Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Raco

Bericht door Raco »

Theoloog schreef:Raco,

De bedoeling van Deut. 18:15-19 is duidelijk, namelijk dat God herhaaldelijk een profeet zal zenden. Wat daar staat geldt voor elke profeet. Het gaat er daar ook om hoe men een ware van een valse profeet kan onderscheiden (vs. 21,22).

Als jouw uitleg juist is, dan moet vers 20 ook op één enkele profeet slaan. Maar het slaat op elke profeet die zo handelt.
Gij vergist u. Er staat geschreven: "18 Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal."
Als je Handelingen 3:22; 7:37 dan niet in acht neemt, wordt dan bevestigd door hoe Johannes 1:46 over Hem spreekt.
Er wordt hier misschien wel gesproken over meerdere profeten vanaf vers 20; maar de verzen daarvoor betreffen één Man; Diegene waarnaar iedereen zal luisteren:
Hand 7:37; Matt 17:5; Deut 18:15,19
Mat 17:5
Terwijl hij nog sprak, ziet, een luchtige wolk heeft hen overschaduwd; en ziet, een stem uit de wolk, zeggende: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb; hoort Hem!

Deut 18:15
15 Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen;

En geef nu zelf toe; het is nogal flauw om dit een tegenstrijdigheid te noemen, want het is verrevan onmogelijk om het te lezen zoals het er staat, zonder daar bedenkingen bij te hebben.
De Ware Liefde kent geen vrees
Raco

Bericht door Raco »

Raco schreef:
Rereformed schreef:Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jeremia: ‘En ze verzamelden de dertig zilverstukken, het bedrag waarop hij geschat was en dat ze hadden bepaald met de zonen van Israël, en ze betaalden er de akker van de pottenbakker mee, zoals de Heer mij had opgedragen.’ "[Matth. 27:3-10]

Kun je me uitleggen naar welke passage in Jeremia Mattheüs verwijst, of was Mattheüs een beetje in de war of onzorgvuldig?
Lees Zach 11:12 hoe het schriftwoord vervuld werd!
Het verbaast me niet echt dat je hier niets op inbrengt, Rereformed. Want er zijn wel degelijk profetiëen die zijn uitgekomen, en nog niet eens zo weinig! :D

Wat jouw aanklacht omtrent de onduidelijkheid in Mattheüs betreft, sluit je een voornaam aspect van de waarheid uit. De waarheid is dat niet alle originele schriften zijn overgebleven, en dus zijn terug te vinden in de bijbel.
Er staat immers ook geschreven dat alles wat is overgeleverd meer als voldoende is om te kunnen geloven dat Jezus Christus wel degelijk de Messias is. Indien alle dingen over Hem op het www beschreven zouden zijn, zou het internet overbelast geraken!
De Ware Liefde kent geen vrees
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Raco schreef:
Theoloog schreef:Raco,

De bedoeling van Deut. 18:15-19 is duidelijk, namelijk dat God herhaaldelijk een profeet zal zenden. Wat daar staat geldt voor elke profeet. Het gaat er daar ook om hoe men een ware van een valse profeet kan onderscheiden (vs. 21,22).

Als jouw uitleg juist is, dan moet vers 20 ook op één enkele profeet slaan. Maar het slaat op elke profeet die zo handelt.
Gij vergist u. Er staat geschreven: "18 Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal."

