Kritiek der 10 Geboden

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen

Kritiek der 10 Geboden

Bericht door Gerard »

Ik wil hier de tien geboden wel eens kritisch doorlichten. De geboden die christenen zo heilig vereren als fundament van al hun denken en handelen. Even los van het feit of ze zich er al dan niet aan houden. Van wege tijd gebrek zal ik ze niet gelijk alle 10 doorlichten maar één voor één. Iedereen die aan kan vullen bij één vd 10 of alle 10 is van harte welkom. Uiteindelijk zullen we : "De kritiek der 10 geboden" als geheel presenteren.
1.Gij zult de here uw god aanbidden en hem liefhebben met geheel uw hart, geheel uw ziel en met al uw krachten
De ongelovige blijft uiteraard buiten schot. Hij gelooft niet in god punt. Maar iedere gelovige zal de here god toch zeker aanbidden en liefhebben? Want is het mogelijk god niet lief te hebben als je toch in hem gelooft? En wat is de straf voor de enkeling die wel gelooft maar god niet liefheeft omdat hij het hem kwalijk neemt dat hij, ondanks zijn almacht, toch al die ellende toestaat. Het is een gebod Gij zult hem aanbidden en liefhebben. Maar afgedwongen liefde is geen liefde. Is het niet een vorm van verkrachting. Dreigend zwaaiend met een honkbal knuppel en dan roepen: "Je zult hem liefhebben, GVD, of anders sla ik je verrot en gooi je voor eeuwig in het vagevuur." Daarnaast zegt het gebod ook dat je dat zult moeten doen met al je krachten. Dat kan alleen als je voor meer dan 100% leeft zoals Jezus (Jezus was ook niet altijd gehoorzaam en kende ook twijfel) en is dus ook bereid zo ver te gaan tot de dood erop volgt. Dus elke gelovige die dat niet doet leeft in strijd met het gebod. En dat zijn er héél veel. Nogmaals de ongelovige blijft buiten schot. Dus eigenlijk is het zo dat Hel en verdoemenis er alleen is voor de gelovige die niet ten volle zich aan het gebod houdt en niet voor de ongelovige.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Kritiek der 10 Geboden

Bericht door skeptic »

GH schreef:. Nogmaals de ongelovige blijft buiten schot. Dus eigenlijk is het zo dat Hel en verdoemenis er alleen is voor de gelovige die niet ten volle zich aan het gebod houdt en niet voor de ongelovige.
Waarom denk je dat de ongelovigen buiten schot blijven? ( even geredeneerd vanuit de denkwijze van gelovigen) Degenen die zich niet aan deze geboden houden, zijn automatisch de ongelovigen.

Opb 21:8 Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood. 8)
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Hé, als je eenmaal aan het grasduinen komt in de 10 geboden valt me op dat er verschillende volgordes en omschrijvingen zijn van de 10 geboden. Om even 2 verschillende te noemen.
1.Gij zult de here uw god aanbidden en hem liefhebben met geheel uw hart, geheel uw ziel en met al uw krachten
2.Gij zult de naam van de heer uw god niet zonder eerbied gebruiken
3.Gij zult de dag des heren heiligen
4.Eer uw vader en uw moeder
5.Gij zult niet doden
6.Gij zult geen onkuisheid doen
7.Gij zult niet stelen
8.Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen
9.Gij zult geen onkuisheid begeren
10.Gij zult niet begeren wat uw naaste toebehoort

Of deze

1 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben
2 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is
3 Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken
4 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here uw God, dan zult gij geen werk doen
5 Eer uw vader en uw moeder
6 Gij zult niet doodslaan
7 Gij zult niet echtbreken
8 Gij zult niet stelen
9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste
10 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstMaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is

Gebod 2 vd de laatste serie zie ik helemaal niet in de eerste !

