Godverdomme
Moderator: Moderators
Als mij iets niet lukt tijdens mijn werkzaamheden roep ik als de frustratie toeslaat graag "godverdegodgloeiendegodverdomme!' ofzoiets.
Overigens vraag ik me af: gaat de Bond tegen het Vloeken ook nog een verzoek indienen tot het herschrijven of schrappen van bepaalde voor ongelovigen of andersgelovigen minder prettige gedeeltes in de bijbel? Niet dat ik ermee zit. Maar ja, je moet wel consequent blijven, hè.
Overigens vraag ik me af: gaat de Bond tegen het Vloeken ook nog een verzoek indienen tot het herschrijven of schrappen van bepaalde voor ongelovigen of andersgelovigen minder prettige gedeeltes in de bijbel? Niet dat ik ermee zit. Maar ja, je moet wel consequent blijven, hè.
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.
Vooral die van Paulus. Wat kon die vent vervloeken zeg!Andromeda schreef:...gaat de Bond tegen het Vloeken ook nog een verzoek indienen tot het herschrijven of schrappen van bepaalde voor ongelovigen of andersgelovigen minder prettige gedeeltes in de bijbel? Niet dat ik ermee zit. Maar ja, je moet wel consequent blijven, hè.
De christelijke houding ten opzichte van ongelovigen was ermee gezet.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Kuitert over Godverdomme.
Kuitert zegt over 'ijdel gebruiken van de naam des Heeren' het volgende:
De naam des Heren niet ijdel gebruiken slaat niet op het woordje God, maar op de digennaam van Israëls God gespeld met de letters JHVH. God is een gewoon, publiek woord, een soortnaam. Als ze in het Oude Testament iets kolosaals willen uitdrukken, een lolossale rivier of een kolossale berg, gebruiken ze ook het woordje 'god' om dat aan te duiden; een berg gods, een rivier Gods, enzovoort. Van eninge gene merk je niets. Het lijkt wat op God als stopwoord: 'God nog aan toe' zegt de buurvrouw na een sterk verhaal. Even onschuldig als een godsrivier of een berg Gods.'
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
"What the Hell" is een alternatief dat de amerikanen bieden. Maar daar kan ik ook weer niets mee. Ik geloof namelijk niet in het bestaan van zoiets als de hel. Tenzij het een verschikkelijk situatie is hier op aarde. Een Amerikaans bombardement op Bagdad bijvoorbeeld. Je zult er maar midden in zitten.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
-
tsjok45
Grutjes...NU schreef:Vloekverbod Staphorst tegen taalverruwing
STAPHORST (ANP) - In Staphorst moet een verbod op vloeken komen. Het verbod heeft slechts een symbolische waarde, omdat sancties strijdig zijn met de vrijheid van meningsuiting. Toch wil een meerderheid van de gemeenteraad het verbod invoeren als signaal tegen de taalverruwing.
Het voorstel van ChristenUnie en SGP wordt woensdagavond tijdens een commissievergadering behandeld, zei een woordvoerder van de gemeente Staphorst. De SGP wist eerder met succes een vloekverbod in te voeren in de Zeeuwse gemeente Reimerswaal.
Christelijke normen
,,Taalverruwing vindt alom plaats en gaat niet aan Staphorst voorbij'', zegt H. Koobs, fractievoorzitter van de ChristenUnie. ,,De waarde van het vloekverbod ligt op een hoger vlak. Het is een signaal dat de gemeenteraad de christelijke normen en waarden onderschrijft.''
Het verbod in Staphorst is een aanpassing van vloekverboden die onder meer op de Veluwe tot 1986 golden. Sinds dat jaar zijn de vloekverboden in strijd met het recht op vrije meningsuiting. SGP en ChristenUnie hebben samen tien van de zeventien zetels in de Staphorster gemeenteraad. Beide partijen verwachten dat het vloekverbod op 26 april in de raadsvergadering bekrachtigd wordt. Het verbod komt dan in de Algemeen Plaatselijke Verordening.