En geef nu zelf toe; het is nogal flauw om dit een tegenstrijdigheid te noemen, want het is verrevan onmogelijk om het te lezen zoals het er staat, zonder daar bedenkingen bij te hebben.
Ik vergis me helemaal niet. Wat jij doet is eenvoudig een snipper uit de literaire context lichten en er vervolgens een heel specifieke betekenis aan geven. En dat moet men voortdurend doen als men profetieën ín 'vervulling' wil laten gaan.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Raco schreef:
Raco schreef:
Rereformed schreef:Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jeremia: ‘En ze verzamelden de dertig zilverstukken, het bedrag waarop hij geschat was en dat ze hadden bepaald met de zonen van Israël, en ze betaalden er de akker van de pottenbakker mee, zoals de Heer mij had opgedragen.’ "[Matth. 27:3-10]

Kun je me uitleggen naar welke passage in Jeremia Mattheüs verwijst, of was Mattheüs een beetje in de war of onzorgvuldig?
Lees Zach 11:12 hoe het schriftwoord vervuld werd!
Het verbaast me niet echt dat je hier niets op inbrengt, Rereformed. Want er zijn wel degelijk profetiëen die zijn uitgekomen, en nog niet eens zo weinig! :D
1) Waarom zou ik ingaan op jouw antwoord, aangezien het geen antwoord was. Ik vroeg je waar Jeremia iets gezegd heeft over dertig zilverlingen en een akker van een pottenbakker, en jij geeft me een tekst uit Zacharia. Kun jij net zo slecht namen van profeten van elkaar onderscheiden als Mattheüs?
2) De tekst uit Zacharia spreekt over 30 zilverlingen die in de tempel aan de smelter worden gegeven (de offerbus voor aalmoezen, of de persoon die aalmoezen in ontvangst neemt.). De tekst heeft totaal niets te maken met een profetie. Het is loon dat gegeven wordt aan Zacharia en volgens hem en zijn god niets waard is, zodat hij het als aalmoes weggeeft. Er is dus volstrekt niets wat in vervulling kan gaan.
3) Er is in geen velden of wegen een akker van een pottenbakker te bespeuren die met dit geld of welk geld ook gekocht wordt. In Handelingen staat bovendien nog dat Judas zelf een akker kocht met het geld dat hij als beloning kreeg, ook al in strijd met Mattheüs.

Wat jouw aanklacht omtrent de onduidelijkheid in Mattheüs betreft, sluit je een voornaam aspect van de waarheid uit. De waarheid is dat niet alle originele schriften zijn overgebleven, en dus zijn terug te vinden in de bijbel.
Jazeker zijn al die geschriften wel bewaard gebleven, namelijk al die geschriften die Mattheüs voorhanden had en als goddelijk geïnspireerd beschouwde, en waar hij naar verwijst, zijn er ook nu nog.
Er staat immers ook geschreven dat alles wat is overgeleverd meer als voldoende is om te kunnen geloven dat Jezus Christus wel degelijk de Messias is. Indien alle dingen over Hem op het www beschreven zouden zijn, zou het internet overbelast geraken!
Da's nogal gemakkelijk om te schrijven! Zoiets kan ik ook. Er staat bijvoorbeeld nu door mij geschreven dat alles wat overgebleven is ruim voldoende is om aan te tonen dat Jezus Christus een fabelverhaal is, aangevuld met wensdromen van fanatici, pertinente leugens en kinderlijk naieve interpretatie van het oude testament. (en dan geef ik er ook nog argumenten voor, zie oa http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/" onclick="window.open(this.href);return false; ... egenstrijd , de opmerking in het NT is eerder een gemakkelijke manier om problemen te omzeilen).
Wat is overgebleven is ook voldoende om te laten zien dat de bijbelschrijver Mattheüs a) bijbelboeken verwarde met elkaar (hij verwarde Jeremia 32:6-15 en Zacharia 11 met elkaar), b) de teksten niet begreep (er staat geen profetie, er staat niets over een akker van een pottenbakker. c) de zogenaamd gebeurde feiten zelf verzon om er mee te bewijzen dat het oude testament vervuld werd. d) Mattheüs Jezus uitspraken laat doen die niet uitkwamen en die Jezus dus tot valse profeet bestempelen:

"Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt." (Jezus, Matth. 16: 27,28 )
"Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." (Jezus, Matth. 24: 33,34; Mark. 13: 29,30)

Me dunkt, genoeg redenen om net als Jahweh in het oude testament maar te zeggen: "Breng die bijbels maar naar de smelter, dat belabberde geschrift dat ze mij waardig achtten en voor vorstelijk goddelijk geschrift wilden laten doorgaan." Blijkbaar is Mohammed de Grote Profeet die Mozes beloofde. Die schreef tenslotte een stuk beter in de oog-om-oog-geest van Mozes. Zelfs hun naam is afgekort hetzelfde. :wink:

Overigens: profetieën kunnen nooit een goddelijke manier van werken zijn (zoals Thomas Paine eens uitlegde), want indien de gebeurtenissen zouden plaatsvinden tijdens het leven van de toehoorders, dan zou niemand kunnen bewijzen dat het echt ging om iets wat men onmogelijk zou kunnen voorzien; hij zou het hebben kunnen raden. Maar indien het pas in de verre toekomst zou uitkomen zou niemand van de toehoorders het kunnen controleren of de profeet nu van God gezonden zou zijn of niet. Men kan zelfs veelal niet controleren of de zaken voor of na de gebeurtenissen opgeschreven zijn. Dus zolang alles wat in de bijbel staat wat op de eindtijd zou slaan a) is niet uitgekomen; dan is de conclusie: het waren allemaal valse profeten b) komt pas in de verre toekomst uit; dan is de conclusie: tot die tijd kan niemand weten of het nu ware profeten waren of valse.
Voorts: het merendeel van de bijbelse profetieën (vooral die in het NT worden aangehaald om Jezus te bewijzen als Messias), zijn van tevoren helemaal niet te verstaan als voorzeggingen. Ze worden pas achteraf tot dit niveau verheven. (bijv. de 'profetie' die Petrus aanhaalt in Handelingen 2)

De enige gezonde leer is dus: luister NOOIT naar profeten. Het is de domste manier van leven.

Er kleeft nog een ander probleem aan profetieën: indien profetieën bestaan, dan betekent dat dat de toekomst geheel vaststaat. Alles is dan gedetermineerd. Het bestaan is dan hetzelfde als God die een zelfgemaakte film bekijkt. Het neemt de menselijke vrije wil volkomen weg.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 22 mei 2007 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Raco schreef: Mat 17:5
Terwijl hij nog sprak, ziet, een luchtige wolk heeft hen overschaduwd; en ziet, een stem uit de wolk, zeggende: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb; hoort Hem!
Waarom neem je de statenvertaling? Inmiddels is er al behoorlijk voortschrijdend inzicht geweest vwb hebreeuws en grieks.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Raco schreef:Er zijn wel degelijk profetiëen die zijn uitgekomen, en nog niet eens zo weinig! :D
Zoals deze bedoel je?:

Haggaï (in het tweede jaar van Darius I, dwz 520 jaar voor Christus):

Dit zegt Jahweh van de hemelse machten (=een Perzische mode uitdrukking van die tijd):
"Nog een korte tijd, een ogenblik slechts, en ik zal de hemel en de aarde, de zee en het land doen beven. Alle volken breng ik in beroering, hun schatten zullen mij toevallen en mijn huis zal ik vullen met pracht en rijkdom - zegt Jahweh van de hemelse machten. Het zilver is voor mij en het goud is voor mij - spreekt Jahweh van de hemelse machten. De luister van deze tempel zal groot zijn, nog groter dan voorheen - zegt Jahweh van de hemelse machten, - en van hieruit zal ik jullie vrede en voorspoed geven - spreekt Jahweh van de hemelse machten." (Haggaï 2:6-9)

Je kan volgens Deuteronomium 18 Haggaï dus maar beter wegscheuren uit de bijbel. Hij had het als profeet finaal bij het verkeerde eind.

Haggaï maakt het overigens nóg bonter. Hij heeft ook nog een profetie voor de gouverneur Zerubbabel, die in de Perzische provincie Jehud (Juda) op dat moment gouverneur is:
Op de 24ste van de maand richtte Jahweh zich nogmaals tot Haggaï: "Zeg dit aan Zerubbabel, de gouverneur van Juda: Ik zal hemel en aarde doen beven, ik zal alle koningstronen omverstoten en de macht van alle volken breken, ik zal de strijdwagens met hun berijders omverwerpen; de paarden zullen neerstorten en de ruiters zullen elkaar ombrengen. Op die dag - spreekt Jahweh van de hemelse machten - zal ik jou, Zerubbabel, zoon van Sealtiël en mijn dienaar, dragen als mijn zegelring, want jou heb ik uitverkozen - zo spreekt Jahweh van de hemelse machten."

Niets van dit alles is uitgekomen. Darius wist al zijn tegenstanders te verslaan, het Perzische Rijk was stabiel en sterk. Juda was een totaal verarmde uithoek, zoiets als Albanië nu, van 'de uitverkorene' Zerubbabel is nooit ook maar iets vernomen, de tempel werd pas veel later herbouwd, en vrede en voorspoed is er nooit voor het volk van 'Jahweh van de hemelse machten' gekomen. Hoe kun je nog erger de fout in gaan dan als deze zielige Haggaï die een klap met de hemelse molenwieken had gekregen en zijn god belust op een huis vol zilver en goud liet zijn.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Raco schreef:Er zijn wel degelijk profetiëen die zijn uitgekomen, en nog niet eens zo weinig! :D
Zoals deze bedoel je?:

Zacharia (in dezelfde tijd als Haggaï) had ook al een geweldige profetie over deze door Darius aangestelde satraap om een onooglijk stukje halfwoestijn te besturen (de provincie Jehud was in die tijd nog kleiner dan het oorspronkelijke Juda):

"Laat van het goud en zilver een kroon maken en zet die op het hoofd van de hogepriester Jozua, de zoon van Josadak. Zeg tegen hem: Dit zegt Jahweh van de hemelse machten [ook Zacharia was al geïnfekteerd door deze populaire Perzische uitdrukking]: Let op, een man met de naam Telg [dwz Zerubbabel], die aan de stam zal uitbotten, herbouwt de tempel van Jahweh...Hij is het die de koninklijke waardigheid zal dragen en zal heersen vanaf zijn troon. Er zal ook een priester zijn op een eigen troon, en samen zullen zij het land in goede vrede besturen." (Zach. 6:11-13)

Zacharia legt ook nog uit dat dit te maken heeft met goddelijk ingrijpen:

"Dit zegt Jahweh over Zerubbabel. Niet door eigen kracht of macht zal hij slagen - zegt Jahweh van de hemelse machten - maar met de hulp van mijn geest. Voor Zerubbabel verandert zelfs de hoogste berg in een vlakte." (Zach. 4:6-7)

Dus de gouverneur en de hogepriester zouden tot koning verheven worden! Niets van dit alles is uitgekomen. Darius was altijd succesvol met het verslaan van al zijn vijanden en werd onbetwist koning over het gehele Perzische Rijk. Zijn rijk telde 20 provincies die allemaal belasting moesten betalen aan hem, en nooit kwam er ook maar een cent naar Jehud. De tempel werd niet door deze mensen herbouwd. Hun leven ging als een nachtkaars uit. Toen vijftig jaar later Nehemia naar de provincie Jehud ging was de stadsmuur nog steeds een letterlijke puinhoop, de gehele provincie was een woestenij en er woonde slechts een handjevol mensen. Er waren zelfs nauwelijks huizen (Neh. 2:13, 7:4).

