Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 27 mei 2007 20:28

Kitty schreef:Nu kan Raco komen met zijn niet weinige profetieën die allemaal zijn uitgekomen. Ik ben benieuwd.
Dat zijn er meer dan driehonderd Kitty...ooit een kansberekening erop losgelaten? Zoek het zelf na...het gaat immers om jouw eeuwig leven..de vraag is waar wil je het doorbrengen... :roll:

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 mei 2007 20:55

"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli » 27 mei 2007 21:17

Rereformed schreef:Beste Atli,
Je bent als een grammofoonplaat waar een kras op zit. Je voelt je diep beledigd omdat ik opgemerkt heb dat jij je niet via een degelijk handboek dat de bronnenhypothese in zijn geheel uitlegt en onderbouwt, op de hoogte gesteld hebt van de bronnenhypothese. Dat is totaal iets anders dan jou voor leugenaar of huichelaar uit te maken (God forbid!). Het is enkel en alleen aangeven waar een probleem zit:
De claim die jij maakt (er zitten grote gaten in de hypothese, er zijn andere mogelijkheden die minstens zo waarschijnlijk zijn) is om die reden op geen enkele manier onderbouwd. Je hebt geen argumenten om de bronnenhypothese omver te gooien, je hebt geen enkel alternatief hoe de teksten dan wél ontstaan zijn. Discussiëren is bijgevolg nutteloos.
Er is geen discussie mogelijk omdat rereformed er gewoon niet aanwil dat zijn claim dat de bronnetheorie sluitend is gewoonweg nooit waar kan zijn. Ik zou een alternatief moeten hebben, nee jij zou je claim moeten bewijzen, dat heb jeb niet gedaan in deze. Je opponens zwartblakeren is jou enige onderbouwing voor jouw nogal vergaande claim.

Ik zou liegen overv het feit dat ik er wel boeken over zou hebben gelezen en rereformed is in zijn eigen beleving een autoriteit op dat vlak. Waarom? Oogkleppen en hard hoofdigheid!

Kijk wat ik hier eens aantref, zo op een zondagavond lezend in een boekje;
"Dat niet alles wat een logisch verhaal vormt, kan deels worden verklaard door te veronderstellen dat er twee hoofbronnen voor de vroegere bijbel zijn gebruikt. De schrijvers daarvan worden E genoemd, van Elohist naar de naam Elohim die hij voor god gebruikt heeft, en J van Jahwist naar de naam Jahweh; dit is maar een gedeeltelijke verklaring aangezien men zou verwachten dat de latere verwerker de naam wel consistent zou maken. E wordt als oudste bron beschouwd en; van hem is minder materiaal afkomstig. Op sommige plaatsen lijkt J wel te reageren op E. Deze vroege bronnen dateren vermoedelijk uit de 8e eeuw voor christus, al denken enkele wetenschappers eerder aan de 10e eeuw. Het is de bron J waarin naar een speciale band tussen God en de Joden wordt verwezen, maar er is nergens sprake van een speciaal verbond met God om het land. Daarom wordt gedacht dat dat verbond in de zesde eeuw voor Christus is toegevoegd toen de Joden tijdens hun ballingschapin Babylon het zoroastrisme leerden kennen. De derde schrijver van de Torah, het eerste deel van de Tenach wordt P genoemd,, afgeleid van "als van een priester"; hij vatte (misschien, sommige geleerden betwijfelen dat) E en J samenen voegde er eigen materiaal toe, met name de voorschriften (wetten) voor rituelen en voorschriften en. P gebruikte ook Elohim, niet Jahweh"
Peter Watson; Ideeën

Tja, 't is toeval, maar ik kon het gewoon niet laten liggen na al die verdachtmakingen aan mijn adres om je eigen niet te onderbouwen claim te maskeren.

Kunnen we weer vriendjes worden?

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 27 mei 2007 22:24

Tamara schreef:Ik heb er heel veel weerlegd zonder enige reactie daarop, ondanks het feit dat ze oneliners zijn, zullen we eerst die afhandelen alvorens nieuwe te "verzinnen" Ook oneliners kunnen weleens zinvol zijn....
Ik kan me slechts één herinneren (van die eerste pagina's. Contradicties die later zijn geponeerd heb ik niet allemaal gevolgd) waar ik fout zat, en daar was het notabene Sararje die me daarop wees, en niet jij. Welke contradicties heb jij verklaard? Nou?

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 27 mei 2007 22:39

Devious schreef:
Tamara schreef:Ik heb er heel veel weerlegd zonder enige reactie daarop, ondanks het feit dat ze oneliners zijn, zullen we eerst die afhandelen alvorens nieuwe te "verzinnen" Ook oneliners kunnen weleens zinvol zijn....
Ik kan me slechts één herinneren (van die eerste pagina's. Contradicties die later zijn geponeerd heb ik niet allemaal gevolgd) waar ik fout zat, en daar was het notabene Sararje die me daarop wees, en niet jij. Welke contradicties heb jij verklaard? Nou?

Grtz..
Lees zelf maar na Devious. Ik kan je niet overtuigen (dat kan alleen de Heilige Geest) zoals ik niet verantwoordelijk kan zijn voor het feit of je wel of niet geloofd,...er staan heeeeeel veel oneliners, reminds me, 1 zin is genoeg,...kom maar met je tegenreactie...sorry, ik ben kort van stof, wellicht dat ik daarom een troll genoemd wordt aan de andere kant heb ik niet zoveel woorden nodig... :roll: maar ik geef je eveneens mijn reactie mee, ik ben niet van de bezigheidstherapie.... :roll: Believe it or not, God is machtig genoeg om tot je ziel te spreken. De vraag is is het een kwestie van de wil of van het verstand? Een ieder kan doorzien de werken Gods....ik houd me vanaf nu liever bezig met de mensen die wel willen luisteren...en uiteraard mijn dank aan Freethinker, ik ontleen hier heel veel kracht en inspiratie uit.! Amen! Sorry... :lol:

Theoloog

Bericht door Theoloog » 27 mei 2007 22:59

Tamara schreef:
Kitty schreef:Nu kan Raco komen met zijn niet weinige profetieën die allemaal zijn uitgekomen. Ik ben benieuwd.
Dat zijn er meer dan driehonderd Kitty...ooit een kansberekening erop losgelaten? Zoek het zelf na...het gaat immers om jouw eeuwig leven..de vraag is waar wil je het doorbrengen... :roll:
Houd jezelf niet zo voor de gek. Die profetiën zijn ofwel met terugwerkende kracht ingevuld, of er wordt iets in een tekst gelezen dat er niet staat, of zijn bewust vaag, of de tijdbepaling klopt niet. Enzovoorts, enzovoorts.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 27 mei 2007 23:00

Theoloog schreef:
Tamara schreef:
Houd jezelf niet zo voor de gek. Die profetiën zijn ofwel met terugwerkende kracht ingevuld, of er wordt iets in een tekst gelezen dat er niet staat, of zijn bewust vaag, of de tijdbepaling klopt niet. Enzovoorts, enzovoorts.
Tuurlijk, wat je wil.... :roll:

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 mei 2007 23:04

Nou, heb jij een betere verklaring dan?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 27 mei 2007 23:13

Sararje schreef:Nou, heb jij een betere verklaring dan?
Aldus Freethinker, niet free thinkende.... :? Moet ik dan echt alles uitspellen Sararje, juist vanwege het feit dat jullie daar kritiek op kunnen leveren, sorry, daar pas ik voor, denk na, en besluit voor jezelf...

Theoloog

Bericht door Theoloog » 27 mei 2007 23:15

Natuurlijk heeft ze een betere verklaring: die profetieën zijn er ingestopt door een alwetende en almachtige God, die de geschiedenis van tevoren heeft zien ontrollen, en deze ook nog zelf kan bepalen - zodat jij zou kunnen weten dat de Bijbel Gods woord is.

Ik zal Tamara één voorbeeld geven, dat ook nog fraai aansluit bij het onderwerp van deze draad:

Mattheüs 2:15 zegt dat Jozef en Maria met hun pasgeboren zoon, Jezus, op de vlucht voor Herodes uitweken naar Egypte, "opdat vervuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken heeft, toen hij zeide: 'Uit Egypte heb Ik mijn Zoon geroepen.' "

Wanneer je echter die 'profetie' opslaat, blijkt dit helemaal geen profetie te zijn. Hosea 11:1 blijkt ook helemaal niet te gaan over de messias. "Toen Israël een kind was, heb ik het liefgehad, en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen."

Zoek het maar op Tamara. Dat vers gaat over Israël, niet over Jezus. Het is geen toekomstvoorspelling, maar een beschrijving van Israëls uitredding uit Egypte, en een oordeelsaankondiging. Israël zal volgens deze oordeelsaankondiging onder de voet gelopen worden door Egypte en Assyrië (Hosea 11:5,6).

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 mei 2007 23:19

Theoloog&Tamara: Moet ik de bekende alma/betulah discussie oprakelen als voorbeeld van hoe een verkeerde vertaling zelfs tot absurdistische dogma's leidt?

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 27 mei 2007 23:21

Ja doe maar, vind ik wel interessant...

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 mei 2007 23:29

Prophecies of Jesus in the Old Testament

Isaiah 7:14

It is often stated that there are many prophecies in the Old Testament about Jesus. One of the most famous is Isaiah 7:14 'The virgin will be with child and will give birth to a son and will call him Immanuel'.

That is how the New International Version translates this passage. The word translated 'virgin' is 'aalmah'. However, 'aalmah' does not mean 'virgin'. It simply means 'young woman'.

Yoel explains as follows
You form the feminine by adding heh
Yeled (boy)/Yaldah (girl)
Kelev (male dog)/Kalbah (bitch)
Eved (male servant)/Avdah (female servant)
Melekh (king)/Malkah (queen)
Elem (young man)/Aalmah (young woman)

The few variations in melech/malkah and kelev/kalbah are only phonetic. It is the same letter used, but the pronounciation goes from soft to harsh when the female ending is added.

Betulah means virgin
Aalmah means young woman

Apparently, Strong's entry for 'aalmah (5959) admits that it is the feminine of 'elem' (5958). That entry lists "lad, young man, stripling" but accurately mentions nothing of virginity.

There is another word which can mean 'young woman'.

In Deuteronomy 22:25 we have 'naarah betulah' to mean ' young woman who is a virgin'. It does not mean 'young woman who is a young woman'.

Naarah is the feminine of naar (a youth) .

Saying that 'aalmah' does not mean 'young woman' because some young women are virgins is like a Turkish-speaker trying to convince an English-speaker that 'princess', although the feminine form of 'prince', actually means 'red-head' because some princesses have red hair.

http://www.bowness.demon.co.uk/spell.htm

En toch geloven hele volksstammen dat Maria maagdelijk is en was.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 27 mei 2007 23:32

Tamara schreef: Lees zelf maar na Devious.
Mijn geheugen is prima. Je hebt er niet één kunnen weerleggen. Nul, zero.
Ik kan je niet overtuigen
Dat is tot nu toe wel gebleken ja. Overtuigen doe je op dit forum niet met bluf en oneliners, maar met logische argumenten en bewijzen.

Verschillende aantallen.
bij 2 Samuel 10 vers 18 en 1 kronieken 19 vers 18,
bij 2 samuel 24 vers 9 en 1 kronieken 21 vers 5,
bij 2 Samuel 24 vers 24 en 1 kronieken 21 vers 25,
bij 1 koningen 7 vers 26 en 2 kronieken 4 vers 5.
Niet weerlegd.
2 Samuel 8 vers 4: 'En David nam hem duizend wagens af, en zevenhonderd ruiteren, en twintig duizend man te voet.'
versus
1 kronieken 18 vers 4: 'En David nam hem duizend wagens af, en zeven duizend ruiters, en twintigduizend man te voet.'
Niet weerlegd.
Stierf koning Josia in Megiddo of Jeruzalem?

2 koningen 23 vers 29: 'In zijn dagen toog Farao Necho, de koning van Egypte, op tegen den koning van Assyrie, naar de rivier Frath; en de koning Josia toog hem tegemoet, en hij doodde hem te Megiddo, als hij hem gezien had.'
versus
2 kronieken 35 vers 24: 'En zijn knechten namen hem weg van den wagen, en voerden hem op den tweeden wagen, dien hij had, en brachten hem te Jeruzalem; en hij stierf, en werd begraven in de graven zijner vaderen; en gans Juda en Jeruzalem bedreven rouw over Josia.'
Niet weerlegd.
Is het God of de Duivel die David verleidt tot het houden van een volkstelling? 2 samuel 24 vers 1 En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.
1 kronieken 21 vers 1: Toen stond de satan op tegen Israël, en hij porde David aan, dat hij Israël telde.
Niet weerlegd.
In hand 9:3 is Paulus op weg naar Damascus en hij ontmoet Jezus, er schijnt een fel licht vanuit de hemel en hij hoort een stem. De mannen die bij hem waren hoorden wel de stem maar zagen niemand.

Hand 9:7 En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende.

In Hand 22:9 is het echter anders.
En die met mij waren, zagen wel het licht, en werden zeer bevreesd; maar de stem Desgenen, Die tot mij sprak, hoorden zij niet.
Niet weerlegd.
Worden kinderen gestraft vanwege de zonden van de ouders of niet?
Ezechiel 18:20: De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons;
en
2 Kronieken 25:4: De vaders zullen niet sterven om de kinderen, en de kinderen zullen niet sterven om de vaders; maar een ieder zal om zijn zonde sterven.
Versus
Exodus 20:5: want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
Niet weerlegd.
Lucas 9:3 En Hij zeide tot hen: Neemt niets mede tot den weg, noch staven, noch male, noch brood, noch geld; noch iemand van u zal twee rokken hebben.
Versus
Marcus 6:8: En Hij gebood hun, dat zij niets zouden nemen tot den weg, dan alleenlijk een staf, geen male, geen brood, geen geld in den gordel
Niet weerlegd.
DISCREPANTIES RONDOM DE OPSTANDING.

Wanneer bezochten de vrouwen het graf?
Mattheüs: ‘Bij het aanbreken van de eerste dag.’ (28:1)
Marcus: ‘heel vroeg toen de zon juist op was.’ (16:2)
Lucas: ‘zeer vroeg in de morgen.’ (24:1)
Johannes: ‘Het was nog donker.’ (20:1)

Wie waren deze vrouwen?
Mattheüs: Maria Magdalena en de andere Maria. (28:1)
Marcus: Maria Magdalena, Maria de moeder van Jakobus, en Salóme, (16:1)
Lucas: Maria Magdalena, Johanna, Maria de moeder van Jakobus en andere vrouwen. (24:10)
Johannes: Maria Magdalena. (20:1)

Waarvoor kwamen ze naar het graf?
Mattheüs: Om naar het graf te kijken. (28:1)
Marcus: Ze hadden het graf reeds gezien. (15:47) ‘Kochten welriekende kruiden…Om Hem te gaan balsemen.’ (16:1)
Lucas: Ze hadden het graf reeds gezien. (23:55) Ze kwamen met de kruiden die ze eerder al hadden klaargemaakt. (24:1)
Johannes: Het lichaam was al gebalsemd door Jozef van Arimatea en Nicodémus, voordat ze arriveerden. (19:39)

Was het graf open toen ze arriveerden?

Mattheüs: Nee. (28:2)
Marcus: Ja. (16:3)
Lucas: Ja. (24:2)
Johannes: Ja. (20:1)

Wie waren al bij het graf toen ze arriveerden?
Mattheüs: Eén engel (aangekondigd door een aardbeving, en hij straalde als een bliksemschicht). (28:2)
Marcus: Een jongeman. (16:5)
Lucas: Twee mannen. (14:4)
Johannes: Twee engelen. (20:12)

Waar zat(en) de boodschapper(s)?
Mattheüs: De engel zat op de steen. (28:2)
Marcus: De jongeman zat binnenin de graftombe, aan de rechterkant. (16:5)
Lucas: De twee mannen stonden binnenin de graftombe. (24:4)
Johannes: De twee engelen zaten aan het hoofd en voeteneinde van de plaats waar Jezus was opgebaard. (20:12)

Wat zei(den) de boodschapper(s)?
Mattheüs: ‘Hij hoeft niet bevreesd te zijn; ik weet dat gij Jezus zoekt, de gekruisigde. Hij is niet hier. Hij is verrezen zoals Hij gezegd heeft; Komt zien naar de plaats waar Hij gelegen heeft. Gaat nu terstond aan zijn leerlingen zeggen: Hij is verrezen van de doden, en nu gaat Hij u voor naar Galilea; daar zult hij Hem zien. Dat had ik u te zeggen.’ (28:5-7)
Marcus: ‘Schrikt niet. Hij zoekt Jezus de Nazarener, die gekruisigd is. Hij is verrezen. Hij is niet hier. Kijk, dit is de plaats waar men Hem neergelegd had. Gaat aan Zijn leerlingen en aan Petrus zeggen: Hij gaat u voor naar Galilea: daar zult ge Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.’ (16:6-7)
Lucas: ‘Wat zoekt ge de levende bij de doden? Hij is niet hier. Hij is verrezen. Herinnert u, hoe Hij nog in Galilea tot u gezegd heeft: De mensenzoon moet overgeleverd worden in zondige mensenhanden en aan het kruis geslagen, maar op de derde dag verrijzen.’ (24:5-7)
Johannes: ‘Vrouw, waarom schreit ge?’ (20:13)