Re: Godverdomme
Over onzinnige uitspraken. een Atheist gelooft ook niet in de hel. Waarom wordt dan What the hell voorgesteld? En over discrimineren: homoverdomme, is toch echt discrimineren. Of zie ik dat verkeerd? Geef mijn dan maar liever onzinnege uitspraken als je met de hamer op je duim slaat: zoiet als AU! in iedere taal hebben ze daarvoor een andere uitdrukking, en je drukt precies de pijn uit die je wilt uitdrukken... zonder anderen pijn te doen!God wil niet verbonden worden met dingen die hij niet wil . Zo willen wij ook niet dat onze naam misbruikt wordt. Dat is ook in Nederland strafbaar. Momenteel is er een journalist, die zijn naam onder allerlei roddel verhalen tegenkomt. Hij schrijft het zelf niet. Het staat gewoon op internet. Dit wordt waarschijnlijk een proces tot strafvervolging van degene die dit doet.GH schreef:Dit betekend toch niet anders dan "God verdom mij" of beter nog "God verdoem mij"
Ik snap niet wat christenen daartegen hebben. Dat is toch geen gódslastering maar dat is lastering van jezélf, althans dat zou het in hún ogen moeten zijn.
God wil niet dat mensen verdommen. Ja, ondanks alle gruwel verhalen in de bijbel, is dat niet Gods wil. God wil feitelijk dat iedereen behouden wordt. En hij wil al helemaal niet dat jij je eigen leven tot een puinhoop maakt. Daar heeft hij verdriet om. Dus wil hij ook niet dat jij Zijn Naam verbind aan een dergelijke uitspraak.
Ik als atheïst heb echter wel problemen met die vloek omdat je daarmee je richt tot God. Ik als atheïst geloof niet in een God dus is dat een onzinnige uitroep.
Graag uw meningen, zowel van gelovigen als ongelovigen.
pastor
Ik geloof. Kom mijn ongeloof te hulp.
Pastor,
Misschien bestaat ie gewoon wel niet!!!!
O, dus je bent tegen ELKE bijbel??
En kan HIJ wel voor een zogenaamd wonder zorgen in Leiderdorp??
Maar GOD grijpt niet in als er uit ZIJN naam de meest verschrikkelijke dingen gebeuren.God wil niet verbonden worden met dingen die hij niet wil .
Misschien bestaat ie gewoon wel niet!!!!
Tja, waarom is GOD dan in al die jaren nog niet 1 lullig rechtzaakje begonnen?? Als HIJ dat nou eens zou doen, dan heb jij je bewijs. Maar Dan moet HIJ wel persoonlijk komen hoor.Momenteel is er een journalist, die zijn naam onder allerlei roddel verhalen tegenkomt. Hij schrijft het zelf niet. Het staat gewoon op internet. Dit wordt waarschijnlijk een proces tot strafvervolging van degene die dit doet.
O, dus je bent tegen ELKE bijbel??
Waarom laat HIJ ze dan in Afrika en waar ook ter wereld met al z'n almachtigheid, JUIST WEL verdommen??God wil niet dat mensen verdommen. Ja, ondanks alle gruwel verhalen in de bijbel, is dat niet Gods wil. God wil feitelijk dat iedereen behouden wordt. En hij wil al helemaal niet dat jij je eigen leven tot een puinhoop maakt. Daar heeft hij verdriet om. Dus wil hij ook niet dat jij Zijn Naam verbind aan een dergelijke uitspraak.
En kan HIJ wel voor een zogenaamd wonder zorgen in Leiderdorp??
Nou het eerste wat me dan toch te binnen schiet is GODGLOEINDEGODVERDEGODVERREDOMME, En die KUTHAMER kan ook de KK krijgen. Op zo'n moment denk ik niet hmmmm, AU?Of zie ik dat verkeerd? Geef mijn dan maar liever onzinnege uitspraken als je met de hamer op je duim slaat: zoiet als AU! in iedere taal hebben ze daarvoor een andere uitdrukking, en je drukt precies de pijn uit die je wilt uitdrukken... zonder anderen pijn te doen!
Re: Godverdomme
Ik lig er niet zo wakker van als iemand zegt: 'Deviousverdomme'. Even van de hypothese uitgaande dat er een God bestaat, denk ik ook niet dat de Schepper die FLITS!, het Andromeda stelsel uit Zijn mouw schudt, daar erg wakker van zou liggen.pastor schreef: God wil niet verbonden worden met dingen die hij niet wil . Zo willen wij ook niet dat onze naam misbruikt wordt.
