Je hebt ook nog zoiets van ahum.........romantische mensen waarbij het zeggen van 'Ik hou van jou en ik blijf je trouw' niet genoeg is.Wat voor zin heb je dan nog meer nodig?
Betekenisvoll invulling Atheïsten huwelijk
Moderator: Moderators
Re: Betekenisvoll invulling Atheïsten huwelijk
Fuck met alles.
Even heel cru gezegd: wat doet een gelovig stel dan precies als extra? Antwoord: ze voeren een toneelstukje op voor het aangezicht van een niet-bestaande entiteit die het ook geen iota kon schelen als hij wél bestond, en denken dan dat er invulling is gegeven. Mijn vriendin wil om drie redenen graag trouwen:Plons schreef:Je hebt ook nog zoiets van ahum.........romantische mensen waarbij het zeggen van 'Ik hou van jou en ik blijf je trouw' niet genoeg is.
- Ze mag een mooie jurk aan---met afstand de belangrijkste reden;
- ze mag ten overstaan van iedereen zeggen dat zij met ondergetekende 'verdergaat'---maar dat dit helemaal niets afdoet aan het feit dat scheiding en ontrouw nog steeds kunnen gebeuren moet ook zij beamen; en
- ze mag een mooie huwelijkstaart bestellen---mijn suggestie dat we het bij een diepgevroren sneeuwster van de Maître Paul houden is voldoende voor een blik die kan doden.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Ha, zo was die van mij ook en als het niet voor me man was (die me smeekte om toch een trouwjurk aan te trekken) dan was ik gewoon in m'n zwart strak jurkje getrouwd.cymric schreef:. Mijn huwelijk zal minimaal zijn: plechtigheid, simpel feest(je) annex diner, hooguit één toespraak met één woord ('gefeliciteerd!'), klaar.
Same here ik vergeet het ook steevast.Ik houd niet van gemaakt vertier (ook mijn verjaardag zie ik altijd met lede ogen tegenmoet.
Fuck met alles.
Ik zie geen enkele reden om het huwelijk met iemand aan te gaan - je gaat daarmee toch niet meer van elkaar houden? Het hele concept is volgens mij in het leven geroepen door iemand die bang was dat z'n vriend/vriendin weer snel van hem af wilde 
Ik weet niet hoe de huidge stand van zaken is, maar volgens mij kun je nog genieten van belastingvoordeel en minder papieren rompslomp! Daar is je invulling!
Ik weet niet hoe de huidge stand van zaken is, maar volgens mij kun je nog genieten van belastingvoordeel en minder papieren rompslomp! Daar is je invulling!
Ik ook...Plons schreef:Same here ik vergeet het ook steevast.Ik houd niet van gemaakt vertier (ook mijn verjaardag zie ik altijd met lede ogen tegenmoet.
-
Theoloog
Sinds wanneer is een huwelijk een garantie dat iemand bij je blijft? Sinds wanneer is een huwelijk een utlieme zekerheid dat de kinderen van de man waar je mee gehuwd bent van hem zijn?Theoloog schreef:Het heeft met het komen van kinderen te maken, Balzer. Een vrouw heeft er belang bij dat een man bij haar blijft om eten en bescherming te bieden, een man heeft er belang bij te weten dat de kinderen waarvoor hij zich in het zweet werkt, werkelijk zijn genetisch nageslacht zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
Atheist_1984
- Ervaren pen
Die is er niet. Immers gaat 1 op de 3 huwelijken kapot.Kitty schreef: Sinds wanneer is een huwelijk een garantie dat iemand bij je blijft? Sinds wanneer is een huwelijk een utlieme zekerheid dat de kinderen van de man waar je mee gehuwd bent van hem zijn?
Exodus 12
[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
-
Theoloog
-
Atheist_1984
- Ervaren pen
Oh, dus mensen gingen niet scheiden omdat het een schande was. Daarom waren er dus zo weinig scheidingen vroeger. Niet omdat mensen persee betere huwelijken hadden.Theoloog schreef:Echtscheiding is echter pas sinds een paar decennia gebruikelijk in Europa. Daarvóór was het een schande om te scheiden.
Best wel triest dat zo'n instituut zoiets oplegd aan mensen. Je mag niet scheiden ook als je elkaar door en door haat. Gevoelens van mensen kunnen na verloop van tijd veranderen.Volgens de katholieke kerk is scheiden zelfs onmogelijk.
Exodus 12
-
Theoloog
Zeker, maar vroeger dacht men anders over de wereld en het individu. De behoefte van de maatschappij en de familie ging voorop. Veel mensen gingen een verstandshuwelijk aan.
Een huwelijk was vooral een middel om de seksdrift van mannen te kanaliseren en een kweekvijver voor nageslacht, dat opgevoed kon worden in de sociale stand, later klasse van de ouders.
Je zou je groot-ouders moeten vragen hoe uitgaan, verkering enzo ging in hun tijd. Waarschijnlijk was er toen al meer de hoop op een romantische verstandhouding. Maar als het huwelijk tegenviel, dan was dat jammer. Scheiden was niet aan de orde.