Vertelden de vrouwen wat ze hadden meegemaakt?
Mattheüs: Ja; ‘Terstond gingen zij weg van het graf,… en haastten zich het nieuws aan Zijn leerlingen over te brengen.’ (28:8)
Marcus: Nee; ‘Uit vrees zeiden ze er niemand iets van.’ (16:8)
Lucas: Ja; ‘Zij keerden terug van het graf en brachten alles over aan de elf, en aan al de anderen.‘ (24:9)
Johannes: Ja; ‘Maria Magdalena ging aan de leerlingen berichten dat zij de Heer gezien had, en wat Hij haar gezegd had.’ (20:18)

Toen Maria terugkeerde van het graf, wist zij dat Jezus was opgestaan?
Mattheüs: Ja. (28:7)
Marcus: Ja. (16:10)
Lucas: Ja. (24:6-9,23)
Johannes Nee. (20:2)

Wanneer zag Maria Jezus voor het eerst?
Mattheüs: Voordat ze terugkeerde naar de discipelen. (28:9)
Marcus: Voordat ze terugkeerde naar de discipelen. (16:9,10)
Johannes: Nadat ze terugkeerde naar de discipelen. (20:2)

Aan wie verscheen Jezus het eerst, na de vrouwen?
Mattheüs: Elf leerlingen. (28:16,17)
Marcus: Eerst aan twee discipelen die te voet waren naar buiten, later aan elf. (16:12,14)
Lucas: Aan twee discipelen te Emmaüs, en later aan de elf. (24:13,36)
Johannes: Tien discipelen, Thomas was niet aanwezig. (20:19,24)
Paulus: Hij verscheen eerst aan Kefas, en daarna aan de twaalf. (Twaalf? Dat kan niet want Judas was al dood.) (1 Korintiërs 15:5)

Waar verscheen Jezus voor het eerst aan de discipelen?
Mattheüs: Op een berg in Galilea. (28:16,17)
Marcus: Eerst aan twee die buiten liepen, later aan elf toen ze aan tafel zaten. (16:12,14)
Lucas: In Emmaüs. Later aan de anderen in Jeruzalem. (24:31,36)
Johannes: S’avonds in de verblijfplaats der leerlingen. (20:19)

Geloofden de discipelen de twee mannen?
Marcus: Nee. (16:13)
Lucas: Ja. (24:34, het is de groep die hier spreekt, niet de twee.)

Wat gebeurde er tijdens de verschijning?
Mattheüs: Discipelen wierpen zich neer in aanbidding, sommigen twijfelden, Jezus sprak hen toe: ‘Gaat dus, en maak alle volkeren tot mijn leerlingen.’. (28:17-20)
Marcus: Jezus maakte hun een verwijt, en sprak tot hen: ‘Gaat uit… en verkondig het evangelie aan heel de schepping.’ (16:14-19)
Lucas: Jezus verschijnt incognito, verdwijnt plotseling, materialiseert zomaar uit het niets, gaat samen met de discipelen dineren en wordt ten hemel opgenomen. (24:13-51)
Johannes: Jezus passeert gesloten deur, de discipelen reageren verheugd, Jezus blaast over hen en zegt: ‘Ontvangt de heilige Geest…...’

Bleef Jezus nog lang op aarde?
Marcus: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (16:19)
Lucas: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (24:50-52)
Johannes: Ja, minstens acht dagen. (20:26, 21:1)
Handelingen: Ja, minstens veertig dagen (1:3)
De tegenstrijdige verhalen over de opstanding. Niet weerlegd!
:lol: Het wordt steeds ingewikkelder.
ו וַיִּרְאוּ בְּנֵי עַמּוֹן, כִּי נִבְאֲשׁוּ בְּדָוִד; וַיִּשְׁלְחוּ בְנֵי-עַמּוֹן וַיִּשְׂכְּרוּ אֶת-אֲרַם בֵּית-רְחוֹב וְאֶת-אֲרַם צוֹבָא, עֶשְׂרִים אֶלֶף רַגְלִי, וְאֶת-מֶלֶךְ מַעֲכָה אֶלֶף אִישׁ, וְאִישׁ טוֹב שְׁנֵים-עָשָׂר אֶלֶף אִישׁ. 6
And when the children of Ammon saw that they were become odious to David, the children of Ammon sent and hired the Arameans of Beth-rehob, and the Arameans of Zobah, twenty thousand footmen, and the king of Maacah with a thousand men, and the men of Tob twelve thousand men.

