Wie zijn volgens jou (bekende) vrije denkers ?
-
Free Spirit
Friedrich Nietzsche, meester der vrijdenkers.
Eigenlijk typisch Nederlands deze site. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit een vrijdenkerssite komt in katholiek België. Ik heb Nederlandse roots en ben daar behoorlijk trots op. Misschien is het trouwens geen slecht idee dat 'Aldus Sprak Zarathoestra' in Nederlandse schouwburgen of opera's komt. Dat zou de naam van Nederland als ruimdenkend land zeer veel eer aandoen. Deze dagen moet men hiervoor naar Berlijn.
Eigenlijk typisch Nederlands deze site. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit een vrijdenkerssite komt in katholiek België. Ik heb Nederlandse roots en ben daar behoorlijk trots op. Misschien is het trouwens geen slecht idee dat 'Aldus Sprak Zarathoestra' in Nederlandse schouwburgen of opera's komt. Dat zou de naam van Nederland als ruimdenkend land zeer veel eer aandoen. Deze dagen moet men hiervoor naar Berlijn.
En Zarathoestra sprak: "Ik leer jullie de Bovenmenselijke! De Mens is iets wat overstegen moet worden!
Interesting. Info beschikbaar ???Free Spirit schreef:Misschien is het trouwens geen slecht idee dat 'Aldus Sprak Zarathoestra' in Nederlandse schouwburgen of opera's komt. Dat zou de naam van Nederland als ruimdenkend land zeer veel eer aandoen. Deze dagen moet men hiervoor naar Berlijn.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
ik denk dat Giordano Bruno ook wel in aanmerking komt het is denk ik wel degene die zo'n beetje iedere religieuze stroming in aanvaring kwam, triest in de zin dat zo'n beetje iedere instelling waar hij terecht kwam destijds wel een religieuze binding had. Denk ook aan Galileo Galilei welke gezien de terdoodveroordeling van Giordano Bruno eieren voor zijn geld koos, interessant is dat bleek dat het idee van Aristarchos bleek te kloppen bekendgemaakt zo'n driehonderd jaar voor Christus, vertelde dat de zon het centrum was en bewoog de Aarde (welke rond was) in één jaar om de zon en in één dag om haar eigen as en dat de maan zijn licht van de zon kreeg(en dat zon en maan dus geen goden waren.) en kon prompt vluchten.
Integenstelling tot wat velen denken had Giordano Bruno extreem bijgelovige/occulte opvattingen, al is dat natuurlijk niet zo vreemd gezien de tijd waarin hij leefde. Buiten kijf staat dat hij de moed had om anders te denken, en de oppermacht en dogmatisme van de kerk te trotseren, waarna hij gruwelijk werd gefolterd en levend werd verbrand. Een zeer indrukwekkende persoonlijkheid is hij ongetwijfeld geweest.Achnaton schreef:ik denk dat Giordano Bruno ook wel in aanmerking komt
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ik heb geen flauw idee wie wel of niet in aanmerking komt voor het keurmerk 'vrijdenker', en eerlijk gezegd boeit het me ook niet.
Hoe ik er tegenaan kijk schreef ik eerder vandaag in een andere topic:
Het draait uiteindelijk weer uit op definities van begrippen. Wanneer je 'vrijdenken' definieert als een denken dat niet beïnvloed wordt door anderen, is het logisch dat dit geheel individualistisch is. Gegeven het feit dat de mens een sociaal wezen is en onderdeel is van een samenleving, kun je vraagtekens zetten bij de haalbaarheid van deze vorm van vrijdenken.
Daarnaast kan 'vrijdenken' ook staan voor een bepaalde set denkregels die een niet nader gedefinieerd groepje (zichzelf 'vrijdenkers' noemende) mensen bezigen. Het mag duidelijk zijn dat regels wat een vrijdenker wel doet, zegt of denkt en wat een vrijdenker niet doet, zegt of denkt een contradictio in terminis vormen met het woord 'vrij' in vrijdenken.
Tussen deze twee extremen zijn allerlei mengvormen mogelijk. Zelf ben ik wel graag in gesprek met andere mensen, en ook graag met andersdenkenden. Ik probeer onbevooroordeeld te luisteren naar de argumenten en er mijn voordeel mee te doen (wat de ene keer een afwijzing van die argumenten kan betekenen, en een andere keer een acceptatie daarvan). Aldus is mijn denken niet vrij van invloeden van buitenaf, maar wel vrij van een vastgestelde ideologie.
doeidoei
Frodo
Hoe ik er tegenaan kijk schreef ik eerder vandaag in een andere topic:
Het draait uiteindelijk weer uit op definities van begrippen. Wanneer je 'vrijdenken' definieert als een denken dat niet beïnvloed wordt door anderen, is het logisch dat dit geheel individualistisch is. Gegeven het feit dat de mens een sociaal wezen is en onderdeel is van een samenleving, kun je vraagtekens zetten bij de haalbaarheid van deze vorm van vrijdenken.
Daarnaast kan 'vrijdenken' ook staan voor een bepaalde set denkregels die een niet nader gedefinieerd groepje (zichzelf 'vrijdenkers' noemende) mensen bezigen. Het mag duidelijk zijn dat regels wat een vrijdenker wel doet, zegt of denkt en wat een vrijdenker niet doet, zegt of denkt een contradictio in terminis vormen met het woord 'vrij' in vrijdenken.
Tussen deze twee extremen zijn allerlei mengvormen mogelijk. Zelf ben ik wel graag in gesprek met andere mensen, en ook graag met andersdenkenden. Ik probeer onbevooroordeeld te luisteren naar de argumenten en er mijn voordeel mee te doen (wat de ene keer een afwijzing van die argumenten kan betekenen, en een andere keer een acceptatie daarvan). Aldus is mijn denken niet vrij van invloeden van buitenaf, maar wel vrij van een vastgestelde ideologie.
doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Ik denk dat je eens een en ander van Koenraad Elst, Urbain Vermeulen en Achille Moerman kan gaan lezen om een wat positiever beeld over België en haar vrijdenkers op te bouwen.Free Spirit schreef:Friedrich Nietzsche, meester der vrijdenkers.
Islam en christendom, het onmogelijke Gesprek?, Urbain Vermeulen,
Davidsfonds, Leuven 1999, ISBN 905826002x
The Demographic Siege, Koenraad Elst
Voice of India Delhi 1997, online beschikbaar
equilibrist
Voor de minder gezouten mening...
Voor de minder gezouten mening...
Een vrijE denker, of een vrijdenker? (er is verschil m.i.)Apeiron schreef:marc aka controle schreef:Wat is de definitie van een vrije denker?Of is die definitie op zich weer heel dogmatisch?vrij·den·ker (de ~ (m.))
1 iem. die ieder dogmatisch geloof afwijst => libertijn, vrijgeest
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... vrijdenker
Re: Vrije Denkers
Eenveranderend tijdsbeeld, wetenschappelijke ontdekkingen etc. maken cumulatie onafwendbaar.LindaK schreef:Naar mijn mening bestaan er geen Vrije Denkers. Alle zogenaamde "Vrije denkers" halen of beginnen met "hun/het denken" van een ander. En dat "denken" eigenen zij zich zelf toe. Maar dat is gelogen. Alles wat hier gezegd wordt is al eens gezegd. Alles wat hier beweerd wordt is al een beweerd. Alles wat hier "bewezen"wordt is al bewezen.
De Vrije denkers op dit forum zijn zij die in theorieën geloven van anderen en dat nu hun eigen theorie maken.
Al deze Vrije Denkers verwijzen telkenmale naar denkers, schrijvers, filosofen enz. uit het verleden. Maar niemand is in staat een "ECHTE VRIJE DENKER TE ZIJN"
PS. Ook Kitty niet!!!!!!!!!
Het is de cumulatie die een stukje vrij denken mogelijk maakt, dat eerst fantasie genoemd wordt maar wel als richtlijn dient voor minieme (in verhouding tot het geheel) vrije toevoegingen.
Maar ik ben het, met andere woorden, wel eens met het feit dat we als mens gevangen zitten binnen onze beperkingen als mens, en verplicht ahw. moeten terugvallen op andere mensen!
Maar hoe ver strekken deze 'beperkingen' zich uit, en hoe gatenvrij zijn ze?