En lees nog eens wat Kuitert erover te zeggen heeft;'
Kuitert schreef:De naam des Heren niet ijdel gebruiken slaat niet op het woordje God, maar op de eigennaam van Israëls God gespeld met de letters JHVH. God is een gewoon, publiek woord, een soortnaam. Als ze in het Oude Testament iets kolosaals willen uitdrukken, een lolossale rivier of een kolossale berg, gebruiken ze ook het woordje 'god' om dat aan te duiden; een berg gods, een rivier Gods, enzovoort. Van eninge gene merk je niets. Het lijkt wat op God als stopwoord: 'God nog aan toe' zegt de buurvrouw na een sterk verhaal. Even onschuldig als een godsrivier of een berg Gods.'
pastor schreef:God wil niet dat mensen verdommen. Ja, ondanks alle gruwel verhalen in de bijbel, is dat niet Gods wil. God wil feitelijk dat iedereen behouden wordt. En hij wil al helemaal niet dat jij je eigen leven tot een puinhoop maakt. Daar heeft hij verdriet om. Dus wil hij ook niet dat jij Zijn Naam verbind aan een dergelijke uitspraak.
Kun je mij ook vertellen waar in de bijbel staat dat iemand zichzelf niet mag verdommen?
Over onzinnige uitspraken. een Atheist gelooft ook niet in de hel. Waarom wordt dan What the hell voorgesteld?
Lees goed wat er staat. Ik zal even de quote van GH herhalen.
Er wordt helemaal niets voorgesteld."What the Hell" is een alternatief dat de amerikanen bieden. Maar daar kan ik ook weer niets mee. Ik geloof namelijk niet in het bestaan van zoiets als de hel.
Misschien is Satanverdomme een suggestie; het tegenovergestelde van Gvd. Want als Satan je verdoemt, dan is er maar één plek waar je heen kan, toch?
Een vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
door de vloek betuigen ongelovigen zich vaak toch weer gelovig !Erik schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij er regelmatig schuldig aan maak godverdomme in de mond te nemen.
En toch beschouw ik mezelf als zeer overtuigd atheïst.
Macht der gewoonte zullen we maar zeggen.
edoch wensen zij van dat tijdelijke geloof niet veel heils !
hoewel ik als gelovige ook vaak het onheil verwens over mij, zeg ik er dan toch nog gauw even sorry achter.
dan geeft mijn lieve Godje, die vol zit van humor en gein, mij een dikke knipoog, wetende dat ik het niet zo slecht meen met mezelf.
voor de atheist zou homoverdomme misschien iets kunnen zijn,distiple schreef:Die had zelf al 1 keer te vaak Godverredomme gezegd. Maarja, toen had GOD nog een gevoel voor humor.Misschien is Satanverdomme een suggestie; het tegenovergestelde van Gvd. Want als Satan je verdoemt, dan is er maar één plek waar je heen kan, toch?
vanwege de drakerige vondsten die de denkende mens (homosapiens) over zichzelf uitstort, soms.
Wat sommige evangelische christenen doen is pas misbruik van de naam van hun "almachtige" god. Elke zin bevat bij hen die naam, terwijl zij nauwelijks bevatten wat ze zeggen.Vloeken is voor sommige christenen het MISBRUIKEN van de naam van God of van Jezus.
Godverdegodverdegodver....... zoals feno het al eerder zei is ook mijn favoriet, evenals godgloeiendegodver...............
GOTVERDEPIELEKESan3sdej schreef:Wat sommige evangelische christenen doen is pas misbruik van de naam van hun "almachtige" god. Elke zin bevat bij hen die naam, terwijl zij nauwelijks bevatten wat ze zeggen.Vloeken is voor sommige christenen het MISBRUIKEN van de naam van God of van Jezus.
Godverdegodverdegodver....... zoals feno het al eerder zei is ook mijn favoriet, evenals godgloeiendegodver...............
Laatst gewijzigd door jHenosch op 11 apr 2005 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.