In 2 Samuel 10 vers 6 blijkt er tóch sprake te zijn van huurlingen. Maar ik kom hier op andere aantallen (niet op 40.000), en dit zijn 'footmen'.
In vers 18, waar de massaslachting plaatsvindt blijkt er sprake te zijn van 40.000 'horsemen'
18 And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans seven hundred drivers of chariots, and forty thousand horsemen, and smote Shobach the captain of their host, so that he died there.

In het door Sararje genoemde 2 Samuel 8 vers 4 blijkt opeens sprake van 1700 horsemen in plaats van 40.000, en 20.000 footmen. En in vers 5 worden er ook nog eens 22.000 van de Arameans uit Damascus afgeslacht.
ד וַיִּלְכֹּד דָּוִד מִמֶּנּוּ, אֶלֶף וּשְׁבַע-מֵאוֹת פָּרָשִׁים, וְעֶשְׂרִים אֶלֶף, אִישׁ רַגְלִי; וַיְעַקֵּר דָּוִד אֶת-כָּל-הָרֶכֶב, וַיּוֹתֵר מִמֶּנּוּ מֵאָה רָכֶב. 4
And David took from him a thousand and seven hundred horsemen, and twenty thousand footmen; and David houghed all the chariot horses, but reserved of them for a hundred chariots.
ה וַתָּבֹא, אֲרַם דַּמֶּשֶׂק, לַעְזֹר, לַהֲדַדְעֶזֶר מֶלֶךְ צוֹבָה; וַיַּךְ דָּוִד בַּאֲרָם, עֶשְׂרִים-וּשְׁנַיִם אֶלֶף אִישׁ. 5
And when the Arameans of Damascus came to succour Hadadezer king of Zobah, David smote of the Arameans two and twenty thousand men.

En in Kronieken 19:18 blijkt er opeens sprake te zijn van 40.000 footmen.
יח וַיָּנָס אֲרָם, מִלִּפְנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּהֲרֹג דָּוִיד מֵאֲרָם שִׁבְעַת אֲלָפִים רֶכֶב, וְאַרְבָּעִים אֶלֶף אִישׁ רַגְלִי; וְאֵת שׁוֹפַךְ שַׂר-הַצָּבָא, הֵמִית. 18
And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans the men of seven thousand chariots, and forty thousand footmen, and killed Shophach the captain of the host.

Het lijkt mij erop dat de 'huurlingen' dit verhaal niet redden. Misschien kan iemand beter rekenen dan ik, maar volgens mij spreken de verhalen elkaar tegen.
Niet weerlegd.
Ach, laat ik het voorlopig even bij dit topje van de ijsberg houden.

Hup, vort meid, aan't werk!!!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Theoloog

Bericht door Theoloog » 27 mei 2007 23:34

Sararje schreef:Theoloog&Tamara: Moet ik de bekende alma/betulah discussie oprakelen als voorbeeld van hoe een verkeerde vertaling zelfs tot absurdistische dogma's leidt?
Niet nodig. Jesaja 9:10-15 maakt al duidelijk dat het teken voor koning Achaz bedoeld was:

"En de Here ging voort tot Achaz te spreken: Vraag voor u een teken van de Here, uw God, diep in het dodenrijk of boven in de hoge.
Maar Achaz zeide: Ik zal er geen vragen, en de Here niet verzoeken.
Toen zeide hij [=de profeet]: Hoort toch, gij huis van David! Is het u niet genoeg mensen te vermoeien, dat gij ook mijn God vermoeit?
Daarom zal de Here zelf u een teken geven: Zie, de jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren: en zij zal hem de naam Immanuël geven.
Boter en honing zal hij eten, zodra hij het kwade weet te verwerpen en het goede te verzieken.
Maar vóórdat de jongen het kwade weet te verwerpen en het goede te verkiezen, zal het land ontvolkt zijn, voor welks beide koningen gij angstig zijt."

Tamara moet maar eens uitleggen voor welke twee koningen de Israëlieten bang waren in de dagen van Jezus, en welke twee volken uit hun landen gedreven werden voordat Jezus goed en kwaad wist te onderscheiden.

En daarna moet ze Jesaja 9:18-20 lezen, en dan zal ze twee volken vinden waarvoor de Israëlieten het in Jesaja's tijd in hun broek deden, en die koning Achaz wanhopig zocht te vriend te houden.

Plaats reactie