Zacharia kan dus volgens Deuteronomium 18 ook uit de bijbel worden weggescheurd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Of deze profetie?:

""Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: 'Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten." (Toespraak van Petrus op de eerste pinksterdag, 2000 jaar geleden, Hand. 2:16,17)

Met Zacharia kan nu ook Petrus uit de bijbel weggescheurd worden. Ook hij gaf valse informatie.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Of deze profetie?:

"Houdt moed, want de Heer zal spoedig komen." (Jakobus 5: 6)

Jacobus kan volgens Deuteronomium ook beter worden weggehaald uit de bijbel. Valse profeet.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Of deze profetie?:

"Nog een korte korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg." (Hebr. 10:37)

Jammer dat we niet weten of Paulus de Hebreeënbrief heeft geschreven, want dan zouden we voorgoed van hem af zijn. In ieder geval is de schrijver van de Hebreeënbrief ontmaskerd als een valse profeet. Wegscheuren uit die bijbel!
Laatst gewijzigd door Rereformed op 22 mei 2007 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Of deze profetie?:

"Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet...Want de tijd is nabij." (Openbaring van Johannes 1:1-3)
Ook als de schrijver van Openbaring niet dezelfde is als de Johannes van de brieven is er nog een bijbeltekst die die laatste ook vangt:

"Kinderen, het laatste uur is aangebroken...Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. (1 Johannes 2:18, 26)

Over misleiders gesproken!!
Johannes kan ook met een flinke ruk weggescheurd worden. Alweer een valse profeet. Waar één geweldige tekst uit Deuteronomium al niet goed voor kan zijn!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Maar jammergenoeg niet de volgende profetie; dit is een hele leuke: God heeft een profetie gemaakt waar hij na een tijdje spijt van krijgt. Hij lost de zaak op door de belofte maar gewoon voor ongeldig te verklaren. (1 Sam. 2) Tsja, als je god bent, dan heb je natuurlijk ook recht op domzijn of ernaast zitten.

‘Waarom veracht gij mijn slachtoffer en mijn spijsoffer, waarom eert gij uw zonen boven Mij, en doet u te goed aan het beste deel van elk spijsoffer? Daarom, luidt het woord van Jahweh, de God van Israël, Ik heb duidelijk gezegd: uw huis en uws vaders huis zullen voor altijd het priesterschap bekleden, maar nu luidt het woord van Jahweh: dit zij verre van Mij!’ (1 Kon. 2 legt uit dat het priesterschap van het huis van Eli voor altijd weggenomen werd).

Dit Woord van God is genoeg om te laten zien dat alle profetieën dus nutteloos zijn om je er iets van aan te trekken. God kan ze zo intrekken en op plan B overgaan. Zeer handig. Zo blijft er altijd werk aan de winkel voor toekomstige profeten.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Deze profetie misschien?
Jeremia voorspelde dat de Israëlieten precies zeventig jaar in Babylonische slavernij zouden blijven.

Jeremia 25:11-12: "Heel dit land valt in puin en wordt een woestenij, en ook de omringende volken zullen de koning van Babylonië dienen, zeventig jaar lang. Maar wanneer die 70 jaar voorbij zijn, zal ik de koning van Babylonië en zijn volk voor hun misdaden laten boeten - spreekt Jahweh."

De ballingschap begon in 587 vChr.
In 539 werd het Babylonische rijk overgenomen door de Perzen, en Cyrus de Grote gaf twee jaar later een decreet uit dat alle volkeren in ballingschap mochten terugkeren naar hun land van oorsprong om ervoor te zorgen dat de god van hun land weer verzorgd zou worden. De joodse ballingschap duurde dus precies 50 jaar, geen 70 jaar. Het dienen van en de straf voor Babylonië duurde slechts 48 jaar.

Jeremia kan ook worden afgeschreven uit de bijbel.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Leuke quote uit een evangelisatiesite op het internet:

"In welk ander boek is er sprake van zulke gedetailleerde profetieën die ook nog uitkomen ook? U vindt ze nergens, behalve in de Bijbel. Het is God die op deze manier als het ware een keurmerk van echtheid in de Bijbel heeft gelegd."
:-({|=
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nu kan Raco komen met zijn niet weinige profetieën die allemaal zijn uitgekomen. Ik ben benieuwd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie