Stylitus, die 30 jaar hoog op z'n paal zat vanwege zich 'op de hemel richten', de illustratie bij uitstek is om aan te tonen hoe bezijden de waarheid jouw stelling is.
Een ander voorbeeld, dichter bij huis (in Nederland geschreven), dat jou tot in de puntjes zou laten zien wat de kern is van al het vrome christelijke denken van alle eeuwen, is de Imitatio Christi, van Thomas á Kempis. Ga het eens lezen en vertel daarna hoeveel er staat over wereldverbeteren. Vertel me zelfs waar je kan vinden dat je je er beter niet volledig uit kan wegtrekken.
Uit heel de kerkgeschiedenis kun je keer op keer lezen dat het niet de moeite loont je met enig onderzoeken van de wereld bezig te houden, want alles wat belangrijk was, was al geopenbaard, en de rest was nutteloos, verleiding tot genot en pogingen van de Satan om twijfel op te wekken.
Voorbeelden kan ik je natuurlijk ook uit het Nieuwe Testament geven, zoals Salparadise al deed. Zo is heel duidelijk ook dat de eerste christenen nooit gedachten hebben gehad de maatschappij structureel te willen veranderen, door bijvoorbeeld de slavernij te veroordelen. Paulus en de eerste christenen (en miljoenen zelfs tot op deze moderne tijd) wachtten eenvoudig op 'het einde' dat altijd voor de deur stond.
Jij bent dus eenvoudig een geseculariseerd mens, een kind van je tijd, iemand die net zo totaal op de wereld gericht is als alle materialisten, en je behoort in de verste verten niet meer tot het historische christendom. Een modern christen is eenvoudig een geseculariseerd persoon die zich ten bate van gemakkelijk innerlijk welbehagen, om nog gemakkelijker het leven door te kunnen freewheelen, een paar metafysische overtuigingen heeft gegeven.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 19 jun 2007 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Hier een typerende uitspraak (ik heb zelf legio dergelijke uitspraken van christenen gehoord in de tijd dat ik christen was) waar een christen zijn/haar bodemloze negativiteit ten aanzien van het aardse leven ten toonspreidt (citaat uit het boek The Demon-haunted World van Carl Sagan):
[In een brief aan Carl Sagan die zich in een artikel skeptisch had uitgesproken ten aanzien van geloof in buitenaardse wezens die onze aarde bezoeken]
"Uw vraag of we van buitenaardse wezens bezoek krijgen is geen enkel probleem voor diegenen die weet hebben van het Woord van God en wedergeboren christenen zijn. Wij kijken uit naar onze Verlosser uit de Hemel, die ons bij de Opname wegneemt uit deze wereld van zonde, ziekte, oorlog, AIDS, misdaad, abortus, hersenspoeling door de media, perversie en corruptie in regeringen, opvoeding, zakenleven, bankwezen, godsdienst en de maatschappij in het algemeen. Zij die het woord van God afwijzen móeten wel vervallen tot zulke sprookjes als die uw artikel propageert."
Ik ben er op grond van mijn ervaring in evangelische kringen diep van overtuigd dat bovenstaande de geest van alle opwekkingschristendom is, niks Heilige Geest, maar eenvoudig een boze en dorre knorgeest van het zieligste allooi, wat Nietzsche noemde het ressentiment van het slavenvolk.
[In een brief aan Carl Sagan die zich in een artikel skeptisch had uitgesproken ten aanzien van geloof in buitenaardse wezens die onze aarde bezoeken]
"Uw vraag of we van buitenaardse wezens bezoek krijgen is geen enkel probleem voor diegenen die weet hebben van het Woord van God en wedergeboren christenen zijn. Wij kijken uit naar onze Verlosser uit de Hemel, die ons bij de Opname wegneemt uit deze wereld van zonde, ziekte, oorlog, AIDS, misdaad, abortus, hersenspoeling door de media, perversie en corruptie in regeringen, opvoeding, zakenleven, bankwezen, godsdienst en de maatschappij in het algemeen. Zij die het woord van God afwijzen móeten wel vervallen tot zulke sprookjes als die uw artikel propageert."
Ik ben er op grond van mijn ervaring in evangelische kringen diep van overtuigd dat bovenstaande de geest van alle opwekkingschristendom is, niks Heilige Geest, maar eenvoudig een boze en dorre knorgeest van het zieligste allooi, wat Nietzsche noemde het ressentiment van het slavenvolk.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Hier het volgende voorbeeld, een christen tegen mij op een internetforum:
"Samenleving van Liefde hier op aarde bereiken? Dat is gelukkig nooit het doel van ware christenen geweest. Jezus navolgen in afwachting van Zijn terugkomst, dat is het doel van echte gelovigen!"
Dus alle christenen die met een ander doel bezig zijn rommelen maar wat aan, zijn afglijders, valse christenen of hebben het niet begrepen. De boodschap is overduidelijk.
"Samenleving van Liefde hier op aarde bereiken? Dat is gelukkig nooit het doel van ware christenen geweest. Jezus navolgen in afwachting van Zijn terugkomst, dat is het doel van echte gelovigen!"
Dus alle christenen die met een ander doel bezig zijn rommelen maar wat aan, zijn afglijders, valse christenen of hebben het niet begrepen. De boodschap is overduidelijk.