Wie weet of er een officiële volgorde is en wat de officiële of meest geaccepteerde omschrijving is? Ik moet natuurlijk wel het juiste fundament als fundament voor mijn kritiek gebruiken.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

skeptic schreef:Waarom denk je dat de ongelovigen buiten schot blijven? (even geredeneerd vanuit de denkwijze van gelovigen) Degenen die zich niet aan deze geboden houden, zijn automatisch de ongelovigen.
Vanuit de ongelovige gezien is god onzin dus om hen te aanbidden is dat eveneens.
Een gelovige kan echter van een ongelovige niet verwachten dat hij een god aanbidt en liefheeft waarin hij niet gelooft. Kijk als je in hem gelooft moet je hem aanbidden dat is duidelijk. Maar je kunt het gebod toch niet naar je eigen interpretatie ombuigen van "Je zult hem liefhebben, GVD, of anders sla ik je verrot en gooi je voor eeuwig in het vagevuur." Naar “ Je zult in hem geloven, GVD, of anders sla ik je verrot en gooi je voor eeuwig in het vagevuur." Dat is dit verbod verkrachten naar je eigen denkbeelden. (even los gezien van ander geboden en bijbel citaten. Of ben ik dan oncontextueel (is dat nederlands?) bezig?)
skeptic schreef:Opb 21:8 Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood. 8)
Dit is al een vreemde opsomming. Ik als ongelovige word hier aardig gedemoniseerd. Ik sta verdomme in hetzelfde rijtje als vreesachtigen, gruwelijken, doodslagers, hoereerder (wat zijn dat eigenlijk? hoerenlopers?) tovenaars, afgodendienaars en leugenaars.
De vreesachtigen 8-[ , leugenaars :^o zijn de gelovigen. [-o< Zij vrezen de toorn gods, zij vresen de eindigheid van het leven, zij vresen het leven als er geen god is.
Velen van hen zijn gruwelijken en doodslagers, x-( :twisted: de vele voorbeelden hiervan zijn al vaak genoemd.
Jezus was zelf een tovenaar :roll:
Ik ben ongelovige dus kan ik geen afgodendienaar zijn. :wink:
Ik ben nog nooit bij de hoeren geweest. :P Ik moet er wel eens langs als ik een sluiproute neem naar huis.
Friedrich Nietzsche
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

Raar dat eenrichtings-gebod ' eer uw vader en moeder'.
De bijbelgod had zeker geen oog voor misbruik en mishandeling van de kwetsbare kinderen, dat terwijl juist oudermishandeling vrijwel niet voorkomt.

Overigens mag de bijbelgod kinderen helemaal niet zo.
Sla ze gerust dood tegen de rotsen.
De oudste zonen in Egypte moesten eraan geloven.
De alwetende wist natuurlijk ook dat door het sturen van jesus een kindermoord zou plaats vinden.
Kinderen die een kale profeet uitlachten werden door beren verslonden.
Nou ja, zijn eigen kind Jesus stuurde hij ook de dood in, makkelijk dan hoefde hij zelf niet te gaan. Het zou vaders vergevingsgezindheid opkrikken, dacht Jesus, maar daar vergiste hij zich mooi in. Logisch dat Jesus niet terug durft te komen :cry:
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Kalebas schreef:Raar dat eenrichtings-gebod ' eer uw vader en moeder'.
Inderdaad ! In de voorbeelden die je aanhaalt zijn kinderen slechts gebruiks-artikelen net als de christelijke kijk op dieren.

Maar om terug te komen op "Eert uw vader en uw moeder!"
* Moet je als kind van een heroïne-hoer die je heeft verstoten je vader en je moeder eren?
Volgens die "heilige" bijbel kennelijk wel !
* Moet je je zwaar alcoholverslaafde vader eren als hij het gezin terroriseert in zijn dronken buien?
* Moet je je vader eren die na een ruzie met je moeder zijn vrouw en zijn kinderen verlaat en naderhand al het contact ook met zijn kinderen verbreekt en vermijdt.

Het krijgen van eer moet je als ouders verdienen.Eer is niet af te dwingen, te gebieden. Het is dus een onzinnig gebod.
Friedrich Nietzsche
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

De bijbel staat stampvol met goddelijke ge- en verboden.
Ik snap daarom de christenen niet die roepen dat hun god aan de mensen een vrije wil heeft gegeven.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
DetectedDestiny
Geregelde verschijning

Bericht door DetectedDestiny »

GH schreef:Hé, als je eenmaal aan het grasduinen komt in de 10 geboden valt me op dat er verschillende volgordes en omschrijvingen zijn van de 10 geboden. Om even 2 verschillende te noemen.
1.
Of deze
2.
Gebod 2 vd de laatste serie zie ik helemaal niet in de eerste !