Ik zeg niet dat dit beter was, maar wel dat dit is waarom huwelijken gesloten werden (nageslacht) en waarom er een belofte van eeuwige trouw in zit.
Een huwelijk was vooral een middel om de seksdrift van mannen te kanaliseren en een kweekvijver voor nageslacht, dat opgevoed kon worden in de sociale stand, later klasse van de ouders.
Je zou je groot-ouders moeten vragen hoe uitgaan, verkering enzo ging in hun tijd. Waarschijnlijk was er toen al meer de hoop op een romantische verstandhouding. Maar als het huwelijk tegenviel, dan was dat jammer. Scheiden was niet aan de orde.
Ik zeg niet dat dit beter was, maar wel dat dit is waarom huwelijken gesloten werden (nageslacht) en waarom er een belofte van eeuwige trouw in zit.
Dat is er niet. Je laat dan echter wel vastleggen dat de relatie, die je hebt, absoluut niet meer als een losse relatie mag worden gezien.Kitty schreef:
Sinds wanneer is een huwelijk een garantie dat iemand bij je blijft? Sinds wanneer is een huwelijk een utlieme zekerheid dat de kinderen van de man waar je mee gehuwd bent van hem zijn?
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Mijn oma, lang geleden, want mijn moeder is al 85, die 'moest' trouwen, zoals zovelen in die tijd, en werd al heel jong door haar man met twee kleine kindertjes in de steek gelaten. En nee, gescheiden is ze nooit, maar ze was wel alleen. Heel veel ongelukkige huwelijken in die tijd.Theoloog schreef:Je zou je groot-ouders moeten vragen hoe uitgaan, verkering enzo ging in hun tijd. Waarschijnlijk was er toen al meer de hoop op een romantische verstandhouding. Maar als het huwelijk tegenviel, dan was dat jammer. Scheiden was niet aan de orde.
Mijn vader, een vroom katholiek, is na zeven jaar getrouwd te zijn geweest, wel gescheiden, omdat zijn toenmalige vrouw (niet mijn moeder) hem bedroog. Hij trouwde vervolgens met mijn moeder, nee niet voor de kerk, dat mocht hij niet. Hij mocht ook niet ter communie, en heeft zich zijn hele leven een zondaar gevoeld. Lang leven de eeuwige trouw. Die ook vroeger niet altijd zonder meer werkte.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
-
Theoloog
Heb je dit al met de vriendin besproken, of wacht je daar nog even mee?cymric schreef:Even heel cru gezegd: wat doet een gelovig stel dan precies als extra? Antwoord: ze voeren een toneelstukje op voor het aangezicht van een niet-bestaande entiteit die het ook geen iota kon schelen als hij wél bestond, en denken dan dat er invulling is gegeven. Mijn vriendin wil om drie redenen graag trouwen:Plons schreef:Je hebt ook nog zoiets van ahum.........romantische mensen waarbij het zeggen van 'Ik hou van jou en ik blijf je trouw' niet genoeg is.Moraal van het verhaal: er zit geen diepere betekenis achter trouwen, en doen alsof dat wel zo is, is jezelf een beetje voor de gek houden. Mijn huwelijk zal minimaal zijn: plechtigheid, simpel feest(je) annex diner, hooguit één toespraak met één woord ('gefeliciteerd!'), klaar. Ik houd niet van gemaakt vertier (ook mijn verjaardag zie ik altijd met lede ogen tegemoet) en zie geen reden om me voor een huwelijk anders te gedragen.
- Ze mag een mooie jurk aan---met afstand de belangrijkste reden;
- ze mag ten overstaan van iedereen zeggen dat zij met ondergetekende 'verdergaat'---maar dat dit helemaal niets afdoet aan het feit dat scheiding en ontrouw nog steeds kunnen gebeuren moet ook zij beamen; en
- ze mag een mooie huwelijkstaart bestellen---mijn suggestie dat we het bij een diepgevroren sneeuwster van de Maître Paul houden is voldoende voor een blik die kan doden.
Overigens zit je daarmee precies op mijn lijn!
Maar ik krijg dan ook met de regelmaat v.d. klok te horen dat ik een saaie vent ben
Mijn vriendin is precies op de hoogte van mijn ideeën hierover. Áls ik haar vraag---want ze wil ook nog eens dat ik het aanzoek doe
---wordt het dus een simpele aangelegenheid waarin zij zich nog even het middelpunt kan wanen.
Het is in ieder geval niet zo als het verhaal dat ik onlangs in de Flair / Viva / whatever las: vrouw, leuke relatie, wile persé trouwen en ging het nu uitmaken omdat vriendje dat gewoon echt niet zag zitten. Nu plaats ik bij de authenticiteit van dergelijke verhalen steeds en steeds meer vraagtekens, maar het deed me wel een beetje aan mijn eigen situatie denken.
Het is in ieder geval niet zo als het verhaal dat ik onlangs in de Flair / Viva / whatever las: vrouw, leuke relatie, wile persé trouwen en ging het nu uitmaken omdat vriendje dat gewoon echt niet zag zitten. Nu plaats ik bij de authenticiteit van dergelijke verhalen steeds en steeds meer vraagtekens, maar het deed me wel een beetje aan mijn eigen situatie denken.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli