Raco schreef:Raco schreef:Rereformed schreef:Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jeremia: ‘En ze verzamelden de dertig zilverstukken, het bedrag waarop hij geschat was en dat ze hadden bepaald met de zonen van Israël, en ze betaalden er de akker van de pottenbakker mee, zoals de Heer mij had opgedragen.’ "[Matth. 27:3-10]
Kun je me uitleggen naar welke passage in Jeremia Mattheüs verwijst, of was Mattheüs een beetje in de war of onzorgvuldig?
Lees Zach 11:12 hoe het schriftwoord vervuld werd!
Het verbaast me niet echt dat je hier niets op inbrengt, Rereformed. Want er zijn wel degelijk profetiëen die zijn uitgekomen, en nog niet eens zo weinig!
1) Waarom zou ik ingaan op jouw antwoord, aangezien het geen antwoord was. Ik vroeg je waar
Jeremia iets gezegd heeft over dertig zilverlingen en een akker van een pottenbakker, en jij geeft me een tekst uit
Zacharia. Kun jij net zo slecht namen van profeten van elkaar onderscheiden als Mattheüs?
2) De tekst uit Zacharia spreekt over 30 zilverlingen die in de tempel aan de smelter worden gegeven (de offerbus voor aalmoezen, of de persoon die aalmoezen in ontvangst neemt.). De tekst heeft totaal niets te maken met een profetie. Het is loon dat gegeven wordt aan Zacharia en volgens hem en zijn god niets waard is, zodat hij het als aalmoes weggeeft. Er is dus volstrekt niets wat in vervulling kan gaan.
3) Er is in geen velden of wegen een akker van een pottenbakker te bespeuren die met dit geld of welk geld ook gekocht wordt. In Handelingen staat bovendien nog dat Judas
zelf een akker kocht met het geld dat hij als beloning kreeg, ook al in strijd met Mattheüs.
Wat jouw aanklacht omtrent de onduidelijkheid in Mattheüs betreft, sluit je een voornaam aspect van de waarheid uit. De waarheid is dat niet alle originele schriften zijn overgebleven, en dus zijn terug te vinden in de bijbel.
Jazeker zijn al die geschriften wel bewaard gebleven, namelijk al die geschriften die Mattheüs voorhanden had en als goddelijk geïnspireerd beschouwde, en waar hij naar verwijst, zijn er ook nu nog.
Er staat immers ook geschreven dat alles wat is overgeleverd meer als voldoende is om te kunnen geloven dat Jezus Christus wel degelijk de Messias is. Indien alle dingen over Hem op het www beschreven zouden zijn, zou het internet overbelast geraken!
Da's nogal gemakkelijk om te schrijven! Zoiets kan ik ook. Er staat bijvoorbeeld nu door mij geschreven dat alles wat overgebleven is ruim voldoende is om aan te tonen dat Jezus Christus een fabelverhaal is, aangevuld met wensdromen van fanatici, pertinente leugens en kinderlijk naieve interpretatie van het oude testament. (en dan geef ik er ook nog argumenten voor, zie oa
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/" onclick="window.open(this.href);return false; ... egenstrijd , de opmerking in het NT is eerder een gemakkelijke manier om problemen te omzeilen).
Wat is overgebleven is ook voldoende om te laten zien dat de bijbelschrijver Mattheüs a) bijbelboeken verwarde met elkaar (hij verwarde Jeremia 32:6-15 en Zacharia 11 met elkaar), b) de teksten niet begreep (er staat geen profetie, er staat niets over een akker van een pottenbakker. c) de zogenaamd gebeurde feiten
zelf verzon om er mee te bewijzen dat het oude testament vervuld werd. d) Mattheüs Jezus uitspraken laat doen die niet uitkwamen en die Jezus dus tot valse profeet bestempelen:
"Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt." (Jezus, Matth. 16: 27,28 )
"Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." (Jezus, Matth. 24: 33,34; Mark. 13: 29,30)
Me dunkt, genoeg redenen om net als Jahweh in het oude testament maar te zeggen: "Breng die bijbels maar naar de smelter, dat belabberde geschrift dat ze mij waardig achtten en voor vorstelijk goddelijk geschrift wilden laten doorgaan." Blijkbaar is Mohammed de Grote Profeet die Mozes beloofde. Die schreef tenslotte een stuk beter in de oog-om-oog-geest van Mozes. Zelfs hun naam is afgekort hetzelfde.
Overigens: profetieën kunnen nooit een goddelijke manier van werken zijn (zoals Thomas Paine eens uitlegde), want indien de gebeurtenissen zouden plaatsvinden tijdens het leven van de toehoorders, dan zou niemand kunnen bewijzen dat het echt ging om iets wat men onmogelijk zou kunnen voorzien; hij zou het hebben kunnen raden. Maar indien het pas in de verre toekomst zou uitkomen zou niemand van de toehoorders het kunnen controleren of de profeet nu van God gezonden zou zijn of niet. Men kan zelfs veelal niet controleren of de zaken voor of na de gebeurtenissen opgeschreven zijn. Dus zolang alles wat in de bijbel staat wat op de eindtijd zou slaan a) is niet uitgekomen; dan is de conclusie: het waren allemaal valse profeten b) komt pas in de verre toekomst uit; dan is de conclusie: tot die tijd kan niemand weten of het nu ware profeten waren of valse.
Voorts: het merendeel van de bijbelse profetieën (vooral die in het NT worden aangehaald om Jezus te bewijzen als Messias), zijn van tevoren helemaal niet te verstaan als voorzeggingen. Ze worden pas
achteraf tot dit niveau verheven. (bijv. de 'profetie' die Petrus aanhaalt in Handelingen 2)
De enige gezonde leer is dus: luister
NOOIT naar profeten. Het is de domste manier van leven.
Er kleeft nog een ander probleem aan profetieën: indien profetieën bestaan, dan betekent dat dat de toekomst geheel vaststaat. Alles is dan gedetermineerd. Het bestaan is dan hetzelfde als God die een zelfgemaakte film bekijkt. Het neemt de menselijke vrije wil volkomen weg.