Wie weet of er een officiële volgorde is en wat de officiële of meest geaccepteerde omschrijving is? Ik moet natuurlijk wel het juiste fundament als fundament voor mijn kritiek gebruiken.
Ik ken alleen de tweede versie, die staat ook in de Staten- en NBG`51-vertaling.
De eerste versie zal wel een 'moderne' variant zijn ofzo? :roll:
I am the assassin, with tongue forged from eloquence
I am the assassin, providing your nemesis
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

DetectedDestiny schreef:Ik ken alleen de tweede versie, die staat ook in de Staten- en NBG`51-vertaling. De eerste versie zal wel een 'moderne' variant zijn ofzo? :roll:
Don't ask me. Maar ik denk dat als het in de staten bijbel staat het redelijk betrouwbaar is.
Ik heb op bijbel online nagevraagd wat de officiële versie is volgens de nieuwe bijbel vertaling. Dus wacht ik nog ff af als ik geen antwoord krijg hanteer ik jouw 2e versie.
Friedrich Nietzsche
DetectedDestiny
Geregelde verschijning

Exodus 20:1-17 NBV:
Mozes schreef:Toen sprak God deze woorden:
‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
Vereer naast mij geen andere goden.
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan.
Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
Pleeg geen moord.
Pleeg geen overspel.
Steel niet.
Leg over een ander geen vals getuigenis af.
Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

DetectedDestiny schreef:Exodus 20:1-17 NBV:
Bedankt dan neem ik die als basis. :wink:
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

DetectedDestiny
In de topic over agnosticisme noem je een site die voor dit onderwerp over de 10 geboden heel erg bruikbaar is als aanvulling. Bedankt :lol:
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Ja en dan pak je er zo eens een voorbeeld bij loop je weer tegen een ander probleem aan. Interpretatie van woorden. Kijk bv eens naar de volgende vertalingen van Lucas 14:26 .
Volgens de Statenvertaling (Jongbloed editie)
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
Volgens de Nieuwe bijbelvertaling:
‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.
'Haten' en 'breken met' zijn toch wezenlijke verschillen.
Is dit om de grofheden uit de bijbel te verzachten en dus te verbloemen?
Is de oude vertaling altijd fout geweest?
Of zijn er meerdere interpretaties mogelijk en is de hele bijbel dus één grote brei van opvattingen voor wat de gek er voor geeft. ?

En dan heb ik het nog niet eens over de oproep zelf nml. (in de meest verzachtende betekenis) te breken met je familie, je vrouw en je kinderen.
Het gezin is de hoeksteen van de samenleving, volgens de christenen, maar dan moet je niet Jezus volgen want dan moet je breken met je gezin. Of zeg ik nu iets heel vreemds en begrijp ik niets van de bijbel?
Friedrich Nietzsche
DetectedDestiny
Geregelde verschijning

GH schreef:Is dit om de grofheden uit de bijbel te verzachten en dus te verbloemen?
Ik denk zelf van wel. Het woord dat hier in de Griekse grondtekst gebruikt wordt is μισεω (miseo), een vervoeging van μισωσ (misos), haat.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

GH schreef:
De geboden die christenen zo heilig vereren als fundament van al hun denken en handelen.
Ik heb niets met de geboden van het joodse volk, ook niet met de geboden van de Chinezen.

Op Internet zag ik iets staan over de Noachitische geboden van de Noachieten.
Deze zijn wellicht nog eerder bedacht.

Tot de Noachitische geboden worden de volgende voorschriften gerekend: geboden wordt: (1) de instelling van een rechtsstelsel; verboden wordt: (2) afgoderij, (3) godslastering. (4) incest, (5) moord, (6) roof, (7) het eten van vlees van een levend dier.
Plaats reactie